Gå til innhold

En ny type rasisme, kulturell apropriering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du benytter deg av noe som også en annen kultur er del av, som f.eks. dreadlocks, så er du en rasist.

Dette er en type rasisme som hvite dessverre fortsatt står for. Som f.eks. tribal tatoveringer, piercinger, rockmusikk, hip hop, og diverse andre kulturelle trekk som hører til andre minoriteter.

Kanskje det burde forbys?

Anonymkode: 0fa57...75d

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Alt er rasisme og alle er rasister i dagens samfunn. 

Skrevet

Bruke hijab til bunad, det står hvite for?

Keltiske tatoveringer kun for keltisk avstamming?

Maoriske tattoveringer, kun maorisk avstamming?

Afrikansk-amerikanske som blonderer håret?

Matteus 7:4
Eller hvorledes kan du si til din bror: La mig dra splinten ut av ditt øie? og se, det er en bjelke i ditt eget øie!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Eller hvorledes kan du si til din bror: La mig dra splinten ut av ditt øie? og se, det er en bjelke i ditt eget øie!

Forskjellen er at dette er en identitet for en minoritet. Når en tar fra minoriteter deres kulturelle uttrykk, deres kulturelle identitet så tar en fra dem en hver rett og mulighet til å være den de er. De har ikke lenger noen identitet. Det er det som skjer når en majoritet driver med kulturell appropriering.

Elvis Presley var en rasist. Han tok rock-musikken fra afro-amerikanerne og tjente seg rik på en minoritets uttrykksmåte, uten at det var en del av hans kulturelle tilhørighet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er transracial og sliter med at folk anklager meg for kulturell apropriering bare fordi jeg ser ut som jeg er hvit.

• Liker 2
Skrevet

Dreadlocks er jo noe som har eksistert i alle kulturer..samme med div hodeplagg,neseringer,  tattoos osv

Jeg forstår hva folk prøver å si,når feks hvite damer hooker up med en afrikaner og putselig kler seg som dem med hodeskjerf,rasta og daskini og kaller svarte damer "sister"og tror de skjønner rasisme...som hvit kan du aldri skjønne hvordan rasisme oppleves.  Du kan ha sympati og arbeide mot at det skjer,men du kan aldri hevde at du vet hvordan det er. Og du må slutte å tro at å "kle deg ut"som en afrikaner gjør deg mindre hvit.Og alltid har svarte blitt sett ned på mtp kroppsformen,håret,leppene osv også gjør hvite kvinner ALT de kan for å få den samme rumpa og leppene,de vil bare ikke ha alt det andre som følger med som rasisme og stigmatisering.

Når det er sagt,må man kunne få ta henna maling på seg eller bruke daskini uten å bli kalt rasist.

• Liker 2
Skrevet

Vell. Hvem angrep noen andre verbalt i utgangspunktet? Ikke mannen med dreads i hvertfall. Hun går inn for å skape provokasjon, det er det hun får. For så å sutre over at HUN ble angrepet?! Latterlig og patetisk forsøk på å vri en sak over til å være noe den ikke er. Ingen er helt sikker på opphavet til dreads, dermed er det ingen opphavsrett på dem. Kan man ikke se på skjønnheten til andre kulturer uten at det skal stemples rasistisk? Jeg er lei av utvannelsen av rasisme-begrepet...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Ikke siter en kvinnehatende religion sin bok, please :)

Anonymkode: 026b0...8b8

• Liker 1
Gjest Jonasmann
Skrevet

I såfall er det mye rasisme mot Europeiske kulturer og mennesker. Se f.eks på hvordan folk har appropriert klesdrakten dress, og det meste annet de har laget.

Skrevet
1 time siden, SunnivaOslo skrev:

Dreadlocks er jo noe som har eksistert i alle kulturer..samme med div hodeplagg,neseringer,  tattoos osv

Jeg forstår hva folk prøver å si,når feks hvite damer hooker up med en afrikaner og putselig kler seg som dem med hodeskjerf,rasta og daskini og kaller svarte damer "sister"og tror de skjønner rasisme...som hvit kan du aldri skjønne hvordan rasisme oppleves.  Du kan ha sympati og arbeide mot at det skjer,men du kan aldri hevde at du vet hvordan det er. Og du må slutte å tro at å "kle deg ut"som en afrikaner gjør deg mindre hvit.Og alltid har svarte blitt sett ned på mtp kroppsformen,håret,leppene osv også gjør hvite kvinner ALT de kan for å få den samme rumpa og leppene,de vil bare ikke ha alt det andre som følger med som rasisme og stigmatisering.

Når det er sagt,må man kunne få ta henna maling på seg eller bruke daskini uten å bli kalt rasist.

Jeg vet ikke om du er ironisk, beklager i såfall, men om du tror at hvite aldri kan vite hvordan rasisme oppleves, og i forlengelsen av dette oppleve rasisme, så tar du rett og slett feil. En hvit person kan selvfølgelig oppleve rasisme, og vet da hvordan det oppleves. Veldig enkelt forklart.

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg vet ikke om du er ironisk, beklager i såfall, men om du tror at hvite aldri kan vite hvordan rasisme oppleves, og i forlengelsen av dette oppleve rasisme, så tar du rett og slett feil. En hvit person kan selvfølgelig oppleve rasisme, og vet da hvordan det oppleves. Veldig enkelt forklart.

Nei,det kan vi ikke.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Nei,det kan vi ikke.

Ikke? Hvorfor kan vi ikke det?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, studerende skrev:

Ikke? Hvorfor kan vi ikke det?

På hvilken måte kan vi oppleve rasisme da mener du?

Den eneste måten er feks arabere som kaller norske kvinner horer basert på at vi er norske men ikke ellers.

hvite menn som alltid gjennom alle generasjoner har hatt det som plommen i egget vil aldri kunne forstå.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Den eneste måten er feks arabere som kaller norske kvinner horer basert på at vi er norske men ikke ellers.

hvite menn som alltid gjennom alle generasjoner har hatt det som plommen i egget vil aldri kunne forstå.

Det var ikke noe svar på spørsmålet mitt.

at hvite mennesker er i stand til å oppleve rasisme burde da være en lite oppsiktsvekkende påstand. Eksempelvis kan jeg nevne drap av hvite gårdeiere i sør-afrika. Jeg vil også tørre å påstå at dama i videoen til TS oppfører seg rasistisk siden hun ser ut til å mene at hvite mennesker ikke skal ha lov til å gå med håret i dreads kun fordi de er hvite. Dette siste eksempelet er selvsagt ikke like alvorlig som apartheid eller statlig tilrettelagt rasesegregering, men jeg vil likevel påstå at det er rasisme

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Selvfølgelig kan en hvit mann eller kvinne oppleve rasisme. Det skjer jevnlig, både fra folk som er mørke i huden og fra andre hvite. At hvite slaver i arabiske land ikke opplevde noe rasisme, og hadde det som plommen i egget, tror jeg de fleste kan forstå er feil om de tenker ekstra hardt på det. Det samme gjelder for så vidt hvite svensker i de utrygge områdene i Sverige, og ikke minst hvite jøder. I det hele tatt forutsetter det en spesiell form for kunnskapsløshet for å tro at hvite menn alltid har hatt det som plommen i egget. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke positivt at man låner av hverandres kultur da? Det betyr jo at man liker den, og det kan jo gjøre at kulturene aksepterer hverandre lettere. 

Dessuten har jo alle kulturene så mye at det blir veldig vanskelig å ikke låne noe av andre kulturer.

Kan f.eks hvite jenter aldri sole seg fordi det er rasistisk å ville få brun hud? Kan de heller ikke ta restylane i leppene eller trene rumpa større fordi afrikanske damer har store lepper og stor rumpe?
Da kan jo svarte damer heller aldri rette håret sitt, men kan kun ha afro fordi det er hvite og asiatere som har rett hår. 
Det må også bli forbudt for asiatiske damer og ta øyeoperasjon for å fjerne den ekstra hudfolden over øyet for å få større øyne, som vestlige jenter har (dette er en relativt vanlig plastisk operasjon). 

Anonymkode: 47990...db9

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for hets og svar til dette.

Frk.K, mod.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du benytter deg av noe som også en annen kultur er del av, som f.eks. dreadlocks, så er du en rasist.Dette er en type rasisme som hvite dessverre fortsatt står for. Som f.eks. tribal tatoveringer, piercinger, rockmusikk, hip hop, og diverse andre kulturelle trekk som hører til andre minoriteter.

Mens de svarte bedriver remisse ved å bruke dress, teknologi, og vestens velferdssystemer.

Og rocke musikk er ikke en svart oppfinnelse dessverre for deg rasist.

Anonymkode: feef1...364

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Du har nettopp sett et youtube klipp av en hvit person som blir utsatt for rasisme...

Anonymkode: feef1...364

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du benytter deg av noe som også en annen kultur er del av, som f.eks. dreadlocks, så er du en rasist.

Dette er en type rasisme som hvite dessverre fortsatt står for. Som f.eks. tribal tatoveringer, piercinger, rockmusikk, hip hop, og diverse andre kulturelle trekk som hører til andre minoriteter.

For det første, når det gjelder denne diskusjonen, så tror jeg alle vet at rasisme finnes, og at det er ekstremt mye rasisme blant nordmenn fortiden. Fra perspektivet til en afrikaner/araber, så er ikke alt like rosenrødt som det er for en blond, rik og hvit mann her i verden. Det er bare fakta.

For det andre, om man skal stjele/ta fra andres kulturer, så syns jeg virkelig at man skal være på lag med dem man stjeler fra. F.eks så kjenner jeg hiphop fans, som elsker hip hop og svart kultur, men som er like rasistiske og trangsynte som alle andre lignende ignorante gutter. Jeg syns at om man har dreads og rapper, som hvit mann, så bør man være en som snakker opp mot rasisme og hat. En som jobber for en verden med mer likestilling, og for en verden hvor mennesker blir dømt utifra oppførsel, hvordan man behandler folk, og ikke for hvordan man ser ut. Mengden smårasister i Norge fortiden er ekstrem i forhold til f.eks i LA eller i NEW YORK i USA. Der lever folket sammen, og forstår at mennesker er mennesker, og at alle raser har sine gode sider. 

Asiatere er smartest og Afrikanere har best rytme. Alle har sine sider, så hvem faen er jeg til å si hvem som er bedre enn andre i sin helhet. Alle "raser" har snille, slemmer og stygge mennesker. Det er faktisk ikke sånn at alle hvite er snille, og alle svarte er slemme. Jeg har kanskje hilst på 100 afrikanere i løpet av livet, og aldri har de gjort meg noe. Jeg tror det er fordi jeg møter dem akkurat på samme måte som jeg møter norske folk. Jeg møter alle med et åpent sinn, og et smil. Når folk sier at de ikke møter hyggelige afrikanere/arabere, så er det fordi dem selv møter dem med en negativ holdning. Se for deg at du møter en person som inni seg tenker "åh, dere kommer en hvit jævel. Han er vel sånn som Breivik. Det eneste jeg har hørt om hvite nordmenn i media er om Breivik. Da er vel alle andre sånn også sikkert!" ... Tror du denne personen har et hyggelig ansiktsutrykk? Nei. Og det er derfor man får negativitet tilbake, fordi man selv oser av forakt og hat. 

Angående denne saken. Er man 0% rasistisk, og klar over at mennesker er mennesker, og kanskje til og med liker den afrikanske kulturen og det afrikanske folket ganske godt, så er det ikke noe problem å kopiere dems kultur. Jeg syns egentlig at afrikanere selv bør få velge om de syns det er OK eller ikke, men jeg tror de også vil være enig i at det er greit, så lenge man viser dem respekt og ikke har noe imot dem som folk. Man kan ha noe imot enkelthendelser gjort av samme rase, men ikke å dra alle under 1 eneste kam. Hadde f.eks kinesere sett på nordmenn ut ifra det de har lest i avisen, så hadde de trodd vi alle var gale terrorister som drepte barn. Men de som klarer å tenke selv, de klarer å tenke seg frem til at dette var 1 eneste person som gjorde dette, og at alle nasjoner har råtne epler. I irak f.eks så er det en negativ kultur som har satt seg, og for ikke å snakke om at de har USA som har smadra landet dems siste 10åra. Er en selvfølge at noen ønsker å fighte tilbake.

Vis kjærlighet og du vil få kjærlighet tilbake, uansett om det er fra et menneske på den ene siden av jorda eller den andre, enten de har hvit, lysebrun eller mørkebrun hud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...