Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ble gravid på naturlig måte to mnd etter pilleslutt. Jeg prøvde i flere år å bli gravid med X'n, uten hell. Selv med trippel dose pergotime hadde jeg ikke eggløsning. 

Siden da har jeg gått mye ned i vekt og funnet meg en ny kar :-) bestemte oss for å slutte med pillen, da vi visste veien for å få barn ville bli lang. Overraskelsen ble derfor stor da det viste seg at det klaffet med en gang :-) 

Nå har jeg riktignok begynt å kverne litt.. Vet jo at vi pco'ere er mer utsatt for komplikasjoner og SA under er svangerskap. 

Dere som har blitt gravide med pco.. Hvordan utløp svangerskapet seg? Komplikasjoner? Hvor stor prosentandel får ulike komplikasjoner under svangerskapet? 

Har nå en normal bmi og lever allminnelig sunt :-) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye med graviditeten! :) 

Jeg har selv pcos, og er gravid. Nå har jeg bare kommet til uke 15, så erfaring rundt fullgått svangerskap med pcos har jeg jo ikke. Men er veldig glad for å ha kommet over den 12-ukers-kneika uten problemer. 

Jeg er også helt normalvektig, med normal bmi. Har aldri slitt med vekta heller, men så lenge man har gått ned til normalvekt skal jo ikke det ha noe å si. Mitt intrykk er egentlig at de fleste komplikasjoner som gjerne er listet opp i forbindelse med pcos og svangerskap, også typisk er komplikasjoner som overvektige er særlig utsatte for - pcos eller ikke. Altså velger jeg å tro at man ved å eliminere overvekt som risikofaktor, også eliminerer sjansen for komplikasjoner. Symptomene på pcos har jo  også en tendens til å øke på dersom vekten går opp. 

Da jeg var på tidlig ultralyd i uke 7, luftet jeg mine bekymringer rundt dette med pcos og graviditet for henne, for man blir jo selvfølgelig bekymret av alt man leser på nettet osv. Hun sa imidlertid at det største problemet for pcos-kvinner jo var å bli gravide i utgangspunktet, og hadde man først klart det så syntes hun ikke det var noen større grunn til bekymring enn for "vanlige" gravide. 

Jeg tror det beste du kan gjøre er å ikke bekymre deg for mye! Det er mye lettere sagt enn gjort, og de første ukene føles jo som år uansett, men mest sannsynlig så går det jo bra! :) Masse lykke til med tiden fremover! :) 

Anonymkode: a52f8...642

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PCOS, ble gravid gjennom IVF. Jeg hadde ingen problemer i graviditeten. Ikke bekymre deg for det, det vil mest sannsynlig gå strålende!

Gratulerer. 

Anonymkode: d92ae...d61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PCOS og er overvektig. Har fått tre barn uten noen form for hjelp eller medisiner. Tre helt normale svangerskap uten komplikasjoner, og har også hatt raske og komplikasjonsfrie fødsler. :)

Anonymkode: 9a574...485

Skrevet

Tusen takk for gratulasjoner, og gode, betryggende svar :-) Det roet iallefall nervene litt ;-) 

jeg skal være med i en pcos studie ift graviditet, så i tillegg til ekstra oppfølging fra fastlege, blir det ekstra kontroller der også :) 

Vi får krysse fingrene 😘 

Tusen takk for svar, alle sammen 😄

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer så mye med graviditeten! :) 

Jeg har selv pcos, og er gravid. Nå har jeg bare kommet til uke 15, så erfaring rundt fullgått svangerskap med pcos har jeg jo ikke. Men er veldig glad for å ha kommet over den 12-ukers-kneika uten problemer. 

Jeg er også helt normalvektig, med normal bmi. Har aldri slitt med vekta heller, men så lenge man har gått ned til normalvekt skal jo ikke det ha noe å si. Mitt intrykk er egentlig at de fleste komplikasjoner som gjerne er listet opp i forbindelse med pcos og svangerskap, også typisk er komplikasjoner som overvektige er særlig utsatte for - pcos eller ikke. Altså velger jeg å tro at man ved å eliminere overvekt som risikofaktor, også eliminerer sjansen for komplikasjoner. Symptomene på pcos har jo  også en tendens til å øke på dersom vekten går opp. 

Da jeg var på tidlig ultralyd i uke 7, luftet jeg mine bekymringer rundt dette med pcos og graviditet for henne, for man blir jo selvfølgelig bekymret av alt man leser på nettet osv. Hun sa imidlertid at det største problemet for pcos-kvinner jo var å bli gravide i utgangspunktet, og hadde man først klart det så syntes hun ikke det var noen større grunn til bekymring enn for "vanlige" gravide. 

Jeg tror det beste du kan gjøre er å ikke bekymre deg for mye! Det er mye lettere sagt enn gjort, og de første ukene føles jo som år uansett, men mest sannsynlig så går det jo bra! :) Masse lykke til med tiden fremover! :) 

Gratulerer så masse til deg også! Herlig tid dette her, altså 😄

Tusen takk for gode ord :) jeg håper som du sier, at komplikasjoner mest er forbundet med overvekt.. 

Masse lykke til i svangerskapet 😄👏🏼

Skrevet

Jeg fant ut ETTER jeg hadde fått sønnen min at jeg har PCO, og jeg har bestandig vært normalvektig. Jeg hadde ikke noe særlig problem med å bli gravid, og hadde et helt vanlig svangerskap. 

Nå er jeg bare spent på om nr. 2 kommer til å sitte like fort 😛

Gratulerer så mye med barn I magen, det kommer nok helt sikkert til å gå fint! 😊

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Lulle_ skrev:

Tusen takk for gratulasjoner, og gode, betryggende svar :-) Det roet iallefall nervene litt ;-) 

jeg skal være med i en pcos studie ift graviditet, så i tillegg til ekstra oppfølging fra fastlege, blir det ekstra kontroller der også :) 

Vi får krysse fingrene 😘 

Tusen takk for svar, alle sammen 😄

Hvilken studie er det du skal være med i? Har hørt om at St.Olavs/NTNU hadde en studie gående, men trodde den var ferdig nå. Bare nysgjerrig :) 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken studie er det du skal være med i? Har hørt om at St.Olavs/NTNU hadde en studie gående, men trodde den var ferdig nå. Bare nysgjerrig :) 

Pregmet2 heter studie :-) De skal se på effekten av metformin under svangerskap, om bruken av metformin kan redusere sjansen for ulike komplikasjoner. 

Ble gjennomført noe tilsvarende fra 2005 til 2009, men da var det for få deltagere med ift å få det 'godkjent' eller noe sånt. De ringte meg fra sykehuset lørdag kveld da jeg var i 50årslaget til mamma, så må ærlig innrømme det var mye informasjon på en gang 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid etter nesten ett år med PCO (naturlig). Ingen komplikasjoner i forhold til PCO'en gjennom svangerskapet :)

Anonymkode: 312b8...7d8

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Lulle_ skrev:

Pregmet2 heter studie :-) De skal se på effekten av metformin under svangerskap, om bruken av metformin kan redusere sjansen for ulike komplikasjoner. 

Ble gjennomført noe tilsvarende fra 2005 til 2009, men da var det for få deltagere med ift å få det 'godkjent' eller noe sånt. De ringte meg fra sykehuset lørdag kveld da jeg var i 50årslaget til mamma, så må ærlig innrømme det var mye informasjon på en gang 😂

Aha, så spennende! Gikk du på metformin før du ble gravid også? Har hørt mye bra om det ift pcos :) Fikk tilbud om det selv også, men valgte å heller slutte på p-piller og la kroppen få en sjans til å stabilisere ting litt på egenhånd. Syns vel generelt det er skummelt å måtte ta x antall tabletter hver dag. Og jeg var vel 16 år da jeg ble tilbudt det første gang, og ingen ante egentlig hva det var annet enn "sukkersykemedisin", hehe. Så det er jo noen år siden... 

Men jeg har tenkt på at det sikkert kan hjelpe på å få kroppen litt i balanse igjen etter svangerskapet. Hormonsvingninger er jo ikke gøy.. :) 

Masse lykke til i alle fall! Vi har en spennende tid i møte :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pcos og ekstremt overvektig. Fikk tett oppfølging ved sykehuset og første ul i uke 10. Aldri noe feil med hverken meg eller barnet. Svangerskapet var helt fint, eneste var bekkenløsning siste 3 månedene. Fødsel gikk greit, igangsatt etter termin og stort barn :)

Anonymkode: 81f5a...c2d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pcos og ekstremt overvektig. Fikk tett oppfølging ved sykehuset og første ul i uke 10. Aldri noe feil med hverken meg eller barnet. Svangerskapet var helt fint, eneste var bekkenløsning siste 3 månedene. Fødsel gikk greit, igangsatt etter termin og stort barn :)

Anonymkode: 81f5a...c2d

Så godt å høre! Da virker det jo kanskje som at risken ved å ha pco og være gravid ikke er såå stor som kanskje fryktet, da. Jeg har gått rundt med tanken at jeg nærmest er dømt til å miste, nettopp pga cystene 🙈 Så veldig godt å høre at så mange har så gode erfaringer 😄

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aha, så spennende! Gikk du på metformin før du ble gravid også? Har hørt mye bra om det ift pcos :) Fikk tilbud om det selv også, men valgte å heller slutte på p-piller og la kroppen få en sjans til å stabilisere ting litt på egenhånd. Syns vel generelt det er skummelt å måtte ta x antall tabletter hver dag. Og jeg var vel 16 år da jeg ble tilbudt det første gang, og ingen ante egentlig hva det var annet enn "sukkersykemedisin", hehe. Så det er jo noen år siden... 

Men jeg har tenkt på at det sikkert kan hjelpe på å få kroppen litt i balanse igjen etter svangerskapet. Hormonsvingninger er jo ikke gøy.. :) 

Masse lykke til i alle fall! Vi har en spennende tid i møte :) 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Lulle_ skrev:

Jeg er ikke så dreven på disse foruma, så jeg ser jeg knoter litt med svara her 😂

Jeg har gått på metformin litt sånn av og på de siste 8 årene(siden jeg var 20), men det var mest pga vekt. Men kun periodisk, da jeg ble så fryktelig dårlig i magen av det 🙈 Det gikk jo over etterhvert, men derfor kuttet jeg alltid ut metforminen før jeg skulle ut å reise eller det var noe spesielt som skulle skje. Tok ingen sjanser 🙈

Men at metformin har noe positivt for seg, er jeg ikke i tvil om 😄 Om man ser bort ifra akutt rennaræv når man minst venter det 😆

Idag var jeg på UL, og alt så bra ut med lille foreløpig 😄 

Dette er bare magisk! Når har du termin? 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lulle_ skrev:

Jeg er ikke så dreven på disse foruma, så jeg ser jeg knoter litt med svara her 😂

Jeg har gått på metformin litt sånn av og på de siste 8 årene(siden jeg var 20), men det var mest pga vekt. Men kun periodisk, da jeg ble så fryktelig dårlig i magen av det 🙈 Det gikk jo over etterhvert, men derfor kuttet jeg alltid ut metforminen før jeg skulle ut å reise eller det var noe spesielt som skulle skje. Tok ingen sjanser 🙈

Men at metformin har noe positivt for seg, er jeg ikke i tvil om 😄 Om man ser bort ifra akutt rennaræv når man minst venter det 😆

Idag var jeg på UL, og alt så bra ut med lille foreløpig 😄 

Dette er bare magisk! Når har du termin? 😊

Uff, magetrøbbel er ikke gøy! Men så lenge de positive følgene av metformin overgår de negative, så har det helt sikkert noe for seg :) Jeg får se hvordan kroppen blir etter svangerskapet... Har vel egentlig aldri slitt så veldig med blodsukker og sånt, og har ikke lett for å legge på meg heller, selv om jeg ikke er supertynn altså. Men man vet jo aldri hva et svangerskap gjør med den her pcos-kroppen:fnise:

Så koselig med UL! Jeg var også på tidlig ul, og fikk se en liten alien som  turna rundt inni der. Helt surrealistisk egentlig, hehe :) Jeg har termin helt i begynnelsen av november, foreløpig i alle fall, har jo ikke fått den "offisielle" utralydterminen enda :) Hva med deg?

Skrevet
Den 9. mai 2016 at 19.48, AnonymBruker skrev:

Uff, magetrøbbel er ikke gøy! Men så lenge de positive følgene av metformin overgår de negative, så har det helt sikkert noe for seg :) Jeg får se hvordan kroppen blir etter svangerskapet... Har vel egentlig aldri slitt så veldig med blodsukker og sånt, og har ikke lett for å legge på meg heller, selv om jeg ikke er supertynn altså. Men man vet jo aldri hva et svangerskap gjør med den her pcos-kroppen:fnise:

Så koselig med UL! Jeg var også på tidlig ul, og fikk se en liten alien som  turna rundt inni der. Helt surrealistisk egentlig, hehe :) Jeg har termin helt i begynnelsen av november, foreløpig i alle fall, har jo ikke fått den "offisielle" utralydterminen enda :) Hva med deg?

At den  pcoskroppen er uforutsigbar, er det ingen tvil om 😂 Jeg legger på meg 2 kg bare jeg snuser på sjokoladeplata, så sånn er det 🙊 

Så heldig du er som har sluppet unna de delene der ved pcos 😊

Må være magisk å se liv inni der på den måten! 😍 Hvor tidlig var du på tidlig ul? 

Appen har beregnet termin til 6.januar, så blir spennende å se hvor nøyaktig den er ;) 

jeg kløøør i fingrene etter å begynne å handle inn, selvom jeg forstår at det kan være lurt å vente noe 😂🙈 

Skrevet

Helt normalt svangerskap og ingen komplikasjoner :) 

Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Helt normalt svangerskap og ingen komplikasjoner :) 

Så flott å høre 😄👏🏼

Da virker det jo ikke som risken er såå stor som kanskje fryktet ☺️

Skrevet
54 minutter siden, Lulle_ skrev:

Så flott å høre 😄👏🏼

Da virker det jo ikke som risken er såå stor som kanskje fryktet ☺️

Fastlegen min mente at med PCOS er hovedproblemet å blir gravid, noe jeg ikke hadde problem med, hun sa og at det ikke var nødvendig med noe mer oppfølgning enn hva som er vanlig ved et svangerskap. :) Spontanabort er en risiko ved ethvert svangerskap, men er ikke verdt å bekymre seg for alt som kan skje heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...