AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #1 Skrevet 5. mai 2016 Hei! Jeg vet ikke helt hvor mye det har vært om M.E.som følge av Lyme sykdom i mediene i Norge, men jeg føler jeg har lyst til å lage en tråd om dette. En venn av meg har slitt med M.E. i snart 7 år. Han bor i England og har måttet sette alt av studier og karriere på vent siden da. Han er fortsatt i 20-årene og vier nå mesteparten av tiden hvor han ikke er sengeliggende til å spre budskapet om Lyme sykdom som underliggende årsak til M.E. og hvordan testingen for det ikke er i nærheten tilstrekkelig. Han fikk stilt sin diagnose etter at han leste om en annen jente som hadde hatt M.E. i mange år og som fikk påvist Lye sykdom etter en spesialutviklet test hun tok i Tyskland. Min venn ble påvist positiv gjennom de samme testene. Ettersom jeg forstår det oppstår det mye problemer når man har hatt Lyme sykdom i så mange år og legene har enda ikke funnet noen ordentlig behandling, så de fleste prøver seg fram på ulike klinikker verden over. Vet noen hvordan testene for Lyme er i Norge? Slik jeg har fortsått det er de ikke noe bedre enn i England ettersom Lyme er forholdsvist nytt. Min venn forklarte det slik at Lyme sykdom hemmer det i kroppen som skal gi utslag på en slik test og at de han vet som har testet positivt har fått vite dette kun i Tyskland. Jeg er usikker på hvilken klinikk det er. Er det noen som vet noe mer om dette temaet og hvordan vi gjør det i Norge? Anonymkode: e6d71...34f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #2 Skrevet 5. mai 2016 Norge har ikke skikkelige borreliatester nei. Prøvene må sendes til Tyskland. Om jeg ikke husker helt feil kan Lab1 i Oslo hjelpe til med dette. Får man påvist borrelia er det uansett ikke noe noe man får behandling for her i Norge Anonymkode: 02c0a...141
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #3 Skrevet 5. mai 2016 Du kan ta blodprøve for å teste for boreliose i Norge. Prøvene som sendes til Tyskland er svært omdiskutert, i uavhengige tester i andre land (bl.a Norge) der blod fra pasienter som har fått påvist noe i det tyske testene blindtestes, inneholder ikke disse hverken mer eller mindre av noe som helst enn andre personers blod. Men desperate mennesker tror på hva som helst, så derfor klamrer de seg til de tyske testene. Påvist boreliose eller mistanke om dette behandles med antibiotika i Norge. AB over lider av kg syken; har ikke peiling men uttaler meg skråsikker likevel om sånn jeg trooor det er. Anonymkode: 840d1...c10
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #4 Skrevet 5. mai 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vet ikke helt hvor mye det har vært om M.E.som følge av Lyme sykdom i mediene i Norge, men jeg føler jeg har lyst til å lage en tråd om dette. En venn av meg har slitt med M.E. i snart 7 år. Han bor i England og har måttet sette alt av studier og karriere på vent siden da. Han er fortsatt i 20-årene og vier nå mesteparten av tiden hvor han ikke er sengeliggende til å spre budskapet om Lyme sykdom som underliggende årsak til M.E. og hvordan testingen for det ikke er i nærheten tilstrekkelig. Han fikk stilt sin diagnose etter at han leste om en annen jente som hadde hatt M.E. i mange år og som fikk påvist Lye sykdom etter en spesialutviklet test hun tok i Tyskland. Min venn ble påvist positiv gjennom de samme testene. Ettersom jeg forstår det oppstår det mye problemer når man har hatt Lyme sykdom i så mange år og legene har enda ikke funnet noen ordentlig behandling, så de fleste prøver seg fram på ulike klinikker verden over. Vet noen hvordan testene for Lyme er i Norge? Slik jeg har fortsått det er de ikke noe bedre enn i England ettersom Lyme er forholdsvist nytt. Min venn forklarte det slik at Lyme sykdom hemmer det i kroppen som skal gi utslag