Gå til innhold

Hvor ofte spiser dere "usunt"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som får dårlig samvittighet når jeg spiser feks. sjokolade og annet godteri, is, kaker, kjeks, og andre sånne typiske søtsaker. Synes det er slitsomt å ha dårlig samvittighet for hver gang jeg spiser det, særlig når det ikke skjer alt for ofte. Det ender ofte med at jeg takker nei til slikt når jeg får tilbydd, fordi jeg vet jeg kommer til å sitte igjen med dårlig samvittighet etterpå, selv om jeg aldri spiser mer enn moderate mengder for hver gang. 

Tenkte det kunne være greit å lage en slags "regel" for hvor ofte jeg får spise sånt, slik at jeg da kan spise UTEN å få dårlig samvittighet, så lenge jeg holder meg til denne regelen. 

I verden i dag hører jeg så utrolig mye forskjellig om hvor ofte folk spiser søtsaker. Noen spiser det så og si aldri, andre én gang i uka (men da ikke mer enn fire små sjokoladebiter), og andre unner seg sånt opptil flere ganger i uka/måneden. 

Hvor ofte spiser DU "usunne" søtsaker, og hva synes du er innenfor normalen? :)

Anonymkode: e8ec4...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 90-10 "regel". Så lenge 90% av kaloriene kommer fra sunne matvarer, så kan jeg kose meg med de siste 10 % med god samvittighet. Vet ikke om det er "innenfor normalen", men det funker for meg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag. 

Anonymkode: f257a...fe0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, kanelsnurr skrev:

Jeg har en 90-10 "regel". Så lenge 90% av kaloriene kommer fra sunne matvarer, så kan jeg kose meg med de siste 10 % med god samvittighet. Vet ikke om det er "innenfor normalen", men det funker for meg.

Men hvor ofte koser du deg, da? Hvor mange ganger i uka/måneden, for eksempel? 

Har forresten som mål å vedlikeholde vekta, ikke gå opp eller ned :) Hvis det har mye betydning for hvor ofte man kan kose seg.

Skrevet

Par ganger i uka, kanskje? Jeg tar meg en is når det er fint vær og tar imot om jeg tilbys noe. Jeg kjøper aldri søtsaker selv, men takker ikke nei. 

Hvis jeg kjøper godteri, så spiser jeg alt opp selv. Kan ikke ha det hjemme i skapet :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som får dårlig samvittighet når jeg spiser feks. sjokolade og annet godteri, is, kaker, kjeks, og andre sånne typiske søtsaker. Synes det er slitsomt å ha dårlig samvittighet for hver gang jeg spiser det, særlig når det ikke skjer alt for ofte. Det ender ofte med at jeg takker nei til slikt når jeg får tilbydd, fordi jeg vet jeg kommer til å sitte igjen med dårlig samvittighet etterpå, selv om jeg aldri spiser mer enn moderate mengder for hver gang. 

Tenkte det kunne være greit å lage en slags "regel" for hvor ofte jeg får spise sånt, slik at jeg da kan spise UTEN å få dårlig samvittighet, så lenge jeg holder meg til denne regelen. 

I verden i dag hører jeg så utrolig mye forskjellig om hvor ofte folk spiser søtsaker. Noen spiser det så og si aldri, andre én gang i uka (men da ikke mer enn fire små sjokoladebiter), og andre unner seg sånt opptil flere ganger i uka/måneden. 

Hvor ofte spiser DU "usunne" søtsaker, og hva synes du er innenfor normalen? :)

Hver dag, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg har gått opp 18 kilo på et halvt år!

Anonymkode: 4c7c5...70f

• Liker 4
Skrevet

Spiser usunne ting ca hver dag, men jeg spiser ikke mye av det. Det er forskjell på å spise én kjeks, og å tømme hele pakken. :erter: 

• Liker 1
Skrevet

hver dag.

jeg er ikke så flink til å lage veldig sunne middager, mye potet/pasta/fløte/ost/smør/olje etc. 

i tillegg blir det som regel en cola/redbull e.l., litt sjokolade, potetgull,  kjeks, kake, boller, is, desserter. honning, nugatti osv.

har gått opp 15 kg siden jul. veien tilbake er mye lengre! :(

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forresten som mål å vedlikeholde vekta, ikke gå opp eller ned :) Hvis det har mye betydning for hvor ofte man kan kose seg.

Jeg koser meg med mat hver dag jeg....akkurat nå koser jeg meg med grovbrød med makrell og agurk. :P

Jeg kan ikke svare på hvor mange ganger i uka/måneden jeg spiser søtsaker, det varierer så utrolig mye. Jeg synes det er utrolig slitsomt å skulle begrense det på antall dager, eller bare spise snop på en bestemt dag i uka. Så lenge jeg vet med meg selv at hovedtyngden (90%-ish) av det jeg spiser er sunt, så har jeg ikke dårlig samvittighet for å "ta det som det kommer." Har aldri dårlig samvittighet for å ta kake når noen byr, eller å ta en is-pause fra lesesalen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nesten hver dag nå :( Tidligere har jeg klart å holde meg til cirka en gang i uka. Tenker hva som er normalt kommer helt an på mengden. F.eks vil noen heller velge en liten rute sjokolade hver dag i stedet for en stor sjokoladeplate i uka. -Tenker et par utskeielser i uka er normalt hvis det er snakk om større mengder, en gang i uka om man ønsker å gå ned i vekt. Den dårlige samvittigheten er også normal, men gagner ingen- i hvert fall ikke om man sjelden skeier ut. Alle må finne sin gyldne middelvei og hva de trives med :)

Anonymkode: 9d359...984

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, skje skrev:

Spiser usunne ting ca hver dag, men jeg spiser ikke mye av det. Det er forskjell på å spise én kjeks, og å tømme hele pakken. :erter: 

Det er det jeg også tenker. Prøver jo å begrense meg når jeg spiser søtsaker, men jeg synes også det er vanskelig å vite hva som er "moderate mengder". 

Tenker om jeg feks. har en regel på at jeg får spise søtsaker to ganger i uka. Og for hver gang kan jeg spise feks. to kakestykker, ca. 100-150 gram sjokolade (eller annet godteri), en-to porsjoner is etc. Men vet jo ikke om det er for mye

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, kanelsnurr skrev:

Jeg koser meg med mat hver dag jeg....akkurat nå koser jeg meg med grovbrød med makrell og agurk. :P

Jeg kan ikke svare på hvor mange ganger i uka/måneden jeg spiser søtsaker, det varierer så utrolig mye. Jeg synes det er utrolig slitsomt å skulle begrense det på antall dager, eller bare spise snop på en bestemt dag i uka. Så lenge jeg vet med meg selv at hovedtyngden (90%-ish) av det jeg spiser er sunt, så har jeg ikke dårlig samvittighet for å "ta det som det kommer." Har aldri dårlig samvittighet for å ta kake når noen byr, eller å ta en is-pause fra lesesalen. 

Jeg skrev "koser deg" siden du skrev at du kan kose deg med de siste 10 % :) Men skjønner hva du mener! Jeg koser jo meg med vanlig mat jeg også. Men nå tenker jeg på å kose seg med søtsaker uten å få dårlig samvittighet. Har aldri dårlig samvittighet for å spise vanlig, sunn mat. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koser meg ofte. Hver dag egentlig, men kos er ikke ensbetydende med å spise noe.

Kos for meg er en hyggelig spasertur, en od bok, en kaffe med en kompis (spøk og latter i godt selskap).

Kos er når katten min kommer og vil koses med på en kveldsvarm balkong, når 4 humler finner ut at de skal undersøke blomstene på balkongen, når en orkidé er i blomst og lukter søtt & eksotisk i tussmørket. 

Kos er en kanne av favoritt téen når det regner ute.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg også tenker. Prøver jo å begrense meg når jeg spiser søtsaker, men jeg synes også det er vanskelig å vite hva som er "moderate mengder". 

Tenker om jeg feks. har en regel på at jeg får spise søtsaker to ganger i uka. Og for hver gang kan jeg spise feks. to kakestykker, ca. 100-150 gram sjokolade (eller annet godteri), en-to porsjoner is etc. Men vet jo ikke om det er for mye

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev "koser deg" siden du skrev at du kan kose deg med de siste 10 % :) Men skjønner hva du mener! Jeg koser jo meg med vanlig mat jeg også. Men nå tenker jeg på å kose seg med søtsaker uten å få dårlig samvittighet. Har aldri dårlig samvittighet for å spise vanlig, sunn mat. 

Jeg skjønte jo hva du mente, derav gjeipe-smilyen. Jeg synes det er mye lettere å tenke sum, enn antall ganger i uka, eller bestemte dager, nettopp for å slippe å ha dårlig samvittighet når noen tilbyr (sånn som du er inne på i HI). Dessuten spiller det vel ikke noen rolle om man spiser "mye" 2 dager i uka eller litt 4 dager i uka.

Og den 90/10-regelen gir meg god pekepinn på hva som er for mye. Jeg er normalvektig dame, og ønsker å vedlikeholde vekta. Trenger ca 2000 kcal/dag =14 000 kcal/uke. Da kan jeg spise maks 1400 kcal snop (etter min egen regel). Jeg teller ikke, men regner sånn ca...et lite kakestykke har vel rundt 300 kcal (avhengig av kake selvsagt, men jeg regner det), 100 g sjokolade er 500kcal.  

Jeg synes 90/10 er passelig, fordi det er strengt nok til at jeg ikke føler dårlig samvittighet. Samtidig har jeg nok å gå på til at jeg ikke har dårlig samvittighet når besteforeldre nøder til kakestykke nr. 2. Men det er jo min subjektive mening om hva som er "bra nok".

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser det usunne i tillegg til vanlig mat. Da begrenser det seg selv, tror jeg. Det er noe annet om man spiser sjokolade i stedet for et måltid. 

Hva som er for mye for deg, kommer helt an på forbrenningen din. Prøv deg frem. :) 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, skje skrev:

Jeg spiser det usunne i tillegg til vanlig mat. Da begrenser det seg selv, tror jeg. Det er noe annet om man spiser sjokolade i stedet for et måltid. 

Hva som er for mye for deg, kommer helt an på forbrenningen din. Prøv deg frem. :) 

Jeg spiser heller ikke søtsaker i stedet for vanlig mat. Det blir i tillegg. Jeg elsker vanlig mat, så jeg vil ikke spise godterier istedet :) Men jeg ønsker jo å kunne spise søtsaker en gang i blant uten å ha dårlig samvittighet. Har prøvd å si til meg selv at "det er lov en gang iblant", men likevel får jeg dårlig samvittighet hver gang. Derfor tenker jeg at en slags regel kan være gunstig, for å unngå den dårlige samvittigheten. Å få dårlig samvittighet gjør jo at man ikke koser seg med søtsakene lengre, iallefall for min del. 

Gjest Runforit
Skrevet

Prøver å holde meg til helgene. I går spiste jeg en halv lasagna med en hvitløksbaguett, en boks Dream yoghurt is med sjokoladesaus, 1 cookie og en donut.

Skrevet

Koser meg med noe hver dag. Noen dager er kosen også ganske sunn da. 

I dag lager jeg lemonade, men har redusert sukkeret, byttet ut med honning og har masse frukt i. Ikke sunt, men ikke det samme som å spise en hel pose potetgull heller (noe jeg forsåvidt kan finne på, andre dager). 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke kose meg med noe i det hele tatt egentlig.. Klarer ikke å spise en kjeks, må spise hele pakken.. Spiser en hel potetgull pose etc. Klarer ikke å begrense meg. 

Anonymkode: e7b77...66e

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag dessverre. Har satt sitt preg på både vekt og huden. Etter 17 mai er det stopp (eller en gang i uka da). Kan ikke si jeg gleder meg, er seriøst avhengig av sukker:(

Anonymkode: 8bea3...db5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...