Gå til innhold

Samvær, stemor og mye frustrasjon 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare si en ting. Eller flere ting(tilføyd etter svar var ferdig)

Retten dømmer aldri delt foreldreansvar(ihvertfall har ikke jeg hørt om det). FORDI utgangspunktet for at delt bosted 50/50 skal fungere så betyr det at mor og far har godt samarbeid, fin tone og alt det der. Går det til retten er det jo tydelig at det ikke funker som det burde om det skulle blitt 50/50. 

En annen sak, ta opp loggen mellom deg og hans kjæreste på familievernkontoret. Vis den gjerne frem. Få utskrift av den så blir det oversiktelig. Vær saklig selv om det kan være vanskelig når en tredjepart blander seg inn. Jeg er ganske sikker på at saksbehandler vil si at dette er noe mellom dere. Ikke henne, deg og han. Kun dere to. 

Og til sist vil jeg bare komme med min erfaring ang meg selv og mine barn. Jeg bodde 50/50. Det gikk greit fordi foreldrene mine bodde i samme gate. 

Min datter bodde 50/50 hos meg og barnefar. Det fungerte dårlig etterhvert som hun ble større. Dette pga barnehage, venner og ikke minst skolen som hun etterhvert skulle begynne på. Lang historie kort, vi avviklet 50/50 før skolestart slik at hun skulle slippe å måtte "sjangsen til lek med skolekamerater" på fritiden og også med tanke på fritidsaktiviteter som fotball og turn. 

Forestil deg selv, eller vi voksne kan fårestille oss: 

Hva om vi måtte bo 50/50 to plasser i la oss si 10år? Hadde vi voksne taklet det, ville vi fått ro over oss utvendig og innvendig? 

Jeg tror det finnes få voksne som ville levd slik, så hvorfor skal barn "tvinges" til det. 

Anonymkode: 92fd7...127

Her får du mye fornuftig TS. Jeg hadde gått for fvk så får hun ta det til retten om hun får det til (det kan hun ikke fordi hun er ikke en part I denne saken). La henne forsøke, hun kommer til å drite seg ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.....hu er jo ikke riktig skrudd sammen..! 

Fortsett å forhold deg saklig med henne, si at samvær er mellom deg og ungens farlig ikke henne. Er det noe praktisk som hvilke klokkeslett ungen skulle ha penicillinkuren sin henne lurer på når ungen er hos dem, si bare det. 

Begynner henne med masse annet tull, si at dette er mellom meg og far, vi tar det opp mellom oss, siden det faktisk var han sitt sperm, og min kropp ungen kom ifra og ikke din kropp. Du har "bare" kommet etter som et positivt tilskudd til ungen vår. 

Henne har ikke NOE med samværsordninger!

 

og for Guds skyld, bestill en time på fvk som alle 3 kan dra på så noen fagfolk og kan si dette til henne... Du og far kan sikkert gå inn først og henne vente på gangen så dere kan diskutere litt først og at henne blir hentet inn siden for å få resten inn med teskje.

lykke til!

Anonymkode: c717c...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dama hadde fått en melding fra meg med klar beskjed om å holde seg unna. Videre meldinger fra henne ville ikke blitt besvart fra meg 😊

Fatter ikke at enkelte folk kan oppføre seg sånn jeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: du må SLUTTE å diskutere/svare denne damen.

Det som nå kommer til å skje, fordi du svarer som du gjør, er at hun (evt. forkledd som faren) sier at "jamen, du sa jo det var greit med en samværsøkning". Selv om DU mener at dette har dere ikke avtalt, så står det svart på hvitt at du er åpen for diskusjon og at samværet kan endres.

IKKE svar på noen ting fra henne, utover å si at "dette diskuterer jeg ikke med deg, det er en sak mellom far og meg". Svar noe sånt på alt, gå aldri inn i noen substansdiskusjon.

Det du gjør når du skal være "grei" eller hva det nå er du tror du er, og diskuterer med henne, er at du ikke ivaretar barnet ditt og hennes beste. Hvordan samværsordningen skal være bør bestemmes ut fra hva som er barnets beste, ikke stemors ønsker om å leke mor-far-barn, slik det er i dette tilfellet. Ditt ansvar er overfor ungen din, og det er det. En samværsdiskusjon skal du derfor kun ha med FAR og han alene og det er altså barnets behov etc som skal være avgjørende.

Her må også far åpenbart gro seg et par baller, han må også skjønne at dette ikke er noe hans kjæreste skal diktere eller bestemme.

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv stemor, og forventer å bli hørt om ønske når det gjelder dato for ferier og annet samvær/bytte av samvær. Det er ingen enkel kabal å få ting til å gå opp, men heldigvis har min samboer og hans eks et greit samarbeid, og vi tar alle hensyn til både når eksen og ny samboer skal ha ferie og når vi skal ha ferie. Dette er den lille delen av å ha barn med en eks der andre parter kan komme med ønsker. Legger til at jeg mener ønsker og ikke det å komme med krav....

 

Her derimot har stemor gått over alle grenser, og oppfører seg uhørt. Hun har ingenting med å blande seg i avtale om samvær, dette er en sak mellom far og mor. For meg virker hun ikke helt i vater, og truer med rettssak, noe hun IKKE har noe med å gjøre. Ta printscreen av meldinger og få alt skriftelig, og bestill time på FVK kun for far og deg. Informer FVK om stemors oppførsel og trusler, og få FVK til å forklare alvorligheten av dette.

All ros til deg som klarer å forholde deg saklig midt opp i dette....

Anonymkode: 0a5e7...824

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg skrev innlegg til deg i den forrige tråden. Jeg skrev tydelig hva du skulle gjøre, og jeg blir litt oppgitt over at du ikke tar imot rådene du får. Jeg skrev at du ALDRI skal svare henne. Skriver hun melding og etterlyser svar, så svarer du kort og greit at dette er mellom deg og far. Og så svarer du ikke mer. ALDRI gå i dialog med henne. Hun er jo spik spenna gal. 

At du svarer er bare idiotisk, du skal da ikke diskutere samvær med henne i det hele tatt. Så slutt å svare! (Og hør på rådet nå da, for hvis du fortsetter så ber du jo om det selv. Vil du bli ferdig med henne så må du slutte å svare henne.)

Anonymkode: 560a4...e19

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den nye kjæresten virker veldig dum. Om du ikke går med på delt, vil du vinne en rettsak fordi barnet har bodd med deg i utgangspunktet. -Som det er nevnt over her, kan ikke retten dømme dere til 50/50. 

Betaler far mye bidrag, siden nydama vil ha barnet mer, eller?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta dette med henne, som andre her sier, men med far. Fint at du forholder deg rolig i svar til henne, men framover hadde jeg bare oversett mld fra henne, og tatt alt vedr samvær med far. Evt fortelle henne, som en her sa, at ting vedr daglig omsorg når barnet er hos far kan dere snakke om når det passer seg sånn/blir naturlig, men samvær er det du og far som tar. 

Hun virker veldig slitsomt,  TS, og må jo mangle noe i hodet 😛 Det med retten kan du bare blåse i, hun har ingen sak overhodet. En advokat vil mest sannsynlig bare fortelle henne det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dama har jo åpenbart ikke peiling på hva hun snakker om. Det forholdet til far kommer ikke til å vare med den oppførselen for før eller siden kommer far til å se hvor gal hun er. Stakkars barn som fikk en slik stemor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste svaret du skal gi henne heretter er at slike avtaler går gjennom deg og far. Ingenting annet. Samme setning HVER gang (omtrent som med unger som ikke vil sove ;) )

Jeg er stemor til tre, men ville aldri i verden oppført meg som henne. Men DU må sette grenser, dette er det du og far som skal avtale. Hun har passert alle grenser for lengst, og du må fortelle henne at heretter kommer du ikke til å svare, men ta slike ting gjennom far.

Hvis du og far har en ok tone, kan du jo godt si til ham at du synes det er vanskelig å vite hva du skal svare (og evt vise ham meldingene), og at du ikke mener å være vanskelig, men at du heretter kun kommer til å forholde deg til ham istedenfor å få slike trusler av henne. Også håper jeg virkelig at han skjønner hvilken side han skal ta her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for svar! 

Grunnen til at jeg har svart ho er at jeg fikk en melding av ho om at far ikke vil ha kontakt med meg lenger og at alle kommunikasjon går mellom ho. Jeg ringte far og han sa at kjæresten var sjalu og at måtte være sånn en stund, men at jeg skulle spille med på at far ikke ville ha kontakt. Det er helt håpløst men jeg tenkte at jeg skulle holde fred for barnets skyld og heller svelge noen elefanter. Men jeg skrev til ho sent igår at jeg ikke kan forholde meg til ho lenger og om de lurer på noe tar far kontakt med meg og jeg tar kontakt med han. Etter det sendte hun meg to lange meldinger om at far er en snart gift mann som tar familien sin veldig seriøst og han er lei av å ikke se barnet sitt vokse opp etc. Jeg har ikke svart og kommer heller ikke til å svare. 

