Gå til innhold

Noen som har operert ut visdomstann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opperert ut en visdomstann nede og lurer på om noen har noe forlsag til hva jeg kan spise? spiste alle supper liksom? jeg føler at det går bra å spise annen mat, men er usikker siden alle sier de bare spiste supper og det står "spis myk mat" på et ark fra legen. Legger annen mat seg i såret eller går det bra? 

Anonymkode: 56e47...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiste som før, bare tregere og mer forsiktig. Så ingen grunn til å leve på supper og yoghurt når annen mat gikk ned smertefritt uansett. Bare vær forsiktig hvis noe er hardt og "skarpt" slik at det kan på en måte stikke ned i såret hvis du bommer og ikke treffer biten med tennene i stedet. Det gjør vondt, haha.

Anonymkode: 6a2e6...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tygg på den andre siden. Myk mat er fordi du ikke skal få hard og skarp mat nedi/borti såret. Spise det som du har lyst på. Og skyll munnen godt med drikke/vann etter at du har spist. 

Anonymkode: 05872...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg for brød med hele korn, det gjør vondt! 

Det er lurt å velge kokte grønnsaker heller enn rå til middag frem til såret har grodd litt.

Ikke spis popcorn, for hvis de skallbitene setter seg i såret er det veldig vanskelige å få bort.

 

Anonymkode: a7f59...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass deg for brød med hele korn, det gjør vondt! 

Det er lurt å velge kokte grønnsaker heller enn rå til middag frem til såret har grodd litt.

Ikke spis popcorn, for hvis de skallbitene setter seg i såret er det veldig vanskelige å få bort.

 

Anonymkode: a7f59...24c

Takk for tips! 

Anonymkode: 56e47...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste en del pasta retter, og ris. Gjerne med kjøttdeig, ostesaus osv. Bare pass på at maten er litt myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert ut to visdomstenner, og kan ikke huske at jeg spiste så veldig annerledes enn normalt. Litt myk mat i starten bare... sånn supper/pasta/grøt etc. Ellers tygg på motsatt side av der du har operert, så unngår du at matrester legger seg i såret. Man har den gropen ganske lenge, og det føles litt rart en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere forresten vondt etterpå? Hvis ja, når?  Er på andre dagen nå og har ikke hatt noe smerter (tatt tabletter for å forebygge da), men litt redd for at det plutselig smeller! Så mange som sier det er så vondt etterpå. 

Anonymkode: 56e47...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut visdomstann i underkjeven for tre uker siden. Til å begynne med drakk jeg smoothies, spiste suppe og annen mat jeg slapp å tygge. Deretter gikk jeg over på pasta og lignende mat. Etterhvert kunne jeg tygge fint på den siden hvor jeg ikke hadde operert, og da gikk det meste av mat fint. Unngikk mat med skarpe kanter, og mat hvor jeg trengte å gape høyt (for eksempel var hamburger lite aktuelt). 

Hadde vondt i ca 10 dager, men det gav seg med en gang jeg hadde tatt stingene som ikke hadde forsvunnet av seg selv, på etterkontrollen. Det var ikke noen smerter som kom med et smell, men heller jevnt vondt, for å si det sånn. 

Anonymkode: 302ea...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det er hvertfall betryggende! Takk for svar :) 

Anonymkode: 56e47...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett på Peppes Pizza for å feire at det var overstått. Jeg spiste vanlig mat men tygde på motsatt side.

Anonymkode: 787d8...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, det er hvertfall betryggende! Takk for svar :) 

Anonymkode: 56e47...8de

Jeg glemte å legge til at jeg hadde en del vond smak fra operasjonssåret også, så det satte liksom sitt preg på maten.. ;) men alt forsvant da jeg fjernet de siste stingene. 

Nå spiser jeg hva som helst, men tygger fortsatt mest på motsatt side av der jeg opererte. Har et ganske tydelig hull der tannen var, som samler en del matrester. Skyller det med vann etter hvert måltid, da får jeg ut restene. :) 

En annen ting jeg gjorde, pp ettermiddag/kveld etter operasjonen, var å kjøle ned den siden hvor jeg hadde operert. Brukte en pakke frosne erter som jeg pakket inn i et kjøkkenhåndkle. 10 min hvor jeg kjølte ned, 10 min pause. Gjentok hele kvelden, sikkert i 3-4 timer totalt.  Antakelig gjorde det sitt til at jeg ikke hadde noe særlig hevelse. 

Anonymkode: 302ea...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...