Gå til innhold

Når åpne julegaver?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har alltid hatt det som tradisjon at gavene blir åpnet etter middagen (selvom det er barn til stede). Men det kom et forslag om at gavene skulle åpnes før maten, for å få matro... Men det er ikke jeg enig i. Jeg mener at barna da vil leke med det de har fått osv og at en del av spenningen er borte. Samt at det vil være vanskelig å lage mat samtidig når man skal åpne gaver. Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid hatt det som tradisjon at gavene blir åpnet etter middagen (selvom det er barn til stede). Men det kom et forslag om at gavene skulle åpnes før maten' date=' for å få matro... Men det er ikke jeg enig i. Jeg mener at barna da vil leke med det de har fått osv og at en del av spenningen er borte. Samt at det vil være vanskelig å lage mat samtidig når man skal åpne gaver. Hvordan gjør dere det?[/quote']

Først middag, så rydde, dekke på kaffe, SÅ gaver...

Kommer ALDRi til å rikke ved de tradisjonene!

Litt av spenningen blir borte ellers!

Hva med å la barna få 1 gave bare? For å kompromisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Vi åpner presangene etter middagen, for barna har ikke vondt av å måtte vente litt. De må også vente til vi er ferdig med å rydde av ol, så det er ikke bare til å spise fort, for så å åpne presangene.

Vente på alle, så får barna åpne presangene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både da jeg var liten og når når jeg selv har barn åpnes pakkene etter maten og ryddingen er unnagjort. Desserten skal også fortæres, så slapper vi av til nissen kommer... Etter det tar pakkene under treet. Tror ikke ungene har vondt av spenningen. Det skal jo være litt sånn på julaften. Men de får en ventepakke i strømpa på morgenen da. Noe å holde seg opptatt med. I fjor var det en dvd på deling, da var de opptatt noen timer mens vi stelte i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavene SKAL ikke åpnes før etter middagen, når alt er ryddet bort, kaffen klar .. og alle kan sige ned i sofaen.

Det er selvfølgelig ulidelig for barna (og for enekelte voksne) å vente.. men det hører liksom med til julen det også.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi åpner og har alltid åpnet gavene etter middag. Da vi var små åpnet vi dem kl. 17, når kirkeklokkene ringer, nå når vi er voksne drar vi det ut til 20-21 tiden. Selv om det var vanskelig å vente hele dagen var det noe av spenningen også, for vi visste jo at straks gavene var åpnet var det et helt år til neste gang. Det var aldri noe problem, og vi spurte aldri om å få åpne bare én (skjønner ikke poenget med ventegave, unger må da kunne lære seg å vente litt). Det er da nok av ting på TV og vi knasket på julestrømpeinnhold og leste juleblader. Unger har ikke vondt av å vente litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enige med svarene her. Husker da selv hvor ulidelig spennende alle pakkene var. Men de ble ikke pakket op før etter middag, dessert og alt ryddet vekk. Samme tradisjon fører vi hjemme med barna nå. De får en pakke på morgenen og resten på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLTID etter middag, oppvask, og når kaffe og kaker er på bordet!

... nå som alle er voksne utsetter vi gaveåpningen så lenge som mulig, det er en god spenning å gå å vente på å få gi bort gavene sine, og når alt er åpnet går liksom luften litt ut av ballongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter middag, dessert og oppvask her i huset også. Syns jo det var forferdelig da jeg var liten, men ser jo hvor deilig det er å vente også er det deilig å være ferdig med ryddingen for kvelden.

Da jeg var liten hadde jeg alltid gavesyke på julaften og bursdagen. Hadde feber og var skikkelig groggy (og det er faktisk ikke tull heller). For å unngå at hele dagen ble ødelagt var det alltid en liten (var ikke dyr heller) gave til frokost sammen med julestrømpen. Akkurat den lille syns jeg er et så godt minne at det skal mine barn også få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Vi har NESTEN altid åpnet gavene ETTER middagen.

Men da jeg var liten (og våre barn var mindre) åpnet vi dem før middagen. Dette skjedde når barna (og jeg) var under 5 år. I hovedsak fordi ungene ble veldig trøtte og sovnet før pakkene ble pakket ut. Men også fordi middagen kunne trekke ut ganske mye og det var en pine for så små unger å sitte å vente så lenge.

Men utenom den tiden har vi altid åpnet gavene etter maten.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Først middag, så rydde, dekke på kaffe, SÅ gaver...

Kommer ALDRi til å rikke ved de tradisjonene!

Litt av spenningen blir borte ellers!

Hva med å la barna få 1 gave bare? For å kompromisere!

Nemlig!! Sånn gjør vi det også. Og lillejenta får en "vente" gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi åpner heller ikke gavene før middagen og desserten er spist, og vi har ryddet og tatt oppvasken (den er det vi "barna" som tar på julaften,da). Så åpner vi gavene før vi drikker kaffe/brus og spiser kaker :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først spises julemiddagen, deretter settes oppvaskmaskinen på , og SÅ begynner pakkeutdelingen

ca kl. 20.00.

Vi har aldri latt ungene få begynne tidligere eller få en gave før bare fordi de er små. Unger klarer fint å vente når de vet at slik er regelen.

Dagen fyller vi med masse julehefter,frukt,julefilmer og Tv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uten tvil, etter middag. I år har jeg også bestemt meg for at de er for store til ventegaven, som de har fått mens vi voksne spiser ferdig. Når er de store skolebarn, og bør lære seg litt tålmod. De får julestrømpe om morgenen på julaften, så de kan kose seg med den mens de venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi alltid åpnet gavene etter middagen og etter oppvask og rydding er unnagjort. Men vi åpner gavene før kaffen og kakene, det har vi ikke før langt utpå kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna, i tillegg til julestrømpe, åpne 1 gave hver om morgenen og så åpnes resten etter middagen, når kaker kommer på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...