Gjest besserwesser Skrevet 9. juli 2017 #21 Skrevet 9. juli 2017 (endret) Medisinstudiene er relativt enkle med lav strykprosent. Medisinutdanningen er et smutthull for elever med svake karakter fra vgs. Opptakskrav: Rundt 3 i snitt fra vgs. Flere jeg kjenner har blitt tatt opp på medisinstudier i utlandet uten å ha bestått vgs. (strøket i enkelte fag enten pga fravær eller eksamen). Ergo - nesten alle som ønsker å studere medisin i utlandet kommer inn. Medisinstudier kan mao. være et svært smart valg hvis du ønsker deg god lønn og en sikker arbeidsplass. Alle medisinstudenter får seg jobb uavhengig av reelt faglig nivå - slik er det ikke i veldig mange andre bransjer. Legemangelen er stor og voksende. Jeg har ikke hørt om en medisinstudiet i utlandet som ikke har fullført på 6 år. De aller fleste fullfører med glans til tross for svake forkunnskaper. Endret 10. juli 2017 av besserwesser
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #22 Skrevet 9. juli 2017 3 minutter siden, besserwesser skrev: Medisinstudiene er relativt enkle med lav strykprosent. Medisinutdanningen er et smutthull for elever med svake karakter fra vgs. Opptakskrav: Rundt 3 i snitt fra vgs. Flere jeg kjenner har blitt tatt opp på medisinstudier i utlandet uten å ha bestått vgs. (strøket i enkelte fag enten pga fravær eller eksamen). Medisinstudier kan mao. være et svært smart valg hvis du ønsker deg god lønn og en sikker arbeidsplass. Alle medisinstudenter får seg jobb uavhengig av reelt faglig nivå - slik er det ikke i veldig mange andre bransjer. Legemangelen er stor og voksende. Jeg har ikke hørt om en medisinstudiet i utlandet som ikke har fullført på 6 år. De aller fleste fullfører med glans til tross for svake forkunnskaper. Sier en person som ikke studerer medisin eller har innsikt i hvordan det er å studere det i utlandet. Det er lett å gjennomskue. Anonymkode: a06ed...93f 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #23 Skrevet 3. januar 2019 Noen som er medisin student i Ungarn? Anonymkode: b5841...227
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #24 Skrevet 4. januar 2019 På 9.7.2017 den 23.26, Gjest besserwesser skrev: Medisinstudiene er relativt enkle med lav strykprosent. Medisinutdanningen er et smutthull for elever med svake karakter fra vgs. Opptakskrav: Rundt 3 i snitt fra vgs. Flere jeg kjenner har blitt tatt opp på medisinstudier i utlandet uten å ha bestått vgs. (strøket i enkelte fag enten pga fravær eller eksamen). Ergo - nesten alle som ønsker å studere medisin i utlandet kommer inn. Medisinstudier kan mao. være et svært smart valg hvis du ønsker deg god lønn og en sikker arbeidsplass. Alle medisinstudenter får seg jobb uavhengig av reelt faglig nivå - slik er det ikke i veldig mange andre bransjer. Legemangelen er stor og voksende. Jeg har ikke hørt om en medisinstudiet i utlandet som ikke har fullført på 6 år. De aller fleste fullfører med glans til tross for svake forkunnskaper. Dette tror jeg ikke noe på. Synes det er veldig rart at nesten alle i denne tråden mener medisinstudiet i utlandet er lett å komme seg gjennom. Det er det absolutt ikke. Er også ganske sikker på at det ikke er mulig å begynne å studere før alle fag fra vgs er bestått.. Anonymkode: 9255f...7fe 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #25 Skrevet 4. januar 2019 På 9.7.2017 den 23.26, Gjest besserwesser skrev: Medisinstudiene er relativt enkle med lav strykprosent. Medisinutdanningen er et smutthull for elever med svake karakter fra vgs. Opptakskrav: Rundt 3 i snitt fra vgs. Flere jeg kjenner har blitt tatt opp på medisinstudier i utlandet uten å ha bestått vgs. (strøket i enkelte fag enten pga fravær eller eksamen). Ergo - nesten alle som ønsker å studere medisin i utlandet kommer inn. Medisinstudier kan mao. være et svært smart valg hvis du ønsker deg god lønn og en sikker arbeidsplass. Alle medisinstudenter får seg jobb uavhengig av reelt faglig nivå - slik er det ikke i veldig mange andre bransjer. Legemangelen er stor og voksende. Jeg har ikke hørt om en medisinstudiet i utlandet som ikke har fullført på 6 år. De aller fleste fullfører med glans til tross for svake forkunnskaper. Dette stemmer på ingen måte. I mange land blir man kastet på hue og ræva rett ut hvis man ikke møter kravene - og kravene er høye. Hvis du tror kravene er lavere i utlandet enn i Norge, så tar du skammelig feil. I utlandet er det ofte ikke like vanskelig å komme inn på medisin som i Norge - men utfordringen er å komme seg gjennom studiet, også for dem som har svært gode karakterer fra videregående. For ja, noen stryker ut på grunn av svake forkunnskaper - men som regel er det ikke karakteren i nynorsk og historie som utgjør forskjellen, gitt. Forøvrig er det på ingen måte slik lenger at man er garantert jobb. Det er legemangel, ja, men det er stort sett mangel på spesialister. Man må jo ha jobbet i endel år før man blir spesialist... Anonymkode: adc96...660 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #26 Skrevet 4. januar 2019 Latterlig å lese når ikke-medisinstudenter sier at det er lett å gjennomføre studier i utlandet. Studerer selv i utlandet kjenner på presset. Veldig mange velger å gå år om igjen fordi det er jævlig hardt å fullføre. Anonymkode: 41042...e94 2
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #27 Skrevet 4. januar 2019 På 1.5.2016 den 17.28, AnonymBruker skrev: Erfaringer å dele på godt og vondt? Vurderer å søke medisin i Polen eller Tyskland/Ungarn. Anonymkode: f02b5...a45 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fra-legedrom-til-angstmareritt-i-polen-1.14310339
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #28 Skrevet 4. januar 2019 På 1.5.2016 den 17.28, AnonymBruker skrev: Erfaringer å dele på godt og vondt? Vurderer å søke medisin i Polen eller Tyskland/Ungarn. Anonymkode: f02b5...a45 https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/OnAz2E/Knallhard-konkurranse-for-ferske-leger
Pipaluk Skrevet 4. januar 2019 #29 Skrevet 4. januar 2019 Hvor mye koster medisinstudiet i utlandet. Jeg vet at man får penger fra lånekassa men hva med skolepenger? Jeg leste om norske medisinstudenter som uttalte at de hadde nærmest en halv million hvis ikke mer, i studielån
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #30 Skrevet 4. januar 2019 2 timer siden, Pipaluk skrev: Hvor mye koster medisinstudiet i utlandet. Jeg vet at man får penger fra lånekassa men hva med skolepenger? Jeg leste om norske medisinstudenter som uttalte at de hadde nærmest en halv million hvis ikke mer, i studielån Kommer ann på hvilken skole du går på. I Praha er det vel opp til ca 100 000 kr. I Martin i Slovakia ca 75 -80 000 per år. Dette er skolepenger som man slipper å betale hvis man er student i Norge eller i Danmark. Så det er dyrt å studere medisin i utlandet (med unntak av de nordiske landene).
Pipaluk Skrevet 4. januar 2019 #31 Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, Serafin skrev: Kommer ann på hvilken skole du går på. I Praha er det vel opp til ca 100 000 kr. I Martin i Slovakia ca 75 -80 000 per år. Dette er skolepenger som man slipper å betale hvis man er student i Norge eller i Danmark. Så det er dyrt å studere medisin i utlandet (med unntak av de nordiske landene). Hvor mye får man låne fra kassa? Er det et tak der?
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #32 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Hvor mye får man låne fra kassa? Er det et tak der? https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Utland/Hvor-mye/Stotte-til-skolepenger/skolepenger-utenfor-norden/ Hvis du har tenkt å studere i utlandet så bør man gjennomføre studiet. Hvis ikke så sitter man igjen med bare masse gjeld til Lånekassa og ingen papirer på utdanning som fører til en jobb... 1
Pipaluk Skrevet 4. januar 2019 #33 Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, Serafin skrev: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Utland/Hvor-mye/Stotte-til-skolepenger/skolepenger-utenfor-norden/ Hvis du har tenkt å studere i utlandet så bør man gjennomføre studiet. Hvis ikke så sitter man igjen med bare masse gjeld til Lånekassa og ingen papirer på utdanning som fører til en jobb... Har heldigvis valgt et annet felt og har fullført, men noen års forsinkelser. Tenker med skrekk og gru på hvordan det hadde gått å bli alvorlig syk midt i studieløpet og måtte avbryte. Da hadde jeg hatt dritmye gjeld som var helt bortkastet.
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #34 Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, Pipaluk skrev: Har heldigvis valgt et annet felt og har fullført, men noen års forsinkelser. Tenker med skrekk og gru på hvordan det hadde gått å bli alvorlig syk midt i studieløpet og måtte avbryte. Da hadde jeg hatt dritmye gjeld som var helt bortkastet. Hvis du har blitt syk underveis så er det egne regler for det og man har visse rettigheter. Det er Lånekassa kan faktisl omgjøre en del av lånet om til stipend hvis man får en sykmelding fra fastlegen. Det er verre hvis man får kalde føtter halvveis i studiet og har lyst til å slutte. Da sitter man igjen med flere hundre tusen kroner i gjeld til staten og ingen grad /papirer på fullført utdanning. Det er trasig å betale tilbake da.
Pipaluk Skrevet 4. januar 2019 #35 Skrevet 4. januar 2019 22 minutter siden, Serafin skrev: Hvis du har blitt syk underveis så er det egne regler for det og man har visse rettigheter. Det er Lånekassa kan faktisl omgjøre en del av lånet om til stipend hvis man får en sykmelding fra fastlegen. Det er verre hvis man får kalde føtter halvveis i studiet og har lyst til å slutte. Da sitter man igjen med flere hundre tusen kroner i gjeld til staten og ingen grad /papirer på fullført utdanning. Det er trasig å betale tilbake da. Vet du om de er like greie når det er studier utenlands? Jeg vet ikke om skolepengene går av studielånet eller egen pot. Jeg tenkte faktisk litt på å studere medisin utenlands da jeg var yngre. Jeg er veldig glad for at det bare ble med tanken. Jeg hadde ikke klart å fullføre det.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #36 Skrevet 4. januar 2019 48 minutter siden, Serafin skrev: Hvis du har blitt syk underveis så er det egne regler for det og man har visse rettigheter. Det er Lånekassa kan faktisl omgjøre en del av lånet om til stipend hvis man får en sykmelding fra fastlegen. Det er verre hvis man får kalde føtter halvveis i studiet og har lyst til å slutte. Da sitter man igjen med flere hundre tusen kroner i gjeld til staten og ingen grad /papirer på fullført utdanning. Det er trasig å betale tilbake da. Ja, og det er spesielt vanskelig når man går lange profesjonsstudier som medisin, veterinær, tannlege og lignende - hvor det ofte er umulig å avslutte halvveis med en bachelorgrad som man evt senere kan bygge på med noe annet, eller bruke til noe som den er. En avbrutt profesjonsutdanning gir deg absolutt ingen ting. Fallhøyden blir derfor stor. Man bør droppe ut tidlig - eller fullføre. Anonymkode: adc96...660 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #37 Skrevet 4. januar 2019 29 minutter siden, Pipaluk said: Vet du om de er like greie når det er studier utenlands? Jeg vet ikke om skolepengene går av studielånet eller egen pot. Jeg tenkte faktisk litt på å studere medisin utenlands da jeg var yngre. Jeg er veldig glad for at det bare ble med tanken. Jeg hadde ikke klart å fullføre det. Jeg hadde forsikring via gjensidige da jeg reiste ett semester utenlands. Den dekket opptil 100 000 kr i skolepenger ved avbrutt studie. Anonymkode: e1b99...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #38 Skrevet 4. januar 2019 32 minutter siden, Pipaluk skrev: Vet du om de er like greie når det er studier utenlands? Jeg vet ikke om skolepengene går av studielånet eller egen pot. Jeg tenkte faktisk litt på å studere medisin utenlands da jeg var yngre. Jeg er veldig glad for at det bare ble med tanken. Jeg hadde ikke klart å fullføre det. Hvis du må avslutte studiene pga sykdom, vil du uansett sitte igjen med lånet du tok opp før du ble sykmeldt (som må til hvis du skal få omgjort lån til stipend). Med mindre du blir så syk at du blir ufør. Om man kan få ettergitt lån for skolepenger ved sykdom, vet jeg ikke. Uansett er det ikke skolepengene ved ett semester som vil veie så tungt når man avslutter et studium halvveis. Om man sitter igjen med 350k eller 400k for et studium man ikke klarte å fullføre er ikke det som utgjør forskjellen Anonymkode: adc96...660 1
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #39 Skrevet 4. januar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du må avslutte studiene pga sykdom, vil du uansett sitte igjen med lånet du tok opp før du ble sykmeldt (som må til hvis du skal få omgjort lån til stipend). Med mindre du blir så syk at du blir ufør. Om man kan få ettergitt lån for skolepenger ved sykdom, vet jeg ikke. Uansett er det ikke skolepengene ved ett semester som vil veie så tungt når man avslutter et studium halvveis. Om man sitter igjen med 350k eller 400k for et studium man ikke klarte å fullføre er ikke det som utgjør forskjellen Anonymkode: adc96...660 https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå