AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 Jeg blei innlagt på sykehuset pga komplikasjoner. Som sikkert mange vet så når man deler rom med andre så er det lett å få med seg hva dem snakker om. Dem kom inn på fødselsbrev, hva skriver man i et sånt brev. Har født svært prematurt tidligere og tenkte ikke på det ved sist gravid og har ikke hørt noen av venninnene mine har sagt noe heller. Jeg vil kalle meg førstegangs fødende når jeg kommer til når jeg skal føde så jeg har null erfaring og vet ikke hva jeg skal skrive i et sånt brev. Noen som kan fortelle meg om jeg burde skrive et sånt brev og gi meg tips, føler meg så fersk på akkurat dette området. Anonymkode: 57f8b...ee4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #2 Skrevet 11. mai 2016 Jeg skrev "fødebrev" i en trepunktsliste nederst på helsekortet. Dvs: *Vanskeligheter med ryggleie pga bekkenlåsninger *Ønsker ikke å bli avkledd, ønsker å føde i bh *Vil ikke ha keisersnitt med mindre det er helt nødvendig Det var fødebrevet mitt Er bare å skrive hvis du har sterke ønsker om noe. Lange fødebrev vil bare stjele ressurser, og er vel strengt tatt mest nødvendig for de som sliter med sterk fødselsangst, men da skrives det vel ofte i samråd med jordmor. Anonymkode: 2c66f...1d5 1
Gjest Magnifiq Skrevet 11. mai 2016 #3 Skrevet 11. mai 2016 Har ikke skrevet brev med noen av mine. Går til fødsel med åpent sinn, og går ut i fra at fagfolket gjør det de mener er best.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 Jeg fylte ut et skjema til 36-ukerskontrollen og pånslutten kunne man fylle ut div ønsker/opplysninger. Jeg skrev at jeg ønsket badekar, men har ikke skrevet noe annet fødebrev enn det. Ser ikke helt poenget heller, med mindre man har veldig angst og sterke preferanser. Anonymkode: 4550c...277 1
Nepenthe Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Jeg rakk aldri å skrive fødebrev, fordi jeg fødte prematurt, men jeg tror ikke jeg hadde gjort det uansett. Tenker det er for de som har veldig sterke preferanser eller fødselsangst. Når jeg ser tilbake på hvordan fødselen min var så hadde jeg skrevet i et evt. brev at jeg ikke vil bli tatt på etter fødselen. Det var utrolig invaderende, for meg som har veldig lavt selvbilde, å bli knadd på puppene omtrent fra baby var ute (for å få i gang produksjon). I tillegg var baby sugesvak så de prøvde å plugge ham på hele tiden for å få ham til å "lære". DET hadde jeg fått ned i fødebrev at jeg ikke vil oppleve igjen. Hvis jeg skal føde igjen så kommer jeg ikke til å skrive brev, men nå vet jeg mer hva jeg vil og ikke vil og da kan jeg gi beskjed om det der og da hvis det blir nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 Skrev ikke fødebrev med førstemann, og er glad for at jeg heller gikk til det uten så klare forventninger. Nå med andremann har jeg vært på fødselsforberedende samtale med jordmor pga noen små komplikasjoner etter første fødsel. "Fødebrevet" mitt er dermed et notat i journalen min med noen stikkord om hva de bør være forberedt på (større blødning). Det er klart at det finnes medisinske/psykiske ting som det er greit å opplyse om i forkant, men ut over det tror jeg fort det kan føre til mye skuffelse å skulle detaljplanlegge en fødsel (da tenker jeg på spesifikke ønsker for ting man egentlig ikke kan styre). Dessuten kan du fort reagere helt annerledes enn du tror når situasjonen først er der. Anonymkode: 16336...3cc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #7 Skrevet 11. mai 2016 Det er helt unødvendig å skrive fødebrev for helt ordinære ting som at man ikke vil føde naken, vil føde i badekar (Er det ikke bare å si det når man kommer inn?) eller ikke vil ha epidural/keisersnitt så fremt det ikke er nødvendig (Er ikke det helt åpenbart? Det er da ingen som kommer og spør om du ikke har lyst på keisersnitt selv om det ikke trengs?). Man kan faktisk velge underveis og man kan ombestemme seg, flere ganger. Det som virker lurt hjemme i stua tre måneder før termin virker kanskje ikke like lurt etter 10 timer med sammenhengende rier. Og kanskje skjer det noe helt uventet som gjør at alle planer bare går i vasken. For friske gravide med normale svangerskap er fødebrev bare tåpelig. Jeg er sikker på at jordmødre får seg mang en god latter av disse detaljstyrende fødende. Anonymkode: d3ded...5ec 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 Jeg tror ikke det er så vanlig med fødebrev, kjenner ingen som har fortalt at de har skrevet det. Jeg spurte også jordmor om dette, men hun sa at det kun var dersom jeg hadde spesielle preferanser. Å skrive at du trenger støtte og ros, eller ikke vil ha epidural er for de fleste ganske unødvendig, men for noen kan det sikkert være viktig, dersom man har f.eks fødselsangst eller har vært utsatt for overgrep eller lignende. Anonymkode: 3888b...22a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #9 Skrevet 11. mai 2016 På vårt sykehus er det nok vanlig med fødebrev. (Kristiansand) Skrev ikke første gang pga prematur fødsel, men ble oppfordret av jordmor til å gjøre det andre gang. Kjenner flere som har gjort det. Handler ikke om å detaljstyre, men å nevne hva slags forventninger man har, og de sier det er til god hjelp for de ansatte. Brevet inneholder også ønsker for barseloppholdet. I mitt brev stod det vil noe slikt som at jeg ønsket lystgass og gjerne forsøke Fentanyl ved behov. At jeg tidligere hadde hatt rask fødsel og hadde lett for å besvime. Hadde eget avsnitt ang. barseloppholdet med bl.a at jeg ønsket tidlig hjemreise dersom det var indikasjon for det, og at jeg hadde dårlig erfaring med ammehjelp på barsel så ville kun ha hjelp dersom jeg spesifikt ba om det. Anonymkode: b2c76...7d4
ss82 Skrevet 11. mai 2016 #10 Skrevet 11. mai 2016 På min fødeavd. anbefaler de å skrive brev, særlig førstegangsfødende. Det handler også om å tenke gjennom fødsel på forhånd og bevisstgjøre seg selv. Det er ikke snakk om detaljer og ønsker nødvendigvis, men litt om hvordan man reagerer hvis man blir redd, har mye smerter osv som kan være til hjelp for jordmor som ikke kjenner deg. Og selvsagt om det er noe spesielt man vil ta opp, er redd for ol.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #11 Skrevet 11. mai 2016 Her er det ikke vanlig. Jordmor oppfordret meg til å gå inn i fødselen og være åpen for at alt kan skje. Men fikk beskjed om at det var lurt å sette seg inn i hva man eventuelt ønsker av smertestillende, og gjerne formidle det videre til partner i tilfelle du ikke klarer å si i fra selv. Det eneste jeg sa i fra om til jordmor var at jeg ikke ville vite det på forhånd om de måtte klippe ellers så gikk fødselen så kjapt at de uansett sikkert ikke hadde rukket å lese fødebrevet mitt om jeg hadde et. Anonymkode: af074...927
Riskrem Skrevet 11. mai 2016 #12 Skrevet 11. mai 2016 Jeg fikk beskjed fra sykehuset om at jeg mer enn gjerne kan lage et fødselsbrev. Så det har jeg gjort, og det er hverken langt eller komplisert. Jeg har satt opp noen korte punkter som er viktig for meg at jordmor tar hensyn til. Googlet litt på forhånd og ser at mange skriver lange utredninger om det ene og det andre, men jeg valgte å holde mitt brev kort og oversiktlig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #13 Skrevet 11. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt unødvendig å skrive fødebrev for helt ordinære ting som at man ikke vil føde naken, vil føde i badekar (Er det ikke bare å si det når man kommer inn?) eller ikke vil ha epidural/keisersnitt så fremt det ikke er nødvendig (Er ikke det helt åpenbart? Det er da ingen som kommer og spør om du ikke har lyst på keisersnitt selv om det ikke trengs?). Man kan faktisk velge underveis og man kan ombestemme seg, flere ganger. Det som virker lurt hjemme i stua tre måneder før termin virker kanskje ikke like lurt etter 10 timer med sammenhengende rier. Og kanskje skjer det noe helt uventet som gjør at alle planer bare går i vasken. For friske gravide med normale svangerskap er fødebrev bare tåpelig. Jeg er sikker på at jordmødre får seg mang en god latter av disse detaljstyrende fødende. Anonymkode: d3ded...5ec Punktet med å føde naken var svært viktig for min del. Hadde de kledd av meg under pressriene hadde jeg ikke reagert på det før etterpå. Og da hadde jeg følt meg virkelig invadert. De knepper jo ofte opp skjorte/bh uten å spørre fordi barnet skal på brystet etterpå. Ikke hørte de på det heller forsåvidt, foran ti stykker på fødestua ble jeg tvunget til å ta av bh'en før jeg måtte på operasjonsstua, siden den var blodig. Vanvittig uprofesjonelt å gjøre dette med så mange tilskuere, når jeg til og med hadde påpekt nettopp dette. Nesten gang skal det stå enda tydeligere for å si det sånn. Og jeg hadde angst for keisersnitt, så mye at jeg var livredd fødselen fordi jeg var redd det skulle ende med keisersnitt. Derfor ble det under samtale med jordmor avtalt at det skulle skrives, for keisersnitt skulle ikke skje med mindre det var fare for liv til meg eller babyen. Altså ikke av avgjørelser som at mor er sliten etc. Anonymkode: 2c66f...1d5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #14 Skrevet 11. mai 2016 Grunnen til at jeg skrev fødebrev, var at man ved vaktskifte ikke skulle trenge å gå gjennom alt på nytt. Jeg hadde nok å konse på. Jeg skrev med begge mine, og gjorde noen redigeringer til andre fødsel etter erfaringene fra fødsel nr 1. Fødebrev, til den som måtte være på vakt. Dette er min andre graviditet og fødsel. Vi gleder oss til å dele fødselsopplevelsen med dere. Min første fødsel hos dere var veldig fin, følte oss godt tatt vare på, og jeg gleder meg til å føde igjen. Planen er bortimot den samme som sist gang, med noen endringer basert på erfaringene fra første fødsel. Takk!Under fødsel: Jeg godtar observatører som studenter og annet personell, men vil bli varslet på forhånd Studenter kan ta imot babyen, men følges nært av jordmor. Jeg ser helst at det ikke er for mange i rommet på engang Jeg klarte meg fint med kun lystgass sist, og håper på det samme denne gangen. Om jeg må/vil ha smertestillende vil jeg ikke ha steriltvannspapler, petidin eller andre medikamenter som kan sløve babyen Håper å unngå epidural da riene mine dabbet av på slutten sist gang, og det uten epidural. Er redd epidural vil gjøre at jeg mister riene helt og stanser fødselsforløpet Vi vil ha feedback på hvordan tingenes tilstand er underveis, hva som skjer og hvorfor det skjer Jeg oppdaget forrige gang at jeg gikk veldig inn i meg selv under riene, likte ikke å bli pratet mye til eller tatt på under en rie. Positiv oppmuntring og veiledning underveis blir satt pris på, men vær rolig og vennlig i tonefallet Jeg ønsker å benytte badekar som smertelindrende under riene dersom dette faller naturlig og at det er mulighet for det. Jeg hadde stor nytte av badekar i åpningsfasen sist gang. Under utdrivningsfasen ønsket jeg sist å bli vasket nedentil med varmt vann/oljer og varme kluter for å varme opp vevet/huden og lindre smertene, men jeg syntes det fikk alt av muskler til å trekke seg sammen og det kjentes ut som babyen «svuppet» tilbake oppover. Så det trengs ikke gjøres denne gangen. Vil veldig gjerne at Jordmor tar ”finskegrepet” ved forløsning Unngå klipping så langt det er mulig Lokalbedøvelse om mulig ved klipping, ihvertfall ved evt. sying. Etter Fødsel: Jeg vil ha babyen på magen med engang etter fødsel Jeg vil gjerne at navlestrengen får pulsere ferdig før den kuttes Babyen får ta tiden til hjelp og finne brystet selv Jeg skal /vil amme, og forhåpentligvis går det bedre denne gangen enn forrige gang. Jeg vil gjerne ha adgang til en «nyfødt-trille-seng» til babyen på barsel/fødestua med engang, sist gang fikk jeg ikke en før etter bortimot 7 timer, og jeg var utslitt av å holde meg våken fordi jeg var redd babyen skulle ramle ut av fødesengen vi lå sammen i. Så jeg vil veldig gjerne ha muligheten til å legge babyen i egen seng. Ved Eventuell Keisersnitt: Jeg håper på å unngå keisersnitt så langt det er mulig, men dersom det av en eller annen grunn skulle bli nødvendig med et keisersnitt informerer jeg om følgende ønsker: Jeg ønsker at far skal være tilstede under keisersnittet hvis dette lar seg gjøre Dersom det lar seg gjøre ønsker jeg å holde barnet rett etter unnfangelsen/keisersnittet Dersom dette ikke lar seg gjøre ønsker far skal bli den første som får holde barnet Far's rolle Far ønsker å være tilstede hele tiden Far kan bli svimmel ved synet av blod Far trenger strengt tatt ikke være i området sør for navelen! Far vil gjerne kutte navlestrengen Anonymkode: 2eb86...692 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #15 Skrevet 11. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg skrev fødebrev, var at man ved vaktskifte ikke skulle trenge å gå gjennom alt på nytt. Jeg hadde nok å konse på. Jeg skrev med begge mine, og gjorde noen redigeringer til andre fødsel etter erfaringene fra fødsel nr 1. Fødebrev, til den som måtte være på vakt.Dette er min andre graviditet og fødsel. Vi gleder oss til å dele fødselsopplevelsen med dere. Min første fødsel hos dere var veldig fin, følte oss godt tatt vare på, og jeg gleder meg til å føde igjen. Planen er bortimot den samme som sist gang, med noen endringer basert på erfaringene fra første fødsel. Takk! Alt dette ser de av helsekortet... Under fødsel: Jeg godtar observatører som studenter og annet personell, men vil bli varslet på forhånd Lovverket sier at du skal spørres Studenter kan ta imot babyen, men følges nært av jordmor. Jordmors avgjørelse Jeg ser helst at det ikke er for mange i rommet på engang De har ikke det med mindre det er nødvendig Jeg klarte meg fint med kun lystgass sist, og håper på det samme denne gangen. Om jeg må/vil ha smertestillende vil jeg ikke ha steriltvannspapler, petidin eller andre medikamenter som kan sløve babyen Håper å unngå epidural da riene mine dabbet av på slutten sist gang, og det uten epidural. Er redd epidural vil gjøre at jeg mister riene helt og stanser fødselsforløpet Vi vil ha feedback på hvordan tingenes tilstand er underveis, hva som skjer og hvorfor det skjer En selvfølge Jeg oppdaget forrige gang at jeg gikk veldig inn i meg selv under riene, likte ikke å bli pratet mye til eller tatt på under en rie. Dette oppdager de selv Positiv oppmuntring og veiledning underveis blir satt pris på, men vær rolig og vennlig i tonefallet En selvfølge Jeg ønsker å benytte badekar som smertelindrende under riene dersom dette faller naturlig og at det er mulighet for det. Jeg hadde stor nytte av badekar i åpningsfasen sist gang. Hvis du er oppegående nok til å ville ha badekar klarer du også å spørre om det under fødselen Under utdrivningsfasen ønsket jeg sist å bli vasket nedentil med varmt vann/oljer og varme kluter for å varme opp vevet/huden og lindre smertene, men jeg syntes det fikk alt av muskler til å trekke seg sammen og det kjentes ut som babyen «svuppet» tilbake oppover. Så det trengs ikke gjøres denne gangen. Totalt unødvendig informasjon Vil veldig gjerne at Jordmor tar ”finskegrepet” ved forløsning Unngå klipping så langt det er mulig De klipper kun ved fare for revning eller at det er trangt. Ingen klipper for moroskyld. Lokalbedøvelse om mulig ved klipping, ihvertfall ved evt. sying. Igjen, dette klarer du å be om selv. Etter Fødsel: Jeg vil ha babyen på magen med engang etter fødsel En selvfølge Jeg vil gjerne at navlestrengen får pulsere ferdig før den kuttes Dette klarer du å si, men forstår at du vil ha det med Babyen får ta tiden til hjelp og finne brystet selv Det klarer du å si Jeg skal /vil amme, og forhåpentligvis går det bedre denne gangen enn forrige gang. Totalt unødvendig informasjon Jeg vil gjerne ha adgang til en «nyfødt-trille-seng» til babyen på barsel/fødestua med engang, sist gang fikk jeg ikke en før etter bortimot 7 timer, og jeg var utslitt av å holde meg våken fordi jeg var redd babyen skulle ramle ut av fødesengen vi lå sammen i. Så jeg vil veldig gjerne ha muligheten til å legge babyen i egen seng. Totalt unødvendig å fortelle om forrige gang. Nok å be om trille. Ved Eventuell Keisersnitt: Jeg håper på å unngå keisersnitt så langt det er mulig, men dersom det av en eller annen grunn skulle bli nødvendig med et keisersnitt informerer jeg om følgende ønsker: Jeg ønsker at far skal være tilstede under keisersnittet hvis dette lar seg gjøre En selvfølge Dersom det lar seg gjøre ønsker jeg å holde barnet rett etter unnfangelsen/keisersnittet En selvfølge Dersom dette ikke lar seg gjøre ønsker far skal bli den første som får holde barnet En selvfølge Far's rolle Far ønsker å være tilstede hele tiden En selvfølge Far kan bli svimmel ved synet av blod Far trenger strengt tatt ikke være i området sør for navelen! Det må da far klare å passe på selv! Far vil gjerne kutte navlestrengen Igjen, det klarer far evt du å si fra om selv Anonymkode: 2eb86...692 Mange av tingene her er jo en selvfølge. Eller ting jordmor oppdager raskt. Det tar lang tid om alle fødende skal skrive så lange brev. Skjønner godt at fødebrev blir et onde på fødestua om alle skal skrive slike brev som dette. Anonymkode: 2c66f...1d5 16
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #16 Skrevet 11. mai 2016 Det er MITT fødebrev. Jeg driter en lang marsj i om andre synes det som er skrevet er unødvendig og selvfølgeligheter. Anonymkode: 2eb86...692 11
Lumos Skrevet 11. mai 2016 #17 Skrevet 11. mai 2016 Glad for at jeg skrev et lite "brev". Jordmor syntes også det var lurt. Skrev blant annet at jeg trengte en jordmor som sa hva jeg skulle gjøre og når, og at jeg går veldig inn i meg selv og blir stille når jeg er redd eller har vondt. Jeg skrev også at jeg var åpen for alle typer smertelindring og at jeg ønsket bedøvelse ved eventuelle klipp. Alt dette ble tatt hensyn til under fødsel, og siden jeg gikk igjennom tre skift og var helt i min egen boble var det greit for den nye jordmoren som bare kunne se kjapt på punktene 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #18 Skrevet 11. mai 2016 Jeg har født fire ganger og aldri skrevet fødebrev og gjett hva? Alt jeg ønsket ble tatt hensyn til likevel. Utrolig! Ikke tok de plutselig og uventet keisersnitt. Ikke rev de av meg klærne. Ikke klippet de meg bare for moro skyld. Ikke trengte jeg gjenta ønsker eller behov ved vaktskifte (jordmødre kan faktisk snakke med hverandre). Ikke trengte jeg fortelle om erfaring fra tidligere fødsler (jordmødre har tilgang på tidligere fødselsjournaler og de kan utrolig nok lese). Ikke kjeftet de på meg. Ikke nektet de mannen min å være med. Ikke stod det en masse unødvendige mennesker rundt og bare så på som ren underholdning. Sånn som jeg leser denne tråden skulle man tro det var diktatur på fødestuen om man ikke har med seg fødebrev. Anonymkode: d3ded...5ec 5
minister-mio Skrevet 11. mai 2016 #19 Skrevet 11. mai 2016 Dersom du ikke har noen spesielle ønsker kan du jo bare la være å skrive sånt brev 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #20 Skrevet 11. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Under fødsel: Jeg godtar observatører som studenter og annet personell, men vil bli varslet på forhånd Studenter kan ta imot babyen, men følges nært av jordmor. Jeg ser helst at det ikke er for mange i rommet på engang Jeg klarte meg fint med kun lystgass sist, og håper på det samme denne gangen. Om jeg må/vil ha smertestillende vil jeg ikke ha steriltvannspapler, petidin eller andre medikamenter som kan sløve babyen Håper å unngå epidural da riene mine dabbet av på slutten sist gang, og det uten epidural. Er redd epidural vil gjøre at jeg mister riene helt og stanser fødselsforløpet Vi vil ha feedback på hvordan tingenes tilstand er underveis, hva som skjer og hvorfor det skjer Jeg oppdaget forrige gang at jeg gikk veldig inn i meg selv under riene, likte ikke å bli pratet mye til eller tatt på under en rie. Positiv oppmuntring og veiledning underveis blir satt pris på, men vær rolig og vennlig i tonefallet Jeg ønsker å benytte badekar som smertelindrende under riene dersom dette faller naturlig og at det er mulighet for det. Jeg hadde stor nytte av badekar i åpningsfasen sist gang. Under utdrivningsfasen ønsket jeg sist å bli vasket nedentil med varmt vann/oljer og varme kluter for å varme opp vevet/huden og lindre smertene, men jeg syntes det fikk alt av muskler til å trekke seg sammen og det kjentes ut som babyen «svuppet» tilbake oppover. Så det trengs ikke gjøres denne gangen. Vil veldig gjerne at Jordmor tar ”finskegrepet” ved forløsning Unngå klipping så langt det er mulig Lokalbedøvelse om mulig ved klipping, ihvertfall ved evt. sying. Etter Fødsel: Jeg vil ha babyen på magen med engang etter fødsel Jeg vil gjerne at navlestrengen får pulsere ferdig før den kuttes Babyen får ta tiden til hjelp og finne brystet selv Jeg skal /vil amme, og forhåpentligvis går det bedre denne gangen enn forrige gang. Jeg vil gjerne ha adgang til en «nyfødt-trille-seng» til babyen på barsel/fødestua med engang, sist gang fikk jeg ikke en før etter bortimot 7 timer, og jeg var utslitt av å holde meg våken fordi jeg var redd babyen skulle ramle ut av fødesengen vi lå sammen i. Så jeg vil veldig gjerne ha muligheten til å legge babyen i egen seng. Ved Eventuell Keisersnitt: Jeg håper på å unngå keisersnitt så langt det er mulig, men dersom det av en eller annen grunn skulle bli nødvendig med et keisersnitt informerer jeg om følgende ønsker: Jeg ønsker at far skal være tilstede under keisersnittet hvis dette lar seg gjøre Dersom det lar seg gjøre ønsker jeg å holde barnet rett etter unnfangelsen/keisersnittet Dersom dette ikke lar seg gjøre ønsker far skal bli den første som får holde barnet Far's rolle Far ønsker å være tilstede hele tiden Far kan bli svimmel ved synet av blod Far trenger strengt tatt ikke være i området sør for navelen! Far vil gjerne kutte navlestrengen Anonymkode: 2eb86...692 lol Anonymkode: 39265...423 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå