AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 Jeg går til en behandler/spesialist pga psykisk sykdom. Forrige uke så sa at behandleren at hun anbefalte meg å ta kontakt med fastlegen min og be om å bli utredet for ME. Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg kan ha ME engang, tenkt at utmattelsen min og "sykefølelsen" kommer av det psykiske. Jeg har vært hos behandleren min i to år nå, ca. hver uke. Behandleren min mener at utmattelsen min og de andre problemene mine ikke passer med ren psykiatrisk diagnose. Det er litt rart også, fordi når behandleren min nevnte dette, så tenkte jeg på det jeg tenker ofte: at det er ikke hodet på en måte som ikke vil eller har lyst, det er kroppen min som jeg føler streiker, og jeg blir nedfor og fortvilet og redd pga det. Eks: Jeg har vondt i kroppen hele tiden. Øm i nakke og armer. Får følelse av melkesyre når jeg skal løfte noe, enten det er bare en bærepose med mat eller lage middag. Jeg har i hele mitt liv vært aktiv og drevet med spinning og vanlig hverdag for meg før var å løpe gjerne en mil om dagen. Har lagt på meg 25 kg fordi jeg ikke har i løpet av to år orket å trene, når jeg gjør det så blir jeg slått ut av sykdom på en måte. Jeg orker ikke engang å dusje hver uke. Jeg må sove flere timer etter besøk i butikk... så det er frustrerende og vondt! Men så tror behandleren min at dette ikke er psykisk, og vil at jeg skal ta kontakt med fastlegen min. (behandler sa at jeg kunne si at han/hun ville at jeg skulle ta kontakt og fortelle hva han/hun mener og tror) Men hvordan gjøres dette her? Skal jeg bare møte opp og si at jeg vil bli utredet? Hvordan gjøres utredningen? Tror dere behandleren min tar feil? Høres dette ut som ME? Anonymkode: b88aa...f00
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #2 Skrevet 6. mai 2016 Det kan godt hende at din behandler har rett ja. Be gjerne psykologen sende et skriv til fastlegen innen du bestiller time hos hen. Utredningen er forskjellig fra lege til lege. Det som er vanlig er å ta diverse blodprøver for å utelukke sykdommer. Kan også være en ide å sjekke for andre sykdommer (eller utelukke) som kan ligne din helsesituasjon. Kan du huske hva som kan ha triigget de symptomene du har? Infeksjon? Kyssesyke? Traume? Det tok meg ett år å bli utdredet. Noen bruker lengre tid, dessverre. Anonymkode: 7a49b...5bf
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #3 Skrevet 6. mai 2016 Tusen takk for svar !! Det er det som er så rart, for jeg har tatt mange blodprøver og sjekket ut det meste som går an av det fysiske og det er ikke funnet noe "galt". Moren min sa til meg (måtte ringe henne forrige uke etter denne timen fordi jeg ble så satt ut og usikker på ting) at hun tok meg med til lege for veldig maaange år siden, da hadde jeg hatt influensa og slet med å være sliten og klarte nesten ikke stå oppreist engang i flere måneder etterpå. Men det gikk jo over og jeg har vært aktiv i mange år etter dette med både jobb og trening, men de siste to årene nå så er det som om alt sier stopp. Jeg mottar psykiatrisk behandling mot traume, men som sagt så tror behandleren (spesialist i psykiatri) min at de fleste symptomene jeg har ikke hører til den traumediagnosen likevel... ? Vil du fortelle litt om hvordan utredningen foregikk? Blir man lagt inn noe sted og sånt? Uansett så takk for svar Ønsker deg god bedring og lykke til videre : ) Anonymkode: b88aa...f00
Gjest Notatboka Skrevet 6. mai 2016 #4 Skrevet 6. mai 2016 Det er jo ikke rart at de ikke har funnet noe på prøver, det er jo nettopp det som er greia. Man får først en ME diagnose etter at man virkelig har lett etter alt av sykdommer, både med blodprøver og andre tester uten å finne noe. Det er en utelukkelsediagnose, eller en paraplydiagnose om du vil. For meg varte utredningen i ett år, jeg hadde timer på sykehuset støtt og stadig for diverse tester. Var utrolig masse ventetid på alt mulig og jeg var nok litt uheldig med leger og sånt da ingen egentlig tok på seg ansvaret for utredningen min. En venn av meg var innlagt på sykehuset i en uke og kom ut med en ME diagnose, så det viser jo at det kan være fort gjort i teorien. Husker dessverre ikke hva alle disse testene heter, men det kan du finne ut ved å google litt. Søk også på Canada-kriteriene som er de kriteriene man må oppfylle for å få en ME-diagnose her i Norge. Syns absolutt at det kan høres ut som ME det du har og det er verdt å skjekke opp i! Lykke til og spør gjerne så svarer jeg så godt jeg kan. Hilsen ME-syk på fjerde året
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #5 Skrevet 6. mai 2016 Man kan ha de symptomene der og mye utmattelse av å være psykisk syk. Det heter psykosomatisk i sånne tilfeller. Det du må vurdere her før du tenker på me er om du var psykisk syk før disse symptomene kom eller om disse kroppslige symptomene var der før du ble psykisk syk. Det er ikke bare å be om utredning for me, en regel er blandt annet at man ikke kan ha psykisk diagnose for å få utredning siden me er en utelukkelses diagnose. En annen viktig ting du må vurdere er om hyggelige ting gir deg energi eller om de gir deg mer smerter. Ved fysisk sykdom som me så gir ALL aktivitet kroppslig forværring og hviletiden er mye lengre enn hos en psykisk syk. Det vil si at du får vondt av vanlige ting som å dusje og av hyggelige ting som å gjøre det beste du vet om, og må sove i mange timer eller dager eller til og med uker før du kan gjøre det igjen. Det er ikke me om det er sånn at du blir sliten av å gjøre belastende og demotiverende ting men blir i form igjen etter noen timer på sofaen eller en god natts søvn. Anonymkode: de5e1...357 3
Gjest Notatboka Skrevet 6. mai 2016 #6 Skrevet 6. mai 2016 Man kan da få en utredning selv om man har psykiske problemer. Inkludert i utredningen er det samtale med psykiater og h*n avgjør om personen kvalifiseres til en ME-diagnose eller om det er psykosomatisk.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #7 Skrevet 6. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til en behandler/spesialist pga psykisk sykdom. Forrige uke så sa at behandleren at hun anbefalte meg å ta kontakt med fastlegen min og be om å bli utredet for ME. Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg kan ha ME engang, tenkt at utmattelsen min og "sykefølelsen" kommer av det psykiske. Jeg har vært hos behandleren min i to år nå, ca. hver uke. Behandleren min mener at utmattelsen min og de andre problemene mine ikke passer med ren psykiatrisk diagnose. Det er litt rart også, fordi når behandleren min nevnte dette, så tenkte jeg på det jeg tenker ofte: at det er ikke hodet på en måte som ikke vil eller har lyst, det er kroppen min som jeg føler streiker, og jeg blir nedfor og fortvilet og redd pga det. Eks: Jeg har vondt i kroppen hele tiden. Øm i nakke og armer. Får følelse av melkesyre når jeg skal løfte noe, enten det er bare en bærepose med mat eller lage middag. Jeg har i hele mitt liv vært aktiv og drevet med spinning og vanlig hverdag for meg før var å løpe gjerne en mil om dagen. Har lagt på meg 25 kg fordi jeg ikke har i løpet av to år orket å trene, når jeg gjør det så blir jeg slått ut av sykdom på en måte. Jeg orker ikke engang å dusje hver uke. Jeg må sove flere timer etter besøk i butikk... så det er frustrerende og vondt! Men så tror behandleren min at dette ikke er psykisk, og vil at jeg skal ta kontakt med fastlegen min. (behandler sa at jeg kunne si at han/hun ville at jeg skulle ta kontakt og fortelle hva han/hun mener og tror) Men hvordan gjøres dette her? Skal jeg bare møte opp og si at jeg vil bli utredet? Hvordan gjøres utredningen? Tror dere behandleren min tar feil? Høres dette ut som ME? Anonymkode: b88aa...f00 Det u derlige her er hvorfor behandleren din ber deg kontakte fastlegen for utredning. Selv om fastlegen skal være den som henbiser til spesialist så har jo og spesialister mulighet til å henvise til utredning for ME. Her, hvor nehandleren vel kjenner deg bedre enn fastlegen så bør behandler være den som henviser videre. Anonymkode: d169f...346
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #8 Skrevet 6. mai 2016 Hvis det eneste symptomet ditt er fatigue synes jeg det virker tåpelig å kaste bort ressurser på en ME-utredning. Hvor lenge er du sliten etter å ha vært i matbutikken? Hvorfor orker du ikke å dusje? Hvor i kroppen sitter det? Anonymkode: d110c...0be 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #9 Skrevet 6. mai 2016 Litt enig med AB over her, kun basert på det du skriver så er det ikke ME. Med ME følger det med vanvittig mye mer enn bare smerter og utmattelse, men har du flere symptomer som du ikke har nevnt så kan det kanskje være det. Ta en titt på Canadakriteriene som du fikk tips om over her (http://me-foreningen.com/meforeningen/?page_id=7502) og vær objektiv, skriv den ut og ta den med til fastlegen din. Lykke til, håper ikke du har ME. :-) Anonymkode: 16848...73d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #10 Skrevet 6. mai 2016 Forresten, du spurte også om utredning. Med meg tok det årevis, utallige legebesøk med blodprøver uten å finne noe galt. Etter at en lege endelig tok tak i situasjonen ble jeg sendt til spesialister her og der for flere blodprøver, samtaler og røntgen, og til sist en psykolog. Ingenting var galt så da ble det ME.. Anonymkode: 16848...73d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå