Gå til innhold

Lagring av gass?


Miklo Velka

Anbefalte innlegg

Hvilke temperaturer kan man lagre gassbeholdere i? Tenker på den typen som brukes til gassgriller for eksempel. Hva er maks som er anbefalt/trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som anbefales er vel under 50 grader. Sjelden problem i Norge, men man skal allikevel unngå sollys. 

Viktigste er å lagre luftig. Gassen er tyngre enn luft og skal ikke lagres i kjelleren. 

Jeg har mine beholdere stående rett innenfor garasje porten. Der er det god ventilasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan de ikke stå ute i sommer i alle fall, for da høres det ut som at det kan bli utrygt, spesielt i 40-50+ :). Men kortere perioder i varmen under bruk går vel greit? Type 30-35+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innendørs oppbevarer vi gasbeholderen I garasjen. Smeller det der så ryker garasjen men huset står trygt iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovlig å ha den inne i huset, du må ha den i boden eller garasje eller noe sånt. 

Anonymkode: 36d6e...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagring av gass er ikke lurt. Man får fryktelig vondt i magen av det. 

Anonymkode: d94fd...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lagring av gass er ikke lurt. Man får fryktelig vondt i magen av det. 

Anonymkode: d94fd...be9

:fart2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lovlig å ha den inne i huset, du må ha den i boden eller garasje eller noe sånt. 

Anonymkode: 36d6e...3e0

Hva hvis man har innendørs gassovn? Jeg har uansett ikke så mye valg, for den må enten stå inne i leiligheten, eller ute på terrassen. Ute på terrassen så blir det så varmt i solen at det fort blir utrygt, så da står den på reservebadet mitt, som ikke er i bruk til vanlig.

Endret av Miklo Velka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med innglasset veranda? På dagtid vil ikke sola stå rett på, men med tak av plast så blir det jo ganske varmt. Det er jo bare noen få dager i løpet av sommeren det er såpass varmt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hva hvis man har innendørs gassovn? Jeg har uansett ikke så mye valg, for den må enten stå inne i leiligheten, eller ute på terrassen. Ute på terrassen så blir det så varmt i solen at det fort blir utrygt, så da står den på reservebadet mitt, som ikke er i bruk til vanlig.

Da åper jeg for din skyld den ikke sprekker eller lekker. For da for du ibeste fall regresjon på forsikringen.

Anonymkode: 94fc3...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man da i land som er litt mere solrike enn Norge, hvor temperaturen i solen kan bli så mye som for eksempel 40-50 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miklo Velka skrev:

Hva gjør man da i land som er litt mere solrike enn Norge, hvor temperaturen i solen kan bli så mye som for eksempel 40-50 grader?

Du tenker på bruk av løse propansylindere?

Bl.a. kjøpe hvite eller aluminiumfargede sylindere. Oppbevaring på egnet plassering. Sikkerhetsventil/overtrykksventil på sylindere. Propan er hverken mer eller mindre brannfarlig i Spania eller Texas enn i Norge. Den har samme auto ignition temperatur og 11 kilo propan gjør skikkelig stor skade både der og her.

Dette er 1 stk 11 kilos sylinder. En sånn de fleste har til familiegrillen sin på terrassen. 

Kanadierene har denne sikkerhetsbrosjyren for oppbevaring og transport, og denne for familesikkerhet ved bruk av propan. 

/sitat/

Never use, store, or transport your cylinder where it could be exposed to temperatures greater than 52°C (125 F)

/sitat slutt/

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sunday, May 15, 2016 at 13.49, stan skrev:

Det som anbefales er vel under 50 grader. Sjelden problem i Norge, men man skal allikevel unngå sollys. 

Viktigste er å lagre luftig. Gassen er tyngre enn luft og skal ikke lagres i kjelleren. 

Jeg har mine beholdere stående rett innenfor garasje porten. Der er det god ventilasjon. 

Nettopp. ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være bra nok om man har et skap, av den typen som ikke er lukket, men som har for eksempel åpning i bunnen og eventuelt bak, også når temperaturen ligger på 40-50 grader i solsteiken? Skyggetemperaturen blir ikke ofte over 40 grader, og da vil vel heller ikke tanken få en overflatetemperatur på 40+, og den står da i skygge, selv om skapet kan være berørt av direkte sollys, og høyere temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...