Gå til innhold

Gul lampe lyser -fare for havari?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bilen min var nettopp på verksted (pga. radiatoren), men da jeg hentet den, sa fyren på verkstedet at den gule/oransje lampa begynte å lyse - og spurte om  jeg hadde opplevd det. Det har jeg ikke.

Han sa at det er ikke noe fare å kjøre med, men at jeg kan komme innom for å få det sjekket i neste uke.

Så jeg skal altså bare kjøre rundt med en varsellampe som lyser???? Altså, bilen kjører like fort etc. som tidligere, men det føles annerledes å kjøre den. Vanskelig å forklare.

Hva kan være feil? Hvor mye kan jeg kjøre med den, før noe eventuelt havarer? Kan det skade motoren?

Anonymkode: 6a83d...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken lampe lyser, er det motorlampa? Kan du prøve å forklare hvordan bilen oppfører seg, selv om det er vanskelig? 

Anonymkode: baa6c...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greitt det. Gul lampe betyr at noe må sjekkes og muligens repareres. Rød lampe er verre, da må man gjøre noe fort. Samtidig skjer det at disse lampene lyser fordi ledningen til de har hengt seg opp. Det har skjedd på flere av mine gamle biler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken lampe lyser, er det motorlampa? Kan du prøve å forklare hvordan bilen oppfører seg, selv om det er vanskelig? 

Bilen føles på en måte litt "tyngre" å kjøre, tror ikke det kun er innbilning heller dessverre. Lampen ser slik ut:

8smtlclwto3i29d2ddtj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke noe gøy. Kjenner følelsen. Ville fått det fikset asap. Min bil begynte også slik og plutselig mens jeg var såvidt ute av en tunnel så begynte den røde stopplampen å lyse. Veldig morsomt. Men kom meg til verkstedet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, hjertesukka skrev:

Uff, ikke noe gøy. Kjenner følelsen. Ville fått det fikset asap. Min bil begynte også slik og plutselig mens jeg var såvidt ute av en tunnel så begynte den røde stopplampen å lyse. Veldig morsomt. Men kom meg til verkstedet da.

Du mener at den gule/oransje lyste først, og så like etterpå begynte den røde også å lyse? Skummelt. Merker at jeg er redd for å kjøre nå, redd for at alt stopper opp. Nå er det jo langhelg også, dårlig timing, så kan tidligs få det sjekket på onsdag, men trenger jo bilen i mellomtiden også. :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette på NAF sine sider under "din" lampe. Siden du sier den føles tyngre ut å kjøre så kan jo dette stemme med at den går inn i nødmodus. Får du den over 3000 omdreininger?

Oppstår det feil eller forstyrrelse i bilens innsprøytings- eller motorstyringssystem, tennes lampen. Bilen går gjerne automatisk ned på nødprogram og motoren trekker dårligere for å unngå overbelastning.

• Hva gjør jeg? Kjør til verksted for feilsøking.

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/teknisk-om-bilen/hva-er-det-som-blinker/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei, altså - jeg er litt redd henne altså. Er dere? Og hvem er Robin? @Diana

Anonymkode: 15c70...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Sirah skrev:

Fant dette på NAF sine sider under "din" lampe. Siden du sier den føles tyngre ut å kjøre så kan jo dette stemme med at den går inn i nødmodus. Får du den over 3000 omdreininger?

Oppstår det feil eller forstyrrelse i bilens innsprøytings- eller motorstyringssystem, tennes lampen. Bilen går gjerne automatisk ned på nødprogram og motoren trekker dårligere for å unngå overbelastning.

• Hva gjør jeg? Kjør til verksted for feilsøking.

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/teknisk-om-bilen/hva-er-det-som-blinker/

Jeg aner ikke hvor mange omdreininger den tar. Hvordan finner jeg ut det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hvor mange omdreininger den tar. Hvordan finner jeg ut det?

Du ser på turtelleren :) Er den i nødmodus får du ofte ikke presset den over 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at den gule/oransje lyste først, og så like etterpå begynte den røde også å lyse? Skummelt. Merker at jeg er redd for å kjøre nå, redd for at alt stopper opp. Nå er det jo langhelg også, dårlig timing, så kan tidligs få det sjekket på onsdag, men trenger jo bilen i mellomtiden også. :(

Så lenge han på verkstedet sa at det ikke er noen fare, så ville jeg kjørt og bare sørget for å ha tlfnr til Viking eller/og Falken lett tilgjengelig. Noen steder samarbeider de. Da slipper man å bekymre seg så mye. Og så fått time neste uke. Lykke til, trenger ikke skje det samme med din bil som med min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Sirah skrev:

Du ser på turtelleren :) Er den i nødmodus får du ofte ikke presset den over 3.

Og hvordan ser turtelleren ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan ser turtelleren ut?

Never mind, googlet det.

Husker jo ikke hvor høyt opp pilen kom, men får sjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det pleier å være noe galt når motorlampa lyser, men det trenger ikke å være noe som haster veldig. Jeg hadde en gammel Peugeot der motorlampa lyste og bilen gikk i nødmodus hver gang jeg ikke glødet lenge nok (dieselbil). Motorlampa (den på bildet ditt) har også lyst i følgende situasjoner:

dynamoen var i ferd med å ryke, da gikk det ikke spesielt lang tid før ladelampen begynte å lyse, og så stoppet bilen. Hvis den begynner å lyse (den røde med bilde av et batteri), ville jeg stoppet bilen på første fornuftige sted, motorstopp langs motorveien er f.eks. ganske kjedelig. 

En ledning hadde røket, da var bilen veldig rykkete, men den fungerte fint i et par uker allikevel. 

Bensinpumpen røk, det merket jeg ikke mye til før bilen plutselig ikke ville starte. 

Har du ingen du kan låne bil av til onsdag, og hva slags bil (merke, modell, år) har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min var nettopp på verksted (pga. radiatoren), men da jeg hentet den, sa fyren på verkstedet at den gule/oransje lampa begynte å lyse - og spurte om  jeg hadde opplevd det. Det har jeg ikke.

Han sa at det er ikke noe fare å kjøre med, men at jeg kan komme innom for å få det sjekket i neste uke.

Så jeg skal altså bare kjøre rundt med en varsellampe som lyser???? Altså, bilen kjører like fort etc. som tidligere, men det føles annerledes å kjøre den. Vanskelig å forklare.

Hva kan være feil? Hvor mye kan jeg kjøre med den, før noe eventuelt havarer? Kan det skade motoren?

Det verkstedet hadde jeg f.... ikke benyttet en gang til! De kunne gjort såpass som å bare sette på diagnose apparatet og lest av hva som var feil.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier å være noe galt når motorlampa lyser, men det trenger ikke å være noe som haster veldig. Jeg hadde en gammel Peugeot der motorlampa lyste og bilen gikk i nødmodus hver gang jeg ikke glødet lenge nok (dieselbil). Motorlampa (den på bildet ditt) har også lyst i følgende situasjoner:

dynamoen var i ferd med å ryke, da gikk det ikke spesielt lang tid før ladelampen begynte å lyse, og så stoppet bilen. Hvis den begynner å lyse (den røde med bilde av et batteri), ville jeg stoppet bilen på første fornuftige sted, motorstopp langs motorveien er f.eks. ganske kjedelig. 

En ledning hadde røket, da var bilen veldig rykkete, men den fungerte fint i et par uker allikevel. 

Bensinpumpen røk, det merket jeg ikke mye til før bilen plutselig ikke ville starte. 

Har du ingen du kan låne bil av til onsdag, og hva slags bil (merke, modell, år) har du?

Min bil er en bensinbil, Peugeot 2004-modell. Har ingen annen bil å låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, tdm900 skrev:

Det verkstedet hadde jeg f.... ikke benyttet en gang til! De kunne gjort såpass som å bare sette på diagnose apparatet og lest av hva som var feil.

Hm, ja. Han sa at de "koblet ut" lampen mens de jobbet med bilen. Hva nå det betyr. Men han sa at den ville lyse når jeg startet den, som stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bil er en bensinbil, Peugeot 2004-modell. Har ingen annen bil å låne.

Det var dumt. Prøv å følge nøye med på bilens signaler i hvert fall, spesielt andre lamper som begynner å lyse og andre tegn på at noe er galt (den blir vanskeligere å kjøre, du får den ikke over 3000-3500 omdreininger, ulåt etc.). Og dra til et annet verksted neste gang. Det er fryktelig useriøst av dem å bare sende deg avgårde med en slik beskjed, særlig når du aldri har vært borti problemet tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var dumt. Prøv å følge nøye med på bilens signaler i hvert fall, spesielt andre lamper som begynner å lyse og andre tegn på at noe er galt (den blir vanskeligere å kjøre, du får den ikke over 3000-3500 omdreininger, ulåt etc.). Og dra til et annet verksted neste gang. Det er fryktelig useriøst av dem å bare sende deg avgårde med en slik beskjed, særlig når du aldri har vært borti problemet tidligere. 

Burde jeg ikke bruke bilen til jobb eller noe? Er det fare for at den bare stopper,eller at noe i motoren eller andre steder i bilen ødelegges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk det varselet (men tror det var i rødt, ikke gult?) og når jeg ringte verkstedet så sa de at jeg måtte parkere bilen og ringe falck for å bli tauet til verkstedet for det var noe med motoren. Men som sagt, jeg tror det lyste rødt og det er nok litt mer alvorlig. Støtter den som skriver at du ikke skal benytte det verkstedet igjen - de skulle gitt deg en skikkelig forklaring.

Anonymkode: 87227...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...