Gå til innhold

Fremovervendt bilstol allerede?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. 

Jeg ville i utgangspunktet valgt nok et bakovervendt sete. Vi får straks en lignende problemstilling: 2-åringen er 105 cm og 16 kilo. Han er større enn brødrene var på samme alder, så han vil neppe kunne sitte bakovervendt til han fyller 4 år (4-åringen er allerede 121 cm). 

Anonymkode: 9f164...773

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle tro det, men de vi var hos hadde den samme holdningen. Det var ingen vits i å kjøpe sete som gikk til 25 kilo, for når de passerte 18 kilo var de i alle fall blitt 3 år og da hadde vi vært mer enn flinke nok hvis vi klarte å ha ham bakovervendt så lenge. Setet vi ville ha som gikk til 25 kilo var dyrere enn det de anbefalte også, men kanskje de hadde større avanse på det andre. :P

Da vi skulle kjøpe et ekstra sete da han var 2,5 år og 14,5 kilo ble vi anbefalt å kjøpe beltestol for det var ingen vits i å kjøpe bakovervendt for så kort tid, og han var sikkert 15 kg fullt påkledd...

Anonymkode: b5522...5b3

Elendig forhandler... Hadde ikke lagt igjen noen penger hos dem!

Anonymkode: 5d1b3...6f7

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elendig forhandler... Hadde ikke lagt igjen noen penger hos dem!

Har ikke så mange valgmuligheter når man bor på bygda og gjerne vil prøve barnet i setet og setet i bilen. Følte det ble litt dårlig gjort å prøve i butikken og dra hjem og bestille på nett. ;) De var dessuten veldig flinke til å vise oss monteringen av setene. Vi dobbelsjekket med instruksjonene siden det ikke virket som de hadde så mye peiling, men akkurat der gjorde de rett. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mange valgmuligheter når man bor på bygda og gjerne vil prøve barnet i setet og setet i bilen. Følte det ble litt dårlig gjort å prøve i butikken og dra hjem og bestille på nett. ;) De var dessuten veldig flinke til å vise oss monteringen av setene. Vi dobbelsjekket med instruksjonene siden det ikke virket som de hadde så mye peiling, men akkurat der gjorde de rett. :)

Hadde ikke hatt noen skrupler med å handle på nett etter slik feilinformasjonon... 😜

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller trillet ungen i barnevogn for sikkerhet enn å latt en 7 åring sitte bakover.

Anonymkode: cac79...631

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på jakt etter en ny bilstol og snakket med en forhandler på telefon. Hun mente at bakovervendt bilstol kunne bli trangt. Barnet er 96 cm og 15.5 kg. 3 år.  Vi skal selvfølgelig prøve seter, men er det trygt å snu barnet så tidlig? Merker jeg er litt skeptisk. Hva tenker dere?

Anonymkode: 51e8a...874

Det er jo lovlig å snu etter 9kg, og etter 15 kg ka de sitte i beltestol. Men det er jo ikke anbefalt i det hele tatt. Så jeg ville kjøpt en ny bakovervendt bilstol opp til 25 kg. Min er 5,5 år, 19 kg og 113 cm høy og sitter fortsatt helt fint i Britax Multi-Tech i en bil og en BeSafe (husker ikke hvilken) i en annen bil - har mye igjen også (ikke så lang i overkroppen heller). Hun sitter i beltestol i besteforeldres bil, og klager faktisk der på at det er ubehagelig å ikke ha støtte til bena. Om ikke barnet er veldig stort eller har veldig lang overkropp så har dere fortsatt lang tid igjen bakovervendt, og jeg syns absolutt det er verdt det. Dere har kanskje venner og familie som kan kjøpe bilstolen av dere igjen, om ikke dere skal ha flere barn?

En annen ting mange ikke tenker på er at det er så mye lettere for et barn å løsne på og flytte setebeltet i en beltestol fremfor i 5-punkts-sele, og det er fortsatt ikke så lett å sitte stille som 3-åring når man merker at man kan strekke seg etter ting osv (egen erfaring), så det kan fort bli skummelt det også. 

Anonymkode: 9fb8e...d14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde heller trillet ungen i barnevogn for sikkerhet enn å latt en 7 åring sitte bakover.

Anonymkode: cac79...631

Hva er problemet? Han vet ikke noe annet, han sitter bakovervendt fint fortsatt, og uten å mukke. Når det i tillegg er det tryggeste alternativet, ser jeg bare fordeler. 

Han snues når han blir for stor i kroppen til å sitte bakover. 

Anonymkode: 2d01a...863

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 3-åring selv, og synes det er altfor tidlig å snu han (-selv om han kan virke "robust" for noen).  Han sitter i en britax max way, som tåler 25kg. Stolen er av de smaleste på markedet, uten at det automatisk betyr trangt. Mini har fortsatt god plass. (Stolen fikk dårlig score pga "komplisert montering", noe jeg ikke helt forstår.)

Jeg stemmer for bakovervendt ganske enkelt fordi det er tryggest.

Anonymkode: 87d79...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet? Han vet ikke noe annet, han sitter bakovervendt fint fortsatt, og uten å mukke. Når det i tillegg er det tryggeste alternativet, ser jeg bare fordeler. 

Han snues når han blir for stor i kroppen til å sitte bakover. 

Sitter han aldri på med venner eller annen familie? Det høres veldig snodig ut med et såpass gammelt barn som sitter bakovervendt og liksom aldri skal ha opplevd noe annet. 

Anonymkode: 0a937...628

Skrevet

Ville kjøpt et nytt bakovervendt til en treåring. Vi har også britax max way, og eldste på snart fem år sitter fortsatt fint i det. Hun er normal for alderen, kanskje litt høyere enn snittet. Lillebror har samme sete, og sitter like fint. 

Anbefaler alle å kjøpe et bakovervendt sete som går til 25 kg! Kjipt å måtte snu barnet bare for å slippe å kjøpe enda et sete.

AnonymBruker
Skrevet
Den 9. mai 2016 at 22.06, AnonymBruker skrev:

Sitter han aldri på med venner eller annen familie? Det høres veldig snodig ut med et såpass gammelt barn som sitter bakovervendt og liksom aldri skal ha opplevd noe annet. 

Anonymkode: 0a937...628

Han sitter fremovervendt i stol de gangene han har kjørt i andres bil. Men det har ikke vært så ofte, jeg har egentlig vært den som har kjørt han til venner på besøk, og hentet venner hjem til han. I besteforeldrenes bil setter vi over det bakovervendte setet i deres bil. 

Han har aldri nevnt noe som helst om hvordan bilstolen er arrangert under kjøring. Tror ikke han har filosofert over det faktum at han har fått sitte fremovervendt en sjelden gang, bakovervendt er fortsatt normalen.

Skrevet

Det er anbefalt at de sitter bakovervendt til minst 4 år eller så lenge de passer stolen. Bakovervendt er tryggest for alle, også voksne, det er bare veldig upraktisk å sitte bakovervendt når man kjører. ;) Så dette er ingen fiks idé som noen bare plutselig har kommet på.

Selv har våre sittet bakovervendt så lenge de kunne. Begge guttene hadde passert 5 år før de ble snudd (selv om eldste er lang for alderen) og lillesøster på snart 3½ sitter fremdeles bakovervendt og skal ikke snus på lenge. Det finnes mange bilstoler så du finner garantert en som passer i bilen din. Vi er veldig fornøyd med Britax Multitech og Britax Hiway II (det er vel den som nå heter Maxway tror jeg). 

• Liker 2
Skrevet
Den Monday, May 09, 2016 at 16.55, AnonymBruker skrev:

Skrev du feil eller er det riktig at 7åringen din er 110cm og 16kg? Ikke for å blande meg altså, men hørtes veldig liten ut av vekst

Anonymkode: 6e4bb...d4c

Det er veldig lite barn ja. Min småvokste 6-åring er 117 cm og 22 kg, han er på 10-percentilen. En 7-åring som er mindre ligger da enda lavere i percentil. Kanskje det er jente de ligger lavere enn gutter.

Min storvokste 3,5-åring er 104 cm og 20 kg. Han er på 90-percentilen. 

Mitt poeng er vel at alder har minst med det å gjøre, høyde og vekt mest. Sånn sett er det ikke sensasjonelt at en knøttliten 7-åring fortsatt får plass. Det setter på ingen måte noen standard. Om noe så er det behov for å kunne heve skulderfestene i bakovervendte seter mer enn idag. Det er hvor min lillegutt vil vokse ut av setet før tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Digresjon, han er sjekket opp og ned i mente altså, men han "følger sin egen kurve" som vi så fint har fått hørt i alle år. Vært til utredning for å få vekst-hormoner, men der fikk vi bare beskjed om at han ikke kom til å bli regnet som "kortvokst" og at noen måtte være i den nedre delen av skalaen. Han er ellers frisk som en fisk, så det får være det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...