Gå til innhold

noen som veier over 100 kg??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier 128kg, 162 høy. 

Frokost: ingenting
Lunsj: ingenting
Middag: ensidig kosthold. Spaghetti, lasagne, pasta retter, svinekjøtt med chips. Lite grønnsaker, går mye pasta. 
Kveldsmat: ingenting. 
Drikke: Brus - ikke noe annet. Sjokomelk en sjeldent gang. Drikker 1-2 storflasker (1,5l) brus vær dag. 

Jeg har en lang historie med mat og kosthold. Jeg hopper over måltider ofte, alt for ofte. F.eks jeg kan spise en halv pose potetgull til middag, i stedet for normal mat. En sjeldent gang spiser jeg til jeg spyr, altså stappmett. Ca 1 gang i måneden. Og da hopper jeg over middag dagen etter. Fordi jeg er fortsatt mett etter dagen før. 

"det er ikke mulig! du må spise mer enn det". Nei, jeg gjør ikke det, ja det er mulig. 
Jeg veide 102kg.. gikk ned 15 kg ved et uhell. Jeg prøvde ikke en gang, spiste bare frokost vær dag + middag. Så ble jeg syk, spiste ikke mye og hoppet over måltid hele tiden. Så kom jeg meg opp på føttene og kom meg opp til "normalt". Altså middag, ikke noe annet. Da gikk vekten opp det doble av det jeg tok av i utgangspunktet. Normalt ifølge ernæringsfysiologen. 

Har spurt om råd her på KG før, men får bare høre at jeg lyver, det er ikke mulig blabla. 
Det er mulig! Hvorfor skal jeg lyve?! Jeg veier snart 130kg for svarte, hva vinner jeg på å lyve?! ingenting! 
Mat er et mareritt. Folk ser på meg og tenker at jeg spiser fra morgen til kvelds. Jeg gruer meg til middag, jeg hater mat!
Min drøm er å få satt inn en slange i magen, slik at jeg slipper å spise igjen. 
Kan ofte bytte ut mat med godteri som potetgull eller is. 

Har slitt med mat siden barneskolen. Startet med at jeg ikke spiste flere dager i strekk. Eneste som holdt meg oppe var brus. Jeg har vært avhengig av brus siden jeg var 2 år!! Fikk brus fra jeg var 9 måneder gammel. Hater mamma for det, det er noe jeg aldri kan tilgi henne for. 
Jeg kunne gå 4 dager uten mat, uten å føle sult. Spiste fordi jeg måtte. Så kunne jeg få "anfall" hvor jeg spiste vær dag, bare middag, i en liten periode. Så tilbake til dager uten mat. osv osv. 
Jeg blir ikke sulten, jeg går rett over til å kollapse etter noen dager uten mat. 



 

Anonymkode: 4bb8b...8d2

Uff så trist. Mat kan virkelig være noe herk! Tenker ofte på ar usunt mat burde ikke vært lov å selge! Feks brus som du sier. Skjønner du er sur på din mor. Vet ikke om det var spesielt men jeg synes det var spesielt at hun gav deg brus så tidlig. Skal ta dette til meg så når jeg en gang får barn så skal jeg lære dem mye om mat!

Anonymkode: bfebb...b19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man veier over 100 kg betyr ikke det at man er overvektig. Typen veier 103 kg, og er ikke mye fett på den kroppen...

Anonymkode: ea4ba...847

Neida forklarte meg litt dårlig. Mente de med masse fett. 

Anonymkode: bfebb...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 103 kg på det meste. Så  ble jeg syk og gikk ned 8 kg pga det. Det ble egentlig motivasjonen min for å fortsette. Så nå er jeg på vei nedover.

Jeg hadde et dårlig kosthold, med mye godteri. Porsjonene var i tillegg store, spiste meg overmett. Hadde jeg stoppet når jeg var passe mett, som jeg gjør nå, så hadde det nok vært mye bedre.

Jeg koste meg hver kveld med noe godt, klarte ikke å sitte foran tv'en uten å putte noe i munnen. Er glad i frukt og grønt også, så spiste/spiser mye av det. Men det kom bare i tillegg til det usunne.

Anonymkode: 42712...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide 103 kg på det meste. Så  ble jeg syk og gikk ned 8 kg pga det. Det ble egentlig motivasjonen min for å fortsette. Så nå er jeg på vei nedover.

Jeg hadde et dårlig kosthold, med mye godteri. Porsjonene var i tillegg store, spiste meg overmett. Hadde jeg stoppet når jeg var passe mett, som jeg gjør nå, så hadde det nok vært mye bedre.

Jeg koste meg hver kveld med noe godt, klarte ikke å sitte foran tv'en uten å putte noe i munnen. Er glad i frukt og grønt også, så spiste/spiser mye av det. Men det kom bare i tillegg til det usunne.

Anonymkode: 42712...e21

Må bare legge til en ting. Selv om vekta gikk over 100 kg så var jeg ikke ekstremt feit av utseende. Ja, selvfølgelig var jeg overvektig og det syntes. Men ikke sånn man ser fra USA. Jeg er ikke høy, faktisk bare 160, men legen min trodde ikke på meg når jeg sa jeg veide 100 kg, måtte bevise det. Så jeg bærer vekta godt. Når jeg var yngre og veide ca 85 kg så så jeg normalvektig ut.

Anonymkode: 42712...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg spiser mer enn de fleste av dere over 100 kg, men er 174 cm og 60 kg, altså slank på grensen til tynn. Spiser også kaker og godteri flere ganger i uka, men har ikke bil og bor i 4.etg uten heis. Jeg er svært aktiv i hverdagen, kanskje det er her nøkkelen ligger? 

Anonymkode: f36e6...5b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om ekstrem overvekt er ikke 100 kg så veldig mye. De fleste som veier rundt 100 kg ser overvektige ut, men er langt fra slike tilstander som er vist på tv fra usa. 
Og som en påpeker lenger opp, så er det stor forskjell på en som er 160 og 100 kg, og en som er 175 og 100 kg.
Min venninne er rett over 100 kg, men hun ser ikke tykk ut, hun er høy og bærer kg bra.
Disse du ser på tv, de fleste av dem ligger fra 150 og oppover. 

Anonymkode: 63f5f...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier 128kg, 162 høy. 

Frokost: ingenting
Lunsj: ingenting
Middag: ensidig kosthold. Spaghetti, lasagne, pasta retter, svinekjøtt med chips. Lite grønnsaker, går mye pasta. 
Kveldsmat: ingenting. 
Drikke: Brus - ikke noe annet. Sjokomelk en sjeldent gang. Drikker 1-2 storflasker (1,5l) brus vær dag. 

Jeg har en lang historie med mat og kosthold. Jeg hopper over måltider ofte, alt for ofte. F.eks jeg kan spise en halv pose potetgull til middag, i stedet for normal mat. En sjeldent gang spiser jeg til jeg spyr, altså stappmett. Ca 1 gang i måneden. Og da hopper jeg over middag dagen etter. Fordi jeg er fortsatt mett etter dagen før. 

"det er ikke mulig! du må spise mer enn det". Nei, jeg gjør ikke det, ja det er mulig. 
Jeg veide 102kg.. gikk ned 15 kg ved et uhell. Jeg prøvde ikke en gang, spiste bare frokost vær dag + middag. Så ble jeg syk, spiste ikke mye og hoppet over måltid hele tiden. Så kom jeg meg opp på føttene og kom meg opp til "normalt". Altså middag, ikke noe annet. Da gikk vekten opp det doble av det jeg tok av i utgangspunktet. Normalt ifølge ernæringsfysiologen. 

Har spurt om råd her på KG før, men får bare høre at jeg lyver, det er ikke mulig blabla. 
Det er mulig! Hvorfor skal jeg lyve?! Jeg veier snart 130kg for svarte, hva vinner jeg på å lyve?! ingenting! 
Mat er et mareritt. Folk ser på meg og tenker at jeg spiser fra morgen til kvelds. Jeg gruer meg til middag, jeg hater mat!
Min drøm er å få satt inn en slange i magen, slik at jeg slipper å spise igjen. 
Kan ofte bytte ut mat med godteri som potetgull eller is. 

Har slitt med mat siden barneskolen. Startet med at jeg ikke spiste flere dager i strekk. Eneste som holdt meg oppe var brus. Jeg har vært avhengig av brus siden jeg var 2 år!! Fikk brus fra jeg var 9 måneder gammel. Hater mamma for det, det er noe jeg aldri kan tilgi henne for. 
Jeg kunne gå 4 dager uten mat, uten å føle sult. Spiste fordi jeg måtte. Så kunne jeg få "anfall" hvor jeg spiste vær dag, bare middag, i en liten periode. Så tilbake til dager uten mat. osv osv. 
Jeg blir ikke sulten, jeg går rett over til å kollapse etter noen dager uten mat. 



 

Anonymkode: 4bb8b...8d2

Huff, det skal ikke være lett.

Men jeg tror deg. Du får antagelig i deg så mye kalorier i fra brusen at du klarer å opprettholde vekten selv om du spiser lite og få måltider.

Anonymkode: 63f5f...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må bare legge til en ting. Selv om vekta gikk over 100 kg så var jeg ikke ekstremt feit av utseende. Ja, selvfølgelig var jeg overvektig og det syntes. Men ikke sånn man ser fra USA. Jeg er ikke høy, faktisk bare 160, men legen min trodde ikke på meg når jeg sa jeg veide 100 kg, måtte bevise det. Så jeg bærer vekta godt. Når jeg var yngre og veide ca 85 kg så så jeg normalvektig ut.

Anonymkode: 42712...e21

Samme her, ingen som tror meg når jeg sier jeg veier 110 :)

Anonymkode: 94a2f...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt kosthold men litt lite grønnsaker kanskje. Også tåler jeg ikke hvete så blir en del grove produkter.

Men jeg gikk opp pga depresjon og trøstespising en periode, og medisiner som gjorde at jeg la på meg nesten 20 kg på 6 mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger sykdom bak, ja. Men fronter ikke akkurat det, for vi har jo fra solide kilder (diverse kommentarfelt og fora) at er du feit, så er du feit fordi du trøkker trynet fult av drittmat :-)

Med det matinntaket står vekta stille, håper den skal bevege seg nedover nå som det går an å ta ut sykkelen og bruke den eller gå til jobb :-)

Anonymkode: 3f6c4...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før veide jeg over 100 kg. Jeg spiste my junk food. Mye Mc donalds og Pizza. I tillegg spiste jeg store porsjoner med middag, i tillegg til store lunsjer. Spiste så og si aldri frokost. Når jeg spiste sunt, som f.eks sushi og laks osv, spiste jeg fremdeles altfor store porsjoner.  I tillegg spiste jeg sikkert ostepop og sjokolade minst annenhver dag. Hadde null kontroll på kaloriinntak. Hvis du hadde spurt meg for et år siden om hvorfor jeg var feit, hadde jeg garantert skyldt på gener, siden jeg selv mente at jeg hadde et "normalt" kosthold. Nå som jeg har gått ned 40 kg, innser jeg at jeg absolutt, på ingen måte hadde et normalt kosthold.

Idag spiser jeg normalt, og går nedover mot målvekten min. Jeg spiser fremdeles kake og godis i ny og ne. Men da er det snakk om spesielle anledninger. Kjøper aldri godteri på matbutikken lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så lysst til å hjelpe dere når jeg leser dette! Vise dere gleden ved god mat og aktivitet, og hvor mye dere fortsatt kan kose dere mens dere likevel veier normalt. Jeg elsker mat, og er temmelig aktiv, men ikke fanatisk. Alkohol (innenfor rimelighetens grenser) koser jeg meg med ofte. Spiser stort sett hva jeg vil, også potetgull og smågodt. Men, jeg har mye tid, og bruker nok minst en time hver dag på matlaging. Har ikke bil, og går mye, trener (lav til middels intensitet) ca. 1 time 3-7 ganger i uka. 

