Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjøkkenvifte heldigvis. Regner det som ventilasjon? Ja, det tror jeg også. Men utleier mener det er min feil så vet ikke hva jeg skal gjøre :( Oi det var mye vann!

Ja det virker nesten slik ut. Ja, det var svart ei hylle! Hvor raskt kan muggsopp vokse? Ja jeg skal melde meg inn tror jeg. Hvis jeg blir syk av dette, hvor lang tid tar det før det er ute av kroppen etter jeg har flyttet? Kan jeg ta noen tester for å se om den har påvirket meg? Jeg ser etter nytt sted nå!!

Hvordan kan man sjekke om leiligheten er godkjent eller ei? Ja, jeg skal spørre om en luftavfukter!

Er det også skadelig med luftavfukter? Oi nå ble jeg redd :( Hvordan kan jeg bevise at muggsoppen er utleiers feil da?

Anonymkode: a2a3f...490

Du kan sjekke om leiligheten er godkjent ved å sjekke kraven for å få utleieleiligheter godkjent. Det pleier å ligge på din kommunes hjemmeside. Altså kraven. Det e ikke skadelig med luftavfukter men det vil ikke ha noe påvirkning på muggsoppen som allerede er der. Den vil kun hjelpe litt på fuktigheten i luften. Muggsopp sporen vil være i luften med eller uten luftavfukter så lenge muggsoppen er der.

Jeg trur det kan ta noen måneder før det er ute av kroppen. Men du kan få permanente helseskader av muggsopp. Har du ikke noen du kan køye hos?

Var leiligheten møblert når du flytta inn?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muggsoppen og muggsoppsporene kan ha satt seg i tingene dine i tillegg til at du har pustet de inn og de kan ha skadet deg.

Jeg leste om en dame som ble så syk av muggsopp i en leiilighet at hun ble aldri frisk og måtte kaste alle klær og ting som hadde vært i leilligheten

Snakk med lege, og advokat hos Huseiernes landsforbund-

Men først: Flytt derfra!

Få gjerne inn et firma som kan konstantere at det er muggsopp der, og få dette skriftlig fra firmaet.

Om du må bytte ut alle tingene dine grunnet muggsopp: snakk med forsikringsselskap

Anonymkode: da76f...3d7

Det koster rundt 7000,- og det skal utleier dekke.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke noen godkjenningsordning. Men det er bygningsloven som gjelder. Så om et rom ikke oppfyller bygningsloven er det ulovlig.

Siden du kjente kjellerlukt allerede når du flyttet inn tyder det på at problemmet allerede var der da.

Kanskje huseier har stengt ventilasjonen i kjelleren, for å spare på oppvarming, så slår fuktigheten opp. Dette skjedde i en leilighet jeg leier ut. 

• Liker 1
Skrevet

Kjellerlukt kan tyde på muggsopp. Mener utleieren at det er din feil så vil han mest sannsynligvis ikke utbedre mangelen? Bare flytt du. La han true med advokat og den ene eller det andre, han kan ikke gjør noe. Svart muggsopp er ikke til å kødde med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, visp skrev:

Du har sikkert ikke tatt skade av det om du bare har bodd der siden i høst men man få astma/puste-plager. Det går helt sikkert bra den korte tiden du har bodd der. Planlegg utflytting nå og slapp av med det (går sikkert bra å bo der i tre mnd til også så du ikke blir livredd:))

Nei jeg håper ikke det!!! Men tenk om? Jeg sover jo på soverommet, og det var ganske mye muggsopp... Ja jeg skal lufte godt ut nå!

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muggsoppen og muggsoppsporene kan ha satt seg i tingene dine i tillegg til at du har pustet de inn og de kan ha skadet deg.

Jeg leste om en dame som ble så syk av muggsopp i en leiilighet at hun ble aldri frisk og måtte kaste alle klær og ting som hadde vært i leilligheten

Snakk med lege, og advokat hos Huseiernes landsforbund-

Men først: Flytt derfra!

Få gjerne inn et firma som kan konstantere at det er muggsopp der, og få dette skriftlig fra firmaet.

Om du må bytte ut alle tingene dine grunnet muggsopp: snakk med forsikringsselskap

Anonymkode: da76f...3d7

Jeg kjenner faktisk allerede at det har satt seg lukt. Betyr det at tingene mine er ødelagte da? :(

HERREGUD er det sant?? :overrasket: Hvor lenge bodde hun der? Og hvordan testet hun seg? Utleier vil ikke ha inn noe firma. Han mener jeg bare må lufte ut, og at dette er grunnen for muggen. Jeg har selv ikke penger til å betale for det selv. Jeg har hørt at det er vanskelig å få ting erstattet jeg, men kanskje det ikke er det?

7 minutter siden, karlakarl skrev:

Du kan sjekke om leiligheten er godkjent ved å sjekke kraven for å få utleieleiligheter godkjent. Det pleier å ligge på din kommunes hjemmeside. Altså kraven. Det e ikke skadelig med luftavfukter men det vil ikke ha noe påvirkning på muggsoppen som allerede er der. Den vil kun hjelpe litt på fuktigheten i luften. Muggsopp sporen vil være i luften med eller uten luftavfukter så lenge muggsoppen er der.

Jeg trur det kan ta noen måneder før det er ute av kroppen. Men du kan få permanente helseskader av muggsopp. Har du ikke noen du kan køye hos?

Takk! Det skal jeg gjøre! Men hva gjør jeg da om den ikke er godkjent? Nei jeg har egentlig ikke det. Men jeg ser etter nytt sted nå. Vil bare komme meg vekk :(  Ja, leiligheten var fullt møblert! Kan mugg vokse selv med luftavfukter på? Eller stopper det prosessen?

6 minutter siden, visp skrev:

Det koster rundt 7000,- og det skal utleier dekke.

Det vil han jo ikke. Hva skal jeg da gjøre?

4 minutter siden, stan skrev:

Det er ikke noen godkjenningsordning. Men det er bygningsloven som gjelder. Så om et rom ikke oppfyller bygningsloven er det ulovlig.

Siden du kjente kjellerlukt allerede når du flyttet inn tyder det på at problemmet allerede var der da.

Kanskje huseier har stengt ventilasjonen i kjelleren, for å spare på oppvarming, så slår fuktigheten opp. Dette skjedde i en leilighet jeg leier ut. 

6 minutter siden, karlakarl skrev:

Bygningloven? Hvor finner jeg den? Ja det tror jeg også, etter å ha lest deres svar. Men det går inn utleieres ene øyre og går ut den andre. Han er bestemt på at det er jeg som har forårsaket muggsoppen. Gjør virkelig utleiere slikt?? Stenger ventilasjon?:overrasket:

Litt problemer med siteringen her...

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil han jo ikke. Hva skal jeg da gjøre?

Han må det om han skal få orden på kåken. Du trenger iallefall ikke å bekymre deg om videre gang i dette; bare begynn prosessen med å finne et nytt sted å bo du:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, visp skrev:

Han må det om han skal få orden på kåken. Du trenger iallefall ikke å bekymre deg om videre gang i dette; bare begynn prosessen med å finne et nytt sted å bo du:)

Tenk om han når jeg har flyttet ut vil ta fra mitt depositum, fordi han mener at det er min feil?

Ja jeg håper å flytte snart! :)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om han når jeg har flyttet ut vil ta fra mitt depositum, fordi han mener at det er min feil?

Ja jeg håper å flytte snart! :)

Derfor råder jeg deg å melde deg inn i leieboerforeningen (koster 200 kr. i året eller noe) og skriv til en av advokatene der og rådfør deg. Men mest sannsynlig vil han ikke lage noen problemer for det er jo noe ordentlig drit for han også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, visp skrev:

Derfor råder jeg deg å melde deg inn i leieboerforeningen (koster 200 kr. i året eller noe) og skriv til en av advokatene der og rådfør deg. Men mest sannsynlig vil han ikke lage noen problemer for det er jo noe ordentlig drit for han også.

Ja jeg skal gjøre det i morgen! Men tenk om han gjør det da? Denne utleieren virker litt ut som en slags "hushai".

Takk for svar og hjelp alle sammen!! :hug:

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skal gjøre det i morgen! Men tenk om han gjør det da? Denne utleieren virker litt ut som en slags "hushai".

Takk for svar og hjelp alle sammen!! :hug:

Da flytter du ut på dagen om han ikke gidde å utbedre. Loven sier til og med at du har rett til å flytte ut på dagen eller nekte å betale leie dersom utleiestedet har en omfattende mangel og utleier ikke gidde å utbedre. Hva sa han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...