Gå til innhold

Ny fastsetting av bidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle kloke folk på KG!

Noen her som vet hvordan man søker NAV om ny fastsetting av bidrag på bakgrunn av  "motpartens" evne til å jobbe? 

Eksen og jeg har delt omsorg, og jeg betalter 1500 i bidrag i mnd for barnet. H*n har valgt og ikke jobbe, men har begynt på flere utdannelser som h*n aldri har fullført. Kan man holde på sånn, uten at NAV setter krav til at man må begynne å jobbe?

Føles rart at jeg må betale så mye i bidrag når alt er delt fordi h*n velger å ikke jobbe. 

-frustrert- 

Anonymkode: 4852a...798

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda en som har trøbbel med at eksen mottar barnebidrag og ikke jobber...

AnonymBruker
Skrevet

Du fyller ut skjema på vanlig måte og skriver en kommentar.

Merkelig at ikke folk skjønner det selv.

Anonymkode: fb6ee...387

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1500kr i mnd er vitterlig ikke mye i bidrag!

Det koster å ha unger, så 1500 dekker ikke akkurat så mye. Hadde ungen bodd fast til deg så hadde pengene fått bein å gå på. 

Men ja, til spørsmålet ditt: du søker via Nav. Tror det koster ca 800kr pr part for å få Nav til å fastsette bidrag. 

Anonymkode: 38c90...a4c

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster å ha unger, så 1500 dekker ikke akkurat så mye. Hadde ungen bodd fast til deg så hadde pengene fått bein å gå på. 

Men ja, til spørsmålet ditt: du søker via Nav. Tror det koster ca 800kr pr part for å få Nav til å fastsette bidrag. 

Det var ikke mye nei, prøv bidragskalkulatoren på Nav.no, det er slett ikke sikkert at bidraget blir lavere ved ny fastsettelse.

Gebyret økte ved nyttår og er på 1025,-.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes nå det er ganske mye mtp på at det er delt omsorg og bosted, og vi betaler akkurat det samme for barnet. Eneste forskjellen er at h*n ikke trenger barnehageplass. 

Det skal ikke gå ut over meg at h*n ikke gidder å jobbe. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nå det er ganske mye mtp på at det er delt omsorg og bosted, og vi betaler akkurat det samme for barnet. Eneste forskjellen er at h*n ikke trenger barnehageplass. 

Det skal ikke gå ut over meg at h*n ikke gidder å jobbe. 

Hvordan vet du at h*n ikke gidder å jobbe?

AnonymBruker
Skrevet
Den 5/16/2016 at 12.00, O.G. skrev:

Hvordan vet du at h*n ikke gidder å jobbe?

Fordi vi kjenner hverandre ganske godt etter å ha bodd sammen i 6 år. H*n er utrolig lat! Det var derfor det ble slutt i første omgang. 

Skrevet

Alle har lov å ta utdannelse, så jeg tror ikke du får satt inntekten til 80% av hva bm kunne tjene hvis hen går på skole. Men, det er bare å prøve, det koster dere hver 1050 kr. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 5/16/2016 at 12.03, Pinkee skrev:

Alle har lov å ta utdannelse, så jeg tror ikke du får satt inntekten til 80% av hva bm kunne tjene hvis hen går på skole. Men, det er bare å prøve, det koster dere hver 1050 kr. 

Ja, og jeg har alltid støttet at h*n skal ta en utdannelse også. Men nå har h*n begynt på 4 utdannelser og aldri fullført første året en gang. Så jeg tror faktisk h*n bruker dette systemet for å få mer penger på konto. Ikke lurt, men nå er ikke h*n kjent for å være spesielt lur heller. Det er vel noe krav til at man må fullføre utdannelsen en gang i livet når man kan trekke "utdannelseskortet"?

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at det er et krav i bidragsverden om at man må fullføre og gå ut i jobb. Er vel mer i studielån verden slikt bor. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har 50:50 så er 1500 mye å gi til motparten .. Barnet bor jo like mye hos den ene som den andre, så hva barnet koster vet hn nok veldig godt..

Anonymkode: 54195...ea0

• Liker 4
Skrevet

Tja. Hva skal en si. Beløpet for  bidraget  avhenger nå av andel samvær. Hvor mye det det er fremgår vel ikke I hovedinnlegget. Heller ikke  hvor mye inntekt mor og far er registrert med . Noe har far da siden han er I live.  Det er kun delt omsorg som nevnes. Det har alle foreldre med foreldreansvar så det er ikke noe nytt. Delt bosted er heller ikke nevnt. 

Jeg ser noen omtaler delt omsorg som delt bosted. Men siden det ikke er klarlagt av TS.hva som er virkelig skriver jeg ikke mer om dette. Regelverket er klart på hva som er hva. Hvilket regelverk som skal følges om det et samvær uansett andel, eller og bosted er forskjellig.

