Gå til innhold

Hvorfor blir menn med langt hår sett ned på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The damned
5 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Må innrømme at jeg stigmatiserer menn med langt hår, synes det fremstår jålete. Litt sånn wannabe Fabio-ish. Skjønner jo at det er meg problemet ligger hos, alle må jo kunne ha det håret de vil. Å ha langt hår som menn bryter jo med de regjerende normene blant norske menn akkurat nå, så er mest at det fremstår som jåleri.. Jeg ser kanskje "ned" på de jeg oppfatter som veldig overfladisk og opptatt av eget utseende. Blir litt som damer med ekstremt lange negler. 

Det strider mot mine erfaringer i hvert fall :) De fleste jeg har møtt med langt finnes ikke jålete litt engang. Jeg har hengt i metal-miljøet i mange år og der er det jo veldig mange med langt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finner det ikke tiltrekkende, men ser ikke ned på dem av den grunn.

Anonymkode: ea757...ae2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Må innrømme at jeg stigmatiserer menn med langt hår, synes det fremstår jålete. Litt sånn wannabe Fabio-ish. Skjønner jo at det er meg problemet ligger hos, alle må jo kunne ha det håret de vil. Å ha langt hår som menn bryter jo med de regjerende normene blant norske menn akkurat nå, så er mest at det fremstår som jåleri.. Jeg ser kanskje "ned" på de jeg oppfatter som veldig overfladisk og opptatt av eget utseende. Blir litt som damer med ekstremt lange negler. 

Jeg har ennå til gode å se en jålete mann med langt hår (med unntak av enkelte jeg har sett i media). Langt hår er nesten alltid et resultat av sjuskete holdning til eget utseende. I de resterende tilfellene kommer det bare av dårlig smak.

(Med langt hår mener jeg hår som er noe særlig lenger enn skulderlangt. Litt nedenom skuldrene kan fungere.)

Anonymkode: 6443e...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The damned skrev:

Det strider mot mine erfaringer i hvert fall :) De fleste jeg har møtt med langt finnes ikke jålete litt engang. Jeg har hengt i metal-miljøet i mange år og der er det jo veldig mange med langt hår.

Ja, jeg synes også dette virker ganske snålt. Ser liksom ikke for meg så mange av disse stående foran speilet i timevis. Virker som de fleste jeg kjenner stort sett vasker og grer håret iblant, kanskje dytter det i en strikk, og slenger på seg en band-T-skjorte. Har selv blitt beskyldt for å være skikkelig fin på det fordi jeg går med skinnsko og skjorte iblant. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på menn med langt hår, men ser på dem det gjør jeg. Faktisk er det bare de jeg ser på i det hele tatt :P

Og kjempe-muskuløs er dritt kjedelig.

Endret av Hapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker langt hår fremfor kort. 

Tror din "statement" er mer sann om skallede menn enn om menn med langt hår. 

Anonymkode: 1a914...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Okapi skrev:

Mange har en ganske dyptsittende antakelse om at en mann med langt hår, med mindre han er kunstner, er litt sånn delvis mislykket karrieremessig, og kanskje også lite villig til å rette seg etter estetiske og muligens også andre normer.

Dette er pluss i min bok, hvem bryr seg om karriære og evnen til å være som alle andre? Neeeei....dette er en individualist, det liker man :heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis man liker å gå med langt hår, så gjør det da. vanskligere er det ikke :)

at noen har dårlig selvbilde og må stadfeste sin normalitet på kvinneguiden er jo et tegn på at noe ikke er helt som det skal

Anonymkode: 80f8e...55b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker ikke når jeg begynte å synes menn med langt hår var stas, snart 15 år siden tenker jeg. Gjerne typisk metalheads, men andre også. Noen kler det virkelig!

De som er typisk "trendy" nå med langt hår og skjegg har jeg ikke like mye sans for. Det virker så påtatt.. Noen av dem er jo kjekke, men..

Synes jeg merker at enkelte menn som "ikke synes det er noe fint med langt hår" mest sannsynlig er litt sjalu. De vet at mange, mange jenter liker denne stilen. Og synes sikkert selv disse mennene ser veldig bra ut og, men de tror ikke de selv ville kledd frisyren, så de kritiserer i stedet.

Anonymkode: b01c0...4ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette et reellt problem for menn med langt hår? Hvor mange menn med langt hår har fått beskjed om å klippe seg for å få en jobb? 

Anonymkode: babcd...7b0

Dette er et velkjent sitat "Kløpp deg og skaff deg arbe!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke når jeg begynte å synes menn med langt hår var stas, snart 15 år siden tenker jeg. Gjerne typisk metalheads, men andre også. Noen kler det virkelig!

De som er typisk "trendy" nå med langt hår og skjegg har jeg ikke like mye sans for. Det virker så påtatt.. Noen av dem er jo kjekke, men..

Synes jeg merker at enkelte menn som "ikke synes det er noe fint med langt hår" mest sannsynlig er litt sjalu. De vet at mange, mange jenter liker denne stilen. Og synes sikkert selv disse mennene ser veldig bra ut og, men de tror ikke de selv ville kledd frisyren, så de kritiserer i stedet.

Ja, enten det eller så tørr de ikke la håret vokse, pga at kompisene vil kalle dem for kvinner/homser osv. 

Enig med deg når det gjelder disse trendene. Langt hår og skjegg er ikke for de som vil følge hver eneste trend, det er for meg et symbol på at man gir litt faen i dette "ordentlige" livet som mange lever. Disse rammene hvor man skal være sånn og sånn, jobbe der og der og mene det og det.

Er det noe jeg hater så er det å møte på folk som ser heftige ut, men som du finner ut at er akkurat som alle andre i "flokken"

Endret av GretaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, GretaM skrev:

Ja, enten det eller så tørr de ikke la håret vokse, pga at kompisene vil kalle dem for kvinner/homser osv.

Ikke sant. Begriper ikke hvorfor langt hår i noens hode er ensbetydende med damer/homofile. Det kan jo være skikkelig barskt og mandig! Det er jo veldig ofte det, synes jeg. Mennene som har fulgt trenden med å ha langt hår nå, er gjerne i større grad feminine og jålete på flere måter, enn de som i lange tider har hatt langt hår fordi det er det de føler seg vel med.

Folk må få være som de vil. Men jeg synes det er kjedelig med de som gjør ting fordi "alle andre kule gjør det".

Forstår heller ikke oppfatningen av at de med langt hår (som ikke følger med på trendene) er sjuskete og uflidde. Så er det da slett ikke i de fleste tilfeller. Noen har jo så rent, pent og sunt hår at jeg blir helt misunnelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snål fordom. Jeg tror ikke jeg har møtt en eneste langhåret homofil mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri slått meg at menn med langt hår blir sett ned på. Har en mannlig kollega med langt hår som jeg har vært ute og truffet mange ulike mennesker med i ulike, men alltid formelle settinger. Har aldri opplevd at noen har behandla oss likt, ikke noen som har sett ned på ham. 

Personlig synes jeg det ofte er pent med langt hår på menn. Men når vikene blir til fjorder og månen titter frem så er det penest å korte ned på lengden. 

Anonymkode: f5337...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri slått meg at menn med langt hår blir sett ned på. Har en mannlig kollega med langt hår som jeg har vært ute og truffet mange ulike mennesker med i ulike, men alltid formelle settinger. Har aldri opplevd at noen har behandla oss likt, ikke noen som har sett ned på ham. 

Personlig synes jeg det ofte er pent med langt hår på menn. Men når vikene blir til fjorder og månen titter frem så er det penest å korte ned på lengden. 

Skulle være : har aldri opplevd annet enn at alle har behandla oss likt. Skriveleif på mobilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Jeg ser i hvert fall ikke to ganger på en skallemann/kort hår. Jeg skal ha langt hår på kjekke menn, så langt at de kan tørke seg i butthølet med det. Det er mannfolk det.😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gerd Karin skrev (3 minutter siden):

Jeg ser i hvert fall ikke to ganger på en skallemann/kort hår. Jeg skal ha langt hår på kjekke menn, så langt at de kan tørke seg i butthølet med det. Det er mannfolk det.😋

Grusomt med langt hår på menn! 

Anonymkode: aa2e4...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hovedsaklig homofile og shemales som har langt hår.

Man buns 👎 | Really funny, Funny pictures, Laugh

Anonymkode: 812be...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig i påstanden, føler dette gjerne går utover metalheads og bikere. For min del tror jeg litt av stigmaet gjerne skyldes at disse lange lokkene ikke nødvendigvis mottar den pleien og kjærligheten et langt hår faktisk trenger. Det er jo heller ikke sånn at damer med langt hår automatisk har fint hår, bare fordi det langt. Håret må trimmes jevnlig, kures og pleies. Det funker dårlig å kjøre mannlig «5-1 såpe» i et langt hår, og droppe balsam. Jeg er hundre prosent sikker på at langhårede menn har rent hår, men når det ikke pleies så får det et «sjuskete» uttrykk. Noen har jo så tørt hår at det nesten ser brannfarlig ut (satt på spissen, med litt humor), også slenges det til nød i en lav hestehale. Men jeg ser problematikken, for som mann med langt hår kan man ikke style eller fikse det for mye, for da blir det jo feminint igjen. Men grunnleggende hårpleie for at håret skal se sunt og friskt ut, det burde man gjøre, hvis man ønsker å ha langt hår. Sleng i en balsam, hårkur eller en olje hvertfall. 

Anonymkode: e5de7...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...