Gå til innhold

Noen som har studert IT og nettverkssikkerhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har studert det? Er det et krevende studie? Hvordan var jobbmulighetene etter endt studietid? Generelt litt erfaringer om hvordan det er å studere dette?

Anonymkode: fb308...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke studert dette, men et annet studie innen IT, men hadde jo litt av nettverk/sikkerhet i fagene. Nå kjenner jeg jo ikke tyngden på studiet ditt, men jeg vil tro det skal gå greit å få jobb om du er dyktig. (Gode resultater og/eller god og relevant arbeidserfaring, frivillig arbeid som innebærer IT/nettverk). Bemerk at dette jo blir generelle kommentarer. IT er et stort og komplekst felt, og man har mange "underfelt" også innen nettverk og sikkerhet. 

Litt om hvordan det er å jobbe med det. En de interessante oppgaver, grei lønn og fleksitid. Men IT som bransje har også en ganske stygg nedside som få egentlig snakker om under studiet. Lange arbeidsdager (som regel en del mer enn 8-16), helgearbeid, alltid tilgjengelig for jobb og egentlig aldri fri. I løpet av de siste 6-7 årene har jeg aldri hatt en sommerferie uten mange jobbmessige avbrudd, gjerne daglig. Man jobber raskt flere timer om dagen også når man har "ferie". Generelt mye og kontinuerlig stress, det er alltid et eller annet system som går ned, som krever vedlikehold/oppdatering/reparasjon/feilsøking etc. kombinert med at folk er fullstendige avhengige av at ting virker for å få gjort sin egen jobb, så det er ikke uvanlig å få en del kjeft og møte mye press om at alt skal fikses NÅ. Høye krav til at man holder seg oppdatert, og tro meg - det går fort - det komme stadig nye produkter, ny teknologi, ny metodikk som man må lese seg opp på, vurdere etc., og dette skjer gjerne på den lille fritiden som er igjen da man ikke har tid til det i det daglige. 

Jeg holder vel ut noen år til, men etter det blir det vel tilbake til utdanningsbenken. Kan ikke si jeg anbefaler yrket egentlig, man blir ganske utkjørt over tid. 

Anonymkode: dab61...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...