Gå til innhold

Å nei, jeg har mandelstein! Ser mandlene hoven ut? (BILDE)


misstealover

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg blir kvalm bare av tanken på at jeg har mandelstein. Kjenner det nå. Har hatt vond hals, følelsen av tørrhet. Nå gjør det bare vondt... Vondt å svelge, vondt å gape... Og jeg så bak i halsen, og der er det... Hvitt. Jeg fjerner det IKKE selv, fordi jeg har angst for sånt, og bare tanken på at det er DET jeg kjenner når jeg svelger får meg til å ville spy! :(

Jeg har slitt med dårlig ånde i årevis. Jeg trodde det var visdomstanna, men det ble ikke borte etter operasjonen. Nå vet jeg jo hva det er. Har også hatt vond smak i munnen de siste dagene.

Det aller siste jeg vil er å fjerne mandlene pga dagene etterpå. Men over til spørsmålene...

1. Har du hatt mandelstein? Ble du kvitt det fort eller kom det tilbake? Måtte du operere og hvordan var det? 

2. Kan jeg dra til legen for å fjerne steinene, eller må jeg gjøre det selv? Jeg tror ikke jeg klarer det uten å spy.

Endret av misstealover
måtte legge til advarsel om bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller, KAN det være noe annet...? Hehe... prøver fortvilt å forestille meg at det bare er noe uskyldig som forsvinner.

Men kanskje det er halsbetennelse, eller... begge deler. :( Haha, dere kan sikkert se hvor mye angst jeg har akkurat nå! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gurgle med saltvann, eventuelt noe med alkohol. Gjør det er par ganger og se om det bedrer seg, kanskje?

Et annet triks, iallefall om du er redd for halsbetennelse, er å blande eplecidereddik, varmt vann og honning og gurgle det - men istedet for å spytte ut svelger du det. Da får det gå hele veien ned i halsen. Jeg er sikker på at jeg ungikk halsbetennelse den gangen samboeren hadde det, akkurat ved å gjøre det 2 ganger for dagen til han var frisk. Jeg husker ikke helt forholdene eplecidereddik/vann/honning men det finner du sikkert hvis du Googler det. Det er sikkert ikke så nøye uansett. :)

Jeg får mandelstein av og til, og fjerner det selv med en tannpirker, Q-tips, e.l.. Det er ytterst skjeldent jeg har det, kanskje 2-3 ganger i året. Så langt har jeg ikke hatt noe i år, sist gang jeg hadde det var vel i November. Men når jeg først har fått det, varer det i noen få dager før alt er fjerna og det forsvinner av seg selv.

Samboeren sliter med det mer enn jeg gjør, han får det kanskje en gang i måneden. Han gjør det samme som meg, fjerner deg selv, bare at han klarer å fjerne det med en finger eller tunga.

Jeg ser for meg at hvis du tar kontakt med legen og forklarer situasjonen så vil de helt sikkert hjelpe deg. Si at du har veldig angst for å gjøre det selv og trenger hjelp, da det gir deg veldig dårlig ånde og det selvsagt ikke er noe du ønsker å gå med fremover. Samtidig så kan jo legen dobbeltsjekke at det bare er mandelstein og ikke halsbetennelse du har, så da slår du jo to fluer i én smekk også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PaperFlower skrev:

Prøv å gurgle med saltvann, eventuelt noe med alkohol. Gjør det er par ganger og se om det bedrer seg, kanskje?

Et annet triks, iallefall om du er redd for halsbetennelse, er å blande eplecidereddik, varmt vann og honning og gurgle det - men istedet for å spytte ut svelger du det. Da får det gå hele veien ned i halsen. Jeg er sikker på at jeg ungikk halsbetennelse den gangen samboeren hadde det, akkurat ved å gjøre det 2 ganger for dagen til han var frisk. Jeg husker ikke helt forholdene eplecidereddik/vann/honning men det finner du sikkert hvis du Googler det. Det er sikkert ikke så nøye uansett. :)

Jeg får mandelstein av og til, og fjerner det selv med en tannpirker, Q-tips, e.l.. Det er ytterst skjeldent jeg har det, kanskje 2-3 ganger i året. Så langt har jeg ikke hatt noe i år, sist gang jeg hadde det var vel i November. Men når jeg først har fått det, varer det i noen få dager før alt er fjerna og det forsvinner av seg selv.

Samboeren sliter med det mer enn jeg gjør, han får det kanskje en gang i måneden. Han gjør det samme som meg, fjerner deg selv, bare at han klarer å fjerne det med en finger eller tunga.

Jeg ser for meg at hvis du tar kontakt med legen og forklarer situasjonen så vil de helt sikkert hjelpe deg. Si at du har veldig angst for å gjøre det selv og trenger hjelp, da det gir deg veldig dårlig ånde og det selvsagt ikke er noe du ønsker å gå med fremover. Samtidig så kan jo legen dobbeltsjekke at det bare er mandelstein og ikke halsbetennelse du har, så da slår du jo to fluer i én smekk også!

Takk for svar! :) Jeg er litt redd for betennelse ja. Det gjør jo veldig vondt, og jeg sliter litt med svelginga nå kjenner jeg. Har blitt verre hver dag! Hvis jeg ikke har noe av det du skriver, kan man lage saltvann selv (eller kanskje det er det man gjør, hehe)? Må man koke det opp da? :)

Flott! Jeg vet ikke hvor lenge jeg bør vente med å gå da. Eneste dag jeg kan er mandag og onsdag neste uke. Kanskje jeg bare bestiller time nå med en gang! Vet du tilfeldigvis hva de gjør for å få det ut? De pirker, sant? 

Gjør det vondt å få pirket det ut? Er redd for at jeg har veldig mye eller veldig store steiner der bak, i og med at jeg har hatt dårlig, illeluktende ånde i flere år. Men da hadde det vel kanskje oppstått betennelse for lenge siden. Har hatt halsbetennelse en gang før, men lurer på om det var i forbindelse med urinveisinfeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mandelstein ofte. Pirker de ut for å unngå at de blir store. Også gurglet jeg corsodyl 2-3 ganger i uken for å unngå dårlig ånde og betennelse.

Anonymkode: a3f34...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mandelstein ofte. Pirker de ut for å unngå at de blir store. Også gurglet jeg corsodyl 2-3 ganger i uken for å unngå dårlig ånde og betennelse.

Anonymkode: a3f34...715

Huff, det må være så slitsomt å hele tiden måtte pirke de ut. Jeg håper ikke dette blir et problem etter jeg fjerner mandelsteinene da. Men med min uflaks blir jeg nok å slite med det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok bilde. ÆSJ!!! Ser mandlene mine hoven ut? Jeg føler at det er litt trangt der bak, men jeg vet ikke. Bruker ikke se meg selv så mye nedi halsen, så jeg vet ikke hvordan det skal se ut. Men det ser mer sårt ut enn vanlig, og jeg har aldri sett sånne hvite flekker før. Og så klarer jeg å se et hvitt belegg bakerst på tunga, som det ikke bruker å være..

bilde1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill en time hos legen.  Synes mandlene dine ser hovne ut, ja.  Det kan hende du trenger antibiotika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, LedigNavn skrev:

Bestill en time hos legen.  Synes mandlene dine ser hovne ut, ja.  Det kan hende du trenger antibiotika. 

Jeg har nå bestilt time og fikk heldigvis en time i morgen!! :) Får håpe det er en god lege. Fikk ikke time hos fastlegen, hun hadde full liste.

Tenkte at det kanskje ikke er verdt på vente med å dra innom, så er like greit å dra fort for å bli kvitt denne driten. :fnise: Kjenner at det er mer sårt der bak nå. Synes det er ubehagelig å spise mat, så jeg drikker mye kaldt vann. Bør kanskje kjøpe is og litt forskjellig myk mat, sånn at jeg får i meg næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt det lenge uten å få utbrudd på halsbetennelse eller lignende? Jeg har kronisk tonsillitt, dvs at ene mandelen alltid er hoven (hovner enn dine), uten utbrudd av noe :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RompeRusk skrev:

Har du hatt det lenge uten å få utbrudd på halsbetennelse eller lignende? Jeg har kronisk tonsillitt, dvs at ene mandelen alltid er hoven (hovner enn dine), uten utbrudd av noe :/ 

Jeg aner ikke! Jeg har de siste ukene slitt litt med å svelge om kveldene når jeg ligger, men visste ikke hva det var. Kanskje det har vært mandlene. Tror ikke jeg har hatt hovne mandler før som jeg vet om, men jeg har hatt halsbetennelse en gang før. 

Har heller ikke visst hva mandelsteiner er før jeg begynte å søke opp symptomer i det siste. For noen uker siden var det ingen tegn til mandelsteiner som jeg kunne se, men nå er det andre boller... Dårlig ånde har jeg slitt med lenge. Om det har vært mandelsteiner vet jeg ikke. Har i alle fall aldri opplevd dette før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen din ligner på min da jeg hadde kyssesyken. 

Det ligner ikke på sånn gule klumper man kan få i halsen. Jeg fjerner slike ca en til to ganger i måneden. Går helt fint. Man blir vant til det. Men det er utrolig kjipt. 

Anonymkode: e6471...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halsen din ligner på min da jeg hadde kyssesyken. 

Det ligner ikke på sånn gule klumper man kan få i halsen. Jeg fjerner slike ca en til to ganger i måneden. Går helt fint. Man blir vant til det. Men det er utrolig kjipt. 

Anonymkode: e6471...1dd

Hm... Interessant! Ja, jeg så det nå når jeg studerte litt. Men nå ser mer ut som et belegg enn klumper faktisk. Men jeg vet ikke, har ikke vært borti dette før

Kan det være sopp kanskje?  Glem det, symptomene stemte ikke heelt overens der. :)

Endret av misstealover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, LedigNavn skrev:

Ser ut som en infeksjon av noe slag.  Lykke til hos legen! :)

Ja, det gjør det! Er veldig spent å høre! :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skal til legen uansett og det er bra! :) Hvis det er halsbetennelse er jo det en relativt enkel sak å fikse, det får du nok medisin mot. Om det "bare" er mandelstein så får du sikkert hjelp til å fjerne de, de kan svare på alle spørsmålene rundt det som du måtte ha. Jeg kan kjapt svare på at nei, det gjør ikke vondt å fjerne mandelsteiner, iallefall så gjør det ikke vondt for meg. Min opplevelse er at man kjenner ikke så mye i selve mandlene, og alt man gjør er jo å forsiktig (for å unngå sår o.l.) skrape ut det hvite fra de små "lommene" man har i mandlene.

Dette ordner seg, helt sikkert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ser ut som når jeg hadde mandelbetennelse. Hvis du presser på mandlene kommer det sikkert betennelse ut/mandelpropper. Når dem er så betente ville det beste vært å fjerne dem, ellers kommer du til å slite med samme problem år etter år. Det er ikke så vondt som folk skal ha det til å operere dem bort, som en forkjølelse.

Anonymkode: b78a8...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PaperFlower skrev:

Jeg ser du skal til legen uansett og det er bra! :) Hvis det er halsbetennelse er jo det en relativt enkel sak å fikse, det får du nok medisin mot. Om det "bare" er mandelstein så får du sikkert hjelp til å fjerne de, de kan svare på alle spørsmålene rundt det som du måtte ha. Jeg kan kjapt svare på at nei, det gjør ikke vondt å fjerne mandelsteiner, iallefall så gjør det ikke vondt for meg. Min opplevelse er at man kjenner ikke så mye i selve mandlene, og alt man gjør er jo å forsiktig (for å unngå sår o.l.) skrape ut det hvite fra de små "lommene" man har i mandlene.

Dette ordner seg, helt sikkert! :)

Det er jo bra at det ikke er smertefullt. Det hadde ikke gjort saken bedre... :)  Ja det gjør nok det. Går nok helt fint. Gleder meg til å få sjekket dette og få noe som hjelper. Det blir bare verre egentlig. Kan ikke spise så mange tygger av maten før jeg må ha pause, det gjør vondt. Men det går nok bort ganske raskt!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som når jeg hadde mandelbetennelse. Hvis du presser på mandlene kommer det sikkert betennelse ut/mandelpropper. Når dem er så betente ville det beste vært å fjerne dem, ellers kommer du til å slite med samme problem år etter år. Det er ikke så vondt som folk skal ha det til å operere dem bort, som en forkjølelse.

Anonymkode: b78a8...fd8

Ja det har jeg hørt! Usj, synes sånt er så ekkelt. Spesielt når det foregår omtrent i munnen... Er det noe jeg kan gjøre nå før jeg drar til legen? Jeg leste noe om saltvann her. Kanskje det er lurt å gurgle litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, misstealover skrev:

 

Ja det har jeg hørt! Usj, synes sånt er så ekkelt. Spesielt når det foregår omtrent i munnen... Er det noe jeg kan gjøre nå før jeg drar til legen? Jeg leste noe om saltvann her. Kanskje det er lurt å gurgle litt? 

Høres lurt ut hvis du ikke greier å rense mandlene selv.

Anonymkode: b78a8...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på legekontoret i 40 sekunder ca, hun ba meg åpne munnen, så nedi halsen, ba meg ta et par prøver. Deretter tok jeg prøvene og alle var negative. Alt jeg fikk vite var at det var en virusinfeksjon og at jeg bare trenger å gurgle saltvann, og vente. Hehe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...