på en slik test og at de han vet som har testet positivt har fått vite dette kun i Tyskland. Jeg er usikker på hvilken klinikk det er. Er det noen som vet noe mer om dette temaet og hvordan vi gjør det i Norge? Anonymkode: e6d71...34f Lyme's disease er absolutt ikke nytt, vi har kjent til den i generasjoner. Derimot er det en sykdom som har vært sjelden i norge inntil 1980-årene, fordi kulturlandskapet ikke ga gode livsbetingelser for bærerorganismen (Ixodes ricinus - flått). Da kulturlandskapet begynte å gro igjen, og smågnagere og hjort gjorde sitt inntog, blomstret også flåtten, og smitte til mennesker med borrelia (primært b. burgdorferi) tiltok i omfang. Borreliose er en reell diagnose som behandlesenkelt med antibiotika i norge, men denne kroniske varianten som alternative stemmer snakker om er i beste fall omdiskutert. Det som er udiskutabelt er at borreliainfeksjon som ikke behandles i tide kan føre til nevrologiske og rheumatologiske senskader - men dette er ikke synonymt med kronisk infeksjon. 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge har ikke skikkelige borreliatester nei. Prøvene må sendes til Tyskland. Om jeg ikke husker helt feil kan Lab1 i Oslo hjelpe til med dette. Får man påvist borrelia er det uansett ikke noe noe man får behandling for her i Norge Anonymkode: 02c0a...141 Disse tyske laboratoriene bruker testmetoder som ikke er anerkjent eller godkjent, og som nesten alltid gir positive resultater. Det er i beste fall å betrakte som alternativ medisin, men egentlig er det svindel. En positiv prøve fra et slikt laboratorium utløser hos useriøse behandlere en usedvanlig uforsvarlig langvarig antibiotikabehandling. Ingen seriøse norske leger tar resultater fra disse laboratoriene alvorlig. Borreliainfeksjon blir man behandlet for i norge. Ikke-anerkjente diagnoser som ikke kan verifiseres med gyldige labtester behandler man selvfølgelig ikke. Da utreder man hva som er den egentlige årsaken til symptombildet, og behandler deretter. Anonymkode: 1b38b...ab4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #5 Skrevet 6. mai 2016 Asså når skal folk forstå at det er forskjellige sykdommer med forskjellige årsaker men med like symptomer? Mye blir plassert under ME paraplyen, inkludert kronisk utmattelse og utbrenthet som ikke er det samme som ME. Borreliose også kommer av flåttbitt, kronisk utmattelse kommer av traumer stress og utbrenthet, me kommer av virusinfeksjon. Forskjellige årsaker = forskjellige sykdommer. Ikke lenge siden det stod at kun 2 av 10 med me diagnosen faktisk hadde me. Siden det er så mye annet som blir kalt det fordi leger er uvitende og ikke gjør jobben sin fører jo til at man hører om disse spiste seg frisk fra me, ble frisk av terapi osv. Det er de som fikk diagnosen av stress eller depresjon. Ekte me kan kun kureres med kreftmedisin hittil og lyme borreliose kureres med antibiotika. Vennligst lær dere å skille sykdommer så ikke mer misinfo blir spredd og pasientgruppene enda mer misforstått en de allerede er. Forskjellig årsak og forskjellig behandling = forskjellig sykdom selvom de har mange like symptomer. Din venn skal uansett ha ros for at han bruker den resterende lille energien han har mår han ikke er sengeliggende til å spre info om sin sykdomssituasjon men viktig å spre riktige betegnelser også da. Ønsker han god bedring, er mange som har fått tilbake livet med lyme etter lange antibiotika kurer fra tysk og amerikansk klinikk! det er dyrt men 1 januar 2016 vedtok Stortinget at de som ble friske av privat behandling i utlandet faktisk skulle få igjen disse pengene om det kunne dokumenteres, så jeg ville gjort alt for behandling nå som han er så sikker på at det er lyme som har ført til symptomene hans <3 Anonymkode: b1e63...cb9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå