AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 I så fall, hvilket flåttmiddel funker best syns dere? Pus har fått sin første flått i år (grøss), og årene før det har jeg fjernet en del flått rundt nakken/halsen hans. Det er ikke veldig mye flått i området her, men noe er det jo og det er et evig mas å fjerne flått på katten min. Han vrir seg når jeg prøver å ta tak i flåtten med pinsett, og jeg må prøve om og om igjen før jeg endelig får den av. Så er det noe tips til dette med fjerning av flått/flåttmiddel? Anonymkode: ef819...ab5
KaDust Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Vet ikke hvilket merke vi har brukt, men med hvit katt medfølger det EKSTREMT mye flått. Med flåttmiddel derimot er det bare en og annen i løpet av hele sommeren - så ja. Det fungerer. Vi har brukt et som du drypper i nakken på katten.
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 (endret) "første regel" er å kjøpe flåttmiddel hos veterinær, aldri hos dyrebutikk. Det er kun veterinærer som kan selge legemidler - flåttprodukter i dyrebutikk er basert på urter og såkalte pesticider som er på grenseland til å være lovlig/ulovlig å selge (MT har ikke helt tatt stilling til det enda...) - konklusjon: veterinærmidler er mye tryggere mtp eventuelle reaksjoner, det er stoff som garantert vil ta livet av flåtten og man vet hva man får. For katter så er det et flåttmiddel: Frontline. Det beskytter mot flått (i 2 uker) og lopper (4-6 uker) og påføres hver 4. uke (ikke mindre, da kan man overdosere). Det er synd at det kun varer 2 uker mot flått, men det er eneste merket for katt mot flått per idag om man ikke velger flåtthalsbånd til katt (som forøvrig alltids kan henge seg opp i ting ute og dermed medføre kvelningsfare). Generelt så virker flåttmiddel slik at stoffet påføres i nakken, direkte på huden. Området og pelsen vil være klissete de neste par døgnene, før stoffet sprer seg over kroppen. Stoffet virker slik at når flåtten biter fast, så vil den dø innen 12 timer av virkestoffet. Virkestoffet er ikke farlig for katt, men ved inntak (at det har blitt påført for lavt og katten dermed slikker det i seg), eller for stor dose kan det forekomme neurologiske bivirkninger. Andre bivirkninger er hudirritasjon osv - man hører om det, men det er i de aller færreste tilfeller det skjer. Jeg håper dette hjalp, og legger ved en link til felleskatalogen for Frontline så kan du lese lit selv om bruksområde og evt bivirkninger :-) Frontline får man på resept hos dyrlegen, eller reseptfritt i Sverige. Hilsen dyrlegestudent http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/frontline-comp-merial-559428 Edit: og hvor mye flått katten får, avhenger av mengden flått i området, hvor katten går hen (full skog, mark, beiter...) og hvor mange som faktisk biter seg fast. Flåttmiddel funker først etter de biter fast, kravler de i pelsen er det intet annet å gjøre enn å plukke de av, da flåttmiddel ikke lager en slags glorie rundt dyret som gjør de immune mot flått Endret 19. mai 2016 av StripeyPanda Ekstra info
minienthe Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Fungerer Frontline i bare to uker altså ? Vi trenger ikke fylle på mer en drøye hver 6 uke her på vår og her er det MYE flått. Ser jo så klart som du sier at det kan kravle litt i pelsen men merker aldri noen fastbitte før nærmere hver 6 uke.
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, minienthe skrev: Fungerer Frontline i bare to uker altså ? Vi trenger ikke fylle på mer en drøye hver 6 uke her på vår og her er det MYE flått. Ser jo så klart som du sier at det kan kravle litt i pelsen men merker aldri noen fastbitte før nærmere hver 6 uke. Jepp! Da er pusen din flink til å riste av seg de fleste i uke 3-5
minienthe Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 He he. Vil vel tro det er individuelle forskjeller på medikamenteffekt på dyr som på mennesker men det er drøyt ja. Klager uansett ikke, jo mindre kjemikalier og annet "snacks" hun trenger jo bedre
Dolly-Duck Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Jeg bruker frontline på min hund. Frontline brukes mest til katter, men siden min hund og katt ligger å slikke hverandre så jeg bruker frontline (de andre kan være farlige for katter). Det fungerer veldig bra, og min erfaring er at det beskytter mye lengre enn to uker. Når hunden min får flott, får hun ny dose (da har det alltid gått minst 4 uker). Frontline er dråper som brukes i nakke og haleroten.
vaniljeglasur Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Mener å huske å ha lest at flottmiddel ikke er å anbefale da dyr har fått store skader i huden av det. Sjekk det opp med veterinær.
Gjest Anubiel Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Vi har byttet fra Frontline til flotthalsbånd på resept. Nettopp fordi frontline har kort varighet. Halsbåndet heter Seresto Vet. og virker i ca. 8 måneder. Brukte det første gang i fjor og så ikke en eneste flott. Årene før det plukket vi støtt og stadig av noen, til tross for bruk av Frontline.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 Ts her! takk for mange fine svar! vi bor på er boligfelt som er rett ved skog og mark så her er det MYE flått og annet krimskrams 😩 jeg vurderer halsbånd siden vi har så mye. Hmmm. Anonymkode: 2f878...9ac
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Vi bruker Frontline hver 4. uke på katten om sommeren, fungerer veldig bra. Har gått tom noen ganger og da har det festet seg mange flått på katten, så ingen tvil om at det har god effekt 👍 Anonymkode: 7e683...ab4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 Frontline funket veldig bra. Men den døde flåttene må fjernes uansett. Anonymkode: 7c88f...dc6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 I fjor brukte jeg bravecto på en, og halsbånd på en, og plukket kun en eneste flått igjennom sesongen. Bor i flått-område. Så disse virker jevngode for meg, forskjellen er at halsbåndet varer hele sesongen, og bravecto varer ca 3 måneder. Og ca 3 måneder virketid på bravecto var det, den ene flåtten jeg plukket var på bravecto-pusen, ganske nøyaktig 3 måneder og to dager etter påføringen! Så fikk han ny dose, og null flått resten av sesongen. Halsbånd er mye dyrere da. Anonymkode: e6674...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå