Gå til innhold

Kostnader og brudekjoler


Kosepia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at dette har vært oppe før, men for å få et mest mulig samlet svar, så prøver jeg her :)

Jeg og min kjære planlegger å gifte oss neste sommer. Det blir enten da, eller året etter. Vi vil veldig gjerne neste sommer, men de pengene..

Hvor mye bruker dere på ting som lokale, mat, drikke, fotograf, blomster, musikk og så videre?

Vi planlegger et bryllup med ca 30 personer til middag, og mellom 30 og 40 til kaffe. (Jeg har stor familie, det har ikke han, derfor vil vi kun ha nærmeste familie til middag). I den forbindelsen trenger vi nesten å vite litt om hva ting koster :) Ingen av oss har vært gift før, og jeg har kun vært i ett bryllup i hele mitt liv.

OG en ting til jeg lurer på: Leie av kjoler vs kjøp? Priser? Noen steder i Oslo/Lillestrøm området hvor man kan LEIE kjoler? I litt store størrelser.. jeg er lita, men bruker likevel XL / 46 i bukser. (Har mer mage enn hva jeg har godt av)

Håper dere kloke mennesker har noen gode ord til meg!

Hilsen Kosepia, som har veldig lyst å gifte seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal også gifte oss neste sommer, og har begynt å bestille ting og tang.

Du sparer mye hvis du finner et selskapslokale som IKKE har en cateringtjeneste. Hvis de har det, krever de nesten alltid at du benytter den for å få bruke lokalet - og det betyr at du må kjøpe drikke til serveringspriser. Tenk 3 ganger polpris og ofte kjedelig utvalg! Til mat har vi funnet ut at treretters middag (altså ikke koldtbord) ligger på mellom 350 og 600 kroner per kuvert. Man kan få ganske mye bra rundt kr 400. Men med bare 30 gjester kan dere kanskje lage selv, eller leie en kokk?

Å leie kjole kostet rundt 50% av å kjøpe en sist jeg sjekket, dvs tusenlapper. Tror det billigste er å få en bekjent til å sy, så får du a) noe som passer, B) akkurat den modellen du vil ha, c) mulighet for å få noe du kan bruke senere.

Det er jammen ikke billig moro å gifte seg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt bröllop kommer vara ett enkelt och relativt billigt bröllop. Jag hoppas att jag kan ge några alternativa råd.

Vi gifter oss borgerligt om två veckor och kommer ha 20 gäster på middag varav några barn. Kostnaden för maten står hans mor för (hon kommer även att laga den). Jag räknar med att lägga ner några hundra på ljus, servetter, ballonger etc för pynt.

Vin och champagne har vi köpt i Sverige för 1000 Sek. Bor ni nära gränsen så passa på att "bunkra" sånt redan nu.

Inbjudningar, bordkort och tackkort gör vi själva till en total kostnad på ca 200 kr + framkallning av foton.

Eftersom vi ska resa "hem" till Norge och gifta oss har jag blivit tvungen att köpa min bröllopsklänning. Den är mycket enkel med bara axlar, utan släp och brodyrer. Den kostade bara 2500 SEK + underkjol för 600. Ju mer volanger, krusiduller, brodyrer etc du vill ha desto dyrare blir det.

Middagen har vi i sommarhuset till hans familj och vår bröllopsresa ska vi spendera njutandes av varandra och den norska fjordnaturen i stillhet. Vår kostnad för detta blir bensinpengar för två motorcyklar t.o.r. 120 mil enkel resa.

Vi funderade länge på fotograf, men tycker att de tar allt för mycket betalt för få foton (kring 3000 NOK + kostnad för varje kopia). I stället ska vi med hjälp av släkt som "kan" ta egna foton med bra ljussättning.

Samma funderingar kring frisör, det kostar från 1000 NOK och uppåt beroende på vart du går och hur du vill ha håret. Här kommer jag också att ta hjälp av min mor som kan sätta upp håret på mig.

På brudbukett och blomsteruppsatser till bordet kommer vi lägga ner totalt ca 1500 NOK. Ett tips här är att höra med blomstergrossister och torghandlare. Jag ska ha en mycket liten bukett för att inte dölja min klänning. Ju mer och större, desto dyrare gäller även här.

Till min blivande man "återanvänder" vi en kostym (dress) han redan har i mörkt grått. En ny vit skjorta, slips och slipsnål har vi köpt för under 1000 SEK.

Enligt svensk sed har vi köpt en vigselring med sten i till mig för ca 5000, det är väl det som är dyrt, men något jag kommer bära resten av livet.

Annons med foto i tidning kostar från 1000 kr (om det är en stor tidning).

Mitt slutgiltiga råd är att ni laddar ner en bröllopsbudget, det finns en bra här på kvinneguiden och funderar på vad ni vill lägga pengar på och hur pampigt eller enkelt ni vill ha det. Det måste inte vara dyrt för att vara vackert. Fundera på vad NI vill ha, och om det är värt kostnaden. Jämför priser.

lycka till! Det är en glädje att planera! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinelise

Jeg har kjøpt min kjole av RanneiH. Hun skaffet meg den nydligste kjole jeg kunne forestilt meg - til en meget hyggelig pris!! Jeg betalte kun 4200,- for en splitter ny kjole med slep og mye pynt.

Jeg har handlet sko til 450,- underskjørt til 750,- korsett til 900,- (og jeg har lett lenge etter ett stroppløst korsett i min størrelse...110F)

Jeg har også kjøpt tiara, brudepikekjoler, invitasjoner og svennedresser av henne. Hun er kjempekoselig og veldig service innstilt.

Sparte maaaange penger her !!

Resten vet jeg ikke helt svaret på enda, men selskapslokale blir lånt telt. Så det blir en billig løsning. :)

Lykke til med planleggingen og kos deg !!

Trinelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er jammen meg dyrt, men man kan lett spare inn på en god del ting, det gjelder bare å spare inn på de rette tingene.

Dette er noen av våre priser:

Brude-antrekk (inkludert all ekstra pynt): 10 000

Brudgoms-antrekk: 2500

Lokaler: 900

Mat: 8000

Drikke: 2000 (vi har fått resten)

Fotograf: 4500

Musikk: 100 (vi bruke CD'er)

Bryllupskake: 990

Brudebukett og blomster: 2500

Bryllupssuite: 1500

Dette var iallfall noen priser. Vi har nok spart mye på å ha festen på et grendehus + at vi heller velger billigere løsninger på en del ting. Antrekkene våre har vi bevisst ikke valgt å spare inn noe særlig på, da vi iallfall skulle ha det klærne vi virkelig ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil bare si at det er ikke bare lett å finne kjoler i den str.

Jeg er selv en str. 46 (og ikke lang!), men jeg har det ikke rundt magen men heller over lår, legger og rumpe. Ikke lett!

I ditt område har jeg kun vært innom Kristin's brudesalong i Lillestrøm. De har forholdsvis bra utvalg. Men man kan ikke regne med å få utvalg som for en i str. 38! Siden jeg også var fast bestemt på at jeg ville ha ermer (helst chiffon-ermer) så ble det vanskelig.

Men jeg vil anbefale deg å gå inn på markedsplassen her på kvinneguiden. Fant selv en kjole der. Dro ned og prøvde og den satt som om den skulle vært sydd til meg! Den kostet meg sammen med slør 4000 kr. Det er faktisk billigere enn å leie!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Heisann

Feirer selv tre mnd. bryllupsdag i morgen og jeg kan kanskje komme med hva vi brukte:

Brudekjole: 5000 (kjøpt brukt, brukt en gang)

Sko: 399 (Skoringen)

Undertøy 800

Festen m/tre retters middag + drikke under mat og 3 bonger: 35 000

Hotellrom: Fikk det med i prisen på hotellet.

Kaker tok vi med selv og hotellet spanderte bryllupskaken på oss.

Fotograf ca. 5000 m/31 bilder samt takkekort

Brudebukett: 2500 (svindyr, men verdt det=

To borddekorasjoner: 400 pr. stk.

Corsage til mannen og forlover: 100 kr. pr. stk.

Smoking til mannen: kjøpt ny: 5000

Legger til at vi var 35 gjester så hotell er i utgangspunktet ikke noe billig feiring, men for oss var det perfekt da vi slapp å tenke på alt som heter opprydding og organisering av mat og betjening ellers. Vi fikk holde på til 4 på morgenkvisten og når vi lukket dørene til baren så ble det lukket fest og vi fikk alkohol servering :wink:

20April2002

http://home.no.net/waraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I litt store størrelser.. jeg er lita, men bruker likevel XL / 46 i bukser.

Vil bare legge til her at jeg bruker samme størrelse som deg, og jeg måtte ha 44 i kjole. Så mulig du også går nd en størrelse i kjole. Forøvrig var det massevis av kjoler i denne størrelsen i Drammen. de mente faktisk at de hadde flest kjoler i slike størrelser og at kjoler var vanskeligere å få tak i for de som var små. Så du finner garantert en flott kjole! Det gjordet jeg, på første forsøk. Men vær tidlig ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Tuuuusen tuuuusen takk for flotte tips!! Tror jeg må skrive ut alt dette :)

Bare en liiiiten ting til: NOen gode linker til steder hvor man kan se kjoler?

KLem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...