Gå til innhold

Far som jobber mye..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Få vaskehjelp 😃 Jeg som student hadde glatt tatt på meg en vaskejobb ved siden av studier og den lille deltidsjobben. Da slipper du å ha alt ansvaret hjemme og kan bruke mer tid på deg selv/familien. Det er helt sikkert noen i min situasjon som er villig til å ta seg av rengjøring hos dere :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mythic
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har snakket litt,men føler bare jeg klager.  Men han forstår godt hva jeg mener og han vil jo ikke ha det slik.  Han føler nok at han må jobbe mye, han har en veldig høy arbeidsmoral. Ungene har en god tilknytning til han føler jeg. Fordelen sånn sett med og begynne 09 er at vi får noen timer på morgenen sammen alle. Og til nå har vi jo hatt de fleste helgene når det ikke har vært oppussing. Han vil nok gjøre det greit for oss i dette huset,og vi ser for oss mange år her. Vi er snart ferdig med det mest nødvendige, og da vil oppussingen bortprioriteres litt. 

Anonymkode: 96973...97f

Så egentlig er det bare denne helgen du har vært litt sliten? Jevnt over så er dere to om å dra lasset? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke feilvurdert, fordi vi har lest det du har skrevet i hi. Når du må får kritikk gjør du grep og kritiserer oss samtidig som du modererer og i møtegår kritikken ved å bagatellisere vise til at dere skal ned i stillingsprosent, dere ble uplanlagt gravide, dere måtte kjøpe et hus i en prisklasse dere kunne klare...... ser du hva du gjør og hvordan du reagerer? Ser du og hvilken informasjon det er relevant å gi i hovedinnlegget dersom du skal bli tatt seriøst og få seriøse svar? For meg mister du enda mer sympati når du opptrer på den overfor beskrevne måten. 

Skjerp deg, og slutt å lage  klagetråder når du trekker tilbake og bagatelliserer når du møter kritikk. 

Anonymkode: d44ab...492

Jeg kanskje hi for og få tips for hvordan jeg kunne endre tankesettet mitt og stå på videre. Visste ikke at det skulle bli en diskusjon om livsvalg osv. Så har kanskje gått litt i forsvarsposisjon. Kunne selvfølgelig skrevet ned hele livshistorien min i hi,men så ikke på det som nødvendig.  Beklager det. Men sitter her med min mann nå og tar til meg en del dere sier. Jeg var heller ikke ute etter sympati, så det går bra at du ikke har det. :)

Skrevet

Nå prøver jeg å se situasjonen ut i fra når barna/barnet er i barnehage:

Regner med du som sykepleier begynner en gang mellom 07 og 07.30 på jobb på dagvakt. Barnehager er ikke alltid åpen så tidlig, og vrient å få til en løsning hvor man kan komme senere på jobb grunnet senere åpningstid i barnehagen. Dette problemet slipper dere fordi far kan levere barna siden han begynner 09. Dette vil også gjøre at barna får litt kvalitetstid med far om morgenen, gjerne med en roligere frokost enn når to foreldre og barn må haste ut døren samtidig. 
Regner også med du er ferdig i 15tiden, noe som gjør at du kan hente barna i barnehagen, og gjerne slipper å hente like ved stengetid (kommer an på reisetid selvfølgelig). Barna slipper dermed alt for lang dag i barnehagen. Du kan ordne klar middag som du, barnet og far kan spise når far kommer hjem fra arbeid. Middager kan jo lages i store porsjoner og fryses ned når dere har tid...Så er det kun å varme. 
Vel senvakter for deg kan bli et problem... Men dette kan løses med barnevakt fra barnehageslutt og frem til far kommer hjem fra jobb. Dette utgjør vel ikke så lang tid (2timer?). Og kanskje dere har en ungdom i nabolaget som vil tjene noen kroner etter skolen? En pensjonist, besteforeldre e.l. som kan hjelpe til? Eller at du går ned i stillingsprosent og kun jobber dag. Eller far går ned i stillingsprosent eller bruker flexitid (hjemmekontor) ved behov? 
Ekstra kvalitetstid (for tapt tid i helger dere jobber), tas jo igjen når far har fri en ukedag innimellom og regner med du også har det av og til pga turnus. Du har vel også gjerne mulighet å av og til bytte fridag med noen andre på jobben? Slik både du og far en og annen gang kan ha fri en ukedag sammen? Å enten ha barna fri fra barnehagen og finne på noe kjekt. Eller rett og slett kvalitetstid for dere to som par :) 

