Gå til innhold

Endre navn på barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å fjerne fars navn (mellomnavn til mitt barn) pga det er svært belastende og vi har ikke kontakt med far i dag. Jeg har foreldreansvar alene. Vil far få brev om endringen? Frykter han kommer til å lage bråk, selv om han ikke har kontakt med oss.

Anonymkode: 9bc08...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å fjerne fars navn (mellomnavn til mitt barn) pga det er svært belastende og vi har ikke kontakt med far i dag. Jeg har foreldreansvar alene. Vil far få brev om endringen? Frykter han kommer til å lage bråk, selv om han ikke har kontakt med oss.

Anonymkode: 9bc08...da4

Hvis faren til barnet ikke har omsorgsrett så har han vel ikke krav på en noe. 

Anonymkode: 233cd...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis faren til barnet ikke har omsorgsrett så har han vel ikke krav på en noe. 

Anonymkode: 233cd...e8b

Vet ikke helt hva som ligger i det begrepet, men han har i hvertfall ikke foreldreansvar. Han er ikke fradømt samvær med ungen.

Anonymkode: 9bc08...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil far få brev om endringen?

Han må samtykke hvis dere har delt foreldreansvar. Hvis det kun er du som har foreldreansvar trenger du ikke involvere ham og han får ikke noe brev om endringen.

Anonymkode: 38b08...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har foreldreansvaret alene, så kan du endre navnet uten hans samstykke.

Det nevnes omsorgsrett lenger oppe; det begrepet brukes ikke lenger i dag.

Anonymkode: 7c697...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må samtykke hvis dere har delt foreldreansvar. Hvis det kun er du som har foreldreansvar trenger du ikke involvere ham og han får ikke noe brev om endringen.

Anonymkode: 38b08...0fb

Du er sikker på at far ikke får brev? Sorry, men er en smule redd for det. Barnet ønsker selv endringen, men er redd for fars reaksjon.

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant denne artikkelen, her står alt du trenger å vite.

http://www.dinside.no/32609/naar-barn-bytter-navn

Anonymkode: 38b08...0fb

Tusen takk! :)

Anonymkode: 9bc08...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har foreldreansvaret alene, så kan du endre navnet uten hans samstykke.

Det nevnes omsorgsrett lenger oppe; det begrepet brukes ikke lenger i dag.

Anonymkode: 7c697...ece

Ja, det er klar over at jeg kan endre. Men frykter at far skal få brev om det. Han fikk ingen opplysninger da vi skulle velge navn og da navnet ble godkjent, men kan jo hende ting er annerledes ved endring.

Anonymkode: 9bc08...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikker på at far ikke får brev?

Bombesikker. Han får ikke beskjed om dette.

Anonymkode: 38b08...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva som ligger i det begrepet, men han har i hvertfall ikke foreldreansvar. Han er ikke fradømt samvær med ungen.

Anonymkode: 9bc08...da4

Fradømt samvær med ungen? For alltid? Hvorfor frykter du at far skal få brev om dette med ungen? Skjuler du ungen for han? :klo:

Anonymkode: 233cd...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har foreldreansvar alene så får han ikke brev om noen ting. Hadde dere hatt delt foreldreansvar så kunne du ikke ha skiftet nav uten hans samtykke. Det er en befrielse å ha foreldreansvar alene :) Ser hva venninner som har fedre som ikke er involvert i barnets liv, men allikevel har delt foreldreansvar må gå gjennom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fradømt samvær med ungen? For alltid? Hvorfor frykter du at far skal få brev om dette med ungen? Skjuler du ungen for han? :klo:

Anonymkode: 233cd...e8b

Nei, hvor har du det fra?

 

1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Så lenge du har foreldreansvar alene så får han ikke brev om noen ting. Hadde dere hatt delt foreldreansvar så kunne du ikke ha skiftet nav uten hans samtykke. Det er en befrielse å ha foreldreansvar alene :) Ser hva venninner som har fedre som ikke er involvert i barnets liv, men allikevel har delt foreldreansvar må gå gjennom...

Ja, jeg er klar over at jeg er heldig sånn sett :) han er totalt borte, men med en gang anledningen byr seg til å lage bråk griper han den. Takk for svar! :)

Anonymkode: 9bc08...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...