Gå til innhold

Strikke armer, for store?


Gjest frillyfrida

Anbefalte innlegg

Gjest frillyfrida

Hei!

Strikker en kofte til broren min i størrelse large. Han er mer størrelse medium men på grunn av garnvalget måtte jeg gå for en størrelse større. Jeg holder på med armene nå og merker at de blir veldig store i forhold til hans egne armer. Jeg lurte på om det gikk an å strikke armer i størrelse small når bolen er i størrelse large?

Takk for svar :)

Endret av frillyfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på mønsteret. Det kommer og n på modellen, fordi ferdig produkt kan bli for trangt i ermåpningwn. Har du kontrollert at strikkefastheten i arbeidet stemmer med oppskriften? 

Anonymkode: 077ad...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det kommer an på hvordan ermene festes til bolen. Hvis det er raglan eller rundfelling, så må du tilpasse fellingene til mønsteret. Er det isatte ermer, må du felle slik at det blir likt på ermer og bol. Hvis ermene derimot felles rett av og sys rett i ermehullet, så er det mulig å strikke ermene i en mindre størrelse. Du må da måle bredden av ermet på det bredeste, og så måle på bolen (fra skulderen og ned) hvor du skal begynne med klippemaskene. Hvis det er ei klassisk kofte hvor mønsteret fra ermet ikke fortsetter i bomen, så er det en relativt grei sak. 

Skulle kofte mot all formodning bli for trang i overgangen mellom bol og erme, så kan du strikke kiler og sy fast i overgangen (vanlig teknikk i guernsey-gensere for å gi bevegelsesrom uten at ermene blir for store)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...