På foreldresamtalen tok pedleder opp far og kjæresten på en veldig negativ måte, om det jeg har fortalt barnehagen og episoder som har skjedd i barnehagen når de har hentet barnet, så jeg er veldig trygg på at jeg har barnehagen i ryggen. 

Ja, jeg er nødt til å bestille time på fvk, tenker jeg drar alene i første omgang, for jeg vet far ikke møter opp alene og jeg orker ikke å sitte å diskutere med de to.

Ts

Anonymkode: 317cb...20a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne dama er sjalu, så vil ALDRI 50/50 fungere, TS. Skal man ha en slik deling av barnet så krever det et godt samarbeid og ikke minst jevnlig kommunikasjon mellom deg og faren hennes..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg skrev innlegg til deg i den forrige tråden. Jeg skrev tydelig hva du skulle gjøre, og jeg blir litt oppgitt over at du ikke tar imot rådene du får. Jeg skrev at du ALDRI skal svare henne. Skriver hun melding og etterlyser svar, så svarer du kort og greit at dette er mellom deg og far. Og så svarer du ikke mer. ALDRI gå i dialog med henne. Hun er jo spik spenna gal. 

At du svarer er bare idiotisk, du skal da ikke diskutere samvær med henne i det hele tatt. Så slutt å svare! (Og hør på rådet nå da, for hvis du fortsetter så ber du jo om det selv. Vil du bli ferdig med henne så må du slutte å svare henne.)

Anonymkode: 560a4...e19

Det kan jo hende TS tar i mot rådene hun får, selv om hun ikke akkurat tok i mot ditt. Hun kjenner jo litt på selv og, hva som er greit. Bare TS holder seg saklig og ikke går med på noe av det stemor krever, og så vidt jeg kan se har hun ikke gjort det. Hun har kun skrevet "har jeg sagt nei til delt ansvar?", noe som verken betyr nei eller ja. Ellers har hun kun gjentatte ganger skrevet at dette er noe hun og barnefar skal ta sammen på fvk. Kan jo være greit å ha denne meldingsloggen å vise til fvk, for å vise hvordan tredjeparten blander seg inn og truer TS. 

Anonymkode: cafb7...792

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juami
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar! 

Grunnen til at jeg har svart ho er at jeg fikk en melding av ho om at far ikke vil ha kontakt med meg lenger og at alle kommunikasjon går mellom ho. Jeg ringte far og han sa at kjæresten var sjalu og at måtte være sånn en stund, men at jeg skulle spille med på at far ikke ville ha kontakt. Det er helt håpløst men jeg tenkte at jeg skulle holde fred for barnets skyld og heller svelge noen elefanter. Men jeg skrev til ho sent igår at jeg ikke kan forholde meg til ho lenger og om de lurer på noe tar far kontakt med meg og jeg tar kontakt med han. Etter det sendte hun meg to lange meldinger om at far er en snart gift mann som tar familien sin veldig seriøst og han er lei av å ikke se barnet sitt vokse opp etc. Jeg har ikke svart og kommer heller ikke til å svare. 

På foreldresamtalen tok pedleder opp far og kjæresten på en veldig negativ måte, om det jeg har fortalt barnehagen og episoder som har skjedd i barnehagen når de har hentet barnet, så jeg er veldig trygg på at jeg har barnehagen i ryggen. 

Ja, jeg er nødt til å bestille time på fvk, tenker jeg drar alene i første omgang, for jeg vet far ikke møter opp alene og jeg orker ikke å sitte å diskutere med de to.

Ts

Anonymkode: 317cb...20a

Da syns jeg far er veldig umoden og feig, som ikke tørr å stå opp for barnet sitt og barnets mor. At du må spille med på at far ikke ønsker kontakt med deg er noe av det feigeste jeg har hørt. Selvfølgelig er det far du må forholde deg til, ikke henne. Og dette bør far også skjønne, det er jo dere to som skal ha et samarbeid om deres barn, og takler han ikke å stå opp i mot kjæresten sin på akkurat dette så ville jeg aldri gått med på en 50/50-ordning. Dette krever et godt samarbeid mellom deg og far for at det skal bli en best mulig løsning for barnet deres, og det går jo ikke når kjæresten til far ødelegger for dette samarbeidet og far ikke tørr å stå opp i mot henne. 

