Gå til innhold

Ny fastsetting av bidrag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Ja jeg vet alt det der. Men takk uansett. Jeg har skrevet om foreldreansvar og delt bosted.

Alle foreldre har delt omsorg..Ordet delt omsorg er ute av barnelova. Det er her jeg ber TS. klargjøre. Videre om det er samvær 50/50 I stedet for delt bosted.

Jeg tror ikke du oppfattet meg korrekt her.

Delt omsorg er IKKE delt bosted. Dette skrev jeg noe om så sagt. 

Jeg kjenner godt til foreldre ansvar. Delt bosted og samvær 50%

Jeg tror du ikke skjønner at jeg vet det jeg skrev om. Det som er så galt er at ordene delt omsorg brukes om hvordan barnet bor. Det vil si like mye på begge steder. Det fremgår ikke om det er delt bosted. Eller samvær 50%. Her et forskjell på ansvar og bidrag. Nettobidrag og vanlig bidrag. 

Det er blant annet her jeg spør TS  .

Siden du er så krass ønsker jeg at du viser meg ordene : Delt omsorg og daglig omsorg I BARNELOVA. 

Ordene skal være tatt ut. Det er dette jeg ber TS.klarlegge. Hva som er det faktiske. Hvilken avtale har de ovs. 

Jeg kan også nevne siden du nevner , delt bosted i trenger ikke bytte adresse I folkeregisteret annet hvert år. Juridisk holder en skriftlig avtale. Det et blant annet dette skatt og NAV legger til grunn.

Hver litt forsiktig med å påstå noe er feil hos andre. Det kan være mer fornuftig å skrive sin versjon. 

Jeg blir svett. Nå må du snart innse at du ikke er så god på dette!!!!!

Finn på noe bedre! 

Anonymkode: fb6ee...387

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir svett. Nå må du snart innse at du ikke er så god på dette!!!!!

Finn på noe bedre! 

Anonymkode: fb6ee...387

Hva er det som er feil?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye rart.

Det stemmer ikke. Du må skille mellom foreldreansvar og delt omsorg.

- Foreldreansvar er det juridiske. Foreldreansvar er å ha ansvar for oppdragelsen (rett og plikt), hvilket også gir rett til å være med og bestemme om personlige beslutninger for barnet, samt ha rett til informasjon om barnet. Foreldreansvar gir ikke automatisk delt omsorg.

- Omsorg: Man kan ha daglig omsorg (det som omtales som hovedomsorg) eller delt omsorg (som TS snakker om). Delt omsorg betegnes ofte som 50/50-deling.

Daglig omsorg har den som barnet/barna bor fast hos, slik at den andre forelder da normalt vil ha samværsrett. Normalt vil både den som har daglig omsorg og den som har samværsrett, ha foreldreansvar i fellesskap. I praksis skal det svært mye til at den ene forelder får fradømt foreldreansvaret, dvs. slik at vedkommende ikke får være med på personlige beslutninger om eget barn. De aller fleste foreldre vil således ha felles foreldreansvar. Det er likevel slik at den med daglig omsorg kan avgjøre større avgjørelser om dagliglivet som flytting, skolegang osv., jf. barneloven § 37.

Selv om man har delt omsorg kan barnet ha fast adresse hos mor eller far. Da har man delt omsorg, men ikke delt bosted.

- Delt bosted: Med delt bosted menes en ordning der barnet bor fast både hos mor og far etter samlivsbrudd mellom foreldrene. Etter barneloven § 36 er utgangspunktet at foreldrene har full avtalefrihet med hensyn til hvor barnet skal bo fast, og at de kan avtale at barnet bor fast hos begge - delt bosted. I denne ordningen er det vanlig at barnet bytter adresse annenhvert år, slik at adressen blir både hos mor og hos far.

Delt bosted forutsetter delt omsorg, men delt omsorg forutsetter ikke delt bosted.

Du får få orden på begrepene dersom du skal "lære" andre om dette.

Anonymkode: 4f763...496

Susse.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Peter007 skrev:

Hva er det som er feil?

Det er jo klart at når du kommer og gir menn råd om hvordan betale mindre barnebidrag, så faller det ikke i god smak hos den kvinnelige adel på KG. Du kommer til å bli forfulgt og hatet for det. Det morsomme er at ingen, absolutt ingen hittil har klart å korrigere deg ved å henvise til gode kilder, altså loven.

Anonymkode: 25466...b94

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for spekulasjon.

- Avalon, mod

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo klart at når du kommer og gir menn råd om hvordan betale mindre barnebidrag, så faller det ikke i god smak hos den kvinnelige adel på KG. Du kommer til å bli forfulgt og hatet for det. Det morsomme er at ingen, absolutt ingen hittil har klart å korrigere deg ved å henvise til gode kilder, altså loven.

Anonymkode: 25466...b94

Takk, det er hyggelig sagt av deg.

Skrevet

Ryddet for spekulasjon og personangrep.

- Avalon, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...