Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, MapleSirup skrev:

Ja, jeg er jo ikke uenig i det. Men, som jeg skrev, tidligere, så skal det jo ikke spille noen rolle for TS om han får gjeld eller ikke. Nav regner ut, utbetaler forskudd etc.

Forskudd er bare en liten del av bidraget. Max forskudd ligger vel på rundt 1500. De fleste betaler mer enn det i bidrag. 

5 timer siden, Sirah skrev:

Er det ikke positivt for barna at far kommer ut med en mye bedre inntekt tre år frem i tid da? Er jo utrolig trist om reglene er sånn at far aldri vil kunne ta seg en utdannelse pga økonomi.... Hva om han var 17 år når han ble far lissom. 

Jo, men det er en vurdering Nav tar. Ikke mor, og ikke far. Nav vurderer om det er verdt det eller ikke. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sant, det er massevis av mødre på overgangsstønad som gjør det samme som Ts' eks. Jeg ser ikke problemet, Ts vil få igjen for dette via høyere bidrag, med en gang studiene er over og han fr seg en bedre jobb. Og dersom Ts trenger mer enn minstebidrag kan hun søke bostøtte, siden inntekten hennes går ned, og evt supplerende sosialstønad. 

Anonymkode: 1e973...c96

Ja, men da har mor inntekt, altså overgangsstønaden. Det er også derfor den er tidsbegrenset. Mor hadde ikke hatt lov til å studere uten annen støtte slik at far måtte betalt masse i bidrag heller. Da hadde mors inntekt blitt skjønnslignet utfra 80% jobb, fordi far ikke skal betale for at mor vil studere om det ikke anses som nødvendig. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte vise denne tråden til barnefar, men ble mye tull her. Vi har vært sammen i 20 år, så noe overgangsstønad er det ikke snakk om. Barna begynner å bli store. Han har utdanning og jobb fra før, men vil nå studere. Har nå 50/50 men han betaler ikke noe til meg enda han tjener minst 300 000 mer enn meg. Er jeg som betaler for barna. Får 500 kr av og til til f.eks fritidsaktiviteter. Det med å studere er og for å slippe betale barnebidrag.

Anonymkode: 8822c...01e

Da kommer han til å bli lignet tilsvarende 80% jobb. Ring nav og finn ut hvordan du ber om det. Unødvendige studier skal ikke barna lide for. Hvis de er store kan han vente til de er myndige og klarer seg selv. 

Anonymkode: 766a6...869

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskudd er bare en liten del av bidraget. Max forskudd ligger vel på rundt 1500. De fleste betaler mer enn det i bidrag. 

Ikke reelle stundenter, nei.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sirah skrev:

Er det ikke positivt for barna at far kommer ut med en mye bedre inntekt tre år frem i tid da? Er jo utrolig trist om reglene er sånn at far aldri vil kunne ta seg en utdannelse pga økonomi.... Hva om han var 17 år når han ble far lissom. 

Første pri må være å forsørge barna sine.  Selvfølgelig er det positivt på sikt at foreldrene har utdanning men hvis det å ta utdanning gjør at du ikke kan forsørge barna dine i dag kan du ikke gjøre det.  For å dra den langt. Det hjelper lite om du tjener millioner om to år hvis barna dine er sulter ihjel i dag. Det får gjør er å velte hele forsørgeransvaret på mor. Det er ikke sikkert hun har økonomi til det. 

Anonymkode: cbc63...3ce

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet
Den 11.5.2016 at 16.31, MapleSirup skrev:

Når dere har 50/50 så mener jeg det er feil å kreve bidrag. Jeg vet regelverket er imot meg her.  Den foreldren med bedre råd kan heller bidra litt ekstra på utstyrsfronten.

Dette betinger jo atman har noen å dele utgiftene med. Dersom en av partene ikke bidrar av seg selv, blir det jo vanskelig.

Vi har ikke 50/50 nå. Nå er det 90/10. Jeg har barna og han betaler ikke noe. Må til NAV og høre hva jeg kan gjøre her. Han påstår hardnakket at han ikke skal betale bidrag. Barna betyr visst ingenting. Han har fortsatt 7/8000 mer utbetalt enn meg pr mnd og betaler 0 til barna. Jeg er i jobb og har inntekt, men litt urettferdig at jeg betaler alt og har barna 90% av tiden.

• Liker 1
Skrevet
Den 5/10/2016 at 23.36, AnonymBruker skrev:

Sier selvsagt en kvinne som sitter på alle rettighetene. Var han enig er det klart at han skal forsørge, var han uenig er det naturlig at han gjør alt han kan for å unngå å betale.

Anonymkode: 598c8...cbe

I det oyeblikket du stikker penisen din inn i en annen dame, aksepterer du at konsekvensen er at hun kan bli gravid, og du har ansvar som far. Du kan selvsagt bruke kondom eller klippe strengen, men det eneste sikre er aa ikke ha sex. Jeg anbefaler deg aa ikke ha sex, for jeg tror basert paa dine uttalelser at du neppe vil bli en god far.

• Liker 4
Skrevet
Den 11.5.2016 at 10.07, AnonymBruker skrev:

Feil. Hvis utdanningen ikke er nødvendig kan han bli skjønnslignet utfra en inntekt tilsvarende 80% jobb, og må da betale bidrag tilsvarende en slik inntekt. 

Det vil bli hans problem. Poenget med disse reglene er jo å beskytte barna, slik at foreldre ikke kan melde seg som studenter bare "fordi de har lyst" og så ikke forsørge ungene sine. Velger han å studere selv om nav ligner han til 80% inntekt har han valget mellom å opparbeide seg bidragsgjeld eller droppe studier og heller jobbe (slik de fleste med barn å forsørge må gjøre)

For meg blir det litt forvirrende med all denne negativiteten. Hvorfor går alle automatisk ut i fra at hensikten til far er å slippe å betale? Det sier seg selv, at han ikke har betalingsevne når han lever på studielån.
Men far tar altså utdannelse og sikte på en bedre betalt jobb senere, det vil gagne ts og ungene. Jeg hadde blitt glad for at far ønsket å skaffe seg utdannelse og bedre betalt jobb, og større mulighet til å ivareta barna økonomisk.
Det er litt kortsiktig å gjøre det så vanskelig for far å ta en utdannelse nå, og heller tvinge frem bidrag og arbeid. I beste fall ender han opp med en dårlig betalt jobb, i verste fall arbeidsledig.

Hvorfor gjøre det så vanskelig, med mindre ungene hans sulter under utdannelsen hans, hadde jeg ønsket dette velkomment og ønsket mannen lykke til.

Anonymkode: fdbf9...ef5

Skrevet
Den ‎11‎.‎05‎.‎2016 at 11.39, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sant, det er massevis av mødre på overgangsstønad som gjør det samme som Ts' eks. Jeg ser ikke problemet, Ts vil få igjen for dette via høyere bidrag, med en gang studiene er over og han fr seg en bedre jobb. Og dersom Ts trenger mer enn minstebidrag kan hun søke bostøtte, siden inntekten hennes går ned, og evt supplerende sosialstønad. 

Anonymkode: 1e973...c96

Færre og færre. Mor må godtgjøre at utdanningen er absolutt nødvendig for at hun skal kunne forsørge seg selv. Ellers får hun ikke lenger OS ved utdanning.

Anonymkode: 791c0...0c7

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke 50/50 nå. Nå er det 90/10. Jeg har barna og han betaler ikke noe. Må til NAV og høre hva jeg kan gjøre her. Han påstår hardnakket at han ikke skal betale bidrag. Barna betyr visst ingenting. Han har fortsatt 7/8000 mer utbetalt enn meg pr mnd og betaler 0 til barna. Jeg er i jobb og har inntekt, men litt urettferdig at jeg betaler alt og har barna 90% av tiden.

Du skal be om at bidraget skal gå via NAV, og at NAV skjønnslikner barnas far, siden utdanningen ikke er nødvendig. Da må du også få frem at far ikke har barna mer enn minimumssamvær.

Skrevet
Den 10. mai 2016 at 22.56, AnonymBruker skrev:

Han sier betalingsudyktige ikke skal betale tilbake bidrag. Han går jo på skole for å få seg en god jobb. 

Etter det jeg har fått med meg er det veldig vanskelig å bli betalingsudyktig fordi man skal studere hvis man er betalingsdyktig før studiene.

samboeren min hadde ingen utdannelse, men fast jobb når han fikk nr 1. Måtte betale det samme som han gjorde mens han jobbet fulltid selv om han ville få en bedre betalt jobb etter studiene.

Anonymkode: ff776...ebd

Skrevet
Den 2.9.2016 at 16.23, AnonymBruker skrev:

For meg blir det litt forvirrende med all denne negativiteten. Hvorfor går alle automatisk ut i fra at hensikten til far er å slippe å betale?

Fordi barnas mor, som har vært sammen med fyren i mange år, sier det er derfor han gjør det.

Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Fordi barnas mor, som har vært sammen med fyren i mange år, sier det er derfor han gjør det.

OK ?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK ?

Ja, hun skriver det i en senere post i tråden.

Skrevet

Bare kjør hele bidraget gjennom nav. I beste fall opparbeider far seg bidragsgjeld og den kommer han ikke unna med mindre han dør.

Min eks gikk fra å være ansatt i ett firma til å starte for seg selv og klaget da på dårlig inntekt pga nylig oppstart av firma. Det ga nav blanke faen i og de estimerte ut fra inntekt han kunne hatt hvis han var fast ansatt i ett firma. 

Metter mye diskusjon frem og tilbake så endte han opp med ett 6 sifret beløp i bidragsgjeld + løpende bidrag hver mnd. En skikkelig smartass med andre ord 😊

Anonymkode: ecb77...359

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...