Gå til innhold

Spm til dere med rotfyll tann.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ikke så lenge siden måtte jeg rotfylle en tann etter et uhell der tannen fikk et hardt slag. Jeg vet at en rotfyll tann er svakere enn en ekte tann, men spørsmålet er hvor mye svakere er den? Og må man bytte fylling etter en stund?

Dere som har måttet rotfylle en tann eller flere tenner, hvor lang levetid har din fylling? Hvordan foregår et bytte av fylling? Kan dere spise på samme måten, eller spiser dere forsiktigere? Har dere opplevd å få knekt en rotfyll tann?

er klar over at det er veldig mange spm, men håper likevel på svar, om enn ikke på bare et par spm. Er litt bekymret for dette med kort levetid, og vil gjerne høre fra dere som har gjort dere erfaringer på dette det jeg lurer på.

på forhånd takk:)

Anonymkode: 42e3b...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det for mange år siden. Har ikke tatt noen hensyn, og den har vært bra.

Anonymkode: 68a71...35e

Skrevet

Jeg har heller ikke tatt noe hensyn til den rotfylte tanna, aldri hatt noen problemer. :)

Gjest Enhjørning
Skrevet

Har ikke hatt noen problemer med rotfylt tann. Spiser og drikker som normalt :) Den er svakere men har ikke merket noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! Godt å høre, så jeg slipper å føle at jeg må passe på hvor jeg tygger og hvor hardt, kunne fort ha blitt en slitsom affære:P

men levetiden? Er det lang eller kort levetid på deres fylling? Er det slik at man må bytte ut fyllingen etter noe tid?

Anonymkode: 42e3b...80a

Skrevet

Jeg har måttet rotfylle 2-3 tenner og de fungerer som normalt (rotfylte de for mange år siden). Men jeg har så dype fyllinger at jeg av og til får falsk tannpine/ubehag. Det varer av og på et par dager og så er det over. Har kun opplevd en gang at en rotfylt tann har knekket. I fjor måtte jeg rofylle en tann helt bakerst, men den var allerede svak fra før av etter mye gnissing i søvne og så måtte den rotfylles. Den holdt ikke lenge og toppen knakk rett og slett i to, på langs:daane:Måtte få krone på, så det ble en veldig dyr affære. Men jeg regner med at styrken på tennene er forskjellig fra person til person, så du må rett og slett se det an med tiden. Men du trenger ikke å ta spesielle hensyn til rotfylte tenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...