Gå til innhold

Hva betyr "patetisk"?

Smultring

Anbefalte innlegg

Ordet i overskriften synes jeg er litt forvirrende. Skal det brukes om noe som vekker medfølelse eller forakt? Hva er riktig bruk?:

1. Det var patetisk å se den skadede katten krype langs veien etter at den hadde blitt overkjørt.  

2. Det er patetisk at folk tror de er miljøbevisste bare fordi de får ansatte til å sortere søppelet på privatflyet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 er riktig.

Hvis du bruker det i setning nr 1, sier du at katten var teit å se på der den prøvde å krype etter å ha blitt påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ViljaH skrev:

2 er riktig.

Hvis du bruker det i setning nr 1, sier du at katten var teit å se på der den prøvde å krype etter å ha blitt påkjørt.

Ja, jeg bruker ordet som et synonym til "foraktelig", men jeg finner ingen støtte for dette i ordbøkene mine. 

Det samme problemet gjelder den engelske varianten av ordet. Det virker som folk bruker det annerledes enn hva ordbøkene beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Patetisk brukes som et nedlatende ord, selv om det i ordboka beskrives som noe annet. Det er det samme som ynkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evilposelos skrev:

Patetisk brukes som et nedlatende ord, selv om det i ordboka beskrives som noe annet. Det er det samme som ynkelig. 

Har ikke ordet "ynkelig" det samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som ordet "sentimental" ("følelsesfull") har "patetisk" gjennomgått en utvikling der betydning er blitt langt mer negativ med årene. Det greske "pathos" betyr lidenskap, og "lidenskapelig" brukes ofte i en positiv betydning. I dag blir du stemplet som en ynkelig og overfølsom tosk hvis du er patetisk og sentimental.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...