Jeg slanket en venninne en gang som hadde prøvd alt, hun var helt sikker på at det ikke kom til å fungere. Det funket som fy, uten at hun måtte gå sulten. Tenk, fordelen med å veie så mye som dere gjør, er at med bare bittesmå forandringer kan dere merke kjempeforandringer fort! Tenk, en kg i uka er 52 kg i året! Begynn med å gå 1 time hver dag, eller f.eks sykle til jobben....hvis dere drikker 1.5 liter brus daglig, kutt til 0.5, eller bytt til vann med smak. Spiser dere en pose potetgull daglig, bytt ut med superchips f.eks, spis en halv pose i stedet for en hel osv. Hva med svømming? Deilig, lite belastning på leddene.

Begynn å spise grønn salat før/sammen med middag (i tillegg til vanlig tilbehør sef), smaker deilig og man føler seg litt mettere....her er en oppskrift på dressing: 1 teskje sennep, 1 teskje honning (eller sukker), 1 kork balsamicoeddik (eller hvilken som helst eddik), 1 fedd hvitløk, litt pepper og 1 teskje olivenolje. Rist i et glass, tøm over salaten (en vanlig isberg salat eller en pose med ferdigvasket hvis du er lat). Denne er avhengighetsskapende.

Spis så mye frukt dere vil (ikke hør på fanatikere som sier at man blir feite av frukt). 

Og, viktigst av alt, ikke vær fanatisk, ikke tenk at dere skal bli helt perfekt. Det gjør ikke noe å kose seg i blandt, man trenger ikke kalle det en sprekk en gang. Ikke når målet ikke er å bli fitnessmodell, men å være sunn og ha en kropp som ikke er tung å drasse på.

 

Anonymkode: 50e33...ec9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei ned fra 105 kg nå og jeg vet hvorfor jeg var så stor.

Jeg spiste ostesmørbrød hver kveld. Med Cheddar, salami og norwegia. Jeg har en aktiv jobb, men mat smaker godt på tur, så jeg kunne gjerne spise fire-fem brødskiver til lunsj. I tillegg gikk det i tre poser potetgull i helgene og gjerne en stor sjokolade. 

Egentlig rart jeg ikke er blitt større.

Anonymkode: 0366d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm.... Jeg spiser mer enn de fleste av dere over 100 kg, men er 174 cm og 60 kg, altså slank på grensen til tynn. Spiser også kaker og godteri flere ganger i uka, men har ikke bil og bor i 4.etg uten heis. Jeg er svært aktiv i hverdagen, kanskje det er her nøkkelen ligger? 

Anonymkode: f36e6...5b5

Vi får nok ikke hele sannheten her. Om noen spurte meg hva jeg spiste da jeg var overvektig, så ville jeg nevnt de regelmessige måltidene med sunn mat jeg spiste i ukedagene, og ikke hele pizzaen jeg spiste alene på lørdag eller 200 grams melkesjokoladen jeg fortærte i bilen på vei hjem fra jobb....

Anonymkode: 363f4...c7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får nok ikke hele sannheten her. Om noen spurte meg hva jeg spiste da jeg var overvektig, så ville jeg nevnt de regelmessige måltidene med sunn mat jeg spiste i ukedagene, og ikke hele pizzaen jeg spiste alene på lørdag eller 200 grams melkesjokoladen jeg fortærte i bilen på vei hjem fra jobb....

Anonymkode: 363f4...c7e

Syns ikke det så ut som folk flest i denne tråden sa noenting om sunn mat hele uka og ikke skjønte hvorfor det var overvekt heller... 

Hvis du leser tråden så ser du at det er feil mat og/eller ensidig mat og/eller for lite mat kombinert med kaker og brus eller godteri. 

Det er ingen her som har prøvd å si at de spiser bare riktig mat. Jeg tror ingen i denne tråden lyver om hva de spiser eller ikke spiser. 

Jeg tror det er altfor mye fokus på å spise mindre og trene mer, for jeg tror det er feil for mange. Tror heller det blir riktigere å si spis riktigere og tren riktig. 

Anonymkode: 5f236...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 100, men står på stedet hvil siden jeg spiser det jeg vil kalle et veldig variert kosthold (selv om det inneholder litt halvfabrikata og raske løsninger). Jeg er stor fordi jeg har en sykdom og kan rett og slett ikke gå ned uten at medisinen blir optimal, noe det er vanskelig å få fra fastleger.

Jeg har alarmer som forteller når jeg skal spise sånn at jeg ikke spiser for ofte, men må spise med ca 2-3 timers mellomrom. Jeg spiser vanlige brødskiver til frokost og lunsj og det er 2.5 timer mellom dem. Middag lager jeg 2 timer etter lunsj, for det tar som regel rundt en halvtime. Alt etter når på kvelden jeg spiste middag, spiser jeg kvelds 1.5-2 timer etter det og det skal ideelt være brødskiver igjen, men det blir ofte noe mer usunt jeg har liggende. Lørdag spiser jeg litt mer usunt og litt utover kvelden.

Middag lager jeg etter et system som baserer seg på middager jeg finner på nettet og som jeg legger inn i en middagskalender, med fisk mandag og torsdag. Dermed blir det ok variasjon og lett å handle to ganger i uken uten å overdrive ekstrakjøp.

Skulle gjerne gått mer for å veie opp for den usunne delen av maten, men sykdommen hindrer meg i det. Handleturene er i grunnen nok gåing for meg.

Anonymkode: 17a94...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 30.4.2016 at 12.35, Herr Heftig skrev:

De som er som veier over 100 kg og har høy fettprosent vil jeg tippe har blitt det av godteri/brus/boller. Mange overvektige har et helt normalt kosthold, bare at mengden er tilpasset deres nåværende vekt, mens de i utgangspunktet skaffet seg den ekstra vekten gjennom f.eks godteri.

Er man over 190 høy og mann så er man nesten litt undervektig om man ikke veier rundt 100kg.

Består deres kosthold veldig mye av høyglykemiske karbohydrater så er det ofte at de faktisk ikke eter totalt sett så mange flere kalorier enn normale heller.  

Anonymkode: 3bb6b...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man over 190 høy og mann så er man nesten litt undervektig om man ikke veier rundt 100kg.

Består deres kosthold veldig mye av høyglykemiske karbohydrater så er det ofte at de faktisk ikke eter totalt sett så mange flere kalorier enn normale heller.  

Anonymkode: 3bb6b...01b

Det var derfor jeg skrev "over 100kg og har høy fettprosent"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser helt normal mat, men i for store mengder når jeg først spiser. Siden jeg har en del ekstra og innimellom et veldig lavt aktivitetsnivå, så kan jeg fint gå veldig lenge mellom måltidene. Noen dager spiser jeg alle måltid jeg burde, men ofte blir det bare ett måltid om dagen. Jeg klarer ikke spise frokost til vanlig, for kroppen min trenger minst 2 timer å våkne. Slik har det vært siden barneskolen da jeg var normal. Ofte blir det ikke lunsj, og da blir det en alt for stor middag. Så kommer en til kvelds, noe jeg også spiser veldig sjeldent. Da kan det bli en skive, noe frukt eller en yoghurt. Det kan også bli for mye godis i perioder, men der har jeg perioder hvor jeg ikke spiser noe også. Alt varierer for mye, og det er noe av det som gjør at jeg er min størrelse. 

Anonymkode: 8bd11...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager en sunn smoothie om morningen, spiser som regel lite eller en banan mellom frokost og lunsj.

Til lunsj blir det en bolle salat og en brødskive med grov leverpostei.

Mellommåltid: frukt og store mengder kaffe.

Middag kan være så mangt. Spiser aldri junkfood og alltid hjemmelaget, men ikke nødvendigvis dødssunt heller.

Spiser sjeldent noe til kvelds. 

Drikker stort sett bare vann. Aldri brus.

Anonymkode: 19258...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...