Gå til innhold

Kjedekollisjon - dyr reparasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var så uheldig å bli involvert i en kjedekollisjon i går. Ble påkjørt bakfra, og kjørte så inn i en bil foran meg.

Den bilen foran, samt min egen skade, må dekkes av forsikring og meg.

Skaden bak dekkes av bilen bak tror jeg.

Men, det jeg lurer på er om en bil blir like bra etter en slik reparasjon, eller er det best å kvitte seg med den? Radiatoren er ødelagt, og i tillegg er lykter knust, fronten bøyd etc. Hvor mye koster slike reparasjoner? Ja, jeg vet at der er "umulig å si", men sånn ca.?

Anonymkode: 5a9ae...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke skjønner helt, er at du tror du er skyld i den du var borti foran? Mener da at det er den som var bakerst, som er skyld i hele kollisjonen og dermed den sin forsikring som gjelder. Men selv har jeg ikke vært ute for kjedekollisjoner.

Skaden kan fory dreie seg om 50.000-100.000,-. Et sted mellom der. Hadde selv en en selvforskyldt påkjørsel hvor det kosta i overkant av 40.000,- og det vare bare frontskade. Mange år siden et det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du betale for bilen foran eller skadene foran på din bil? Hvordan var du skyld i det?

Hvis noen treffer deg bakfra er de selvsagt ansvarlige på alle skadene på bilen din og tredjeparts eiendom som oppstår av det. Hvis bilen din hadde blitt dyttet inn i et hus hadde du selvsagt ikke måtte betale for skadene på fronten av bilen din og huset. Med mindre du selv gjorde noe som gjorde deg skyldig.

En påkjørsel bakfra kan være alt fra kosmetiske småting som koster noen få tusenlapper til å totalvrake bilen. Eksen min hadde en liten påkjørsel bakfra og da ble rammen skjev og bilen kondemnert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, tdm900 skrev:

Det jeg ikke skjønner helt, er at du tror du er skyld i den du var borti foran? Mener da at det er den som var bakerst, som er skyld i hele kollisjonen og dermed den sin forsikring som gjelder. Men selv har jeg ikke vært ute for kjedekollisjoner.

Skaden kan fory dreie seg om 50.000-100.000,-. Et sted mellom der. Hadde selv en en selvforskyldt påkjørsel hvor det kosta i overkant av 40.000,- og det vare bare frontskade. Mange år siden et det også

Når man krasjer inn i bilen foran grunnet at man er påkjørt bakfra, betyr det at man ligger for nærme bilen foran i utgangspunktet, ergo er man skyld i skader foran på egen bil og bilen foran.

Anonymkode: 1bb04...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man krasjer inn i bilen foran grunnet at man er påkjørt bakfra, betyr det at man ligger for nærme bilen foran i utgangspunktet, ergo er man skyld i skader foran på egen bil og bilen foran.

Det kommer jo veldig an på situasjonen, så det er langt ifra sikkert.

Anonymkode: 8891c...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være det dummeste jeg har hørt i dag. Hvis jeg står i ro noen meter bak en bil er jeg da for nært? Tommelfingerregelen er at man skal ligge 3 sekunder bak bilen foran, hvis jeg ikke beveger meg kan jeg jo umulig være for nært. Hva hvis jeg hadde parkert og forlatt bilen? Har jeg da parkert for nært hvis noen kjører i bilen min slik at den treffer en annen? 

Hvis bilen bak har god nok fart vil du treffe bilen uansett hvilken avstand du har til bilen foran. Spørsmålet er da om skaden ville oppstått dersom påkjørselen bak ikke hadde skjedd, og der er svaret selvfølgelig nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra?? Stillestående er IKKE det samme som å være i fart!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det er mulig at det blir skylddeling da det er vanskelig å vurdere hvorfor du var borti den foran. Kanskje lå du alt for nært, kanskje satt du med foten av bremsen+++ 

jeg har ikke vært involvert i en slik situasjon selv, så jeg vet ikke sikkert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Friday, May 06, 2016 at 17.49, AnonymBruker skrev:

Var så uheldig å bli involvert i en kjedekollisjon i går. Ble påkjørt bakfra, og kjørte så inn i en bil foran meg.

Den bilen foran, samt min egen skade, må dekkes av forsikring og meg.

Skaden bak dekkes av bilen bak tror jeg.

Men, det jeg lurer på er om en bil blir like bra etter en slik reparasjon, eller er det best å kvitte seg med den? Radiatoren er ødelagt, og i tillegg er lykter knust, fronten bøyd etc. Hvor mye koster slike reparasjoner? Ja, jeg vet at der er "umulig å si", men sånn ca.?

Anonymkode: 5a9ae...8c9

Hvem som må dekke hva, er avhengig av hvem som forårsaket ulykken. Var det bilen bak deg som ikke klarte å stoppe så er det hans ansvar å gjøre opp for skaden. Har du vært hos lege og fått journalført at du har vært i en ulykke? Hvis ikke drar du  legevakten, nå. (Og uten å ringe og spørre om du skal komme, først.) 

Anonymkode: 04814...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...