Gå til innhold

kan lite mat gi økt angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en veldig stresset situasjon. Jeg har gått fra å være null yrkesaktiv til å ha jobb tre dager i uka. Det er jobber hvor jeg må være sosial og være i fokus hele tiden.

i perioder hvor jeg er stresset så spyr jeg om morgenen. I går var jeg såpass gira eller stresset at jeg knapt klare å spise noe mer enn frokost. I dag tidlig skulle jeg ha et viktig møte men da var angsten så stor at jeg måtte avlyse det. Skyldte på sykdom istedet.

Det å avlyse pga angst, ga meg jo enda mer angst. Jeg kan jo ikke fortsette slik fremover. Da får jeg angst pga angsten.

Merker dere at dere kan bli mer skjelven og stresset hvis dere har fått i dere lite mat?

Anonymkode: bd6c8...b05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis jeg ikke spiser regelmessig får jeg mye mer uro/ angst. Jeg har slitt med massiv angst i mange år. Mye bedre i dag. Å spise regelmessig og sunt hjelper, gode søvnrutiner etc etc. Men mest av alt hjelper det å lære seg å stresse ned. Kognitiv terapi er supert.

Ta det med ro, ikke legg lista så høyt, stress ned. Hvis ting ikke blir perfekt, så tenker jeg bare "pyttsann, det var ingen som daua". Det perfekte er ut.

Lykke til:-)

Anonymkode: b023b...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk:)

Jeg er perfeksjonist og stiller store krav til meg selv, hvis noe ikke går etter planen så føler jeg meg med ett veldig mislykket og som en lettvekter. Jeg er også redd for at jeg vil miste oppdrag hvis jeg fremstår som for sårbar også.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må spise jevnlig. 

Og trene, spesielt i perioder hvor jeg er mer engstelig. 

Type 3-4 ganger i uka med trening, samt spise og sørge for at vitaminnivå er bra. 

Anonymkode: abe81...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du øker stresset i kroppen med å ikke spise. Søvn, mat, trening justerer ned uro/stress i kroppen. 

Anonymkode: bcc42...837

Skrevet

Ja det kan man. Mat som holder blodsukkeret stabilt er alfa og omega hvis man er plaget med det.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk:)

Jeg er perfeksjonist og stiller store krav til meg selv, hvis noe ikke går etter planen så føler jeg meg med ett veldig mislykket og som en lettvekter. Jeg er også redd for at jeg vil miste oppdrag hvis jeg fremstår som for sårbar også.

Skjønner hva du mener, har vært der selv, helt til jeg gikk i veggen med et brak. Men husk "Det perfekte må ikke bli det godes fiende". Det gode er godt nok. Men det er en øvelsessak. Tips til god bok "Uperfekt" med Brene Brown. Hun tar opp nettopp disse tingene, bl.a det å tåle å vise seg sårbar.

Anonymkode: b023b...be9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en veldig stresset situasjon. Jeg har gått fra å være null yrkesaktiv til å ha jobb tre dager i uka. Det er jobber hvor jeg må være sosial og være i fokus hele tiden.

i perioder hvor jeg er stresset så spyr jeg om morgenen. I går var jeg såpass gira eller stresset at jeg knapt klare å spise noe mer enn frokost. I dag tidlig skulle jeg ha et viktig møte men da var angsten så stor at jeg måtte avlyse det. Skyldte på sykdom istedet.

Det å avlyse pga angst, ga meg jo enda mer angst. Jeg kan jo ikke fortsette slik fremover. Da får jeg angst pga angsten.

Merker dere at dere kan bli mer skjelven og stresset hvis dere har fått i dere lite mat?

Det korte svaret er: Ja, det kan det.

Jeg ser at du skriver at du må være sosial og være i fokus hele tiden på jobb. Nå vet jeg ikke helt hvilken jobb det er snakk om,men du har gjerne anledning til toalettpauser? Bruk dem! Pust ut, slapp av i ansiktet og i kjeven( vet ikke hvordan det er med deg, men jeg merker at jeg blir helt anspent i ansiktet når angsten herjer, kanskje den setter seg et helt annet sted hos deg). Og sørg for å få så mye hvile og "pause" fra det som stresser deg som mulig. Det virker som du er inne i en ond sirkel etter hva jeg leser i hovedinnlegget. Jeg håper så inderlig at du kommer deg ut av den. Som flere er inne på: Ikke legg lista så høyt,senk kravene til deg selv. Verden går ikke under selv om ikke ting blir perfekt. Håper du får det bedre, og sender deg gode tanker og  litt ekstra matlyst :)

Anonymkode: bc3e6...f93

Skrevet

Tviler, faktisk har jeg blitt anbefalt å faste en dag hvis jeg har mye angst. Da får man mindre angst. Logisk egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...