AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 http://www.msn.com/nb-no/helse/health/15-grunner-til-at-alkohol-og-lettbrus-kan-drepe-deg/ss-BBsRLVy?ocid=mailsignoutmd#image=1 Også blir dette presentert som fakta, når ingen jeg kjenner som drikker lettbrus har opplevd noen av disse såkalte problemene man kan få pga lettbrus. Så er det andre studier som sier det stikk motsatte. Påstander jeg reagerer veldig på er: 1:2/16 LYS FET LEVER Aspartam i lettbrusen har skylden for dette. Et studie fra Israel har vist at aspartam øker insulin-resistansen og trigger en fet lever. Det betyr at leveren samler opp unødvendig fett. Alkohol kan også føre til dette. Merkelig nok så er min lever helt fin, går årlig til sjekk, og har ikke lest om andre som drikker light-brus som har hatt problemer med dette. 2: METABOLISK SYNDROM Å få et metabolisk syndrom er ikke bra., Det kan øke sjansen for en hjertesykdom, slag og diabetes. Jo mer du drikker, jo større er sjansen for å utvikle noen av disse tingene. Det kan starte som overvekt eller at du har et høyt blodtrykk, så blir det bare verre. Svar: Igjen, ingen bevis på at noen folk har fått dette pga å drikke light-brus. 3: DIABETES Lettbrus kan lure hjernen inn i et metabolisk "kaos". Det betyr ofte at du spier mer og endrer kostholdet ditt til det usunne. Søtningsmiddel er også med på å øke risikoen for type 2 diabetes. Svar: Igjen, kun tull, det jeg derimot har lest om er folk som faktisk syntes at søtsuget deres blir dempet av det, jeg syntes det selv, for meg kan jeg godt drikke pepsi max og være fornøyd med det Og igjen ingen bevis på at den øker sjansen, jeg har til gode å høre om folk som har fått diabetes pga lightbrus . Har derimot hørt om mange som har fått det pga OVERVEKT. 4: OVERVEKT Har du noen gang sett en person som byttet fra vanlig brus til lettbrus, faktisk gå ned i vekt? Sannsynligvis ikke, fordi det viser seg faktisk at folk som drikker mer lettbrus , har en midje som er seks ganger større enn folk som drikker vanlig brus. Svar: Ja, jeg har sett det, jeg har selv gått ned i vekt ved å bytte ut pepsi med pepsi max. Gjorde ikke noe mer enn, og gikk ned 1-2 kg i uken. Så jo, det finnes nok av eksempler på det. 5: MAGEFETT Mange studier viser at lettbrus gir en vektøkning, og ikke en vektnedgang. Alkohol gir også en økt fettlagring, og dessverre samles dette ofte rundt magen. Svar: Igjen, ser mange av disse fitnessjentene, og bloggerbabsene som bælmer i seg det, uten at dem har så mye på magen, mange av dem har skremmende lite for å være ærlig. Resten av punktene skal jeg ikke uttale meg så veldig mye om, annet at jeg har til gode å se dette bevist på et menneske. De andre punktene vet jeg at er bare tullete, men antar at denne nettavisen ikke er verdens mest seriøse, skulle ikke forundre meg om de plutselig "friskmelder" lightbrusen igjen om ikke så veldig mange måneder. Veldig seriøst! Så hva er deres erfaring med lightbrus, føler dere at dere har blitt noe kraftigere og pådratt dere diabetes pga denne "fæle" aspartamen? Anonymkode: 64c1b...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Her er det viktig å være kildekritisk. Man bør alltid ta artikler som er publisert på msn.no (eller et annet useriøst nettsted) med en klype salt. Nå synes jeg ikke noe om å generere klikk på slike sider, så jeg tar utgangspunkt i det du har skrevet her. Dette er veldig forenklet. Altfor forenklet til at det har noe hold i seg. Ellers mangler jeg henvisningen til denne studien fra Israel. Det er jo ganske essensielt. Nå har jeg ikke satt meg inn i aspartamforskningen, men slik jeg forstår det er det ganske omdiskutert. Anonymkode: bebe9...29f 3
stan Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 Flere av de kunstige søtningsmidlene mistenkes for å ha uheldige virkninger. Vanlig sukker gjør oss fete, men ikke syke. Jeg vet ikke hvor gammel du er og hvor mange du kjenner. Men i min vennekrets er det flere som har fått bedre helse etter å sluttet med kunstige søtningsmidler. Det beviser ingenting, men får ihvertfall meg til å kose meg til å droppe brus. Da er det bedre med øl. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 Og jeg må le av dette: "Har du noen gang sett en person som byttet fra vanlig brus til lettbrus, faktisk gå ned i vekt? Sannsynligvis ikke, fordi det viser seg faktisk at folk som drikker mer lettbrus, har en midje som er seks ganger større enn folk som drikker vanlig brus." Anonymkode: bebe9...29f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 1 minutt siden, stan skrev: Flere av de kunstige søtningsmidlene mistenkes for å ha uheldige virkninger. Vanlig sukker gjør oss fete, men ikke syke. Jeg vet ikke hvor gammel du er og hvor mange du kjenner. Men i min vennekrets er det flere som har fått bedre helse etter å sluttet med kunstige søtningsmidler. Det beviser ingenting, men får ihvertfall meg til å kose meg til å droppe brus. Da er det bedre med øl. På hvilken måte har de fått "bedre helse"? Anonymkode: bebe9...29f
Hectine Skrevet 10. mai 2016 #6 Skrevet 10. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg må le av dette: "Har du noen gang sett en person som byttet fra vanlig brus til lettbrus, faktisk gå ned i vekt? Sannsynligvis ikke, fordi det viser seg faktisk at folk som drikker mer lettbrus, har en midje som er seks ganger større enn folk som drikker vanlig brus." Anonymkode: bebe9...29f Ja jeg vil gjerne se noen som har 6 ganger større midje enn andre. En med 60 cm midje mot en 360 cm midje 2
stan Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte har de fått "bedre helse"? Anonymkode: bebe9...29f Hun som er det beste eksempelet var syk og plaget med hodepine jevnlig. Så sluttet hun med lettbrus, det var det eneste hun endret. Etter få dager var hodepinen borte og hun følte seg som et nytt menneske. I kjølvannet av henne sluttet flere med lettbrus. Men ingen av dem var så plaget, og ingen drakk heller så mye lettbrus som henne. Men flere fortalte om bedre allmenntilstand. Så siden jeg ikke har behov for å bruke søtningsmidler jeg ikke kjenner konsekvensene av, bruker jeg heller sukker som jeg vet hvor farlig det er. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 Du blir hvertfall avhengig av det, er helt avhengig av pepsi max-prøver å kutte det helt ut- drikker farris Anonymkode: 45826...614
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 Mekanismene som beskrives her har jo ingen ting med aspartam å gjøre, men heller om hvordan tilpasninger i metabolisme og kosthold relatert til lettbrusinntak medfører forskyvninger i næringsomsetningen. Utover dette er alt bare unøyaktig og uvitenskapelig. Kan ikke tas alvorlig. Anonymkode: d96ac...759 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 Den 5/10/2016 at 0.21, AnonymBruker skrev: Du blir hvertfall avhengig av det, er helt avhengig av pepsi max-prøver å kutte det helt ut- drikker farris Pga koffeinet. Anonymkode: 8c3b7...0a0 1
Kristanna Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 Det er jo stadig blitt bevist ved forsking av skremselspropaganden angående lettbrus ikke stemmer. Jeg tenker alt med måte Selv gikk jeg ned et par kilo ved å bytte ut sukkerbrus med sukkerfri brus. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 Den 10.5.2016 at 0.21, AnonymBruker skrev: Du blir hvertfall avhengig av det, er helt avhengig av pepsi max-prøver å kutte det helt ut- drikker farris Anonymkode: 45826...614 Det er jo pga koffeinen!! Anonymkode: 064a2...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 Jeg drakk mye pepsi max og tab xtra før. Så kuttet jeg det ut og raste ned i vekt. Etter noen år fikk jeg smaken på pepsi max igjen, og kiloene kom sakte tilbake. Mest rundt midjen. Anonymkode: 5978e...7e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå