Gå til innhold

KASTRER hannkattene deres!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er rimelig lei av uansvarlige katteeiere. Jeg har selv en sterilisert hunnkatt. Vi flyttet til nytt nabolag. Her er det tre(!) hannkatter som både markerer og lager bråk utenfor hos oss. Vi bor i rekkehus og kattene bråker såpass på nattestid, at jeg er bekymret for at naboene vil tro at det er min katt som ikke er sterilisert, slik som de holder på. Når man bor i et tettbebygs nabolag, så kastrer kattene deres! Er det virkelig for mye å be om, når dere holder kjæledyr? Er like før jeg oppsøker eier med beskjed om at katten deres herjer rett utenfor døra vår, uler og plager naboene. Hadde de vært kastrerte, og innen en viss alder, så hadde de aldri oppført seg sånn. Er redd for at naboene vil tro at det er min katt som skaper oppstyret, og krever at katta fjernes... Er det virkelig riktig at håpløse eiere av ukastrerte hannkatter skal få ødelegge så mye? 

Anonymkode: 001cc...aaa

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gode forslag til hvordan jeg kan få gitt beskjed til disse uansvarlige (og egoistiske) katteeierne? Ser jo ikke eierne, bare kattene, men vet at to holder til rett borti veien her. Like før jeg skriver et facebookinnlegg og deler. Men vil ikke ha navnet mitt på noe "klagebrev" offentlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gode forslag til hvordan jeg kan få gitt beskjed til disse uansvarlige (og egoistiske) katteeierne? Ser jo ikke eierne, bare kattene, men vet at to holder til rett borti veien her. Like før jeg skriver et facebookinnlegg og deler. Men vil ikke ha navnet mitt på noe "klagebrev" offentlig. 

Ta bilde av kattene og heng de opp som "katt funnet". Hvis noen tar kontakt kan du si at du trodde de var hjemløse. Kanskje de er det. Ukastrerte hannkatter er ofte det. 

Anonymkode: da343...fe0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, disse holder til hjemme et sted, iallefall to av de. De holder til en leilighet rett borti veien. Jeg bare vet ikke hvem som er eierne. Hvordan forklare for folk man ikke engang kjenner at de burde kastrere de? 

AnonymBruker
Skrevet

Ring på døra og forklar at kattene bråker mye og du tror dette kan løses med kastrering. Kan i tillegg ta opp at ved å ikke kastrere kattene sine er de medskyldig i at mange katter blir løskatter, eller at kattunger blir drept. Hvis du ønsker det. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, bare snakk med dem og forklar problemet med at de bråker om nettene. Ikke vær anklagende, vær snill og forståelsesfull (selv om du helst vil kjefte dem huden full), det kommer du lengst med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tør rett og slett ikke. Er redd for å gjøre meg upopulær i nabolaget, samtidig som at jeg frykter at naboene uansett nå vil tro at bråket kommer av MIN katt, og ikke deres våryre hannkatter.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tør rett og slett ikke. Er redd for å gjøre meg upopulær i nabolaget, samtidig som at jeg frykter at naboene uansett nå vil tro at bråket kommer av MIN katt, og ikke deres våryre hannkatter.

Men hvis du ikke tør å si fra er det pent lite du kan gjøre. Du kan alltids ringe på hos alle andre naboer og si at det ikke er din katt som bråker, men utover det har du ikke mange alternativer dessverre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, disse holder til hjemme et sted, iallefall to av de. De holder til en leilighet rett borti veien. Jeg bare vet ikke hvem som er eierne. Hvordan forklare for folk man ikke engang kjenner at de burde kastrere de? 

Ta kattene.  Eierne er tydeligvis åndssvake,  ingen med vettet I behold har ukastrerte katter løpende rundt.  Rett og slett -ta kattene,  du finner sikkert noen som vil ta vare på de bedre enn disse idiotene. De gir fullstendig f.

Anonymkode: 63144...dab

• Liker 3
Skrevet

Kidnapp kattene, kastrer dem og sett dem ut igjen! :nigo: Kanskje du får hjelp fra dyrebeskyttelsen e.l.
Er folk så skjødesløse at de lar ukastrerte katter reke rundt fritt, merker de neppe at katta har blitt kastrert ;)

AnonymBruker
Skrevet

Spenstige forslag, men jeg skal ikke ta utgiften for andres dumskap. Å kastrere en katt koster penger, men ikke så mye at en katteeier ikke skal kunne ta seg råd til det. Skal heller ikke ta disse kattene, herregud. Kattene har et hjem, eierne er sikkert glade i de. Problemet er bare at eierne tydeligvis ikke skjønner kattehold, og hvordan katter fungerer i samspill med andre katter. 

• Liker 1
Skrevet

skriv en lapp til eierne og heng den på katta ☺

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg skjønner at du ikke ønsker å ta utgiftene ved å kastrere andres katter. Men jeg må innrømme at tanken har slått meg flere ganger, og spesielt de gangene jeg har måttet tatt min kastrerte hunnkatt til dyrlege for å ta hånd om div skader etter å ha blitt jult opp av ukastrerte hannkatter. Som oftest skjer det i helg og på røddager og da koster det fort 2-3 tusenlapper. Det har slått meg flere ganger at det faktisk hadde vært billigere for meg å snikkastrere de omstreifende hannkattene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, takk skrev:

skriv en lapp til eierne og heng den på katta ☺

PÅ katta? Hvordan da?

Vil ikke det plage katta?

Anonymkode: 65e2a...604

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to kastrerte hannkatter, likevel markerer de og har noen bitemerker i ørene. De ble kastrerte når de var kattunger. Er du sikker på de ikke er kastrert? Er jo bare å slå av en felles katteprat. Skryt gjerne ved å si så fine katter de har. Nevn alle fordelene du har hatt ved kastrering og tips om tilbud på kastrering når vetrinæren i nærområdet har det. Om de er glad i kattene sine vil jo de ha de lengst mulig og ukrastrerte katter kan finne på å streife pluss de er mer utsatt for fiv/felv (kattehiv). Synes det er veldig dumt at det virker som de fleste velger å få seg hannkatt for å slippe problemet med kattunger og kastrering ("hunnkatt er jo så dyrt"). 

Anonymkode: 41c30...761

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PÅ katta? Hvordan da?

Vil ikke det plage katta?

Anonymkode: 65e2a...604

om de har halsbånd kan det festes på det. Men det var sagt som en delvis spøk.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to kastrerte hannkatter, likevel markerer de og har noen bitemerker i ørene. De ble kastrerte når de var kattunger. Er du sikker på de ikke er kastrert? Er jo bare å slå av en felles katteprat. Skryt gjerne ved å si så fine katter de har. Nevn alle fordelene du har hatt ved kastrering og tips om tilbud på kastrering når vetrinæren i nærområdet har det. Om de er glad i kattene sine vil jo de ha de lengst mulig og ukrastrerte katter kan finne på å streife pluss de er mer utsatt for fiv/felv (kattehiv). Synes det er veldig dumt at det virker som de fleste velger å få seg hannkatt for å slippe problemet med kattunger og kastrering ("hunnkatt er jo så dyrt"). 

Om man kastrerer de etter at de er kjønnsmodne vil de kunne markere noe. Men å herje og jage hunnkatter helt til døra, aldri sett maken tidligere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man kastrerer de etter at de er kjønnsmodne vil de kunne markere noe. Men å herje og jage hunnkatter helt til døra, aldri sett maken tidligere. 

Mine er sikkert unntaket de da, siden de ble kastrert som kattunger og vi gjorde det nettopp for å unngå markering. Så markeringsfrie katter er ikke mulig å garantere selv om de blir kastrert før de er kjønnsmodne. Men når de jager hunnkatter såpass hadde jeg også gått ut fra de er fertile. Om det oppleves stressende for katten din og du ikke har lyst på en konfrontasjon, har du vurdert å ha henne inne? Ha henne ute når du er i nærheten? Luftegård? Bånd? Katteluke med chip? Hadde uansett hatt henne inne på nattestid. Tviler at naboene tror det er din katt som bråker og markerer, alle vet jo at det er det hannkattene som gjør :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine er sikkert unntaket de da, siden de ble kastrert som kattunger og vi gjorde det nettopp for å unngå markering. Så markeringsfrie katter er ikke mulig å garantere selv om de blir kastrert før de er kjønnsmodne. Men når de jager hunnkatter såpass hadde jeg også gått ut fra de er fertile. Om det oppleves stressende for katten din og du ikke har lyst på en konfrontasjon, har du vurdert å ha henne inne? Ha henne ute når du er i nærheten? Luftegård? Bånd? Katteluke med chip? Hadde uansett hatt henne inne på nattestid. Tviler at naboene tror det er din katt som bråker og markerer, alle vet jo at det er det hannkattene som gjør :) 

Nettopp. At TS ikke vurdere å holde katten sin inne,men lage ekstra stress etc pga uforstand skjønner jeg virkelig  ikke.  Og generelt - folk som ikke kastrerer kattene sine er lavmålsfolk.  Dette et bermen av dyreeiere, de som gir blankt f. 

Angående å ha katter ute I bånd/ trygg luftegård er virkelig null problem.  Det er eiere som er late og har fått det for seg at det ikke går som tar fullstendig feil.  Jeg har til og med sett eldgamle katter enkelt tilpasse seg det:)

Anonymkode: 63144...dab

• Liker 1
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Skriv et notat og legg i alles postkasser - da er du anonym samt kan understreke et problem som sikkert ikke bare du som nabo sliter med..! Det er nok flere som har utemøbler og andre ting som blir tisset ned om de ikke er kastrerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...