AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 Jeg ønsker å kunne trene både én styrkeøkt og én kondisøkt noen dager, men trenger litt tips! Det er slik at første økta får jeg ikke gjort før kl er enten 11 eller 12 på formiddagen. Hvor lenge bør jeg da vente før jeg tar økt nr. 2? Noen av dagene er jeg ferdig på jobb kl 21, og har derfor ikke mulighet til å trene før etter det. Andre dager har jeg fri på ettermiddagen/kvelden. Kan jeg da ta økt nr 2 tidligere enn kl 21, eller bør jeg vente selv om jeg ikke må pga. jobb, for å få lengst mulig tid mellom øktene? Anonymkode: 7923d...6fb
rh1 Skrevet 6. mai 2016 #3 Skrevet 6. mai 2016 Vet ikke om dette hjelper: http://iform.nu/trening/treningsmotivasjon/tren-styrke-for-kondisjon Gjør ikke så mye at det ikke er veldig lenge mellom øktene, så lenge styrkeøkten gjøres først!:) 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 10 timer siden, rh1 skrev: Vet ikke om dette hjelper: http://iform.nu/trening/treningsmotivasjon/tren-styrke-for-kondisjon Gjør ikke så mye at det ikke er veldig lenge mellom øktene, så lenge styrkeøkten gjøres først!:) Okei, jeg har hørt at det bør være så lenge som mulig mellom øktene Men da stemmer sikkert ikke det! Jeg trener ofte kondisjon og styrke i samme økt, feks. 30 minutter jogging, før 30 minutter styrketrening. Tenkte hvis jeg tar en slik økt ca. kl 11 på dagen, altså først jogging og så styrke på feks. rygg og armer. Og så ta en ren styrkeøkt på kvelden, på feks. bein og core (altså ikke samme muskelgrupper som tidligere på dagen). Men jeg trenger ikke å vente til kl 21 de dagene jeg ikke MÅ vente til da pga. jobb? Anonymkode: 7923d...6fb
Gjest Runforit Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 (endret) Ville heller kjørt 3 skikkelig fullkroppsprogram i uka med styrke og så tatt løping for seg selv. Om du jogger eller trener styrke på økt en eller to spiller ikke så stor rolle. http://fitnessbloggen.no/fullkroppsprogram-ikke-bare-for-nybegynnere/ http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Endret 7. mai 2016 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 11 minutter siden, Runforit skrev: Ville heller kjørt 3 skikkelig fullkroppsprogram i uka med styrke og så tatt løping for seg selv. Om du jogger eller trener styrke på økt en eller to spiller ikke så stor rolle. http://fitnessbloggen.no/fullkroppsprogram-ikke-bare-for-nybegynnere/ http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Men poenget mitt er at jeg ønsker å kunne trene to ganger på én dag, og om jeg da bør vente så lenge som mulig mellom øktene? Som sagt i hovedinnlegget så får jeg trent den første økta rundt kl 11 på dagen, og når jeg jobber så får jeg tatt økt nr 2 ca. kl 21. Men de dagene jeg ikke jobber, bør jeg likevel vente til kl 21 med økt nr 2, eller kan jeg ta den tidligere når jeg har mulighet til det siden jeg har fri. Det handler om at jeg ønsker å trene to ganger på en dag, ikke at jeg heller burde trene sånn og sånn Anonymkode: 7923d...6fb
Yme Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 Hvis du ikke konkurrerer, eller er helt ekstrem på å presse ut hver minste lille form for progresjon du kan, trenger du ikke bry deg om sånt i det hele tatt. Du kan jogge rett etter styrkeøkten din, uten noen problemer. Du vil muligens ha lagt på deg bittelitt mindre muskler, over de neste 5 årene, om du gjør det sånn, men med mindre du skal bli verdens sterkeste boledame, er det ingen vits i å bry seg. 4
Gjest Runforit Skrevet 7. mai 2016 #8 Skrevet 7. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men poenget mitt er at jeg ønsker å kunne trene to ganger på én dag, og om jeg da bør vente så lenge som mulig mellom øktene? Som sagt i hovedinnlegget så får jeg trent den første økta rundt kl 11 på dagen, og når jeg jobber så får jeg tatt økt nr 2 ca. kl 21. Men de dagene jeg ikke jobber, bør jeg likevel vente til kl 21 med økt nr 2, eller kan jeg ta den tidligere når jeg har mulighet til det siden jeg har fri. Det handler om at jeg ønsker å trene to ganger på en dag, ikke at jeg heller burde trene sånn og sånn Anonymkode: 7923d...6fb Poenget er at du burde da fokusere på styrke på ene økten og kardio på den andre. Å kjøre på med styrke og kardio 2 ganger om dagen høres ineffektivt ut samt at du øker fare for belastningsskader. Men det er min mening da.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #9 Skrevet 7. mai 2016 14 minutter siden, Yme skrev: Hvis du ikke konkurrerer, eller er helt ekstrem på å presse ut hver minste lille form for progresjon du kan, trenger du ikke bry deg om sånt i det hele tatt. Du kan jogge rett etter styrkeøkten din, uten noen problemer. Du vil muligens ha lagt på deg bittelitt mindre muskler, over de neste 5 årene, om du gjør det sånn, men med mindre du skal bli verdens sterkeste boledame, er det ingen vits i å bry seg. Okei, jeg tenker bare for å få best effekt, uten at jeg skal bli noen boledame Kan jo feks. være litt tungt hvis jeg trener bein kl 11, og så jogger kl 16. Slik at jeg da får en dårligere joggeøkt enn jeg kunne fått om jeg tok den kl 21 istedet (altså ventet så lenge som mulig mellom øktene). 3 minutter siden, Runforit skrev: Poenget er at du burde da fokusere på styrke på ene økten og kardio på den andre. Å kjøre på med styrke og kardio 2 ganger om dagen høres ineffektivt ut samt at du øker fare for belastningsskader. Men det er min mening da. 30 minutter rolig kardio og 30 minutter styrke på dagen, etterfulgt av ren styrkeøkt på kvelden (andre muskelgrupper enn på dagen), er det ineffektivt? Okei, da har jeg misforstått Men hva om jeg da trener ren styrkeøkt kl 11, og så skal ha en joggeøkt senere. Bør jeg da vente til så sent som mulig, også de dagene jeg ikke MÅ vente til kl 21? Anonymkode: 7923d...6fb
Gjest Runforit Skrevet 7. mai 2016 #10 Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg tenker bare for å få best effekt, uten at jeg skal bli noen boledame Kan jo feks. være litt tungt hvis jeg trener bein kl 11, og så jogger kl 16. Slik at jeg da får en dårligere joggeøkt enn jeg kunne fått om jeg tok den kl 21 istedet (altså ventet så lenge som mulig mellom øktene). 30 minutter rolig kardio og 30 minutter styrke på dagen, etterfulgt av ren styrkeøkt på kvelden (andre muskelgrupper enn på dagen), er det ineffektivt? Okei, da har jeg misforstått Men hva om jeg da trener ren styrkeøkt kl 11, og så skal ha en joggeøkt senere. Bør jeg da vente til så sent som mulig, også de dagene jeg ikke MÅ vente til kl 21? Anonymkode: 7923d...6fb Med mindre du kjører på med steroider så er sjansen for at du skal bli en boledame temmelig laber Nei, det viktigste er at kroppen får godt med hvile mellom styrkeøktene. Rolig kardio kan du nesten kjøre på så mye du vil av.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #11 Skrevet 7. mai 2016 13 minutter siden, Runforit skrev: Med mindre du kjører på med steroider så er sjansen for at du skal bli en boledame temmelig laber Nei, det viktigste er at kroppen får godt med hvile mellom styrkeøktene. Rolig kardio kan du nesten kjøre på så mye du vil av. Når jeg trener rene joggeøkter, så prøver jeg jo å ta meg litt ut, til forskjell fra hvis jeg bare jogger litt før jeg skal trene styrke. Men det vil da si at hvis jeg trener ren styrkeøkt på dagtid, så trenger jeg ikke å vente så lenge som mulig før jeg tar en ren joggeøkt samme dag? Noen dager må jeg jo vente med joggeøkten til kl 21, siden jeg jobber, men andre dager har jeg "fysisk mulighet" til å ta den tidligere enn kl 21, men laget denne tråden fordi jeg er usikker på om det er så lurt å ta den tidligere Anonymkode: 7923d...6fb
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #12 Skrevet 7. mai 2016 Styrke må tas først, ikke fortell meg at det går an å løfte like tungt i knebøy etter en joggetur. Jeg har eksperimentert litt begge veier: Hvis jeg jogger før jeg løfter blir hele løfteøkten ødelagt. Hvis jeg løfter før jeg jogger blir løpingen dårligere men det er fortsatt mulig å få en helt fin økt ut av det. Men hvis styrkeøkten bare består av å surre rundt med apparater med lav vekt spiller det vel ingen rolle. Å jogge litt saktere og ta det etter styrke er helt klart fordelaktig. Å jogge først vil ha stor effekt på progresjonen av styrke, mens å jogge litt saktere vil være ubetydelig for å bygge opp kondisjon. 1
Yme Skrevet 7. mai 2016 #13 Skrevet 7. mai 2016 2 timer siden, ambivalentReaction skrev: Styrke må tas først, ikke fortell meg at det går an å løfte like tungt i knebøy etter en joggetur. Jeg har eksperimentert litt begge veier: Hvis jeg jogger før jeg løfter blir hele løfteøkten ødelagt. Hvis jeg løfter før jeg jogger blir løpingen dårligere men det er fortsatt mulig å få en helt fin økt ut av det. Men hvis styrkeøkten bare består av å surre rundt med apparater med lav vekt spiller det vel ingen rolle. Å jogge litt saktere og ta det etter styrke er helt klart fordelaktig. Å jogge først vil ha stor effekt på progresjonen av styrke, mens å jogge litt saktere vil være ubetydelig for å bygge opp kondisjon. På meg er det omvendt. Hvis jeg jogger en halvtime før jeg trener bein, er jeg sterkere. Jeg kan selvfølgelig ikke spurte, men en vanlig joggetur fungerer som en veldig bra oppvarming. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg tenker bare for å få best effekt, uten at jeg skal bli noen boledame Kan jo feks. være litt tungt hvis jeg trener bein kl 11, og så jogger kl 16. Slik at jeg da får en dårligere joggeøkt enn jeg kunne fått om jeg tok den kl 21 istedet (altså ventet så lenge som mulig mellom øktene). 30 minutter rolig kardio og 30 minutter styrke på dagen, etterfulgt av ren styrkeøkt på kvelden (andre muskelgrupper enn på dagen), er det ineffektivt? Okei, da har jeg misforstått Men hva om jeg da trener ren styrkeøkt kl 11, og så skal ha en joggeøkt senere. Bør jeg da vente til så sent som mulig, også de dagene jeg ikke MÅ vente til kl 21? Anonymkode: 7923d...6fb Best effekt på styrke, får du om du kutter ned mye på kardiotreningen, og om du absolutt ønsker å jogge, burde det da tas på dager uten styrke. Siden du ønsker å trene 2 ganger om dagen, burde du ta en økt om morgenen, og en på kvelden. Jo lengre du hviler mellom, jo bedre, men det kommer ikke til å ha noe å si. Du kan merke marginale forskjeller av å optimalisere på den måten, og forskjellene er så små at det vil ta år før effekten vises. De eneste som trenger å optimalisere, er de som må presse ut hvert sekund av løpinga si, eller hvor hver kilo på stanga teller. Mulig du løfter 2 kilo mer i knebøy, etter 2 år, i forhold til hva du hadde løfta uten optimaliseringen, så om du ikke konkurrerer, er det ingen vits å bry seg. Tren 2 ganger om dagen, og ta øktene når de passer i rutinene dine... Stress er mye mer ødeleggende på resultatene dine, enn å jogge direkte før eller etter styrketrening. 1
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #14 Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, Yme skrev: På meg er det omvendt. Hvis jeg jogger en halvtime før jeg trener bein, er jeg sterkere. Jeg kan selvfølgelig ikke spurte, men en vanlig joggetur fungerer som en veldig bra oppvarming. Best effekt på styrke, får du om du kutter ned mye på kardiotreningen, og om du absolutt ønsker å jogge, burde det da tas på dager uten styrke. Siden du ønsker å trene 2 ganger om dagen, burde du ta en økt om morgenen, og en på kvelden. Jo lengre du hviler mellom, jo bedre, men det kommer ikke til å ha noe å si. Du kan merke marginale forskjeller av å optimalisere på den måten, og forskjellene er så små at det vil ta år før effekten vises. De eneste som trenger å optimalisere, er de som må presse ut hvert sekund av løpinga si, eller hvor hver kilo på stanga teller. Mulig du løfter 2 kilo mer i knebøy, etter 2 år, i forhold til hva du hadde løfta uten optimaliseringen, så om du ikke konkurrerer, er det ingen vits å bry seg. Tren 2 ganger om dagen, og ta øktene når de passer i rutinene dine... Stress er mye mer ødeleggende på resultatene dine, enn å jogge direkte før eller etter styrketrening. Det kommer helt an på intensiteten, men jeg ser den. Jeg varmer bare opp med stangen. Jogger du langt først da? Jeg har hørt at man bør unngå kardio på hviledagene for å la musklene hvile, synes det høres fornuftig ut men har ikke testet det. Viktig det siste du sier, å være konsekvent og lage en plan man klarer å følge over tid er langt viktigere enn hva som er først og sist. 1
Yme Skrevet 7. mai 2016 #15 Skrevet 7. mai 2016 14 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det kommer helt an på intensiteten, men jeg ser den. Jeg varmer bare opp med stangen. Jogger du langt først da? Jeg har hørt at man bør unngå kardio på hviledagene for å la musklene hvile, synes det høres fornuftig ut men har ikke testet det. Viktig det siste du sier, å være konsekvent og lage en plan man klarer å følge over tid er langt viktigere enn hva som er først og sist. Å varme opp med lettere vekter, i øvelsen man skal trene, er mer effektivt for å øke prestasjon i forhold til bevegelsesmønster osv, men hvis man like vell liker å trene kardio, er det også bra oppvarming for folk som tåler det. Vi er jo litt forskjellig bygd. Tar jogginga på tredemølle, og holder på i 20 til 40 minutter. Varierer ut ifra hva jeg gidder. Folk sier mye forskjellig, men ut ifra det jeg leser av forskning, vil mange faktisk få bedre resultater i styrkeøkning, om de setter seg på en ergometersykkel etter en beinøkt, og sykler 20 minutter med moderat intensitet. Man burde alltid lese forskningen selv, og drite litt i hva andre sier, for det er utrolig mye "bro science " rundt trening. Enorme mengder med søppelinfo, til og med fra personlige trenere. Jeg leser selv, men når jeg forteller deg hva jeg har lest, veit jo ikke du om det er noe jeg for eksempel har misforstått, så man burde alltid undersøke selv, og lese studier istedenfor artikler og blogger, til og med når det er skrevet av folk med peiling. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #16 Skrevet 7. mai 2016 24 minutter siden, Yme skrev: På meg er det omvendt. Hvis jeg jogger en halvtime før jeg trener bein, er jeg sterkere. Jeg kan selvfølgelig ikke spurte, men en vanlig joggetur fungerer som en veldig bra oppvarming. Best effekt på styrke, får du om du kutter ned mye på kardiotreningen, og om du absolutt ønsker å jogge, burde det da tas på dager uten styrke. Siden du ønsker å trene 2 ganger om dagen, burde du ta en økt om morgenen, og en på kvelden. Jo lengre du hviler mellom, jo bedre, men det kommer ikke til å ha noe å si. Du kan merke marginale forskjeller av å optimalisere på den måten, og forskjellene er så små at det vil ta år før effekten vises. De eneste som trenger å optimalisere, er de som må presse ut hvert sekund av løpinga si, eller hvor hver kilo på stanga teller. Mulig du løfter 2 kilo mer i knebøy, etter 2 år, i forhold til hva du hadde løfta uten optimaliseringen, så om du ikke konkurrerer, er det ingen vits å bry seg. Tren 2 ganger om dagen, og ta øktene når de passer i rutinene dine... Stress er mye mer ødeleggende på resultatene dine, enn å jogge direkte før eller etter styrketrening. Okei, men da trener jeg første økta (styrketrening med lett oppvarming i 10 min) ca. kl 11, og så tar jeg andre økta (ren joggeøkt, altså hardere og lengre enn oppvarmingen før styrketreningen) kl 21, uansett om jeg jobber eller ikke. Så får jeg en rutine på det, og lengst mulig tid mellom øktene Har imidlertid aldri trent så sent som kl 21 før, bruker alltid å trene senest rundt 18-19. Men med jobbturnusen nå fremover så må jeg jo vente til kl 21 uansett, så jeg håper bare det går fint... Hører mange som sliter med å trene på kvelden, håper ikke jeg er en av dem Anonymkode: 7923d...6fb
Yme Skrevet 7. mai 2016 #17 Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Okei, men da trener jeg første økta (styrketrening med lett oppvarming i 10 min) ca. kl 11, og så tar jeg andre økta (ren joggeøkt, altså hardere og lengre enn oppvarmingen før styrketreningen) kl 21, uansett om jeg jobber eller ikke. Så får jeg en rutine på det, og lengst mulig tid mellom øktene Har imidlertid aldri trent så sent som kl 21 før, bruker alltid å trene senest rundt 18-19. Men med jobbturnusen nå fremover så må jeg jo vente til kl 21 uansett, så jeg håper bare det går fint... Hører mange som sliter med å trene på kvelden, håper ikke jeg er en av dem Anonymkode: 7923d...6fb Det høres bra ut! Bare husk at stress, lite søvn, og lite mat, er det som ødelegger aller mest, så prioriter å ha orden i de tre tingene. 1
Puny Skrevet 7. mai 2016 #18 Skrevet 7. mai 2016 (endret) Du føler vel på det selv, TS? Prøv deg frem, og se hvordan kroppen reagerer. Jeg pleier å trene 6-7 om morgenen og noen ganger en løpeøkt senere på dagen Funker fint for meg... Endret 7. mai 2016 av Puny 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #19 Skrevet 7. mai 2016 6 timer siden, Runforit skrev: Med mindre du kjører på med steroider så er sjansen for at du skal bli en boledame temmelig laber Nei, det viktigste er at kroppen får godt med hvile mellom styrkeøktene. Rolig kardio kan du nesten kjøre på så mye du vil av. Forresten, har et spørsmål angående fullkroppsprogram, hvis du orker å svare Hvor ofte bør jeg trene en muskel per uke, for at det skal gi noen effekt? Tenker om hvis jeg skal trene fullkroppsprogram tre ganger i uka, så må jeg jo sette opp øvelser slik at jeg trener hver muskelgruppe "nok" hvis du skjønner? Tenker om jeg lager to ulike programmer, og trener det annenhver gang jeg trener (altså ett av programmene én gang i uka, og det andre programmet to ganger i uka, og omvendt neste uke). Men hvis jeg feks. setter opp én øvelse for rygg på det ene programmet, og ingen øvelser for bryst på det andre programmet, så vil jeg jo belaste brystmuskulaturen i kun én øvelse annenhver uke. Det høres jo litt lite ut? Håper du skjønner hva jeg mener Orker jo ikke å ha en haug med øvelser på hvert program heller, hvis programmet blir for langt så synes jeg det blir for kjedelig. Tenker at ca. åtte øvelser per program e nok? Men tenker jo at jeg vil ha med øvelser for både bein, bryst, rygg, skuldre, biceps, triceps og core. Anonymkode: 7923d...6fb
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #20 Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Forresten, har et spørsmål angående fullkroppsprogram, hvis du orker å svare Hvor ofte bør jeg trene en muskel per uke, for at det skal gi noen effekt? Tenker om hvis jeg skal trene fullkroppsprogram tre ganger i uka, så må jeg jo sette opp øvelser slik at jeg trener hver muskelgruppe "nok" hvis du skjønner? Tenker om jeg lager to ulike programmer, og trener det annenhver gang jeg trener (altså ett av programmene én gang i uka, og det andre programmet to ganger i uka, og omvendt neste uke). Men hvis jeg feks. setter opp én øvelse for rygg på det ene programmet, og ingen øvelser for bryst på det andre programmet, så vil jeg jo belaste brystmuskulaturen i kun én øvelse annenhver uke. Det høres jo litt lite ut? Håper du skjønner hva jeg mener Orker jo ikke å ha en haug med øvelser på hvert program heller, hvis programmet blir for langt så synes jeg det blir for kjedelig. Tenker at ca. åtte øvelser per program e nok? Men tenker jo at jeg vil ha med øvelser for både bein, bryst, rygg, skuldre, biceps, triceps og core. Anonymkode: 7923d...6fb Du trenger bare 3 øvelser per økt. Knebøy og markløft feks trener jo de fleste musklene du har. Overhead press, benkpress og roing tar hele overkroppen. Fem øvelser totalt holder. For nybegynnere er det meningsløst å trene enkeltmuskler, det gjør man når man blir sterk og ser hvor det mangler. Ta knebøy feks: Bein, rygg, kjerne i en enkelt øvelse (og litt på de andre). Færre øvelser er mye bedre, spesielt fordi du må lære deg øvelsene skikkelig og det tar tid. Start med så få som mulig. Jeg har to treningsøkter: a: Knebøy, benkpress, roing b: Knebøy, overhead press, markløft Så to uker ser slik ut: axbxaxx bxaxbxx der x er hviledag. Det går aldri mer enn fire dager mellom hver økt-type.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå