Gå til innhold

Foreslå BH til datteren min?


Anonym55

Anbefalte innlegg

Det hadde jeg også! Snoopy var tydeligvis poppis på tidlig 90-tall :fnise::fnise:

Anonymkode: b7411...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, Snigen skrev:

Det burde være helt naturlig, men dessverre er det ikke slik for de aller fleste. Jeg hadde ikke satt pris på om min mor drev å stilte spørsmål eller i det hele tatt nevnte noe om verken BH, gutter eller mensen. Det er veldig private temaer for unge jenter, må du huske. 

Er det virkelig det? Vi lever i 2016. Da må ungdommen ha blitt mer bluferdig enn da jeg var ung. Samtidig er det jo snakk om det meste på nett. Pupper, kjønnslepper, kjønnssykdommer, graviditet og alt mulig. Hva er grunnen til at man da ikke kan snakke med sin egen mor om å få en bh?

Jeg unnlot ikke å snakke med moren min om bh bevisst, det handlet mer om at det var ukult med bh på 80-tallet. Da skulle puppene henge og slenge. Og det ble dessverre litt heng på dem, siden jeg gikk så lenge uten bh (de var runde til å begynne med).

Anonymkode: ea6ea...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym55 skrev:

Jeg har en datter på 14 år som ikke har bedt om bh enda. Hun bruker slike sportsbh-er når hun trener, men ikke noe spesielt ellers. Hun har fått litt pupper, nok til en A-cup vil jeg tro. Hun har også fått mensen.

 

bør jeg vente til hun ber om det før jeg "presser meg på"? Har hørt at det kan være skadelig for brystene hvis de går mye uten støtte

Hvor har du hørt det fra? Hva for noe forferdelig kan skje hvis man går uten bh?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Hvor har du hørt det fra? Hva for noe forferdelig kan skje hvis man går uten bh?

Man får hengepupper. Egen erfaring.

Anonymkode: ea6ea...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får hengepupper. Egen erfaring.

Anonymkode: ea6ea...3ad

Mener du at hvis man alltid bruker bh, har man fremdeles struttepupper når man er 80 for eksempel?

BH-bruk kan gi henge-pupper - Helse og medisin - VG

Bh kan gi smerter i hode, nakke og rygg - Sykdommer - Klikk.no

7 grunner til at du skal slutte å bruke BH med en eneste gang

Endret av Arabella
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig det? Vi lever i 2016. Da må ungdommen ha blitt mer bluferdig enn da jeg var ung. Samtidig er det jo snakk om det meste på nett. Pupper, kjønnslepper, kjønnssykdommer, graviditet og alt mulig. Hva er grunnen til at man da ikke kan snakke med sin egen mor om å få en bh?

Jeg unnlot ikke å snakke med moren min om bh bevisst, det handlet mer om at det var ukult med bh på 80-tallet. Da skulle puppene henge og slenge. Og det ble dessverre litt heng på dem, siden jeg gikk så lenge uten bh (de var runde til å begynne med).

Anonymkode: ea6ea...3ad

Jeg er 16 år, så er kun 2-3 år siden jeg selv var i situasjonen og jeg synes i hvert fall det var ekstremt flaut. Er enda ikke helt komfortabel med det, når det kommer til mor, selv om vi har et åpent forhold ellers. Jeg fikk penger av min mor til å dra på shopping med venninner, og kjøpte min første BH da. Slengte den etter kort tid i vask, for å hinte til mor, og etterhvert kom hun hjem med flere BH'er til meg, og det har fungert veldig bra for min del. Selvfølgelig, finnes jo mange ungdommer som faktisk er åpne og ikke synes det er privat, men om jenta det er snakk om ikke har et åpent forhold med moren ellers, og ikke har snakket om slike ting før vil sjansene være store for at hun faktisk ikke ønsker å snakke om det. Synes hun burde finne ut av det selv, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Arabella skrev:

Ja, latterlig myter...

Når man er tenåringsmor så har man jo hatt pupper noen år, selv.... Det er da veldig rart at man ikke har noen erfaring med endringer dersom man faktisk har født dette barnet.

Så da lurer jeg på om TS er stemor?

Anonymkode: f41a6...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på snart 13 har ingen ønsker om å handle BH selv. MEN hun syns det er greit at jeg gjør det. Tidligere brukte hun små minitopper under klærne, men nå har hun BH-er i A-cup i tillegg til noen topper.

Jeg kjøpte de første til henne uten å spørre siden hun ikke syns det var helt OK å snakke om dette. Vi har et åpent forhold, men alt som har med pubertet å gjøre er egentlig bitte litt flaut. Nå etter at hun fikk de første har hun selv bedt meg kjøpe flere av samme type. Mange av hennes venninner bruker også dette, så det er helt ok når hun f eks har gym.

Det samme gjaldt barberhøvel. Hun fikk skikkelig lange hår under armene. Jeg kjøpte henne en barberhøvel som jeg ba henne ha i dusjen og bruke når hun dusjet. Det var også skikkelig flaut først, men nå har hun selv funnet ut at leggene også fikk lange mørke hår, så da har hun på helt eget initiativ fjernet dette ;-)

Jeg hadde ikke sånt forhold til min mor, men jeg husker at vi sammen kjøpte en BH til meg når jeg var på samme alder. Selv om de blir litt flaue når man snakker om det, så kjøpte ihvertfall bare jeg og sa at hun kunne gjøre hva hun ville. Og det endte som sagt opp med at hun brukte det og syns det er helt OK ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turte ikke å snakke med min mamma om sånne ting, synes det var flaut. Har hun nok penger og tilgang til butikker ol så hun kan kjøpe selv? Hvis ikke ville jeg spurt (én gang), eller sagt noe ala "si fra når du vil at vi skal kjøpe bh da, du får sikkert behov for det etter hvert". Så har du hvertfall gjort ditt:) Om hun synes det er flaut så kommer hun sikkert over det :fnise: Jeg syntes hvertfall det var like flaut å måtte ta det opp selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alltid de tør å fikse det selv eller i det hele tatt innser at de burde begynne. Jeg fikk spørsmål om jeg brukte BH av en litt direkte jente på idretten jeg trente på. Da jeg sa nei fulgte hun opp med "det burde du". Det var kjempeflaut. Hadde knapt utviklet noe som helst av pupper, men tydeligvis nok til at hun ga meg den kommentaren. Noen dager etter når jeg var ute og handlet med moren min spurte jeg forsiktig om jeg kanskje kunne få en bh.

Syns løsningen til den første AB var fin, si til dattera di at du kan gi hun penger om hun ønsker å kjøpe seg en BH.

Anonymkode: 67b0d...2bb

Helt enig. Det var en venninne av meg som også fikk slengt etter seg fra tidenes bitch: "ÆÆÆÆSJ, bruker du ikke BH?"

Vi gikk i 7. klasse. 

Anonymkode: 3db4a...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snigen skrev:

Det burde være helt naturlig, men dessverre er det ikke slik for de aller fleste. Jeg hadde ikke satt pris på om min mor drev å stilte spørsmål eller i det hele tatt nevnte noe om verken BH, gutter eller mensen. Det er veldig private temaer for unge jenter, må du huske. 

Dette er jeg veldig uenig i. Jeg mener det er vanligst å ikke synes det er flaut. Moren din er jo den som kan svare på alle mulige rare spørsmål. Jeg har en datter på 12 år, og hun + venninner spør ofte om veldig mye. Om jeg ligger på sofaen når det er besøk her så sier jeg jo at jeg har menssmerter om det er det jeg sliter med. Og vi har snakket om at det er plagsomt med vonde pupper i puberteten. Og utflod. Og mensen som etterhvert vil dukke opp. Og sex har vi snakket om. Og at den som ønsker å barbere noe velger det helt selv. Jeg vet ikke om noen andre mødre i klassen som ikke er naturlige ift dette. At du synes det var flaut for noen få år siden tyder på at du ikke har hatt et naturlig og åpent forhold til din mor, ei heller til kropp og kroppslige funksjoner. For de fleste er dette helt naturlige ting å snakke om i den tiden vi lever i. 

Nå har vi i min familie i alle år slitt med menssmerter og store blødninger, og det har vært ringing til tanter o.l. for å finne beste mulige tips, siden familien vår er så plaget med sånt. Jeg synes det er verre å si man har forstoppelse, enn mensen bare for å ta et eksempel. 

Anonymkode: f5106...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg veldig uenig i. Jeg mener det er vanligst å ikke synes det er flaut. Moren din er jo den som kan svare på alle mulige rare spørsmål. Jeg har en datter på 12 år, og hun + venninner spør ofte om veldig mye. Om jeg ligger på sofaen når det er besøk her så sier jeg jo at jeg har menssmerter om det er det jeg sliter med. Og vi har snakket om at det er plagsomt med vonde pupper i puberteten. Og utflod. Og mensen som etterhvert vil dukke opp. Og sex har vi snakket om. Og at den som ønsker å barbere noe velger det helt selv. Jeg vet ikke om noen andre mødre i klassen som ikke er naturlige ift dette. At du synes det var flaut for noen få år siden tyder på at du ikke har hatt et naturlig og åpent forhold til din mor, ei heller til kropp og kroppslige funksjoner. For de fleste er dette helt naturlige ting å snakke om i den tiden vi lever i. 

Nå har vi i min familie i alle år slitt med menssmerter og store blødninger, og det har vært ringing til tanter o.l. for å finne beste mulige tips, siden familien vår er så plaget med sånt. Jeg synes det er verre å si man har forstoppelse, enn mensen bare for å ta et eksempel. 

Anonymkode: f5106...10d

Du tar helt feil. Selv om din datter har et åpent forhold til dette vil det ikke si at dette gjelder for de fleste. De aller fleste synes det er flaut å snakke om dette med sin forelder. 

Anonymous poster hash: 3db4a...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på om min mamma spurte meg om det før vi ordnet med det i alle fall. Jeg begynte ikke med det før relativt sent ute i ungdomsskolen tror jeg. Ikke noe gøy å føle at man er den som var sist ute med alt..  Var jeg deg så hadde jeg fortalt henne at jeg gjerne ville blitt med slik at du kan hjelpe henne med å forklare henne hvordan en god bh skal sitte på en, og hvordan str fungerer og sånn. 

Anonymkode: 61ab0...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare spørre: Trenger du noe undertøy, topper, sportsbh, trøyer, overdeler eller noe? Truser, sokker, BH? Jeg hadde tenkt å kjøpe inn litt, eller vil du ha penger til å kjøpe noe selv, eventuelt kan vi gå sammen i butikken en dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arabella skrev:

Nei, det tviler jeg på at man har. Men det forsinker hengepuppeutviklingen å bruke bh fra ung alder. Det sier seg selv at man får fortere hengepupper dersom man løper, hopper, jogger eller rir uten noen form for støtte. Tyngdekrafen er ubønnhørlig. Vondt gjør det også, når puppene henger og slenger. 

Anonymkode: ea6ea...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lou Salome skrev:

Kan du ikke bare spørre: Trenger du noe undertøy, topper, sportsbh, trøyer, overdeler eller noe? Truser, sokker, BH? Jeg hadde tenkt å kjøpe inn litt, eller vil du ha penger til å kjøpe noe selv, eventuelt kan vi gå sammen i butikken en dag?

Ja, man kan velge å skape problemer eller unngå de.....

Har fire barn, har tatt sånne avgjørelser på løpende bånd. Gikk fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan ikke la være å snakke med ungdommene i frykt for å gjøre dem flaue. Var da mye min mor snakket med meg om som jeg syntes var dødsflaut, men det måtte jo bare ordnes opp i likevel. Du kan jo lodde stemningen litt. Kanskje vil hun ha penger og kjøpe selv, kanskje vil hun ikke så mye som nærme seg undertøysavdelingen, men tar gjerne imot om du kjøper til henne. Du har vel en anelse om hva slags type hun er, og kan tilnærme deg temaet på en passende måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvordan vi gjorde det med min datter (hun er 14, så har brukt BH i flere år, begynte med bomulls-BHer ala Snoopy, nå har hun mer raffinert undertøy enn meg, haha. Men hun har vært selvdreven med kleskjøp i flere år, ber om penger til bukse/undertøy/treningstøy eyc og så får hun gå på shopping selv. 

Kan ikke skjønne at det skal være flaut for mor og/eller datter hvis moren spør om datteren ønsker å kjøpe BH? Men nå bruker jo datteren sportsBH allerede, og disse holder jo ting på plass, for så vidt.

Litt rart å lese her, for her i huset snakker vi veldig åpent om ting jeg skjønner (på KG) er flaut (undertøy, mensen, sex, prevensjon, gutter). Flere av min datters venninner har sagt "skulle ønske jeg også kunne snakke med mamma om sånt".

Anonymkode: cb612...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar helt feil. Selv om din datter har et åpent forhold til dette vil det ikke si at dette gjelder for de fleste. De aller fleste synes det er flaut å snakke om dette med sin forelder. 

Anonymous poster hash: 3db4a...00f

Jeg har aldri syntes det var spesielt flaut.

Til TS; si til henne at hun kan få penger til et par BH-er hvis hun trenger. Tilby deg også å bli med henne å kjøpe. Problem solved! Synes hun det er flaut så er jo ikke det akkurat krise, det går kjapt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet så sørgelig lite om døtre/småjenter i pubertet...

Men tenker, som mange sier, at hun spør deg når hun er klar, eller fikser det sjøl når hun er klar.

Ja, igjen....ønsket meg alltid en datter.  😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...