Gå til innhold

Tips ved feltskifte!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg holder på med kjøretimer hos en trafikkskole, og det jeg sliter en del med nå er feltskifte. Har nettopp kommet tilbake fra en time og fikk beskjed om at jeg hvis jeg kunne se fronten til bilen i innvendig speil var det trygt å bytte over, men som jeg prøvde å forklare til henne så sliter jeg med å se om bilen jeg ser er i mitt felt eller i det jeg skal bytte over til, men det forsto hun ikke...pappa vil ikke øvelseskjøre med meg når det kommer til feltskifte (forståelig) før jeg kan det, så bare lurer på om dere har noen tips jeg kan ta med meg til neste gang?? 😊

Anonymkode: 090c8...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å se i høyrespeilet og så får du en bekreftelse på hvor den befinner seg bak deg.

Endret av tdm900
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på stripene i veien. Du ser jo om den er på din side av stripen, eller på andre side av stripen. 

Anonymkode: c9dd5...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det går, men kanskje det finnes noen kurs for deg hvor du kan trene hjernen til å bli bedre på romforståelse? Hvis du ikke klarer å forstå hvor en bil befinner seg selv når du ser den, så er ikke de manglende kjøreferdighetene dine det største problemet. Det er direkte farlig i trafikken å ikke ha forståelse for hvor andre trafikanter er og har tenkt seg til enhver tid.

Det er helt normalt at kvinner har litt vanskeligheter med romforståelse, men du er et litt mer ekstremt tilfelle og det er derfor ikke så rart at hun som er kjørelæreren din ikke forstod hva du mente.

Anonymkode: 222ec...88a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du på en vei hvor det er to felt i din kjørerettning og du ser HELE fronten til bilen bak deg, og den er ganske nærme i speilet, ja da ligger den nok i feltet vedsiden. Ser du bare litt av fronten og en lykt, da ligger den trolig bak deg om du ser i ett av side speilene.  Ser du i midtspeilet så ser du også ganske enkelt om bilen ligger bak deg eller til siden for deg.

 

Still speilene dine korrekt, så er trolig problemet ditt borte.

Anonymkode: 5b6d7...3e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Sjekk sidespeil (den siden du skal bytte felt til) og blindsone
  • Sjekk innvendig speil (nå vet du hvilken biler som er på siden fra steg en)
  • Hvis du ser hele fronten blinker du (til den siden du skal til)
  • Sjekk sidespeil og blindsone (på den siden du skal til)
  • Sving

Hvis du ikke klarer å se hvilket felt bilene bak deg har i sidespeilet kan du bruke veioppmerkningen, men det forutsetter at speilene ikke peker for høyt. Men det er vanligvis enkelt å se.

Dog er jeg ikke sikker på at jeg hadde turt å bruke denne metoden for å bedømme om det er trygt, hvis bilen i venstrefelt har høy hastighet er det slettes ikke nok å se fronten i innvendig speil. 

Husk at dette er ting der det ikke finnes noen fasit, det eneste som er helt sikkert er at du må sjekke blindsonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt vanvittig ut. Hvis du ikke forstår hvordan speil og vinkler fungerer, så bør du holde deg langt unna motoriserte kjøretøy. Det må være noe galt med måten oppfatter virkeligheten på. Dette har ikke noe med bilkjøring å gjøre, men generel kunnskap og forståelse av hvordan verden fungerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, StineN skrev:

Dette høres helt vanvittig ut. Hvis du ikke forstår hvordan speil og vinkler fungerer, så bør du holde deg langt unna motoriserte kjøretøy. Det må være noe galt med måten oppfatter virkeligheten på. Dette har ikke noe med bilkjøring å gjøre, men generel kunnskap og forståelse av hvordan verden fungerer.

Syntes svaret du ga var mer vanvittig enn TS sitt spørsmål. Dramatisk much..

Anonymkode: 93de5...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser først i innvendig speil for å få en anelse av hvor langt bak bilen befinner seg. Dersom jeg tror den er langt nok bak, så ser jeg i sidespeilet. Hvis jeg fortsatt da mener det er plass og tid nok til å skifte felt, så ser jeg i blindsonen før jeg bytter felt. Ser så i sidespeilet mens jeg skifter felt, sånn i tilfelle bilen bak skulle sette opp farten e.l. For å ha kontroll. Muligens jeg bytter på å se i sidespeil og innvendig speil. Må tenke over det neste gang jeg kjører :P Dette skjer jo ganske fort når man først har lært seg det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: kall meg gjerne dum og uansvarlig men jeg var usikker på hva jeg skulle seg etter, var nok redd for å gjøre feil og krasje bilen (har opplevd kjrasj med feltskifte før). Heldigvis ga (noen) dere meg et par gode råd, og feltskifte gikk over all forventing!! Så tusen takk!! 

Anonymkode: 090c8...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 23.41, Luckiness skrev:

Jeg ser først i innvendig speil for å få en anelse av hvor langt bak bilen befinner seg. Dersom jeg tror den er langt nok bak, så ser jeg i sidespeilet. 

Jeg gjør det omvendt. Jeg har det for meg at bilen ser ut til å være lenger unna enn den egentlig er når jeg ser i sidespeilet, så jeg forsikrer meg om at det er greit å legge seg inn igjen når jeg har bekreftet via innvendig speil. Pluss blindsonesjekk, selvsagt. 

 

Anonymkode: 34dd0...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...