Gå til innhold

Muggsopp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har oppdaget muggsopp i min leilighet. Hvorfor har jeg muggsopp? Hva kan årsaker være til dette? Dette er skummelt synes jeg :(

Anonymkode: a2a3f...490

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker årsaken er fukt! 

Anonymkode: b9935...b25

• Liker 1
Skrevet

Fukt er vel vanligste årsak. 

Kan komme av kondens eller dårlig ventilasjon. Men direkte lekkasjer kan og være årsaken.

Hvor i leiligheten er muggsoppen? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker årsaken er fukt! 

Anonymkode: b9935...b25

Det er mye mulig!!

2 minutter siden, stan skrev:

Fukt er vel vanligste årsak. 

Kan komme av kondens eller dårlig ventilasjon. Men direkte lekkasjer kan og være årsaken.

Hvor i leiligheten er muggsoppen? 

Hva kommer fukten av, hovedsaklig? Lekkasjer?

Den er på soverommet og badet. Jeg tror jeg har lagt merke til muggsopp i stuen også. Det er høy luftfuktighet (over 70%, har målt) og det er kondens. Det ble oppdaget mye svart bak en hylle.

AnonymBruker
Skrevet

Tørker du tøy innendørs?

Hvordan er ventilasjonen?

Anonymkode: da76f...3d7

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye mulig!!

Den er på soverommet og badet. Jeg tror jeg har lagt merke til muggsopp i stuen også. Det er høy luftfuktighet (over 70%, har målt) og det er kondens. Det ble oppdaget mye svart bak en hylle.

Dårlig ventilasjon kanskje?

Matlaging og klestørk avgir mye fukt. Men også åndedrettet bidrar med et par liter i løpet av et døgn.

Har dette plutselig endret seg ?

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye mulig!!

Fuktighet er vanlig i kjellere. Det kan bli fuktig hvis det er en kombinasjon av tørking av klær, matlagning, osv med dårlig eller ingen ventilasjon. Flytt ut derifra.

Endret av karlakarl
Skrevet

Du har ikke god nok luftsirkulasjon i leiligheten din, noe som er spesielt vanlig på soverom fordi det er der du sover, og dermed også et rom du produserer mye kondens. Det enkleste du kan gjøre er å begynne og lufte skikkelig ut hver morgen og kveld, altså å åpne vinduene i rommene i noen minutter. Også bør du ha vinduene på gløtt etter at du har dusjet, når du tørker klær, og helst også når du sover.

AnonymBruker
Skrevet

Tørker du tøy innendørs?

Hvordan er ventilasjonen?

Nei, jeg bruker tørketrommel og tørker kun BH-er og slikt innendørs. Det er ikke ventilasjon på soverom eller kjøkken. Det er ventilasjon i stue.

1 minutt siden, stan skrev:

Dårlig ventilasjon kanskje?

Matlaging og klestørk avgir mye fukt. Men også åndedrettet bidrar med et par liter i løpet av et døgn.

Har dette plutselig endret seg ?

Jeg flyttet inn der i høst, så jeg vet ikke helt. Kan virkelig åndedrettet føre til muggsopp? :overrasket:

Et øyeblikk siden, karlakarl skrev:

Fuktighet er vanlig i kjellere. Det kan bli fuktig hvis det er en kombinasjon av tørking av klær, matlagning, osv med dårlig eller ingen ventilasjon. Flytt ut derifra.

Det er i første etasje, men det hadde en kjellerlukt på soverommet da jeg flyttet inn. Ja, jeg ser etter et nytt sted!! Men er det min feil at det har kommet muggsopp? Jeg er litt redd for at det går i fra mitt depositum :(

Skrevet (endret)

Nei, jeg bruker tørketrommel og tørker kun BH-er og slikt innendørs. Det er ikke ventilasjon på soverom eller kjøkken. Det er ventilasjon i stue.

Jeg flyttet inn der i høst, så jeg vet ikke helt. Kan virkelig åndedrettet føre til muggsopp? :overrasket:

Det er i første etasje, men det hadde en kjellerlukt på soverommet da jeg flyttet inn. Ja, jeg ser etter et nytt sted!! Men er det min feil at det har kommet muggsopp? Jeg er litt redd for at det går i fra mitt depositum :(

Trur ikke at det er din feil. Det BØR alltid være ventilasjon på kjøkken og soverommet. I løpet av en natt så puster du ut en liter med vann (trur det vær en liter) og det produseres massevis med damp når en lager mat! Finnes det ikke kjøkkenvift engang? Høres ut som en mangelfull bolig rett og slett. Hvis det var kjellerlukt når dere flyttet inn så er det nok pga muggsoppen.

Endret av karlakarl
  • Liker 1
Skrevet

Dette har nok vært et problem allerede da du flyttet inn. Du sa det var svart bak bokhylla? Det har nok fått godgjort seg en stund. Det er utleier sitt ansvar å fikse dette og det skal absolutt ikke tas noe fra depositumet til dette (meld deg inn i leieboerforeningen om utleier skulle prøve seg- da får du litt gratis advokathjelp og sånn). Jeg tror jeg ville flyttet om jeg var deg og si til utleier at du tar det for gitt at du slipper oppsigelsestiden (det er helseskadelig over tid å bli utsatt for muggsopp).

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke er ventilasjon på soverom eller kjøkken er det mulig at rommene ikke er godkjente for permanent opphold. 

Som et midlertidig tiltak kan du be utleier ordne med en luftavfukter.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, stan skrev:

Hvis det ikke er ventilasjon på soverom eller kjøkken er det mulig at rommene ikke er godkjente for permanent opphold. 

Det vil jo allikevel være like skadelig å oppholde seg i boligen selv med luftavfukter. Det vil være muggsopp spor i luften til muggsoppen er fjernet. Flytt asap!! Det finnes lover som sier at du kan flytte ut på dagen hvis utleieren ikke vil utbedre mangler og om leiligheten har en omfattende mangel. Muggsopp går under "mangel". Det er svært helseskadelig. Kom deg ut.

• Liker 2
Skrevet

Det høres ju som ut som at utleieren er klar over at det er muggsopp i leiligheten siden dere fant svart muggsopp bak en hylle. Var leiligheten møblert når dere flyttet inn?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde flytta ut på dagen hvis utleieren ikke viset noe interesse i å utbedre mangelen. Han må gjerne true med det ene og det andre men du har retten på din side hvis han ikke bryr seg. Gi han en frist for å iverksette tiltak.

Endret av karlakarl
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, karlakarl skrev:

Det vil jo allikevel være like skadelig å oppholde seg i boligen selv med luftavfukter. Det vil være muggsopp spor i luften til muggsoppen er fjernet. Flytt asap!! Det finnes lover som sier at du kan flytte ut på dagen hvis utleieren ikke vil utbedre mangler og om leiligheten har en omfattende mangel. Muggsopp går under "mangel". Det er svært helseskadelig. Kom deg ut.

Absolutt. Spesielt om ventilasjon er dårlig vil jo sopp-sporene heller ikke luftes ut.

Det er en flytte på dagen grunn.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, karlakarl skrev:

Trur ikke at det er din feil. Det BØR alltid være ventilasjon på kjøkken og soverommet. I løpet av en natt så puster du ut en liter med vann (trur det vær en liter) og det produseres massevis med damp når en lager mat! Finnes det ikke kjøkkenvift engang? Høres ut som en mangelfull bolig rett og slett. Hvis det var kjellerlukt når dere flyttet inn så er det nok pga muggsoppen.

Det er kjøkkenvifte heldigvis. Regner det som ventilasjon? Ja, det tror jeg også. Men utleier mener det er min feil så vet ikke hva jeg skal gjøre :( Oi det var mye vann!

3 minutter siden, visp skrev:

Dette har nok vært et problem allerede da du flyttet inn. Du sa det var svart bak bokhylla? Det har nok fått godgjort seg en stund. Det er utleier sitt ansvar å fikse dette og det skal absolutt ikke tas noe fra depositumet til dette (meld deg inn i leieboerforeningen om utleier skulle prøve seg- da får du litt gratis advokathjelp og sånn). Jeg tror jeg ville flyttet om jeg var deg og si til utleier at du tar det for gitt at du slipper oppsigelsestiden (det er helseskadelig over tid å bli utsatt for muggsopp).

Ja det virker nesten slik ut. Ja, det var svart ei hylle! Hvor raskt kan muggsopp vokse? Ja jeg skal melde meg inn tror jeg. Hvis jeg blir syk av dette, hvor lang tid tar det før det er ute av kroppen etter jeg har flyttet? Kan jeg ta noen tester for å se om den har påvirket meg? Jeg ser etter nytt sted nå!!

1 minutt siden, karlakarl skrev:

2 minutter siden, stan skrev:

Hvordan kan man sjekke om leiligheten er godkjent eller ei? Ja, jeg skal spørre om en luftavfukter!

Er det også skadelig med luftavfukter? Oi nå ble jeg redd :( Hvordan kan jeg bevise at muggsoppen er utleiers feil da?

Skrevet

Du har sikkert ikke tatt skade av det om du bare har bodd der siden i høst men man få astma/puste-plager. Det går helt sikkert bra den korte tiden du har bodd der. Planlegg utflytting nå og slapp av med det (går sikkert bra å bo der i tre mnd til også så du ikke blir livredd:))

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, karlakarl skrev:

Det høres ju som ut som at utleieren er klar over at det er muggsopp i leiligheten siden dere fant svart muggsopp bak en hylle. Var leiligheten møblert når dere flyttet inn?

Virkelig?? Men hvordan kan en utleier la en leietaker flytte inn om utleier vet om problemet? :( Det er jo skade på utleiers leilighet! Ja leiligheten er fullt møblert!

2 minutter siden, karlakarl skrev:

Jeg hadde flytta ut på dagen hvis utleieren ikke viset noe interesse i å utbedre mangelen. Han må gjerne true med det ene og det andre men du har retten på din side hvis han ikke bryr seg. Gi han en frist for å iverksette tiltak.

Nei han gjør ikke det. Han sier bare at jeg må åpne vinduene oftere. Ja jeg skal se hva jeg finner ut av!

Et øyeblikk siden, stan skrev:

Absolutt. Spesielt om ventilasjon er dårlig vil jo sopp-sporene heller ikke luftes ut.

Det er en flytte på dagen grunn.

Vil de ikke? :(

AnonymBruker
Skrevet

Muggsoppen og muggsoppsporene kan ha satt seg i tingene dine i tillegg til at du har pustet de inn og de kan ha skadet deg.

Jeg leste om en dame som ble så syk av muggsopp i en leiilighet at hun ble aldri frisk og måtte kaste alle klær og ting som hadde vært i leilligheten

Snakk med lege, og advokat hos Huseiernes landsforbund-

Men først: Flytt derfra!

Få gjerne inn et firma som kan konstantere at det er muggsopp der, og få dette skriftlig fra firmaet.

Om du må bytte ut alle tingene dine grunnet muggsopp: snakk med forsikringsselskap

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...