Gå til innhold

Små biller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver eneste vår skjer det. Vinduskarmene på stua (sør, sørvest vendte vinduer) blir fulle av bittesmå biller. De er sorte med en liten lysere stripe over ryggen 

Jeg finner de i blondegardinene og i karmen, men i år har det vært ekstremt. Vasket over vinduskarmene i går og i dag fant jeg 15-20 stk

Det skal sies at jeg bor i et gammelt hus og huseier gir mer eller mindre blaffen i vedlikehold av huset. Vinduene er gamle og ser ikke bra ut, men de vinduene som ser best ut er faktisk de vinduene jeg finner disse billene

Legger ved et bilde, men det er vanskelig å få tatt skikkelig bilde av de med mobilkameraet

Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse?

 

image.jpeg

Anonymkode: c4a81...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er biller som lever av hår, matrester, negleavfall, hudavfall. Det er larvene du må se etter og støvsuge/drepe for å holde antallet nede. Disse på bildet er voksne og vil flyve mot lyset og dø. Larvene kan minne litt om sølvkre, bare litt mørkere i fargen. Du finner de langs gulvlister, på tørre varme steder. Ikke bruk vann for å fjetne de, det nytter ikke. Derimot må du gå på larvejakt jevnlig, dra fram møbler fra veggene slik at du kommer til. Sjekk også under møblene. Dessverre er disse kommet for å bli, men du kan hvertfall holde bestanden nede ved å ta larvene. Det er larvene som legger egg.

Anonymkode: 40638...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

Da får jeg ta en runde rundt i leiligheten og støvsuge nøyere langs listene og slikt. Har ikke sett noe til slike larver, men mulig de er så små at det ikke er så lett å få øye på dem. 

Anonymkode: c4a81...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du må ta dopapir og litt hardt papir for å fiske de frem fra lister med sprekker. De gjemmer seg i mørket. Kjappe røvere er de. Holder til på badet også.

Anonymkode: 40638...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte.

Larvene er smale og lange. Ofte lengre enn billene. Har og følehorn. Du vil nok finne de har du mange slike biller liggende.

Anonymkode: 40638...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...