Tror dere må prøve å roe ned og ikke tenke på alle "ulemper" det er i hverdagen. Når barna er i seng kan dere prøve å få litt god tid for dere selv. Se en film/serie, spill et spill, lag god kvelds til dere to, bytt på å gå på tur/trening og gjerne sammen med en kompis/venninne...Kanskje dere også kan få en ungdom til barnevakt en kveld innimellom? Så dere begge får kommet dere ut litt? :) Bytt også på hvem som skal ha ansvar for legging og oppfølging av barna ved sovetid. Slik ikke begge blir sliten hver kveld av det. Det holder at en blir sliten av gangen, mens den andre kan prøve å finne litt ro for seg selv, gjøre litt husarbeid, gå en tur eller lignende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Luckiness skrev:

Nå prøver jeg å se situasjonen ut i fra når barna/barnet er i barnehage:

Regner med du som sykepleier begynner en gang mellom 07 og 07.30 på jobb på dagvakt. Barnehager er ikke alltid åpen så tidlig, og vrient å få til en løsning hvor man kan komme senere på jobb grunnet senere åpningstid i barnehagen. Dette problemet slipper dere fordi far kan levere barna siden han begynner 09. Dette vil også gjøre at barna får litt kvalitetstid med far om morgenen, gjerne med en roligere frokost enn når to foreldre og barn må haste ut døren samtidig. 
Regner også med du er ferdig i 15tiden, noe som gjør at du kan hente barna i barnehagen, og gjerne slipper å hente like ved stengetid (kommer an på reisetid selvfølgelig). Barna slipper dermed alt for lang dag i barnehagen. Du kan ordne klar middag som du, barnet og far kan spise når far kommer hjem fra arbeid. Middager kan jo lages i store porsjoner og fryses ned når dere har tid...Så er det kun å varme. 
Vel senvakter for deg kan bli et problem... Men dette kan løses med barnevakt fra barnehageslutt og frem til far kommer hjem fra jobb. Dette utgjør vel ikke så lang tid (2timer?). Og kanskje dere har en ungdom i nabolaget som vil tjene noen kroner etter skolen? En pensjonist, besteforeldre e.l. som kan hjelpe til? Eller at du går ned i stillingsprosent og kun jobber dag. Eller far går ned i stillingsprosent eller bruker flexitid (hjemmekontor) ved behov? 
Ekstra kvalitetstid (for tapt tid i helger dere jobber), tas jo igjen når far har fri en ukedag innimellom og regner med du også har det av og til pga turnus. Du har vel også gjerne mulighet å av og til bytte fridag med noen andre på jobben? Slik både du og far en og annen gang kan ha fri en ukedag sammen? Å enten ha barna fri fra barnehagen og finne på noe kjekt. Eller rett og slett kvalitetstid for dere to som par :) 

Tror dere må prøve å roe ned og ikke tenke på alle "ulemper" det er i hverdagen. Når barna er i seng kan dere prøve å få litt god tid for dere selv. Se en film/serie, spill et spill, lag god kvelds til dere to, bytt på å gå på tur/trening og gjerne sammen med en kompis/venninne...Kanskje dere også kan få en ungdom til barnevakt en kveld innimellom? Så dere begge får kommet dere ut litt? :) Bytt også på hvem som skal ha ansvar for legging og oppfølging av barna ved sovetid. Slik ikke begge blir sliten hver kveld av det. Det holder at en blir sliten av gangen, mens den andre kan prøve å finne litt ro for seg selv, gjøre litt husarbeid, gå en tur eller lignende. 

Takk for fint svar! Dette hjalp litt :) gjelder nok og tenke annerledes og gjøre det beste ut av situasjonen.  Er jo ikke bare oss regner jeg med som har det slik. :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar! Dette hjalp litt :) gjelder nok og tenke annerledes og gjøre det beste ut av situasjonen.  Er jo ikke bare oss regner jeg med som har det slik. :)

Værsågod :) Den gangen jeg får barn så kommer nok min situasjon til å være litt lik din. Men jeg vet da at samboeren min har flexitid, så vi slipper isåfall den biten hvor begge er på jobb samtidig. Men som du sier, så er nok flere i lik situasjon som dere. Hva med å forhøre dere med andre foreldre i barnehagen eller nabolaget om deres situasjon? Kanskje det er mulig at dere hjelper et foreldrepar noen dager innimellom, mens de hjelper dere tilbake innimellom? Kanskje dere kan lage en slags plan for når hverandre behøver hjelp? :) Jeg tror mange kunne hatt nytte av en slik ordning/samarbeid. Det vil jo også kunne være kjekt for barna, som da får vært med venner :) 

Husk også at denne situasjonen er midlertidig. Den vil nok vare noen år. Men plutselig er barna store nok til å gå hjem alene fra skolen og være hjemme en liten stund alene før dere kommer hjem :) 

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig så forstår jeg ikke hva du klager på, mer presist . hvorfor du klager.  På meg så blåser du opp en ganske triviell hverdagshistorie til ufortjente dimensjoner. En hverdag svært mange står i, til dels sammen og til dels alene. Dere er midt inne syretesten hva forhold angår og det handler om å gi og ta, respektere, forvente, akseptere, diskutere, ettergi, tilby og være åpne og tydelige med hverandre på hva som funker og hva som justeres. Din historie, er for meg, en historie om noen justeringer. 
Det får dere til dersom dere snakker sammen. Vi aner ikke om din partner kjenner seg igjen i din beskrivelse, om han er helt enig, bare jatter med eller rykende uenig. 

Jeg synes dere kan fokusere på hva dere lykkes med, hvilke fordeler dere har (som fleksibilitet om morgenen) og hva dere liker før dere snakker om humpene og hva som må justeres. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Helt ærlig så forstår jeg ikke hva du klager på, mer presist . hvorfor du klager.  På meg så blåser du opp en ganske triviell hverdagshistorie til ufortjente dimensjoner. En hverdag svært mange står i, til dels sammen og til dels alene. Dere er midt inne syretesten hva forhold angår og det handler om å gi og ta, respektere, forvente, akseptere, diskutere, ettergi, tilby og være åpne og tydelige med hverandre på hva som funker og hva som justeres. Din historie, er for meg, en historie om noen justeringer. 
Det får dere til dersom dere snakker sammen. Vi aner ikke om din partner kjenner seg igjen i din beskrivelse, om han er helt enig, bare jatter med eller rykende uenig. 

Jeg synes dere kan fokusere på hva dere lykkes med, hvilke fordeler dere har (som fleksibilitet om morgenen) og hva dere liker før dere snakker om humpene og hva som må justeres. 

Takk! Det var litt det jeg trengte og høre egentlig. Vet mange er i samme situasjon, og føler ikke det var jeg som blåste det sånn opp. Ikke med meningen hvertfall.  Ønsket i forkant av dette innlegget og endre litt tankegang. Vil gjerne han skal jobbe litt mindre akkurat i denne småbarnsperioden, og det sårer meg nok litt at han ikke virker såå interessert i det, samtidig som han sier han gjerne kunne vært mer hjemme. Men nå har vi snakket litt ikveld, så får vi håpe på bedring. Eventuelt en aksept av at situasjonen er sånn.  

AnonymBruker
Skrevet

Huset raser nok ikke sammen om dere venter et år eller to med å bytte kledning. Er det noe dere er nødt til å ordne i huset som et tak som lekker kan dere vel betale noen for å gjøre jobben. 

Anonymkode: 115e3...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper mannen din tar deg seriøst i situasjonen også da! Det er viktig at du ikke blir for utslitt, alt hjemme skal ikke ligge på deg! Synes Luckiness sitt innlegg med forslag var kjempebra, og inneholdt masse tips å gå gjennom sammen etter hva som passer dere og ta i bruk for å innføre nye rutiner :)

Anonymkode: ddeab...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...