Gå til innhold

Strikkehjelp - raglansfelling mot hals


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har satt av masker til hals, skal strikke frem og tilbaken samtidig som jeg feller av 3 masker i starten av hver pinne og fortsetter med ranglansfelling mot bakstykket. Betyr det at jeg bare skal felle ranglan på en overgang  i hver arm eller på begge ovegangene (altså 4 hver pinne)? Håper noen kan hjelpe

Anonymkode: 3d36a...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står i oppskriften?

Har du felt annenhver pinne på raglanden opp over etter at du satte ermene inn på samme pinne som bolen? Da fortsetter du med annenhver pinne om ikke annet står i oppskriften. Vanligvis feller du på den pinnen du strikker rett og hviler på vrangpinnen. 

Anonymkode: b4838...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til np felt annenhver pinne, så tenker å fortsetter med det. Videre står det følgende: sett de miderste maskene på forstykket  på en hjelpepinne til hals. Strikk frem og tilbake og fell i begynnelsen av hver pinne i hver side 3 masker hele tiden, samtidig somdet felles til raglan over bakstykket.

Anonymkode: 3d36a...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har til np felt annenhver pinne, så tenker å fortsetter med det. Videre står det følgende: sett de miderste maskene på forstykket  på en hjelpepinne til hals. Strikk frem og tilbake og fell i begynnelsen av hver pinne i hver side 3 masker hele tiden,

samtidig somdet felles til raglan over bakstykket.

Anonymkode: 3d36a...205

Samtidig som det felles til raglqnd over bakstykket! Da skal du ikke felle på den fremste ragland fellingen på fremstykket altså de nærmest halsen. Grunnenntil dette er nok at den fremre raglandfellingen går inn i fellinen til halskante, samtidig som genseren skal bli høyere i rygg/nakke slik de aller fleste gensere er. 

Dette går bra. Du er snart i mål! 

Anonymkode: b4838...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du bilde/link til oppskriften?

Jeg syns det høres helt feil ut at du kun skal felle raglanfellinga på bakstykket, med mindre det er et veldig funky designelement. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tekopper skrev:

Har du bilde/link til oppskriften?

Jeg syns det høres helt feil ut at du kun skal felle raglanfellinga på bakstykket, med mindre det er et veldig funky designelement. 

Dette er helt vanlig i oppskrifter. Jeg har gjort det på mengder av gensere og jakker. Særlig på Sandnesgarnoppskrifter. 

Anonymkode: b4838...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt vanlig i oppskrifter. Jeg har gjort det på mengder av gensere og jakker. Særlig på Sandnesgarnoppskrifter. 

Anonymkode: b4838...358

Link/bilde på noen av disse da? (gjerne offisiellebilder fra sandnes om du ikke vil dele egne bilder) 

Jeg vil bare se hvordan det ser ut, fordi jeg har aldri sett det gjort på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tekopper skrev:

Link/bilde på noen av disse da? (gjerne offisiellebilder fra sandnes om du ikke vil dele egne bilder) 

Jeg vil bare se hvordan det ser ut, fordi jeg har aldri sett det gjort på denne måten.

Avsporinger, det er ikke trådens tema. Let selv om du ikke forstår eller har strikket i mer enn en mannsalder og har kunnskapen inne. 

Anonymkode: b4838...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er Sandnes garn: http://www.sandnesgarn.no/anker

Anonymkode: 3d36a...205

Tusen takk :)  

Det jeg ikke skjønte var om man bare skulle avslutte raglansfellinga midt på fortstykket, noe som hadde sett rart ut. Men her er jo punktene for raglansfellinga  på forstykket "spist opp" av de første fellingene går jeg ut i fra. Om ikke hadde jeg personlig fortsatt raglansfellingen på forstykket også fram til de maskene var spist opp av halsfellinga (kanskje felt flere masker i halsen for å kompansere, dvs 4 m i starten av hver omg. heller enn 3). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...