merterje Skrevet 29. april 2016 #1 Skrevet 29. april 2016 Jeg har vært matforgiftet. Det begynte i påsken. Jeg fikk ikke bekreftet det før etter påske av legen. For i påsken gikk det trill rundt. Jeg hadde spesielt magesmerter, men også smerter i hele kroppen, og det gikk helt surr i tankene. Jeg følte nesten som om jeg ble helt gal. Jeg trodde først at det kunne være smerter i kroppen da jeg trener ganske mye. Men heldigvis fant fastlegen ut at jeg var matforgiftet. Jeg har nesten kastet all mat i kjøleskapet, og begynt med Fjordland. Så nå går det bra med magen og en hel middag. Tatt av meg 5 kg, men nå er appetitten i orden og også fordøyelsen. Legen mener jeg skulle tatt kontakt tidligere, kanskje har jeg da fått bedre hjelp, kanskje innleggelse. Det var nesten skummelt når det stod på i påsken. Det var slik at jeg nesten ikke visste helt hva jeg foretok meg. Hode var også påvirket. Men heldigvis er jeg nå mye mye bedre. Noen som har opplevd noe av det samme.
Tekopper Skrevet 29. april 2016 #2 Skrevet 29. april 2016 Ja? Er kjipt når det pågår, men blir bra på noen dager. Å leve på Fjordland virker litt unødvendig.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #3 Skrevet 29. april 2016 Hvorfor leve på Fjordland? Er det ikke bare å begynne å lage vanlig mat igjen? Anonymkode: 21894...30b
Luckiness Skrevet 29. april 2016 #4 Skrevet 29. april 2016 Begyn å lag ordentlig mat igjen! Dersom du tror dine matkunnskaper har ført til matforgifting anbefaler jeg deg å søke på nettet eller kjøpe en bok som handler om riktig håndtering av mat Husk at Fjordland også kan føre til matforgiftning dersom den ikke håndteres på en god måte. F.eks. hvis det er pasta og den ikke varmes godt nok, lar den stå lunken på kjøkkenbenken en stund før du spiser o.l.
Million Skrevet 29. april 2016 #5 Skrevet 29. april 2016 (endret) Vask alt på kjøkkenet ditt, bruk Klorin og drep bakteriene. Vask i ordentlig varmt vann (kokende) alt av skjærekniver og bestikk og ikke minst skjærefjølen. Du kan ha hatt f.eks. rå kylling i kontakt med skjærefjølen, og så lagt grønnsaker eller frukt på den etterpå. De blir da smittet med det som kyllingen (for eksempel) har hatt av bakterier, men f.eks. frukt varmebehandles jo ikke sånn som kyllingen eller annet kjøtt. Varmebehandling dreper en del bakterier, og kommer den typen bakterier på varer som ikke kokes eller stekes, lever de videre inne i kroppen din med de følger det får.... Det er veldig viktig å bruke separate kniver på varer som skal varmebehandles og de som ikke skal det. F.eks. kutter man salathodet med en kniv, og kjøttet med en helt annen. Helst skal man bytte skjærefjøl mellom også, men iallfall vaske den godt i mellom de ulike varegruppene. Å slurve med dette kan gi matforgiftning. Mange har to skjærefjøler, en for kjøtt og varer som skal varmebehandles, og en annen for frukt og grønt eller varer som IKKE skal varmebehandles. Det er en fordel om de to skjærefjølene enten er merket, eller forskjellige å se til, så man ikke blander dem sammen og tar feil. Endret 29. april 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #6 Skrevet 29. april 2016 Ble matforgiftet på hotell. Hjemme har jeg aldri opplevd det, fordi jeg lukter og ser på maten før jeg spiser den. Er også opptatt at det blir skikkelig varmebehandlet. unødvendig å gå på fjordland. Anonymkode: 40abf...c39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå