Gå til innhold

TEK 7 vs TEK 10


2shy

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe leilighet og er litt betenkt i forhold til lydisoleringen i de nye boligene. Bor i en TEK 7 nå og syns det er slitsomt lydt. Kan høre naboen lukke skap/skuffer når det er helt stille. Bor i 1 etg, så trinnlyden høres ekstremt godt. I 2 etasje hører de faktisk meg godt også, fordi pipeløpet som går gjennom leilighetene bærer lyden så godt. 

Har fått beskjed om at TEK 10 er langt bedre lydsiolert, men stemmer dette? En ting er hva som står på papiret, men hvordan opplever dere som bor i TEK 10 leiligheter lydisasjonen? Det er viktig å presisere at det et trebygg og ikke betong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal følge med denne tråden:)

Vi har kjøpt ny bolig som er innflytningsklar sommeren 2018 der hvor TEK 10 selvfølgelig skal benyttes. Det som plager oss er at ventilasjonsanlegget må gå ut i vifta over stekeplaten. Der vi bor nå går den ut over tak og det ønsker vi selvfølgelig på neste bolig også. 

Det som er enda mer rart er at vi har fått godkjent 2 ventilasjonsanlegg. Ett for stue, kjøkken, 2 soverom, bad og bod og ett for soverom, kontor, bad og garderobe. Anlegget på soveromsdelen kan jo ikke slippes ut fra vifte på kjøkken?

Mener ikke å kuppe tråden din.

Fint å høre at det er bedre lydisolert, men vi hører ikke naboer i dag heller vi. Bor i et bygg fra 2005, men bor øverst. 

Anonymkode: 31751...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i hus fra 1949. Hører naboen skifte mening. Lydt ass!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal følge med denne tråden:)

Vi har kjøpt ny bolig som er innflytningsklar sommeren 2018 der hvor TEK 10 selvfølgelig skal benyttes. Det som plager oss er at ventilasjonsanlegget må gå ut i vifta over stekeplaten. Der vi bor nå går den ut over tak og det ønsker vi selvfølgelig på neste bolig også. 

Det som er enda mer rart er at vi har fått godkjent 2 ventilasjonsanlegg. Ett for stue, kjøkken, 2 soverom, bad og bod og ett for soverom, kontor, bad og garderobe. Anlegget på soveromsdelen kan jo ikke slippes ut fra vifte på kjøkken?

Mener ikke å kuppe tråden din.

Fint å høre at det er bedre lydisolert, men vi hører ikke naboer i dag heller vi. Bor i et bygg fra 2005, men bor øverst. 

Anonymkode: 31751...1f3

Dette høres rart ut, kanskje få noen andre til å se på løsningen? Blir fort fettete fra kjøkkenavtrekk. 

 Kan dette være noe som gir bedre energiregnskap i teorien men fungerer dårlig irl.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke ventilasjon jeg lurer på, men selve lydisoleringen. Det er det som er tema i tråden, håper noen som har erfaring/kunnskap kan svare :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Vi bor i tek10 hus, og opplever ganske god lydisolering. Naboen bor også i tek10 hus, hvor de opplever mye støy.

Vi har ulike hus, hvor de har mer åpne løsninger, og vi har mer lukkede løsninger. Vil tro det er grunnen til at det oppleves forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Magnifiq skrev:

Vi bor i tek10 hus, og opplever ganske god lydisolering. Naboen bor også i tek10 hus, hvor de opplever mye støy.

Vi har ulike hus, hvor de har mer åpne løsninger, og vi har mer lukkede løsninger. Vil tro det er grunnen til at det oppleves forskjellig.

Men dere bor i enebolig og ikke leilighetskompleks?  Jeg er mest interessert i leilighetskompleks hvor man bor vegg-i-vegg med naboer/har naboer under og over. Beklager hvis jeg mistforstår :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MiniMjau skrev:

Vi bor i hus fra 1949. Hører naboen skifte mening. Lydt ass!! 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MiniMjau skrev:

Vi bor i hus fra 1949. Hører naboen skifte mening. Lydt ass!! 

Med andre ord verken TEK 7 eller TEK 10..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Endlessly skrev:

Dette høres rart ut, kanskje få noen andre til å se på løsningen? Blir fort fettete fra kjøkkenavtrekk. 

 Kan dette være noe som gir bedre energiregnskap i teorien men fungerer dårlig irl.

 

En kjøkkenleverandør sa at det var bra for miljøet, men ikke for inneluften. Enig i at det høres rart ut da vifta må stå på hele tiden. Ventilasjonsanlegget er mer stillegående enn en kjøkkenvifte.

 

Anonymkode: 31751...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har det ikke skjedd noen skjerping hva gjelder minimumskravene til lydsmitte fra TEK7 til TEK10. De henviser begge til NS 8175 som gir konkrete dB-verdier ved ulike forhold. Denne ble riktignok revidert i 2012, men jeg tror ikke revisjonen gikk på det man snakker om her. Byggebransjen er for øvrig gjerne slik at hvis man bare ber om "ett stykk ferdig bygg" så bygges det etter minimumskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nevian skrev:

Så vidt jeg vet har det ikke skjedd noen skjerping hva gjelder minimumskravene til lydsmitte fra TEK7 til TEK10. De henviser begge til NS 8175 som gir konkrete dB-verdier ved ulike forhold. Denne ble riktignok revidert i 2012, men jeg tror ikke revisjonen gikk på det man snakker om her. Byggebransjen er for øvrig gjerne slik at hvis man bare ber om "ett stykk ferdig bygg" så bygges det etter minimumskrav.

Heisann, takk for svar. Bygget det er snakk om blir ferdigstillt i disse dager. Bor i TEK 7 i dag og syns det er ulidelig lydt, og orker ingen reprise. Noen insisterer på at det er bedre lydisolert på de nyeste byggene, men jeg bør kanskje snakke direkte med en entrepenør?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 2shy skrev:

Heisann, takk for svar. Bygget det er snakk om blir ferdigstillt i disse dager. Bor i TEK 7 i dag og syns det er ulidelig lydt, og orker ingen reprise. Noen insisterer på at det er bedre lydisolert på de nyeste byggene, men jeg bør kanskje snakke direkte med en entrepenør?

Alltid lurt å snakke med folk i bransjen. Tømrer / arkitekt / akustiker vil kunne svare deg tydeligere når gjelder utførelse og konkrete krav til konstruksjon. Hva slags type lydsmitte er det snakk om egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, MiniMjau skrev:

Vi bor i hus fra 1949. Hører naboen skifte mening. Lydt ass!! 

...og der ble juicen min jevnt fordelt over skjermen. Gost at jeg er den eneste som er igjen på kontoret. :D Herlig kommentar!

Anonymkode: cbd2a...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kjøkkenleverandør sa at det var bra for miljøet, men ikke for inneluften. Enig i at det høres rart ut da vifta må stå på hele tiden. Ventilasjonsanlegget er mer stillegående enn en kjøkkenvifte.

 

Anonymkode: 31751...1f3

Egentlig er det vel omvendt. Lite luftsmitte i gjenvinner men den kan bli fettete og gjenvinne dårligere. Så ikke noe å si for innemiljøet, dårlig for strømforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek10 her - og vi er ekstremt plaget av dårlig lydisolering. Men det kan være som en annen påpekte at det er planløsningen og at lyden får boltre seg fritt rundt på en annen måte.

Det som irritererer meg mest er at små uskyldige lyder "blåses opp". Om noen mister en veske i gulvet (i 2.etasje) så høres det i 1.etasje ut som noen har mistet en koffert.. Slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, Mischa skrev:

Tek10 her - og vi er ekstremt plaget av dårlig lydisolering. Men det kan være som en annen påpekte at det er planløsningen og at lyden får boltre seg fritt rundt på en annen måte.

Det som irritererer meg mest er at små uskyldige lyder "blåses opp". Om noen mister en veske i gulvet (i 2.etasje) så høres det i 1.etasje ut som noen har mistet en koffert.. Slitsomt. 

Snakker du nå om dårlig lydisolering innad i en enebolig, eller mellom boenheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2shy skrev:

Snakker du nå om dårlig lydisolering innad i en enebolig, eller mellom boenheter?

Dette er innad i en enebolig, du lurte kanskje mer på lydisoleringen mellom boenhetene når jeg tenker etter :)

Vel, mellom boenhetene er den helt suveren! Vi hører ingenting fra naboene! Så det hadde jeg ikke vært bekymret for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Mischa skrev:

Dette er innad i en enebolig, du lurte kanskje mer på lydisoleringen mellom boenhetene når jeg tenker etter :)

Vel, mellom boenhetene er den helt suveren! Vi hører ingenting fra naboene! Så det hadde jeg ikke vært bekymret for :)

Hvis dere bor i enebolig så har dere vel heller ikke naboer vegg-i-vegg eller i etasjen under/over? :)

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2shy skrev:

Hvis dere bor i enebolig så har dere vel heller ikke naboer vegg-i-vegg eller i etasjen under/over? :)

Rekkehus :)  (var litt upresis.. ikke enebolig ;)

 

Endret av Mischa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...