Et spørsmål er om far vil bli godkjent som student av NAV. Blir han ikke dette vil han forsatt være bidragspliktig. Skulle NAV anse utdanning som nødvendig blir far ikke bidragspliktig. Jeg tar ikke stilling til hva som skjer her men som regel om han er samværsforelder vil han ikke få utdanning godkjent av NAV. Er det delt bosted vil han ha større mulighet til godkjenning utdanning av NAV. 

Blir far bidragspliktig og vil han opparbeide bidrags-gjeld om barnebidrag ikke betales og det er registrert hos NAV. NAV lar han være I fred så lenge han er student (uten inntekt ) og gjelden opparbeides. Uten inntekt og formue  er det ikke noe å hente uansett om en er bidragspliktig. Det kan tenkes F.eks noe blir betalt som nå (1500 kr).  Dette blir fratrekk på gjelden. 

Uten noe bidrag vil du TS.motta bidragsforskudd NAV om du oppfyller vilkårene. Dett uansett årsak til uteblivelse bidrag. 

Det er umulig å si hva som er riktig bidrag I denne saken pga.manglende opplysninger. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har 50:50 så er 1500 mye å gi til motparten .. Barnet bor jo like mye hos den ene som den andre, så hva barnet koster vet hn nok veldig godt..

Anonymkode: 54195...ea0

Ikke sikkert.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Peter007 skrev:

Tja. Hva skal en si. Beløpet for  bidraget  avhenger nå av andel samvær. Hvor mye det det er fremgår vel ikke I hovedinnlegget. Heller ikke  hvor mye inntekt mor og far er registrert med . Noe har far da siden han er I live.  Det er kun delt omsorg som nevnes. Det har alle foreldre med foreldreansvar så det er ikke noe nytt. Delt bosted er heller ikke nevnt. 

Jeg ser noen omtaler delt omsorg som delt bosted. Men siden det ikke er klarlagt av TS.hva som er virkelig skriver jeg ikke mer om dette. Regelverket er klart på hva som er hva. Hvilket regelverk som skal følges om det et samvær uansett andel, eller og bosted er forskjellig.

Et spørsmål er om far vil bli godkjent som student av NAV. Blir han ikke dette vil han forsatt være bidragspliktig. Skulle NAV anse utdanning som nødvendig blir far ikke bidragspliktig. Jeg tar ikke stilling til hva som skjer her men som regel om han er samværsforelder vil han ikke få utdanning godkjent av NAV. Er det delt bosted vil han ha større mulighet til godkjenning utdanning av NAV. 

Blir far bidragspliktig og vil han opparbeide bidrags-gjeld om barnebidrag ikke betales og det er registrert hos NAV. NAV lar han være I fred så lenge han er student (uten inntekt ) og gjelden opparbeides. Uten inntekt og formue  er det ikke noe å hente uansett om en er bidragspliktig. Det kan tenkes F.eks noe blir betalt som nå (1500 kr).  Dette blir fratrekk på gjelden. 

Uten noe bidrag vil du TS.motta bidragsforskudd NAV om du oppfyller vilkårene. Dett uansett årsak til uteblivelse bidrag. 

Det er umulig å si hva som er riktig bidrag I denne saken pga.manglende opplysninger. 

Her var det mye rart.

Sitat

Det er kun delt omsorg som nevnes. Det har alle foreldre med foreldreansvar så det er ikke noe nytt. Delt bosted er heller ikke nevnt.

Det stemmer ikke. Du må skille mellom foreldreansvar og delt omsorg.

- Foreldreansvar er det juridiske. Foreldreansvar er å ha ansvar for oppdragelsen (rett og plikt), hvilket også gir rett til å være med og bestemme om personlige beslutninger for barnet, samt ha rett til informasjon om barnet. Foreldreansvar gir ikke automatisk delt omsorg.

- Omsorg: Man kan ha daglig omsorg (det som omtales som hovedomsorg) eller delt omsorg (som TS snakker om). Delt omsorg betegnes ofte som 50/50-deling.

Daglig omsorg har den som barnet/barna bor fast hos, slik at den andre forelder da normalt vil ha samværsrett. Normalt vil både den som har daglig omsorg og den som har samværsrett, ha foreldreansvar i fellesskap. I praksis skal det svært mye til at den ene forelder får fradømt foreldreansvaret, dvs. slik at vedkommende ikke får være med på personlige beslutninger om eget barn. De aller fleste foreldre vil således ha felles foreldreansvar. Det er likevel slik at den med daglig omsorg kan avgjøre større avgjørelser om dagliglivet som flytting, skolegang osv., jf. barneloven § 37.

Selv om man har delt omsorg kan barnet ha fast adresse hos mor eller far. Da har man delt omsorg, men ikke delt bosted.

- Delt bosted: Med delt bosted menes en ordning der barnet bor fast både hos mor og far etter samlivsbrudd mellom foreldrene. Etter barneloven § 36 er utgangspunktet at foreldrene har full avtalefrihet med hensyn til hvor barnet skal bo fast, og at de kan avtale at barnet bor fast hos begge - delt bosted. I denne ordningen er det vanlig at barnet bytter adresse annenhvert år, slik at adressen blir både hos mor og hos far.

Delt bosted forutsetter delt omsorg, men delt omsorg forutsetter ikke delt bosted.

Du får få orden på begrepene dersom du skal "lære" andre om dette.

Anonymkode: 4f763...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye rart.

- Foreldreansvar er det juridiske. Foreldreansvar er å ha ansvar for oppdragelsen (rett og plikt), hvilket også gir rett til å være med og bestemme om personlige beslutninger for barnet, samt ha rett til informasjon om barnet. Foreldreansvar gir ikke automatisk delt omsorg.

- Omsorg: Man kan ha daglig omsorg (det som omtales som hovedomsorg) eller delt omsorg (som TS snakker om). Delt omsorg betegnes ofte som 50/50-deling.

Daglig omsorg har den som barnet/barna bor fast hos, slik at den andre forelder da normalt vil ha samværsrett. Normalt vil både den som har daglig omsorg og den som har samværsrett, ha foreldreansvar i fellesskap. I praksis skal det svært mye til at den ene forelder får fradømt foreldreansvaret, dvs. slik at vedkommende ikke får være med på personlige beslutninger om eget barn. De aller fleste foreldre vil således ha felles foreldreansvar. Det er likevel slik at den med daglig omsorg kan avgjøre større avgjørelser om dagliglivet som flytting, skolegang osv., jf. barneloven § 37.

Selv om man har delt omsorg kan barnet ha fast adresse hos mor eller far. Da har man delt omsorg, men ikke delt bosted.

- Delt bosted: Med delt bosted menes en ordning der barnet bor fast både hos mor og far etter samlivsbrudd mellom foreldrene. Etter barneloven § 36 er utgangspunktet at foreldrene har full avtalefrihet med hensyn til hvor barnet skal bo fast, og at de kan avtale at barnet bor fast hos begge - delt bosted. I denne ordningen er det vanlig at barnet bytter adresse annenhvert år, slik at adressen blir både hos mor og hos far.

Delt bosted forutsetter delt omsorg, men delt omsorg forutsetter ikke delt bosted.

Du får få orden på begrepene dersom du skal "lære" andre om dette.

Amen.

Anonymkode: fb6ee...387

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye rart.

Sitat

Ja jeg vet alt det der. Men takk uansett. Jeg har skrevet om foreldreansvar og delt bosted.

Alle foreldre har delt omsorg..Ordet delt omsorg er ute av barnelova. Det er her jeg ber TS. klargjøre. Videre om det er samvær 50/50 I stedet for delt bosted.

Jeg tror ikke du oppfattet meg korrekt her.

Delt omsorg er IKKE delt bosted. Dette skrev jeg noe om så sagt. 

Jeg kjenner godt til foreldre ansvar. Delt bosted og samvær 50%

Jeg tror du ikke skjønner at jeg vet det jeg skrev om. Det som er så galt er at ordene delt omsorg brukes om hvordan barnet bor. Det vil si like mye på begge steder. Det fremgår ikke om det er delt bosted. Eller samvær 50%. Her et forskjell på ansvar og bidrag. Nettobidrag og vanlig bidrag. 

Det er blant annet her jeg spør TS  .

Siden du er så krass ønsker jeg at du viser meg ordene : Delt omsorg og daglig omsorg I BARNELOVA. 

Ordene skal være tatt ut. Det er dette jeg ber TS.klarlegge. Hva som er det faktiske. Hvilken avtale har de ovs. 

Jeg kan også nevne siden du nevner , delt bosted i trenger ikke bytte adresse I folkeregisteret annet hvert år. Juridisk holder en skriftlig avtale. Det et blant annet dette skatt og NAV legger til grunn.

Hver litt forsiktig med å påstå noe er feil hos andre. Det kan være mer fornuftig å skrive sin versjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 5/16/2016 at 17.33, Peter007 skrev:

Vi har delt omsorg, delt foreldreansvar, delt bosted, 50-50%, altså har jeg jeg barnet annenhver uke, hvis det er lettere for deg;) ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 6195c...d22

Skrevet (endret)

Takk TS. Det er da deres inntekter og deling av barnetrygd. Videre deling av skattefordel barn , utgiftene tii barnepass og klær etc. som ligger til grunn om det blir nettobidrag til den ene forelder. Er alt likt så blir ikke noe bidrag. 

Skulle noen egentlig hatt inntekt kan NAV fastsette 80% av tidligere eller evnet inntekt.

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...