Syns du skal bestille time på fvk til både deg og far. Forklar situasjonen og at du kun ønsker å diskutere med far i forkant av møtet, så får de på fvk forklare til kjæresten at hun må sitte på gangen og vente (om hun møter opp). Ha gjerne med et skriv fra barnehagen, om hva de mener om familiesituasjonen, siden du skriver at de reagerer på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Hallo i luken? Han faren her må jo være totalt tøffel. Sjalu og all kontakt skal nå gå gjennom henne?? Det er jo totalt uakseptabel. Han burde jo dumpa henne for lengst. 

Barnet deres er fire år, da regner jeg ikke akkurat med at det er så lenge siden dere gikk fra hverandre. 

Jeg er også stemor for ei på sju, jeg har også barn, og samboer og jeg har vært sammen i et par år. Han og eksen har hatt et litt turbulent forhold, som jeg prøver å hjelpe han med å rette opp i, men jeg hadde ALDRI blandet meg inn eller skrevet meldinger til henne. All kommunikasjon får gå gjennom han, jeg kan innimellom bare gi råd. 

Hun stemoren her kjenner virkelig ikke sin plass. Bare slutt å svare henne, som andre her sier. Det eneste hun trenger å vite er at dette er mellom deg og far. Det her blir bare for dumt. Er det egentlig far som ønsker 50/50 her, eller stemor? Har han ytret ønske om dette selv? Han får dra deg for retten da, dersom han vil det, men det tviler jeg på skjer. Uansett får han aldri 50/50 da heller. 

Anonymkode: 3f7ee...9b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar! 

Grunnen til at jeg har svart ho er at jeg fikk en melding av ho om at far ikke vil ha kontakt med meg lenger og at alle kommunikasjon går mellom ho. Jeg ringte far og han sa at kjæresten var sjalu og at måtte være sånn en stund, men at jeg skulle spille med på at far ikke ville ha kontakt. Det er helt håpløst men jeg tenkte at jeg skulle holde fred for barnets skyld og heller svelge noen elefanter. Men jeg skrev til ho sent igår at jeg ikke kan forholde meg til ho lenger og om de lurer på noe tar far kontakt med meg og jeg tar kontakt med han. Etter det sendte hun meg to lange meldinger om at far er en snart gift mann som tar familien sin veldig seriøst og han er lei av å ikke se barnet sitt vokse opp etc. Jeg har ikke svart og kommer heller ikke til å svare. 

På foreldresamtalen tok pedleder opp far og kjæresten på en veldig negativ måte, om det jeg har fortalt barnehagen og episoder som har skjedd i barnehagen når de har hentet barnet, så jeg er veldig trygg på at jeg har barnehagen i ryggen. 

Ja, jeg er nødt til å bestille time på fvk, tenker jeg drar alene i første omgang, for jeg vet far ikke møter opp alene og jeg orker ikke å sitte å diskutere med de to.

Ts

Anonymkode: 317cb...20a

Du skulle ikke gått med på det. Du og far MÅ jo ha kontakt, om det ikke går så får det bli via FVK. Hvis hun kommer med noe sånt senere, så svarer du fortsatt bare at det er noe du og far ordner opp i. Aldri svar henne annet enn slikt. Og ta en time på FVK selv ja, vis frem meldinger og forklar situasjonen og at du ønsker et møte kun med far. Da vil de kunne stoppe stemor hvis hun forsøker å bli med på møtet. Hvis hun fortsetter å sende meldinger så sender du en sms til far der du sier enda en gang at kommunikasjon angående barnet går mellom deg og han. Og så blokkerer du nummeret hennes slik at du ikke får tekstmeldingene. 

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende TS tar i mot rådene hun får, selv om hun ikke akkurat tok i mot ditt. Hun kjenner jo litt på selv og, hva som er greit. Bare TS holder seg saklig og ikke går med på noe av det stemor krever, og så vidt jeg kan se har hun ikke gjort det. Hun har kun skrevet "har jeg sagt nei til delt ansvar?", noe som verken betyr nei eller ja. Ellers har hun kun gjentatte ganger skrevet at dette er noe hun og barnefar skal ta sammen på fvk. Kan jo være greit å ha denne meldingsloggen å vise til fvk, for å vise hvordan tredjeparten blander seg inn og truer TS. 

Anonymkode: cafb7...792

Har du lest forrige tråden? Eneste løsningen som virker på slike er å ikke svare mer. Stemor har da ingenting med samvær å gjøre, dette er mellom mor og far. Selvsagt skal hun IKKE svare stemor på slike saker. 

Anonymkode: 560a4...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar! 

Grunnen til at jeg har svart ho er at jeg fikk en melding av ho om at far ikke vil ha kontakt med meg lenger og at alle kommunikasjon går mellom ho. Jeg ringte far og han sa at kjæresten var sjalu og at måtte være sånn en stund, men at jeg skulle spille med på at far ikke ville ha kontakt. Det er helt håpløst men jeg tenkte at jeg skulle holde fred for barnets skyld og heller svelge noen elefanter. Men jeg skrev til ho sent igår at jeg ikke kan forholde meg til ho lenger og om de lurer på noe tar far kontakt med meg og jeg tar kontakt med han. Etter det sendte hun meg to lange meldinger om at far er en snart gift mann som tar familien sin veldig seriøst og han er lei av å ikke se barnet sitt vokse opp etc. Jeg har ikke svart og kommer heller ikke til å svare. 

På foreldresamtalen tok pedleder opp far og kjæresten på en veldig negativ måte, om det jeg har fortalt barnehagen og episoder som har skjedd i barnehagen når de har hentet barnet, så jeg er veldig trygg på at jeg har barnehagen i ryggen. 

Ja, jeg er nødt til å bestille time på fvk, tenker jeg drar alene i første omgang, for jeg vet far ikke møter opp alene og jeg orker ikke å sitte å diskutere med de to.

Ts

Anonymkode: 317cb...20a

Jeg har ikke mye å bidra med her uten om en ting. Ikke vær redd for at far har med seg kjæresten. Hun får ikke bli med inn til meklingssamtalen uansett. Jeg har nettopp vert gjennom ny mekling med eksen. Vi er begge gift, men ingen av våre ektefeller fikk være med på samtalen. Gi beskjed når du bestiller samtale at far kommer til å prøve å ha stemor med og vær tydelig på at du ikke ønsker å ha henne der. jeg var redd for det samme som deg og ble lettet når jeg fikk vite at kun meg og barnets far fikk bli med.

Anonymkode: 45c58...e88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, det er kun far og mor som skal møte på mekling. Steforeldre, besteforeldre ol er ikke Velkommen inn. Far kan heller ikke nekte å komme alene, han har krav på fri fra jobb. Det er beskjeden jeg har fått av to ulike meklere og samme beskjed vet jeg andre har fått 

Ta kontakt med fvk og be om meklingstime og si hva saken gjelder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar! 

Grunnen til at jeg har svart ho er at jeg fikk en melding av ho om at far ikke vil ha kontakt med meg lenger og at alle kommunikasjon går mellom ho. Jeg ringte far og han sa at kjæresten var sjalu og at måtte være sånn en stund, men at jeg skulle spille med på at far ikke ville ha kontakt. Det er helt håpløst men jeg tenkte at jeg skulle holde fred for barnets skyld og heller svelge noen elefanter. Men jeg skrev til ho sent igår at jeg ikke kan forholde meg til ho lenger og om de lurer på noe tar far kontakt med meg og jeg tar kontakt med han. Etter det sendte hun meg to lange meldinger om at far er en snart gift mann som tar familien sin veldig seriøst og han er lei av å ikke se barnet sitt vokse opp etc. Jeg har ikke svart og kommer heller ikke til å svare. 

På foreldresamtalen tok pedleder opp far og kjæresten på en veldig negativ måte, om det jeg har fortalt barnehagen og episoder som har skjedd i barnehagen når de har hentet barnet, så jeg er veldig trygg på at jeg har barnehagen i ryggen. 

Ja, jeg er nødt til å bestille time på fvk, tenker jeg drar alene i første omgang, for jeg vet far ikke møter opp alene og jeg orker ikke å sitte å diskutere med de to.

Ts

Anonymkode: 317cb...20a

Altså, kjære deg.....det er IKKE ditt problem at dama er sjalu. Det er din og fars unge så det er DERE TO som skal snakke om ungen. Hun er faktisk i dette tilfelle ett IKKE-MENNESKE. Det er ikke din jobb å jatte med i deres forhold. Det er noe de to får styre. Du skal forholde deg til faren til ungen. Punktum. Hva stemor og far mener om det er deres eget problem, ikke ditt. Det er noe du må informere faren om.

Kontakt FVK og forklar situasjonen. Ta med all kommunikasjon med dette syke kvinnemennesket og spør om råd der. Det her er bare forbi all logikk. Fortell FVK at du ikke tør å ha møte med far fordi dette syke mennesket trenger seg på og du føler at det strider mot alt av fornuft at hun styrer kommunikasjonen mellom deg og faren om deres barn.

Anonymkode: b8bf1...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...