AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #1 Del Skrevet 7. mai 2016 Hvorfor bruker dere reisebyrå (apollo, ving osv) når det er så mye billigere å ordne det selv? Jeg vil tro mange tenker det er kjempevanskelig å finne fly og hotell, men det er da bare å bruke expedia f.eks. Det er da heller ikke noe vanskelig å søke opp hvordan man skal få transport til og fra flyplass o.l. Jeg synes bare det er så rart at så mange velger å bruke mye mer penger på f.eks apollo og ving i stedet for å bare fikse reisen sin selv og spare mange, mange tusen, og lurer derfor på hvorfor det er sånn. Kanskje det er noen sider ved det jeg ikke ser? Anonymkode: 8ee4d...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 7. mai 2016 #2 Del Skrevet 7. mai 2016 Hvis det er litt mer "kompliserte" reiser hvor ulike reiser og ting skal henge sammen hender det jeg bruker reisebyrå. Men ikke nødvendigvis et norskt byrå. Selv om det ikke er vanskelig å finne ting på nettet, men det tar tid å sy sammen et opplegg. Det er den tiden jeg betaler for. Litt som å betale noen for å slå plenen, det er ikke vanskelig, men det er tidkrevende. Noen har mere penger enn tid ☺ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. mai 2016 #3 Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) På typiske "sydenferier" reiser vi gjerne med charterselskaper fordi de har vært billigst. Det er ikke alltid slik at de er dyrere, spesielt ikke hvis man bestiller veldig tidlig eller får en hoppe-på-tur. I tillegg så tilbyr de jo gjerne også en pakke, dvs noe mer utover bare fly og hotell. Det kan jo være arrangementer eller lignende man ønsker å være med på. Jeg har aldri bestilt pakkereiser fordi det er komplisert å bestille på egenhånd. Samtidig, er jeg helt ukjent i landet jeg skal reise til, og jeg føler meg litt usikker på området, føles det tryggest å f.eks velge en pakkereise. Det kommer helt an på reisen. Og det skal sies; jeg har reist mange ganger til Spania hvor jeg har satt sammen reisen selv. Samtidig har jeg også reist på charter dit. Da har valget falt på hva som har blitt billigst. En annen ting er at slike reiser også er garantert via pakkereiseloven på en litt annen måte hvis man bestiller f.eks fly for seg, hotell for seg osv. Og reisebyrået/charterselskapet tar jo gjerne av seg ting og tang om noe skulle skje. F.eks reise til Spania: fly blir kansellert. Reisebyrået/charterselskapet fikser. Ved annen reise til Spania hvor det samme skjer må dette fikses selv. Når jeg er på en 3-ukers badeferie i Tyrkia ønsker jeg minst mulig styr, og da synes jeg det er helt greit at reisebyrået tar den biten. Jeg er dog ikke enig i at reisebyrå nødvendigvis er noe dyrere. Viser forresten til denne artikkelen hos Aftenposten. Riktignok ikke fra i år, siden den ble skrevet i 2013, men absolutt relevant. Som de påpeker: det kan slå begge veier. Noen ganger er det å sette sammen selv billigst, andre ganger ikke. Mvh Yvonne Endret 7. mai 2016 av Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #4 Del Skrevet 7. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruker dere reisebyrå (apollo, ving osv) når det er så mye billigere å ordne det selv? Jeg vil tro mange tenker det er kjempevanskelig å finne fly og hotell, men det er da bare å bruke expedia f.eks. Det er da heller ikke noe vanskelig å søke opp hvordan man skal få transport til og fra flyplass o.l. Jeg synes bare det er så rart at så mange velger å bruke mye mer penger på f.eks apollo og ving i stedet for å bare fikse reisen sin selv og spare mange, mange tusen, og lurer derfor på hvorfor det er sånn. Kanskje det er noen sider ved det jeg ikke ser? Anonymkode: 8ee4d...c1c Jeg forstår ikke hva du mener med reisebyrå. I mitt hode er et reisebyrå et kontor som sitter og selger Ving, Startour, Apollo eller andre sine reiser UTEN å være ansatt i noen av de nevnte firmaene, reisebyråene er en slags mellommann mellom kunden og reiseselskapene. Jeg bestiller som oftest direkte på nett pakkereiser/charter. Fordelen med å reise charter er at man har som Yvonne skriver oppi her, reisegarnatifondet samt guider på stedet man kan kontakte 24/7 på mail, sms eller telefon. Du slipper og å "tenke" fra du setter deg på flyet og til du er på hotellet. Bed forsinkelser på fly så ordner og guidene med hotel, matkuponger m.m. Det blir mye mer komplisert dersom du selv bestiller fly og hotel eller privat innkvartering. Hva @Yvonne mener med at hun aldri har bestilt pakkereiser, men samtidig har bestilt charter (i tredje avsnittet hennes) forstår jeg heller ikke. Pakkereise og charter er i mitt hode det samme. Anonymkode: 40a63...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. mai 2016 #5 Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hva du mener med reisebyrå. I mitt hode er et reisebyrå et kontor som sitter og selger Ving, Startour, Apollo eller andre sine reiser UTEN å være ansatt i noen av de nevnte firmaene, reisebyråene er en slags mellommann mellom kunden og reiseselskapene. Jeg bestiller som oftest direkte på nett pakkereiser/charter. Fordelen med å reise charter er at man har som Yvonne skriver oppi her, reisegarnatifondet samt guider på stedet man kan kontakte 24/7 på mail, sms eller telefon. Du slipper og å "tenke" fra du setter deg på flyet og til du er på hotellet. Bed forsinkelser på fly så ordner og guidene med hotel, matkuponger m.m. Det blir mye mer komplisert dersom du selv bestiller fly og hotel eller privat innkvartering. Hva @Yvonne mener med at hun aldri har bestilt pakkereiser, men samtidig har bestilt charter (i tredje avsnittet hennes) forstår jeg heller ikke. Pakkereise og charter er i mitt hode det samme. Anonymkode: 40a63...8b6 Jeg er litt trøtt, ser setningen ble litt rar. Det jeg mente var at pakkereiser bestilles av andre grunner enn at det er komplisert å sette sammen en reisen på egenhånd. Med andre ord: jeg reiser gjerne på pakkereiser/charterferie, men det er gjerne pga pris, hva som er inkludert i pakken osv, ikke fordi det er for komplisert å sette sammen en reise selv. Mvh Yvone Endret 7. mai 2016 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #6 Del Skrevet 7. mai 2016 1 minutt siden, Yvonne skrev: Jeg er litt trøtt, ser setningen ble litt rar. Det jeg mente var at pakkereiser bestilles av andre grunner enn at det er komplisert å sette sammen en reisen på egenhånd. Med andre ord: jeg reiser gjerne på pakkereiser/charterferie, men det er gjerne pga pris, hva som er inkludert i pakken osv. Mvh Yvone Takk, nå ble dette litt mer forståelig Anonymkode: 40a63...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. mai 2016 #7 Del Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk, nå ble dette litt mer forståelig Anonymkode: 40a63...8b6 Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 8. mai 2016 #8 Del Skrevet 8. mai 2016 Den 7. mai 2016 at 19.47, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruker dere reisebyrå (apollo, ving osv) når det er så mye billigere å ordne det selv? Jeg vil tro mange tenker det er kjempevanskelig å finne fly og hotell, men det er da bare å bruke expedia f.eks. Det er da heller ikke noe vanskelig å søke opp hvordan man skal få transport til og fra flyplass o.l. Jeg synes bare det er så rart at så mange velger å bruke mye mer penger på f.eks apollo og ving i stedet for å bare fikse reisen sin selv og spare mange, mange tusen, og lurer derfor på hvorfor det er sånn. Kanskje det er noen sider ved det jeg ikke ser? Anonymkode: 8ee4d...c1 Hvis du skal reise fra andre destinasjoner i Norge enn Oslo og to-tre av de største byene, så vil det stort sett bety at en pakkereise blir billigere enn å bestille billett selv. Dette fordi flyreisen fra Tromsø eller Bodø til Oslo ofte koster mer enn reisen ut av landet, og at det ofte er sånn at du må ha ei overnatting på Gardemoen før eller etter reisen. Så sånn er det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #9 Del Skrevet 9. mai 2016 Vi har også erfart at en pakkereise er billigere enn å sette sammen reisen selv. Vi reiser fra Trondheim, med to barn, til varmt strøk i høstferien. Det går ikke så mange fly dit vi vil. Rutefly er kjempedyrt i akkurat denne perioden. Skal vi fly fra f.eks. Oslo, må vi nedover og ha en overnatting på veien, og da går det mye mer tid og penger. Jeg undersøker alle alternativer hver gang vi skal ut og reise. Denne gangen ble det pakketur som ble billigst. I fjor var det omvendt. Anonymkode: b4b7b...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 9. mai 2016 #10 Del Skrevet 9. mai 2016 Nå er det riktignok noen år siden, men da vi var barn og mamma tok oss med til syden var det alltid gjennom et norsk reiseselskap. Det var ikke pga av pris eller fordi det var for vanskelig å sette sammen reisen selv, men fordi hun reiste alene til et fremmed land med barn. For henne var det viktig å ha reiseselskapet som et sikkerhetsnett dersom noe skulle skje med henne (sykdom, ulykke). Reiseselskapet ville da kunne stille med norsktalende (ev svenske) voksne som kunne ta ansvar for oss, sørge for at vi forsto hva som foregikk og helst kom oss trygt på et fly hjemover. Av samme grunn var det viktig at hotellet var drevet av norske, svenske eller danske personer, spesielt før vi ble flinke i engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå