Gå til innhold

For varmt for hunden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund på for, og jeg får dessverre ikke lov til å klippe han. Det er en bichon bolognese, og han har mye og tykk pels! Vi er vant til å gå lange turer på ca en times tid eller mer, men nå som det er så varmt, peser han etter 20 minutter, og vil helst bare gå der det er skygge. 

Hva gjør dere? Går dere disse lange turene, som hunden har godt av, men lar de pese? Eller blir det kortere turer på sommeren, for at de skal slippe å bli så forferdelig varme?

Føler nesten jeg velger mellom pest eller kolera her..

Anonymkode: 01f9a...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sommeren går vi turer på morgen og på kvelden når solen er på vei ned. 

• Liker 3
Skrevet

Må du gå når det er varmest da? 

AnonymBruker
Skrevet

Burde kanskje lagt til at den siste turen gåes klokka ni på hverdager, og han viser tydelig tegn til at han vil gå på do det han må, og så snur han selv, og vil hjem og sove. Kvelden for han starter ca halv seks, så klokka ni er "seint"! hehe

TS

Skrevet (endret)

Jeg pleier å legge turene dit det er bademuligheter når det er varmt. Går ikke det, kan du dynke ham i vann før dere går. Ha med vannflaske på veien, og la ham drikke eller dynk ham igjen. Vann i nakken er særlig effektivt. Peser og plages han likevel, må turene bare forkortes på de varmeste dagene.

Edit: Ble gjort oppmerksom på av en annen bruker at man ikke skal ha vann på ryggen til hunden når det er varmt: "Man skal ikke helle vann over hunden, men fukte/bløtlegge poter og evnt bryst. Hvis man bløtlegger ryggen vil hunden produsere varme. Bading er derimot greit."

Endret av Hactar
  • Liker 1
Skrevet

Er det varmt så går man tur på morgenen eller på kvelden, om hunden plages av varmen. Tur må de ha uansett, man må bare justere når :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en hund på for, og jeg får dessverre ikke lov til å klippe han. Det er en bichon bolognese, og han har mye og tykk pels! Vi er vant til å gå lange turer på ca en times tid eller mer, men nå som det er så varmt, peser han etter 20 minutter, og vil helst bare gå der det er skygge. 

Hva gjør dere? Går dere disse lange turene, som hunden har godt av, men lar de pese? Eller blir det kortere turer på sommeren, for at de skal slippe å bli så forferdelig varme?

Føler nesten jeg velger mellom pest eller kolera her..

Tar med vann på turen og går der det er mest skygge. nå som det er så varmt pleier jeg la hunden være litt fuktig før vi går for da blir den ikke så varm 

Skrevet
1 minutt siden, Lmkrødern skrev:

Tar med vann på turen og går der det er mest skygge. nå som det er så varmt pleier jeg la hunden være litt fuktig før vi går for da blir den ikke så varm 

Skrevet

Jeg har langhåret hund og går ikke lang tur når det er så varmt som nå. Det vil verken jeg eller hunden. Og går jeg tur overhodet (mer enn kort tissetur) så går jeg til et sted hvor han kan vasse og kjøle seg ned.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg har langhåret hund og går ikke lang tur når det er så varmt som nå. Det vil verken jeg eller hunden. Og går jeg tur overhodet (mer enn kort tissetur) så går jeg til et sted hvor han kan vasse og kjøle seg ned.

Enig, og ta med vann på turen. og skål han kan drikke fra.

Anonymkode: 9a43e...00b

Skrevet

Gå tidlig om morgenen eller sent på kvelden når det ikke er fullt så varmt. Kan være skummelt, få heteslag bl.a.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hunder med utrolig tykk pels! Som de andre sier så hjelper det å fukte hunden før du går ut. Og gå der det er skygge. Ta også med vann. Jeg venter som regel med å gå langtur til kvelden når solen ikke steker. :) 

Anonymkode: c4950...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, ArtyFarty skrev:

Er det varmt så går man tur på morgenen eller på kvelden, om hunden plages av varmen. Tur må de ha uansett, man må bare justere når :) 

Tullball! Når det er så varmt er det en plage for hunden å gå tur. Mennesker også, for den saks skyld. Små lufteturer i hagen funker finfint i varmen, de trenger ikke tur i slike temperaturer. Trening kan de få mentalt på varme dager, hvis de orker. Jeg orker ikke å gå tur om kvelden etter en slik varm dag, og hadde jeg gjort det hadde nok min aktive, langhårede hund krepert!

Anonymkode: ec48d...ae3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullball! Når det er så varmt er det en plage for hunden å gå tur. Mennesker også, for den saks skyld. Små lufteturer i hagen funker finfint i varmen, de trenger ikke tur i slike temperaturer. Trening kan de få mentalt på varme dager, hvis de orker. Jeg orker ikke å gå tur om kvelden etter en slik varm dag, og hadde jeg gjort det hadde nok min aktive, langhårede hund krepert!

Anonymkode: ec48d...ae3

Nå er det vel sjelden temperaturer langt over 20 grader tidlig på morgenen i Norge? Men det er klart, om hunden sliter allerede ved f eks 15 grader og det er som varmest på sommeren så må man jo ta hensyn til det. Ellers så får man bare komme seg opp om morran :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var heldig sånn sett, vi  hadde et tjern like bortenfor der vi bodde. Husker hunden raste i vill fart ut i det :ler:  Men fukte hunden før turen og kanskje en gang når dere går tur, høres bra ut. Jeg husker ikke helt hvordan man kjøler en hund raskest ned, kanskje ved potene, men man kjøles raskt ned om man tar noe kaldt på pulsårene på mennesker

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Hactar skrev:

Jeg pleier å legge turene dit det er bademuligheter når det er varmt. Går ikke det, kan du dynke ham i vann før dere går. Ha med vannflaske på veien, og la ham drikke eller dynk ham igjen. Vann i nakken er særlig effektivt. Peser og plages han likevel, må turene bare forkortes på de varmeste dagene.

Man skal ikke helle vann over hunden, men fukte/bløtlegge poter og evnt bryst. Hvis man bløtlegger ryggen vil hunden produsere varme. Bading er derimot greit.

Anonymkode: 1d429...b2d

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke helle vann over hunden, men fukte/bløtlegge poter og evnt bryst. Hvis man bløtlegger ryggen vil hunden produsere varme. Bading er derimot greit.

Oi, beklager. Det visste ikke jeg. Skal rette opp i innlegget mitt.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Hactar skrev:

Oi, beklager. Det visste ikke jeg. Skal rette opp i innlegget mitt.

Ingenting å beklage. Er ikke alle som er klar over det :)

AnonymBruker
Skrevet

Satte han i vasken før vi skulle ut på langturen nå i stad, så han var våt på beina og magen, og jeg merka STOR forskjell på han! Takk for tips 😃

TS

• Liker 2
Skrevet

Har en hund med mye og sort pels. Han peser som en gal uansett hvor han befinner seg i denne varmen, stakkars. Satt derfor ut et sånt plastbasseng til barn i hagen, fylte det med vann (fikk til og med mosjonert seg litt da han gikk bananas på vannstrålen:fnise:), så når han blir varm løper han ut i hagen og kjøler seg ned! Veeeldig gøy synes han også det er, han elsker vann. Pleier å ta en tur innom bassenget før vi går tur (han vil ikke gjøre fra seg i hagen). Fungerer veldig fint, selv om turene ikke blir så lange som jeg skulle ønske. Er ikke lett for de firbente i denne varmen akkurat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...