Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Andrea93 skrev:

Jepp,  snakker om Drilltroppen :-) Ifølge samboeren er det kun i Drilltroppen de har den praksisen. 

Da er vi enige! :)

5 timer siden, jabx skrev:

Hva er poenget ditt? Er det gardens feil at kvinner ikke søker seg til drilltroppen?

Jeg vet om kvinner som søker seg til drilltroppen, men som av ulike årsaker ikke kommer gjennom nåløyet.

3 timer siden, Apis skrev:

Høydekrav til vakt gardist 167 og til drilltroppen 170 i følge forsvaret https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/garden

Slik jeg forsto TS' spørsmål, var det drill-, musikk- og/eller signaltropp som var observert. I musikk- og signaltroppen er det, så vidt jeg vet, ikke høydekrav. Det er ikke vanskelig å komme inn i musikk- og signaltroppen. Kvaliteten er svært varierende, og jeg har selv blitt ringt etter med spørsmål om jeg kunne tenke meg et år i Garden. 

Anonymkode: 1e36b...036

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om kvinner som søker seg til drilltroppen, men som av ulike årsaker ikke kommer gjennom nåløyet.

Og det er gardens feil?

Det er ikke vanskelig å komme inn i musikk- og signaltroppen.

Det høres merkelig ut, i og med at de har opptakskrav og prøvespilling.

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Aner ikke med drilltroppen, men da jeg var inne var det veldig mange kvinner i musikk og signal. Hvis kvinner ikke klarer kravene til drilltroppen, så får de jo bare skjerpe seg. Menn klarer kravene fint dem.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke Garden en av de avdelingene med høyest andel kvinner? 

Anonymkode: 91e22...695

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, jabx skrev:

Og det er gardens feil?

Det høres merkelig ut, i og med at de har opptakskrav og prøvespilling.

Nei, jeg sa ikke at det var Gardens feil. :) 

Ja, de har opptakskrav og prøvespilling. Det betyr ikke at det er vanskelig å komme inn. Jeg kjenner tidligere gardister som er kjempeflinke til å traktere instrumentet sitt, og jeg kjenner eksgardister som jeg lurer på hvorfor de ble musikkgardist i det hele tatt. Det er ikke uvanlig at en ble bedt om å bytte hovedinstrument heller, riktignok vanligvis innen samme instrumentgruppe, for eksempel fra trombone til euphium. Mannen min måtte det. 

Anonymkode: 1e36b...036

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk et perfekt eksempel som beviser at kvinner vil ikke ha likestilling men fordeler.

Anonymkode: 0db03...472

Nekter Norge kvinner jobbe som kloakarbeider fordi kvinner ikke skal gjøre slikt? Er det menn som blir tvunget til å bli kloakarbeider? Jeg skjønner ikke logikken din. 

Det er sikkert ingen kjønnskrav for å bli kloakarbeider. 

Jeg vil ikke jobbe i kloakken og mange menn tenker nok det samme. 

• Liker 4
Skrevet

Som en fyr som har vært i drilltroppen kan jeg klare opp i ting.

Da jeg var inne var det ikke et spesifikt krav til høyde, men heller at kandidater ble rekruttert ut i fra en gitt høydevariasjon i troppen, maks 25 cm eller 30 tror jeg det var. De laveste står vanligvis fremst i troppen og de høyeste bakerst.

Jenter blir ikke ekskludert pga "fasong" eller liknende. De kan stille til opptak like greit som alle andre. Jeg mener å huske at det var ei som var med tidlig i vårt opptak, men falt av veldig tidlig.

Inntaket blir basert på de vanlige inntakskravene til forsvaret mener jeg å huske. Krav til antall pull-ups, 3000-metertid etc var ikke veldig annerledes, kanskje noe høyere.

Problemet var opptaket. Vi var 60 mann ca som stilte til start, og 3 måneder senere var vi bare ca 30 igjen. Det var også rundt 60 som skal ha falt av i intervjurunden. Opptaket er lange dager til klokka er 23, lange marsjer, masse vasking og bretting og drilling. Alt skal være perfekt. De gjør dette for å prøve å knekke deg mentalt. Det blir avsluttet med et "lueløp" helt på slutten, der man blir vekket opp av death metal kl 4 om morgenen og deretter må holde på i over 24 timer uten mat og søvn mens du trener drilling, generell fysisk forstring, ligger i "ferdigstilling" (aka planken med utstrekte armer) i 10 minutter, marsjerer i mange mil med ca 20 kg utstyr på kroppen, osv.

Blant ting jeg så var det voksne fyrer som satt og gynget i fosterstilling pga stresset med kjefting fra befalet og å stille rommet klart for 10. gang når klokken nærmet seg 2300, en fyr som kollapset og blødde neseblod etter den 3. mila av marsjen i lueløpet, og et halvt dusin fyrer som var så slitne at de ikke var klar over omgivelsene sine lenger og måtte eskorteres av oss andre. Dette var også voksne fyrer som gikk videre til politihøyskolen og andre krevende utdanninger.

Så, det tar på. Jeg tviler derimot ikke på at det en gang vil være ei jente i drilltroppen. Riflen veier rundt 5+ kg, så det vil antageligvis være ei som har tilbrakt en stund med å trene styrke. Hun vil såklart være en uteligger i statistikken, men det er bare et spørsmål om tid. Befalet vårt var alltid veldig klare på at de hadde vært veldig glad for å få inn ei jente i troppen. Kanskje det delvis er motivert av å få slippe maset om at de ikke ville ha inn jenter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Frøken I skrev:

Jeg synes dette er en meget sneversynt påstand. 

For tiden viser statistikk at jenter gjør det generelt bedre enn guttene på skolen, og flere jenter enn gutter starter på de mest krevende studiene. Derfor kan det tenkes at det likesågodt kan være at flere damer enn menn har bestemt seg for hva de vil studere, og heller går rett på det. 

Skivebom at du nevner skolegang, da det er menn som får de beste karakterene på universitetet. Til og med studier der kvinner er i klart flertall(Jus ved UiO) er det fortsatt flere menn en kvinner som får toppkarakterer.

Anonymkode: b5ad2...228

Skrevet (endret)

Hvorfor spiller det noen rolle? Hvorfor MÅ man ha menn og kvinner i alle mulige setninger? Hvorfor kan vi ikke nyte FRIHETEN å IKKE velge dette for oss?

Endret av Drizzt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo spennende å se hva som skjer nå som det er kjønnsnøytral verneplikt fra 97-kullet. 

Jeg har hørt at garden er det kjedeligste i militæret og jeg vil tro at mange av de "tøffeste" jentene heller vil løpe rundt i skogen enn å stå foran slottet. Jeg kjenner opptil flere jenter som har gått befalsskolen, for eksempel. 

Anonymkode: 65ae9...3da

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo spennende å se hva som skjer nå som det er kjønnsnøytral verneplikt fra 97-kullet. 

Jeg har hørt at garden er det kjedeligste i militæret og jeg vil tro at mange av de "tøffeste" jentene heller vil løpe rundt i skogen enn å stå foran slottet. Jeg kjenner opptil flere jenter som har gått befalsskolen, for eksempel. 

Alt av "vakt og sikring" tjeneste i forsvaret er kjedelig. Om man står foran slottet eller om man sitter i vaktbua på en eller annen leir. Generelt blir vel vakt og sikring referert til som playstation tjeneste i førstegangstjenesten.

Anonymkode: 096c0...101

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Det er ihvertfall en vakt- og sikringstjeneste som er reell og interessant. I motsetning til de som kun flyr rundt i skogen og kjemper mot en imaginær fiende. I vakttjenesten i Garden møter du tross alt virkelig folk (sivile) som du må forholde deg til. Når jeg var inne skjedde det litt av hvert. Alle de fulle folkene i helgene man måtte håndtere foran slottet på kveldstid, noen av de riktig gærne. I tillegg står man også vakt på Akershus festning og går nattpatruljer. Der så man hva som rørte seg av narkotrafikk og prostitusjon. I tillegg har du en reell vakttjeneste hvor du faktisk vokter kongelige som er utsatte i forhold til terror og gærne enkeltindivider.

Anonymkode: 929aa...d14

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I garden får du jo som vaktgardist både vaktoppdrag, paradeoppdrag, og det å løpe rundt i skogen.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt av "vakt og sikring" tjeneste i forsvaret er kjedelig. Om man står foran slottet eller om man sitter i vaktbua på en eller annen leir. Generelt blir vel vakt og sikring referert til som playstation tjeneste i førstegangstjenesten.

Anonymkode: 096c0...101

Vakt og sikring er jo et reelt oppdrag i garden, med skarpe skudd og alt. Jeg tror neppe du kan sammenligne det å stå foran slottet midt i Oslo sentrum med å sitte i vaktbua i Langtvekkimoen militærleir.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, var i HMKG, ikke i drilltroppen.

Da jeg var inne var jeg eneste kvinne i mitt kompani.

Anonymkode: 26c35...d74

Skrevet

Så ei jente fra Garden stå vakt på Akershus festning i går så påstanden din stemmer ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Purple Basil skrev:

Så ei jente fra Garden stå vakt på Akershus festning i går så påstanden din stemmer ikke. 

Rangeringen er slik:

De flinkeste står ved slottet. Ikke alle får stå ved slottet. De dårligste plasseres på Skaugum, mens de som er middels står på Akershus. Etter hvert vil de aller fleste få vakter ved Akershus, men det er ikke alle gardister forunt å stå ved slottet, selv om praksisen er slik at de prøver å få til minst en slottsvakt slik at man får medaljen for det.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rangeringen er slik:

De flinkeste står ved slottet. Ikke alle får stå ved slottet. De dårligste plasseres på Skaugum, mens de som er middels står på Akershus. Etter hvert vil de aller fleste få vakter ved Akershus, men det er ikke alle gardister forunt å stå ved slottet, selv om praksisen er slik at de prøver å få til minst en slottsvakt slik at man får medaljen for det.

Hvor har du alt dette fra?

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Chiyo skrev:

Nekter Norge kvinner jobbe som kloakarbeider fordi kvinner ikke skal gjøre slikt? Er det menn som blir tvunget til å bli kloakarbeider? Jeg skjønner ikke logikken din. 

Det er sikkert ingen kjønnskrav for å bli kloakarbeider. 

Jeg vil ikke jobbe i kloakken og mange menn tenker nok det samme. 

Men du ser ingen feministiske forkjempere for å få flere kvinner inn i denne typen jobber. Det er poenget. Det er kun de bedre jobbene det er viktig at det er litt balanse mellom kjønnene, resten av jobbene som ikke er "gode nok" tar de ikke opp.

Anonymkode: 36d3a...566

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rangeringen er slik:

Tøv. Vaktene ble ordnet slik at alle fikk ca. like mange vakter på hvert eneste sted og hver eneste post.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...