AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Jeg er på jakt etter en ny bilstol og snakket med en forhandler på telefon. Hun mente at bakovervendt bilstol kunne bli trangt. Barnet er 96 cm og 15.5 kg. 3 år. Vi skal selvfølgelig prøve seter, men er det trygt å snu barnet så tidlig? Merker jeg er litt skeptisk. Hva tenker dere? Anonymkode: 51e8a...874
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Folk her inne mener unger helst bør sitte bakovervendt til de er 18, så jeg ville heller tatt en telefon til NAF eller noe enn å spørre om råd her. Anonymkode: 35347...5ea 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 Hvis det fungerer greit for barnet å sitte bakover så ville jeg nok prøvd det en stund til. Med de målene bør det gå fint med et sete som går til 25 kg, men det må selvsagt prøves. Men går det ikke så er det jo helt lovlig å gå over til beltestol nå. Mange gjør det også, men akkurat det faktum vil jo ikke beskytte ditt barn i en kollisjon. Bakovervendt er tryggere uansett hvordan man vrir og venner på det. Men 100% trygt er det jo aldri å kjøre bil. Anonymkode: b5522...5b3 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 Når er det lov med fremovervendt bilstol? Jeg har også liten bil... 😕 Anonymkode: a3ef8...071
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når er det lov med fremovervendt bilstol? Jeg har også liten bil... 😕 Anonymkode: a3ef8...071 Det er ikke noe forbud mot å sitte framovervendt, bortsett fra for babyer under 9 kg. Men det er anbefalt fra 4 år, og da beltestol. Framovervendt med bilstoler integrerte seler er ikke å anbefale. Anonymkode: 19117...614
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Min er 110cm, 7 år og 16 kg. Koser seg bakovervendt fortsatt. Anonymkode: 2d01a...863 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min er 110cm, 7 år og 16 kg. Koser seg bakovervendt fortsatt. Anonymkode: 2d01a...863 Skrev du feil eller er det riktig at 7åringen din er 110cm og 16kg? Ikke for å blande meg altså, men hørtes veldig liten ut av vekst Anonymkode: 6e4bb...d4c 6
Vera Vinge Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 Det er jo anbefalt til de er fire år. Vi snudde nylig, noen få mnd etter fylte fire (litt hly for alderen). Har hatt Brio zento, hvor de kan være opp til 25 kg, harnå gått over til beltestol
GammelKaktus Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 Vi har nettopp snudd på bilstolen, sønnen min er 4.5. Han kunne fint ha sittet bakovervendt en god stund til, men bilen er ikke av den største så etter råd fra NAF så snudde vi han. De sa at med tanke på bilen og sønnen min er så var det faktisk tryggere å sitte rett vei.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #10 Skrevet 9. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på jakt etter en ny bilstol og snakket med en forhandler på telefon. Hun mente at bakovervendt bilstol kunne bli trangt. Barnet er 96 cm og 15.5 kg. 3 år. Vi skal selvfølgelig prøve seter, men er det trygt å snu barnet så tidlig? Merker jeg er litt skeptisk. Hva tenker dere? Anonymkode: 51e8a...874 Har su lest på naf.no sine sider om både seter og det å sitte bakovervendt? Så lenge barnet kannsitte bakovervendt bør det sitte bakovervendt. I følge eksperter har ikke barn problemer med å sitte med beina litt oppover. Anonymkode: bb049...85a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #11 Skrevet 9. mai 2016 Jeg ville ikke kjøpt ny bakovervendt stol når barnet er tre år gammelt. Bare et år til da, så må dere kjøpe enda et nytt! Kjøp heller en god bilstol med integrerte belter. Anonymkode: 58a40...022 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #12 Skrevet 9. mai 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har su lest på naf.no sine sider om både seter og det å sitte bakovervendt? Så lenge barnet kannsitte bakovervendt bør det sitte bakovervendt. I følge eksperter har ikke barn problemer med å sitte med beina litt oppover. Anonymkode: bb049...85a Jo, har jo lest. Derfor er jeg skeptisk, men skal ikke de store forhandlerne ha faglig kunnskap om dette emnet? ts Anonymkode: 51e8a...874
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #13 Skrevet 9. mai 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke kjøpt ny bakovervendt stol når barnet er tre år gammelt. Bare et år til da, så må dere kjøpe enda et nytt! Kjøp heller en god bilstol med integrerte belter. Anonymkode: 58a40...022 Sånn synes jeg det er lett å tenke også, men på en annen side så er det 365 dager hvor ting kan skje. Og det går jo på nakken. ts Anonymkode: 51e8a...874 3
LindaM Skrevet 9. mai 2016 #14 Skrevet 9. mai 2016 Hvis barnet skal sitte forovervendt, så er det viktig med 3 punkts sele, og ikke 5 punkt slik som på de bakovervendte/vendbare setene. Vi snudde 4 åringen for et par mnd siden. Minste på 10 mnd måtte bytte til sete nr 2, og med far i huset på over 1.90 var det klin umulig å få plass til to bakovervendte seter. 4 år er uansett grei alder å snu barnet. Vi har vurdert det tidligere, men han har først nå passert 15 kg som er startvekt for sete nr 3.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #15 Skrevet 9. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke kjøpt ny bakovervendt stol når barnet er tre år gammelt. Bare et år til da, så må dere kjøpe enda et nytt! Kjøp heller en god bilstol med integrerte belter. Anonymkode: 58a40...022 Min gutt, helt gjennomsnittlig størrelse, satt bakover til han var seks år. Lillebroren hans var veldig stor for alderen, men satt likevel bakover til han var 4,5 år (og da snakker vi over 97-percentilen både på høyde og vekt). Denne problemstillingen er årsaken til at jeg anbefaler å kjøpe et sete nummer to som kan brukes til 25kg bakovervendt. Da slipper man problemstillingen med at barnet vokser ut av 18kg-setet når det er tre år gammelt, og man er usikker, som HI er nå. Brukstiden for setet blir dermed mer begrenset - men det kan godt hende du kan bruke det i to, kanskje tre år til hvis du kjøper et til 25kg. Jeg synes det er verdt det, og det er det jeg ville gjort. Anonymkode: 5d1b3...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #16 Skrevet 9. mai 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, har jo lest. Derfor er jeg skeptisk, men skal ikke de store forhandlerne ha faglig kunnskap om dette emnet? ts Anonymkode: 51e8a...874 Man skulle tro det, men de vi var hos hadde den samme holdningen. Det var ingen vits i å kjøpe sete som gikk til 25 kilo, for når de passerte 18 kilo var de i alle fall blitt 3 år og da hadde vi vært mer enn flinke nok hvis vi klarte å ha ham bakovervendt så lenge. Setet vi ville ha som gikk til 25 kilo var dyrere enn det de anbefalte også, men kanskje de hadde større avanse på det andre. Da vi skulle kjøpe et ekstra sete da han var 2,5 år og 14,5 kilo ble vi anbefalt å kjøpe beltestol for det var ingen vits i å kjøpe bakovervendt for så kort tid, og han var sikkert 15 kg fullt påkledd... Anonymkode: b5522...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #17 Skrevet 9. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da vi skulle kjøpe et ekstra sete da han var 2,5 år og 14,5 kilo ble vi anbefalt å kjøpe beltestol for det var ingen vits i å kjøpe bakovervendt for så kort tid, og han var sikkert 15 kg fullt påkledd... Anonymkode: b5522...5b3 Ja, men det handler ikke bare om vekt. Det er like mye pga utvikling og styrke i skjelett/muskulatur, og det er først ved 4 år at dette begynner å bli sterkt nok til å tåle en kollisjon i forovervendt posisjon. Anonymkode: 19117...614
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #18 Skrevet 9. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det handler ikke bare om vekt. Det er like mye pga utvikling og styrke i skjelett/muskulatur, og det er først ved 4 år at dette begynner å bli sterkt nok til å tåle en kollisjon i forovervendt posisjon. Anonymkode: 19117...614 Det var jo poenget mitt. At man skulle tro forhandlerne hadde kunnskap om dette, men min erfaring viser det motsatte. Vi kjøpte selvsagt bakovervendt. Anonymkode: b5522...5b3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #19 Skrevet 9. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jo poenget mitt. At man skulle tro forhandlerne hadde kunnskap om dette, men min erfaring viser det motsatte. Vi kjøpte selvsagt bakovervendt. Anonymkode: b5522...5b3 Ok, tolket innlegget ditt feil. Trodde dere kjøpte fordi han ble jo 15 kg med klær. Ja, det viser jo at ikke alle forhandlere har nok kunnskap om bilsikring. Jeg har hvertfall satt meg godt nok inn i dette selv, slik at jeg vet om selgeren kommer med feil eller riktig info når jeg skal kjøpe bilsikring. Jeg har selv vært ute for butikkselger som måtte fram med instruksjonsboken for å finne ut av helt elementær kunnskap om et produkt, var ikke meg som var kunde da, men en bekjent som vi tilfeldigvis møtte i butikken. Siden vi hadde samme bilstol som han søkte info om og butikkselger ikke fant ut av det han lurte på måtte vi trå til med hjelp. Så nei man kan dessverre ikke forvente at forhandler gir forsvarlig råd Anonymkode: 19117...614
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #20 Skrevet 9. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skrev du feil eller er det riktig at 7åringen din er 110cm og 16kg? Ikke for å blande meg altså, men hørtes veldig liten ut av vekst Anonymkode: 6e4bb...d4c Han er det. Anonymkode: 2d01a...863
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå