Gå til innhold

Hvis det begynner å brenne og feit person mister bevisstheten i huset sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si en tjukkas på 150 kilo. Hvordan i alle dager skal han komme seg ut?

Anonymkode: 0a248...bd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør så godt jeg kan for å redde personen. Hvordan må jeg jo finne ut da

AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre, krype langs gulvet og dekke munn og nese. Helst før han besvimer. Besvimer han må jo andre dra han ut.

Anonymkode: 0c92d...7a5

• Liker 5
Skrevet

Om han mister bevisstheten, har han vel like liten sjans til å komme seg ut som en person på 80 kg?

Eller tenker du på hjelpen? Jeg vedder på at det er planlagt løsninger for slike tilfeller, i hvert fall visse steder i USA. En brannmann kan kanskje ikke bære ut denne overvektige kvinnen alene, så det må jo finnes løsninger for dette? Det er ikke så sikkert en brannmann ville klart å bære ut en bevisstløs normalvektig person på 90 kg en gang, så kanskje det har fantes løsning for dette hele tiden?

Har du prøvd å google? :)

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På lik linje med andre som besvimer, en trenger assistanse fra andre. 

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vil du med dette?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Berentsens skrev:

På lik linje med andre som besvimer, en trenger assistanse fra andre. 

Men hvor mange brannmenn trengs for å bære ut en så tjukk person?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hvor vil du med dette?

Starte en diskusjon

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange brannmenn trengs for å bære ut en så tjukk person?

Brannmenn går vel sjelden alene inn i et brennende hus på søk etter folk. Selv kan jeg fint få ut en livløs person på rundt 90 kilo uten problem, og jeg er ikke brannmann eller spesielt sterk. To stk burde klare en person på 150 kilo. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Tibbie skrev:

Om han mister bevisstheten, har han vel like liten sjans til å komme seg ut som en person på 80 kg?

Eller tenker du på hjelpen? Jeg vedder på at det er planlagt løsninger for slike tilfeller, i hvert fall visse steder i USA. En brannmann kan kanskje ikke bære ut denne overvektige kvinnen alene, så det må jo finnes løsninger for dette? Det er ikke så sikkert en brannmann ville klart å bære ut en bevisstløs normalvektig person på 90 kg en gang, så kanskje det har fantes løsning for dette hele tiden?

Har du prøvd å google? :)

Mener du bære som i løfte i armene sine eller slepe etter seg?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du bære som i løfte i armene sine eller slepe etter seg?

Begge deler. 150 kilo er mye å slepe på, spesielt om du må svinge unna flammer og må opp eller ned en trapp.

Jeg hadde i hvert fall ikke klart det (men nå er jeg sannsynligvis mye svakere enn kravene som stilles til å jobbe i brannvesenet :rolleyes:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med og bare knyte tau rundt foten og tauet han ut med bilen :)

Anonymkode: 534c2...c9c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om man legger personen på et glatt teppe (f.eks et brannteppe), går det ganske greit å få trekt med seg personen.

Det finnes også spesielle "poser" som er laget for nettopp å greie å slepe med seg noen, i forbindelse med brann

Anonymkode: 165ea...3fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man legger personen på et glatt teppe (f.eks et brannteppe), går det ganske greit å få trekt med seg personen.

Det finnes også spesielle "poser" som er laget for nettopp å greie å slepe med seg noen, i forbindelse med brann

Jeg fant ikke det produktet som jeg tenkte på, men her er flere evakueringstepper http://www.if-sikkerhet.no/catalog/Evakueringstepper-p-1-c-351.html

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere vel være 2 hjelpe-personer uansett? Og da kan like greit begge 2 slepe/ bære sammen den som skal reddes ut

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(se min forrige posting)

..for hvis du er alene om å hjelpe, hvordan tror du det kan gå med din metode, om du sitter nede i bilen, samtidig som den du skal redde (som har tauet rundt en fot) møter på en hindring og blir hektet fast i noe samtidig som du trekker tauet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker en dokumentar fra New York, der en person på 150 + kilo, så svær at han hadde ikke beveget seg på mange år/ikke vært ute, men nå måtte han alså inn på sykehuset. Bodde i 5 eller 6 etg, uten heis. Brannfolk var hentet inn til å assistere ambulansefolka til å få flytte han ned og inn i ambulansen. Etter flere timers styr, uten å komme noen vei ble til slutt løsningen å få på han en sele, og manøvrere han ut vinduet der han var festet til helikopter, som da senket han ned til en tralle som ble kjørt inn i ambulansen. 

Anonymkode: 351a7...598

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husker en dokumentar fra New York, der en person på 150 + kilo, så svær at han hadde ikke beveget seg på mange år/ikke vært ute, men nå måtte han alså inn på sykehuset. Bodde i 5 eller 6 etg, uten heis. Brannfolk var hentet inn til å assistere ambulansefolka til å få flytte han ned og inn i ambulansen. Etter flere timers styr, uten å komme noen vei ble til slutt løsningen å få på han en sele, og manøvrere han ut vinduet der han var festet til helikopter, som da senket han ned til en tralle som ble kjørt inn i ambulansen. 

Alså, ved brann, så hadde denne personen brent inne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten slik at man i ekstreme situasjoner ofte får superkrefter.

Jeg var et barn (og veide kanskje rundt 20-25 kg) en gang jeg reddet noen (som veide ca 100 kg) fra å skli utfor et stup. Den ene hånden holdt jeg i et tre med, og den andre hånden holdt jeg i hånden til personen som skled nedover.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere vel være 2 hjelpe-personer uansett? Og da kan like greit begge 2 slepe/ bære sammen den som skal reddes ut

KAN DU VÆR SÅ SNILL SLUTTE Å BRUKE BINDESTREKEN FEIL HELE TIDEN?! 

Anonymkode: 1e533...c79

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...