AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Del Skrevet 16. mai 2016 Nå må jeg bare få det ut - hvorfor kan ikke folk forskjell på ett og et? Dette lærte vi da alle på skolen!? Nå ser jeg mange voksne, velutdannede mennesker konsekvent bruke tallordet ett når det skal stå intetkjønnsartikkelen et. Jeg blir sprø! Det blir jo som å skrive "jeg har enn hund" - men den feilen gjør ikke folk. But whyyyyyyyyyyy? Jeg har bare spist ett kakestykke fordi jeg skal i et annet selskap etterpå! Okei??? Anonymkode: 9dd86...cc5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #2 Del Skrevet 16. mai 2016 Kanskje du kan forklare forskjellen slik at folk lærer den? Det hjelper lite å si at man gjør noe feil om man ikke sier hva man gjør feil. Anonymkode: 4c083...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #3 Del Skrevet 16. mai 2016 Vil du ha ett svar, eller et svar? Anonymkode: 50833...778 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #4 Del Skrevet 16. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan forklare forskjellen slik at folk lærer den? Det hjelper lite å si at man gjør noe feil om man ikke sier hva man gjør feil. Anonymkode: 4c083...54e Jeg forklarte at ett er et tallord og at et er en artikkel? Dvs at ett brukes for å vise at subjektet forekommer i entall i motsetning til flertall – det var ett hus, ikke to. Hvis man sier at man har "ett hus til salgs", så ligger fokuset på hvor mange hus det er snakk om. Men om man har "et hus til salgs", så sier ikke dette noe om antall, ettersom "et" bare er en ubestemt artikkel på samme måte som "en gutt" osv Jeg kan uansett ikke drive å rette på folk i jobbsammenheng med mindre jeg er gira på å bli utstøtt av flokken. Men jeg lurer egentlig mest på hvorfor dette har blitt en så vanlig feil? Anonymkode: 9dd86...cc5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #5 Del Skrevet 16. mai 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg lurer egentlig mest på hvorfor dette har blitt en så vanlig feil? Jeg vet ikke hvorfor akkurat den feilen er vanlig, men generelt tror jeg vi gjør mange feil fordi vi ikke har tid til å undersøke hvordan ord skal skrives. Det tar lang tid å få kontroll på skriftspråket, og omtrent ingen av oss har den tiden. Da skriver vi bare på magefølelse, og så går det ofte galt. I de aller fleste tilfellene gjør det jo ingenting om en skriver feil. Jei harr ett dåkument du må lese jennom/Jeg har et dokument du må lese gjennom Begge setningene fungerer jo. Dessuten er folk redde for å korrigere andre (som du selv nevner) når det gjelder språkfeil. Anonymkode: 9ac3a...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken I Skrevet 16. mai 2016 #6 Del Skrevet 16. mai 2016 Hvis du er i tvil om du skal bruke ett eller et, så gå for et. Det er det vi oftest bruker. Men for å hjelpe de som er i tvil - hvis du bruker ett eller én skal man som regel kunne sette "kun" foran: "Det sto et tre på tunet" vs "Det stod (kun) ett tred på tunet" (Det første eksempelet forteller bare om et tilfeldig tre, det andre eksempelet understreker at det ikke var andre trær der.) "Det var en jente i bursdagen" vs "Det var (kun) én jente i bursdagen" (Det første eksempelet forteller om en tilfeldig jente, men utelukker ikke at det var andre jenter eller gutter ellernoe der. Det andre eksempelet understreker at det kun var én -1- jente i bursdagen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 16. mai 2016 #7 Del Skrevet 16. mai 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvorfor akkurat den feilen er vanlig, men generelt tror jeg vi gjør mange feil fordi vi ikke har tid til å undersøke hvordan ord skal skrives. Det tar lang tid å få kontroll på skriftspråket, og omtrent ingen av oss har den tiden. Da skriver vi bare på magefølelse, og så går det ofte galt. I de aller fleste tilfellene gjør det jo ingenting om en skriver feil. Jei harr ett dåkument du må lese jennom/Jeg har et dokument du må lese gjennom Begge setningene fungerer jo. Dessuten er folk redde for å korrigere andre (som du selv nevner) når det gjelder språkfeil. Anonymkode: 9ac3a...6fc Fungerer gjør de, men hvor godt? Jeg bruker lenger tid på å lese den første setningen fordi den er uventet og jeg må tolke den. Den andre skannes av øynene og tolkes av hjernen mye raskere fordi ordene er lette å kjenne igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 16. mai 2016 #8 Del Skrevet 16. mai 2016 Enn om jeg skal i ett selskap, kan jeg ta et kakestykke da? Er helt enig med TS, men erkjenner at det er ikke lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Del Skrevet 20. mai 2016 Haha, jeg irriterer meg grønn over det samme! Jeg skjønner ikke at det er vanskelig engang, jeg? Når man sier det man sier høyt, hører man jo i tillegg om man har trykk på ordet eller ikke. Anonymkode: d31f1...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå