Gå til innhold

En ny type rasisme, kulturell apropriering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, UkjentN skrev:

En som jobber for en verden med mer likestilling, og for en verden hvor mennesker blir dømt utifra oppførsel, hvordan man behandler folk, og ikke for hvordan man ser ut.

Ganske ironisk da at du er den største rasisten så langt i tråden:

22 minutter siden, UkjentN skrev:

Fra perspektivet til en afrikaner/araber, så er ikke alt like rosenrødt som det er for en blond, rik og hvit mann her i verden. 

Jeg syns at om man har dreads og rapper, som hvit mann, så bør man være en som snakker opp mot rasisme og hat.

Asiatere er smartest og Afrikanere har best rytme.

Det er ingen andre i tråden som har dømt folk ettter hvordan de ser ut så mye som nettopp deg UkjentN...

Men det er vel ikke akkurat overraskende. Absolutt alt venstreekstremister hater er ren projeksjon. Dere er de mest rasistiske sexistiske, elitiske, fascistiske, totalitære folkene som finnes.

Anonymkode: feef1...364

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Approprieringsbegrepet er veldig relevant i land hvor rasisme har en betydelig plass i historien og den strukturelle rasismen fremdeles er sterk, men jeg synes det kan være problematisk å skulle sette approprieringsbegrepet inn i en norsk kontekst sånn helt uten videre. Det er fullstendig rimelig å ta hensyn til svært kulturelt betingede fenomener i land som for eksempel USA, gitt at historien er såpass blodig og afroamerikanere fremdeles idag kan risikere å bli drept av politiet eller få huset brent ned av KKK, men en etnisk konfliktskillelinje av denne typen er et resultat av historiske begivenheter og begrepene som oppstår som en følge av dette er ikke nødvendigvis gjeldende for alle andre land. 

For alle som lurer på "hva med når det går andre veien" så handler det i sammenheng med USA om at afroamerikanere som gir avkall på egen kultur blir assimilert. Å bli tvunget til å for eksempel rette håret for få seg en jobb er ikke det samme som å skaffe seg cornrows fordi det er sChTiLig. 

Anonymkode: 09288...5de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig rimelig å ta hensyn til svært kulturelt betingede fenomener i land som for eksempel USA, gitt at historien er såpass blodig og afroamerikanere fremdeles idag kan risikere å bli drept av politiet eller få huset brent ned av KKK,

Flere hvite enn svarte blir drept av politiet i USA. Og hvis du kommer med "men det er jo fordi det er flere hvite enn svarte i USA" så må du nesten også kontrollere statistikken for hvor mye kriminalitet de begår. Hvite blir altså dispropesjonalt drept av politiet både totalt sett og hvis man ser det i forhold til mengde kriminalitet. Her er en utfordring til deg: Nevn en hvit mann drept av politiet i USA de siste 3 år ut fra hodet uten å google det? Klarer du det ikke? Er ikke det litt merkelig da flere hvite enn svarte drepes av politiet? Burde ikke media rapportere om det?

Og KKK er en bitte liten gruppe i USA med kanskje et par tusen medlemmer totalt, mens de rasistiske "black phanter" og "black lives matter" bevegelsene er helt enormt mye større og en mye mer relevant trussel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere hvite enn svarte blir drept av politiet i USA. Og hvis du kommer med "men det er jo fordi det er flere hvite enn svarte i USA" så må du nesten også kontrollere statistikken for hvor mye kriminalitet de begår. Hvite blir altså dispropesjonalt drept av politiet både totalt sett og hvis man ser det i forhold til mengde kriminalitet. Her er en utfordring til deg: Nevn en hvit mann drept av politiet i USA de siste 3 år ut fra hodet uten å google det? Klarer du det ikke? Er ikke det litt merkelig da flere hvite enn svarte drepes av politiet? Burde ikke media rapportere om det?

Og KKK er en bitte liten gruppe i USA med kanskje et par tusen medlemmer totalt, mens de rasistiske "black phanter" og "black lives matter" bevegelsene er helt enormt mye større og en mye mer relevant trussel.

...Øh? Nå er det vel inneforstått at det her er snakk om rasistisk motiverte drap og ikke politivold i seg selv? Jeg har forsåvidt aldri påstått at flere svarte blir drept av politiet enn hvite, og at politiet i USA er raske på avtrekkeren er vel noe de fleste kjenner til. Hvordan black lives matter er en "rasistisk bevegelse" ser jeg også gjerne at du forklarer. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener også at BLM har tvilsomme verdier, men å nevne dem i samme vending som KKK synes jeg blir mildt sagt fjollete.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

...Øh? Nå er det vel inneforstått at det her er snakk om rasistisk motiverte drap og ikke politivold i seg selv? Jeg har forsåvidt aldri påstått at flere svarte blir drept av politiet enn hvite, og at politiet i USA er raske på avtrekkeren er vel noe de fleste kjenner til. Hvordan black lives matter er en "rasistisk bevegelse" ser jeg også gjerne at du forklarer. 

Og hva er det som tilsier at svarte som blir drept av politiet er rasistisk motivert, mens hvite som blir det ikke er det?

2 timer siden, studerende skrev:

Jeg mener også at BLM har tvilsomme verdier, men å nevne dem i samme vending som KKK synes jeg blir mildt sagt fjollete.

De er kommet ut av Black panther som er en direkte ekvivalent til KKK. De står med hevet knyttneve og roper "back power" og er åpen rasistiske mot hvite. At du ikke kan se likheten sier vel mest om deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er det som tilsier at svarte som blir drept av politiet er rasistisk motivert, mens hvite som blir det ikke er det?

De er kommet ut av Black panther som er en direkte ekvivalent til KKK. De står med hevet knyttneve og roper "back power" og er åpen rasistiske mot hvite. At du ikke kan se likheten sier vel mest om deg. 

Vi kan vel begynne med litt statistikk. Du påpekte at hvite amerikanere oftere blir drept av politiet, og det stemmer. Fra 2013 til 2015 var 49% av de som ble drept av politiet hvite, mens 30% var svarte. Samtidig utgjør afroamerikanere kun 13% av befolkningen. Dette betyr helt generelt at sannsynligheten for å bli drept av politiet er 3,5 ganger høyere hvis man er svart. Du nevner også kriminalitet, og det er legitimt nok. Det eneste problemet er at også ubevæpnede afroamerikanere har høyere sannsynlighet for å bli drept av politiet - det er faktisk hele 7% mer sannsynlig at en ubevæpnet afroamerikaner blir drept av politiet enn en ubevæpnet hvit amerikaner. Jeg vet ikke om du velger å tro at dette kanskje er litt for tilfeldig, eller om du i tillegg trenger en liste over politimenn som har drept afroamerikanere og i tillegg har gitt uttrykk for holdninger som ikke er helt stuerene? 

Du spør også hvordan man kan vite at hvite som blir drept av politiet ikke blir drept av politiet som følge av rasisme. For å begynne å snakke om rasisme slik vi gjør nå burde man i så fall se et mønster av afroamerikanske politimenn som dreper hvite amerikanere. Dette forekommer ikke. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan vel begynne med litt statistikk. Du påpekte at hvite amerikanere oftere blir drept av politiet, og det stemmer. Fra 2013 til 2015 var 49% av de som ble drept av politiet hvite, mens 30% var svarte. Samtidig utgjør afroamerikanere kun 13% av befolkningen. Dette betyr helt generelt at sannsynligheten for å bli drept av politiet er 3,5 ganger høyere hvis man er svart. Du nevner også kriminalitet, og det er legitimt nok. Det eneste problemet er at også ubevæpnede afroamerikanere har høyere sannsynlighet for å bli drept av politiet - det er faktisk hele 7% mer sannsynlig at en ubevæpnet afroamerikaner blir drept av politiet enn en ubevæpnet hvit amerikaner. Jeg vet ikke om du velger å tro at dette kanskje er litt for tilfeldig, eller om du i tillegg trenger en liste over politimenn som har drept afroamerikanere og i tillegg har gitt uttrykk for holdninger som ikke er helt stuerene? 

Du spør også hvordan man kan vite at hvite som blir drept av politiet ikke blir drept av politiet som følge av rasisme. For å begynne å snakke om rasisme slik vi gjør nå burde man i så fall se et mønster av afroamerikanske politimenn som dreper hvite amerikanere. Dette forekommer ikke. 

La meg først si at jeg er enig med deg i at en del av disse dødfallene sikkert har rot i grumsete holdninger i noen politidistrikter. Akkurat det har jeg sett mange eksempler på. Men man må også ha i bakhodet at svarte er overrepresenterte i fattige ghettomiljøer med veldig tung gjengkriminalitet der politiet, ofte av frykt for egen sikkerhet, er litt mer triggerhappy. Slike politidistrikter sliter også ofte med hyppig utskifting blant betjentene og de har derfor oftere uerfarne folk som arbeider der, noe som også kan påvirke skuddstatistikken. Ikke at det er noen trøst for de som mister familiemedlemmer på denne måten. Innlegget mitt må ikke tolkes som at jeg forsvarer uvettig våpenbruk blant politibetjenter, det er veldig mange saker (i statene) hvert år der utfallet kunne vært annerledes dersom politiet hadde vært bedre trent til jobben. Poenget mitt er bare at det er andre faktorer en kun rasisme som spiller inn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at mange innen bevegelsen har rasistiske holdninger, men de stiller ikke i samme klasse som KKK. BLM har drevet med noen tullete demonstrasjoner, har drevet en del ugang på motorveier og vært ubehøvlede på diverse college områder. En av lederne i Canada har også underslått noe penger i Toronto. KKK har drevet med lynsjinger og det som verre er.

Endret av studerende
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, studerende skrev:

La meg først si at jeg er enig med deg i at en del av disse dødfallene sikkert har rot i grumsete holdninger i noen politidistrikter. Akkurat det har jeg sett mange eksempler på. Men man må også ha i bakhodet at svarte er overrepresenterte i fattige ghettomiljøer med veldig tung gjengkriminalitet der politiet, ofte av frykt for egen sikkerhet, er litt mer triggerhappy. Slike politidistrikter sliter også ofte med hyppig utskifting blant betjentene og de har derfor oftere uerfarne folk som arbeider der, noe som også kan påvirke skuddstatistikken. Ikke at det er noen trøst for de som mister familiemedlemmer på denne måten. Innlegget mitt må ikke tolkes som at jeg forsvarer uvettig våpenbruk blant politibetjenter, det er veldig mange saker (i statene) hvert år der utfallet kunne vært annerledes dersom politiet hadde vært bedre trent til jobben. Poenget mitt er bare at det er andre faktorer en kun rasisme som spiller inn.

Jepp, det stemmer, og det er nettopp derfor jeg egentlig synes at statistikken på ubevæpnede afroamerikanere som blir drept av politiet er mest logisk å forholde seg til - gitt den sosiodemografiske bakgrunnen til mange afroamerikanere er det ikke nok å utelukkende se på drapstatistikken. Også når det gjelder statistikken på ubevæpnede drepte kan man jo i en del tilfeller anta at politiet ikke visste at vedkommende faktisk var forsvarsløs, men her synes jeg tallene faktisk dras betydelig i retning av at man har et problem som ikke ene og alene kan forklares av andre faktorer. 

• Liker 2
Skrevet
Den 15.5.2016 at 15.34, herzeleid skrev:

Selvfølgelig kan en hvit mann eller kvinne oppleve rasisme. Det skjer jevnlig, både fra folk som er mørke i huden og fra andre hvite. At hvite slaver i arabiske land ikke opplevde noe rasisme, og hadde det som plommen i egget, tror jeg de fleste kan forstå er feil om de tenker ekstra hardt på det. Det samme gjelder for så vidt hvite svensker i de utrygge områdene i Sverige, og ikke minst hvite jøder. I det hele tatt forutsetter det en spesiell form for kunnskapsløshet for å tro at hvite menn alltid har hatt det som plommen i egget. 

Forklar hvordan hvite menn alltid har hatt det som plommen i egget.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, En mann sa skrev:

Forklar hvordan hvite menn alltid har hatt det som plommen i egget.

Les innlegget en gang til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, studerende skrev:

Jeg ser at mange innen bevegelsen har rasistiske holdninger, men de stiller ikke i samme klasse som KKK. BLM har drevet med noen tullete demonstrasjoner, har drevet en del ugang på motorveier og vært ubehøvlede på diverse college områder. En av lederne i Canada har også underslått noe penger i Toronto. KKK har drevet med lynsjinger og det som verre er.

BLM har angrepet en hvit veteran fordi han ikke sa at han støttet BLM. Mange hvite politifolk er også drept. Det er lite av det her media skriver om, fordi det ikke passer med deres ideologi. Eksempelvis ble to hvite kvinner i USA for et par dager siden drept og han som gjorde det sa rett ut at han gjorde det fordi de var hvite, fikk vite om det fra lokale. Slikt blir det ikke rapportert om i massemedua, kanskje i lokal media.

Anonymkode: d37dd...5ea

Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Les innlegget en gang til. 

:ph34r:

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, studerende skrev:

Hvor mange lynsjinger er det KKK har gjort de siste 10 år sa du?

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg er veldig glad i taco.. Er jeg rasist da? 

AnonymBruker
Skrevet
Den 15.5.2016 at 11.29, Feologild skrev:

Alt er rasisme og alle er rasister i dagens samfunn. 

"ferdigsnakka!"

Anonymkode: 6338b...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...