Ciara Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Jeg er helt grønn på slikt, og håper noen har tips å komme med. Jeg trenger en ny bærbar Mac eller PC (åpen for begge). Den skal brukes til tekstarbeid, så det er ikke den største kapasiteten som trengs. Derimot er jeg opptatt av at den er lett og liten. Tips?
Ciara Skrevet 14. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2016 Jeg er ikke helt sikker. Jeg har for eksempel hatt lyst på den minste macen (har vært veldig fornøyd med Mac), men er i tvil om jeg vil bruke så mye som 8500.
Gjest Optimo Skrevet 14. mai 2016 #4 Skrevet 14. mai 2016 (endret) https://www.dustinhome.no/product/5010900643/zenbook-ux305ca?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146199 Her er et tips. Ikke noen direkte kraftmaskin, men liten, lett (1,2 kg!) og funker nok helt fint til skriving og surfing. Akkurat nå er det visst kampanjepris også. SSD lagring gjør at den vil være kvikk å bruke, programmer starter raskt osv. 8 GB minne gjør at du kan ha oppe en del ting samtidig uten at det oppleves tregt. Full HD skjerm, skarp og fin. Det som eventuelt kan være litt flaskehals her er prosessoren. Det går nok helt greit med tekstbehandling, surfing, YouTube og enkle spill, men skal du bruke den til mer krevende spill, redigere video eller andre tunge oppgaver vil den nok ikke være like god. Endret 14. mai 2016 av Guile
tdm900 Skrevet 14. mai 2016 #5 Skrevet 14. mai 2016 8 timer siden, Ciara skrev: Jeg er helt grønn på slikt, og håper noen har tips å komme med. Jeg trenger en ny bærbar Mac eller PC (åpen for begge). Den skal brukes til tekstarbeid, så det er ikke den største kapasiteten som trengs. Derimot er jeg opptatt av at den er lett og liten. Tips? Selv har jeg en MacBookAir på tredje året, den er ikke i nærheten av å bli så treg som en PC kan blir på samme tiden. Nå har jeg ikke vært borti noen med Win10, men det sies at det skal være "lettere" enn forgjengerne. Mac bygger sine maskiner slik at de passer sammen med OS som de lager, derfor får man det man betaler for. De har gått opp i pris siden jeg kjøpte, men har ikke angre ett sekund på jeg svidde av de kronene. Kommer ikke en PC innafor veggene her mer 1
Ciara Skrevet 14. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2016 1 minutt siden, tdm900 skrev: Selv har jeg en MacBookAir på tredje året, den er ikke i nærheten av å bli så treg som en PC kan blir på samme tiden. Nå har jeg ikke vært borti noen med Win10, men det sies at det skal være "lettere" enn forgjengerne. Mac bygger sine maskiner slik at de passer sammen med OS som de lager, derfor får man det man betaler for. De har gått opp i pris siden jeg kjøpte, men har ikke angre ett sekund på jeg svidde av de kronene. Kommer ikke en PC innafor veggene her mer Jeg hadde bærbar PC for flere år siden, og hadde ikke god erfaring med det. Fungerte veldig bra en periode, så ble den ekstremt treg og batterikapasiteten så dårlig at den måtte være koblet til strøm omtrent hele tiden. Vi har en bærbar Mac i huset nå som vi er veldig fornøyde med. Så ja, jeg har vært inne på tanken om å punge ut for en ny Mac 2
Poppie Skrevet 14. mai 2016 #7 Skrevet 14. mai 2016 Støtter MacBook air. Jeg var anti-apple lenge og kjøpte en ny pc annethvert år fordi jeg ikke kjøpte apple av prinsipp, men jeg kommer aldri til å kjøpe pc igjen. Lett å dra med seg, stillegående, starter kjapt... Kjøpte min for 7000 kr, absolutt verdt det! 2
Gjest O.G. Skrevet 14. mai 2016 #8 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har Macbook, vil ikke ha noe annet enn osX.
tdm900 Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 For mange er det som å banne kirka når en snakker om Mac, jeg var også slik at; nei Mac skal jeg IKKE ha. Men så var det en kollega som begynte med iPad, og så balla det på seg med Mac(er) der i huset, og etter som jeg så hvilke muligheter som finnes mellom eneheten måtte jeg prøve også Er jo så j..... lettvint når det kommer en sms og du sitter med Mac'en, bare åpner Messenger og svarer nesten før avsender har fått lagt fra seg tlf
EventyrFredrik Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 Min bedre halvdel har en Lenovo, en såkalt "ideapad" i aluminium og ikke plast. Dere som har dårlige erfaringer med laptops som ikke har et eplelogo på vil jeg anta har kjøpt enten dårlige merker/billige merker eller dette var før SSD-harddisker ble allemannseie? Lenovoen til fruen har kun en SSD og veier 1,5kg og er en 13''. Viktigste for dere er vel at laptopen har en SSD, og ikke kjøp de aller billigste laptopene - man får gjerne det man betaler for... Og vedrørende mac så vel - har du råd og orker å sette deg inn i OSet (dersom du ikke allerede er vant til det) så kjør på. Personlig er jeg vanedyr og klarer ikke omstille meg - ikke at jeg ser noe grunn forøvrig når man tenker seg om hvor overprisa mac er. Søsters kjøpte også en lenovo (nyere modell) litt i etterkant, og er like strålende fornøyd. Litt smak og behag, men her styrer jeg unna mac da jeg ikke takler det - og ja, jeg har prøvd macbooks og imac massevis. En stor forskjell er vel at man må gjøre litt research før man kjøper en windows-PC, med en mac så vet man gjerne at den er bra da de ikke har 1000 modeller.
maya86 Skrevet 14. mai 2016 #11 Skrevet 14. mai 2016 En ting jeg ofte har lurt på,, men ikke får svar på, er de som har hatt så mange PCr som har vært så dårlig, bare holdt et og to år osv, er trege. Er de fra samme prisklasse som en tilsvarende Mac, eller er det snakk om billige til 2-3-4000kr? For hvis man skal sammenlikne så må man jo ta utgangspunkt i hva man får for samme pris Jeg har en pc jeg ga 12000kr for, tipp topp specs da jeg kjøpte den for 1,5 år siden. Pr dags dato er den like kjapp, batteri varer like lenge som da den var ny, merker rett og slett ingen forskjell fra dagen jeg fikk den til nå. Det er jo uansett smak og behag hva man liker av iOS, win og evt. ubuntu. Her blir det aldri noe apple produkter. 3
tdm900 Skrevet 15. mai 2016 #12 Skrevet 15. mai 2016 10 timer siden, maya86 skrev: En ting jeg ofte har lurt på,, men ikke får svar på, er de som har hatt så mange PCr som har vært så dårlig, bare holdt et og to år osv, er trege. Er de fra samme prisklasse som en tilsvarende Mac, eller er det snakk om billige til 2-3-4000kr? For hvis man skal sammenlikne så må man jo ta utgangspunkt i hva man får for samme pris Jeg har en pc jeg ga 12000kr for, tipp topp specs da jeg kjøpte den for 1,5 år siden. Pr dags dato er den like kjapp, batteri varer like lenge som da den var ny, merker rett og slett ingen forskjell fra dagen jeg fikk den til nå. Det er jo uansett smak og behag hva man liker av iOS, win og evt. ubuntu. Her blir det aldri noe apple produkter. Veit om flere som har kjøpt tilsvarende, men når jeg kjøpte min Mac med utvidet minne betalte jeg i overkant av 9000,-.(2013) Da snur man jo det hele litt på hodet med tanke hva man får for det en betaler. Men det har sikkert skjedd mye med prisene på PC med samme spesifikasjon som Mac har kjørt på lenge på sine MacBookAir.
Poppie Skrevet 15. mai 2016 #13 Skrevet 15. mai 2016 13 timer siden, maya86 skrev: En ting jeg ofte har lurt på,, men ikke får svar på, er de som har hatt så mange PCr som har vært så dårlig, bare holdt et og to år osv, er trege. Er de fra samme prisklasse som en tilsvarende Mac, eller er det snakk om billige til 2-3-4000kr? For hvis man skal sammenlikne så må man jo ta utgangspunkt i hva man får for samme pris Jeg har en pc jeg ga 12000kr for, tipp topp specs da jeg kjøpte den for 1,5 år siden. Pr dags dato er den like kjapp, batteri varer like lenge som da den var ny, merker rett og slett ingen forskjell fra dagen jeg fikk den til nå. Det er jo uansett smak og behag hva man liker av iOS, win og evt. ubuntu. Her blir det aldri noe apple produkter. Jeg har hatt pc'er fra 4500 og opp til 12 000 kr, men de har alltid blitt trege etter 2-3 år. Nå har jeg bare hatt macbook i 1 år, så får se om det er meg det er nå galt med
fresia Skrevet 15. mai 2016 #14 Skrevet 15. mai 2016 jeg har Macbook Pro som jeg har hatt siden 2011. kosta rundt 9000 kr (med studentrabatt). før det hadde jeg en pc som jeg betalte rundt 3000 kr for og den varte i ca 3 år... Macen er fortsatt kjapp, har god batteritid osv. jeg kommer nok aldri til å kjøpe pc igjen! valgte Pro fordi jeg brukte del tunge 3D-tegneprogrammer o.l., men kunne sikkert klart meg fint med Air nå.
Gjest morhjertegod Skrevet 15. mai 2016 #15 Skrevet 15. mai 2016 Jeg har min andre mac book air, som jeg elsker. Den første hadde jeg i åtte år, fikk ny til jul. Jeg vil aldri tilbake til noe annet, den er kjapp, aldri noe tull, ikke noe virus og enkel å forstå.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #16 Skrevet 15. mai 2016 Jeg skal ikke si at jeg har erfaring med PC, for da hadde jeg jugi, men jeg er veldig fornøyd med å ha kjørt mac i alle år. Men nå skal det sies at jeg ikke gamer eller kjører andre programvarer som bruker mye kapasitet. Er stort sett dokumentbehandling og surfing. Har en MacBook 2011-modell nå og den funker fortsatt supert. Batteriet har nok sikkert tapt seg litt fra da den var ny, men det er nok minimalt. Kan fortsatt bruke den i flere timer uten å lade. Anonymkode: 60f6a...d1e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå