AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #21 Del Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde jeg ikke bruke bilen til jobb eller noe? Er det fare for at den bare stopper,eller at noe i motoren eller andre steder i bilen ødelegges? Anonymkode: 6a83d...35b Det er en viss fare for at den stopper, men neppe uten videre. Hvis lampen lyser fordi noe er iferd med å bli ødelagt (dynamoen f.eks)., så har det allerede gått så langt at du ikke får gjort noe med det. Nødmodus/motorlampe er bilens måte å si ifra at noe er galt i systemet, så den delen som har et problem må uansett byttes. Det kan også være et feilaktig signal som blir sendt ut, men da ødelegger du heller ingenting ved å kjøre. Det kommer verkstedet til å finne ut av når de sjekker bilen neste gang, og forhåpentligvis er det der feilen ligger. Anonymkode: baa6c...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #22 Del Skrevet 13. mai 2016 Hvis det er enkelt for deg å komme deg på jobb uten bilen, ville jeg latt den stå for sikkerhets skyld. Dersom du må ta fri fra jobben, ville jeg kjørt dit uansett. Anonymkode: baa6c...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #23 Del Skrevet 13. mai 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk det varselet (men tror det var i rødt, ikke gult?) og når jeg ringte verkstedet så sa de at jeg måtte parkere bilen og ringe falck for å bli tauet til verkstedet for det var noe med motoren. Men som sagt, jeg tror det lyste rødt og det er nok litt mer alvorlig. Støtter den som skriver at du ikke skal benytte det verkstedet igjen - de skulle gitt deg en skikkelig forklaring. Anonymkode: 87227...093 Ok, rødt er jo alvorlig. Lampa i bilen min er oransje/gult, og fyren på verkstedet sa det ikke var noen fare å kjøre med det, og sjekke i neste uke. Uten at jeg ble noe klokere av den tynne forklaringen. Anonymkode: 6a83d...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #24 Del Skrevet 13. mai 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en viss fare for at den stopper, men neppe uten videre. Hvis lampen lyser fordi noe er iferd med å bli ødelagt (dynamoen f.eks)., så har det allerede gått så langt at du ikke får gjort noe med det. Nødmodus/motorlampe er bilens måte å si ifra at noe er galt i systemet, så den delen som har et problem må uansett byttes. Det kan også være et feilaktig signal som blir sendt ut, men da ødelegger du heller ingenting ved å kjøre. Det kommer verkstedet til å finne ut av når de sjekker bilen neste gang, og forhåpentligvis er det der feilen ligger. Anonymkode: baa6c...641 Om den kommer opp i 3000 eller 4000 omdreininger i minuttet, som noen nevnte her tidligere, betyr det at det sannsynligvis ikke er noe feil? Jeg kjørte jo i litt over 90 km/t på motorveien tidligere i dag, uten at det skjedde noe og uten ulyder, selv om bilen føltes litt "annerledes" enn før -litt "tyngre" å kjøre på en måte. Anonymkode: 6a83d...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 13. mai 2016 #25 Del Skrevet 13. mai 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm, ja. Han sa at de "koblet ut" lampen mens de jobbet med bilen. Hva nå det betyr. Men han sa at den ville lyse når jeg startet den, som stemte. Anonymkode: 6a83d...35b Merkelig...det var ikke merkeverksted for din bil dette da får jeg tro.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #26 Del Skrevet 13. mai 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om den kommer opp i 3000 eller 4000 omdreininger i minuttet, som noen nevnte her tidligere, betyr det at det sannsynligvis ikke er noe feil? Jeg kjørte jo i litt over 90 km/t på motorveien tidligere i dag, uten at det skjedde noe og uten ulyder, selv om bilen føltes litt "annerledes" enn før -litt "tyngre" å kjøre på en måte. Anonymkode: 6a83d...35b Det betyr at den ikke går i nødmodus(hvis du får den over 4000 altså). På min Peugeot kom jeg aldri opp i mer enn 3500 omdreininger når den var i nødmodus. Kunne fint kjøre i 100 på motorveien da. Dette at den føles tyngre er gjerne et tegn på at den er i nødmodus, men det må du nesten sjekke neste gang du kjører. Noe feil er det nok, men det kan være veldig mye. Når dynamoen røk på bilen min gikk den ikke i nødmodus før batterilampen lyste, og det var en god stund etter motorlampeb begynte å lyse. Hvis du vil teste dette med nødmodus raskt, så kan du bare presse den litt i et lavere gir. Da slipper du å kjøre på motorveien for å finne ut av det i hvert fall. Anonymkode: baa6c...641 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #27 Del Skrevet 13. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at den ikke går i nødmodus(hvis du får den over 4000 altså). På min Peugeot kom jeg aldri opp i mer enn 3500 omdreininger når den var i nødmodus. Kunne fint kjøre i 100 på motorveien da. Dette at den føles tyngre er gjerne et tegn på at den er i nødmodus, men det må du nesten sjekke neste gang du kjører. Noe feil er det nok, men det kan være veldig mye. Når dynamoen røk på bilen min gikk den ikke i nødmodus før batterilampen lyste, og det var en god stund etter motorlampeb begynte å lyse. Hvis du vil teste dette med nødmodus raskt, så kan du bare presse den litt i et lavere gir. Da slipper du å kjøre på motorveien for å finne ut av det i hvert fall. Anonymkode: baa6c...641 Bilen har automatgir, så tror ikke jeg kan presse den i et lavere gir? Men altså, om den virkelig er "tyngre," og at jeg ikke innbiller meg det, er det et sikkert tegn på at den er i nødmodus? Og hva betyr egentlig nødmodus? Anonymkode: 6a83d...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #28 Del Skrevet 13. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bilen har automatgir, så tror ikke jeg kan presse den i et lavere gir? Men altså, om den virkelig er "tyngre," og at jeg ikke innbiller meg det, er det et sikkert tegn på at den er i nødmodus? Og hva betyr egentlig nødmodus? Anonymkode: 6a83d...35b Nødmodus vil si at bilen tar høyde for at noe er alvorlig galt. I tillegg til at motoren ikke går høyere enn ca. 3500 omdreininger bruker den også mer drivstoff. Systemet pumper ut mer drivstoff for å kjøle ned. Bilen får mindre strøm, man vil ofte oppleve at lyset i speedometeret blir svakere, det samme blir kjørelyset. Alt dette er bilens måte å beskytte deg på. Systemet tror at noe er alvorlig galt og gjør dermed alt for å beskytte bilen og de som er i den. Faktisk er det et veldig fint system, bortsett fra når det fusker. Min gamle Peugeot gikk som sagt i nødmodus både titt og ofte, utrolig irriterende. Anonymkode: baa6c...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #29 Del Skrevet 14. mai 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at den ikke går i nødmodus(hvis du får den over 4000 altså). På min Peugeot kom jeg aldri opp i mer enn 3500 omdreininger når den var i nødmodus. Kunne fint kjøre i 100 på motorveien da. Dette at den føles tyngre er gjerne et tegn på at den er i nødmodus, men det må du nesten sjekke neste gang du kjører. Noe feil er det nok, men det kan være veldig mye. Når dynamoen røk på bilen min gikk den ikke i nødmodus før batterilampen lyste, og det var en god stund etter motorlampeb begynte å lyse. Hvis du vil teste dette med nødmodus raskt, så kan du bare presse den litt i et lavere gir. Da slipper du å kjøre på motorveien for å finne ut av det i hvert fall. Anonymkode: baa6c...641 Sjekket på en kjøretur i dag, og kom opp i rundt 300 og ca. 350. Men det som irriterer meg, er at jeg ikke husker hva det pleide å være på tidligere. Om jeg hadde presset bilen, tråkket gasspedalen hardere ned, hadde den kanskje gått litt opp turtelleren, mer enn 350? Men jeg kan jo ikke kjøre i langt over 100 heller. Hva pleier en turteller å være på når man kjører i 90 eller 100, eller 80? Anonymkode: 6a83d...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. mai 2016 #30 Del Skrevet 14. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sjekket på en kjøretur i dag, og kom opp i rundt 300 og ca. 350. Men det som irriterer meg, er at jeg ikke husker hva det pleide å være på tidligere. Om jeg hadde presset bilen, tråkket gasspedalen hardere ned, hadde den kanskje gått litt opp turtelleren, mer enn 350? Men jeg kan jo ikke kjøre i langt over 100 heller. Hva pleier en turteller å være på når man kjører i 90 eller 100, eller 80? Anonymkode: 6a83d...35b Kommer an på utvekslingen i drivlinjen hvilket turtall motor har når du ligger på 5/6 giret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #31 Del Skrevet 14. mai 2016 26 minutter siden, tdm900 skrev: Kommer an på utvekslingen i drivlinjen hvilket turtall motor har når du ligger på 5/6 giret. Som sagt har bilen automatgir. Påvirker det turtallet, så det er lavere enn på biler med manuelt gir? Anonymkode: 6a83d...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. mai 2016 #32 Del Skrevet 14. mai 2016 Samme som gjelder der også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 14. mai 2016 #33 Del Skrevet 14. mai 2016 Den 13.5.2016 at 18.38, AnonymBruker skrev: Bilen føles på en måte litt "tyngre" å kjøre, tror ikke det kun er innbilning heller dessverre. Lampen ser slik ut: Anonymkode: 6a83d...35b Motorsymbolet på min bil lyser rett som det er, for så å slukke etter en stund. Så vidt jeg forstår er det en sensor som er ustabil. Så lenge det ikke lyser rødt er det ingen akutt fare. Verkstedet ville ikke latt deg kjøre hvis de var bekymret for motorstopp eller motorhavari. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå