Gå til innhold

Dere som bruker høreapparat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som barn ble jeg anbefalt å begynne med høreapparat å grunn av en medfødt hørselskade. Jeg følte ikke at hørselen min hemmet meg så mye, så jeg sa derfor nei. Nå er jeg 21 og merker at jeg snart ikke har så mye valg. Så derfor har jeg noen spørsmål til dere som bruker det :)

Hvor gammel er du og når fikk du påvist nedsatt hørsel?

Hvor lenge har du brukt høreapparat?

Hva slags type har du?

Hvor mye betalte du for det?

Er veldig takknemlig hvis noen vil ta seg tid til å svare :blomst:

Anonymkode: 4b462...cb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble født med nedsatt hørsel, begynte ikke å bruke det før jeg var rundt 17 år. Bruker det enda veldig av og på. Mange blir skuffet fordi de forventer at høreapparatet fungerer som en brille der synstapet blir helt korrigert. Med høreapparat hører man bedre, men man er fortsatt langt unna perfekt hørsel. Apparatene har også sine ulemper enkelte situasjoner.

Selv har jeg BTE RITE nå, men har hatt to andre typer før som jeg var misfornøyd med. Type avhenger av hva slags hørselstap og preferanser man har.

Betalte ingenting for mine, folketrygden dekker et visst beløp per apparat (rundt 5000,- mener jeg).

Anonymkode: b4f48...73f

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mine første som 18 åring. Medfødt hørselsskader som har blitt gradvis verre. 

Er nå 26 og bruker de daglig. 

Betaler ingenting. Bortsett fra batteri. Men det varierer i pris, kommer an på hvor jeg kjøper det. Billigst på nett så søk på batteri-butikker på nett. 

Jeg har bak øret og rør inni. Vises ikke og få ser det, selv når jeg har håret oppe i en dott. 

Du får mest sannsynligvis dekt høreapparat fra NAV. Du får dekt utbytte vært 6. år, med unntak så klart. Jeg måtte bytte etter 2 år på grunn av at de jeg hadde førte til ørebetennelse og smerte. Så jeg måtte bytte fra inni-øret til bak øret. Fikk begge par dekt. De som er inne i øret (dekker øregangen) ser mindre ut, men de er mye, mye, mye synlige enn de med del bak øret og kun et blankt rør og en propp inni øret. Tro meg, jeg trodde det var slik at jo mindre apparatet var, jo mindre vises det. 

Anonymkode: 04fcd...bba

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som er inne i øret (dekker øregangen) ser mindre ut, men de er mye, mye, mye synlige enn de med del bak øret og kun et blankt rør og en propp inni øret. Tro meg, jeg trodde det var slik at jo mindre apparatet var, jo mindre vises det. 

Dette er interessant og noe jeg er glad for at du nevner. Jeg har alltid trodd det selv, men når jeg tenker meg om så gir jo dette mening. Utenpå øret er nok uansett mer aktuelt for min del da jeg har trange øreganger, så det er jeg glad for å høre.

Anonymkode: 4b462...cb9

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte bytte etter 2 år på grunn av at de jeg hadde førte til ørebetennelse og smerte. Så jeg måtte bytte fra inni-øret til bak øret. Fikk begge par dekt. De som er inne i øret (dekker øregangen) ser mindre ut, men de er mye, mye, mye synlige enn de med del bak øret og kun et blankt rør og en propp inni øret. Tro meg, jeg trodde det var slik at jo mindre apparatet var, jo mindre vises det. 

Beklager at jeg går utenfor tema, men dette var jeg veldig glad for å høre.

Jeg hører dårlig (rettere sagt, jeg hører lydene greit nok, men alle lyder blir bare grøt), men har ikke tatt turen til legen for det, fordi jeg trodde at jeg ikke kunne bruke høreapparat siden jeg har kronisk øregangseksem, og ikke kan ha noe inn i ørene mine før jeg får betennelser *au*.

Men hvis det blir et alternativ for meg må jeg bare finne ut hvordan jeg kan bruke kontaktlinser, for brillene vil være i veien.  :ler:

Anonymkode: 3c0d2...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...